بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۴۰۶
سلطانی در نشست پرسش‌وپاسخ با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران:
علی‌محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در حاشیه سفر به استان مازندران و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه مازندران، در جلسه پرسش‌وپاسخ با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران حضور یافت.
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

به گزارش بازارکار از روابط‌عمومی بنیاد ملی علم ایران (INSF)، علی‌محمد سلطانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در حاشیه سفر به استان مازندران و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه مازندران، در جلسه پرسش‌وپاسخ با اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران حضور یافت.
‌‌‌‌‌‌‌
سلطانی در این نشست که در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه مازندران برگزار شد؛ از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران دعوت کرد تا در فراخوان شب علم شرکت کنند.
همچنین یکی از حضار پرسش خود را درباره طرح‌های بین‌المللی مطرح کرد و گفت: آیا در طرحی که همکار پژوهشگر خارجی هم دارد، بنیاد ملی علم ایران از پژوهشگر خارجی هم حمایت می‌کند؟
سلطانی توضیح داد: ما در بنیاد ملی علم ایران فقط برای هزینه سفر و اقامت پژوهشگر خارجی در ایران مبالغی را پرداخت می‌کنیم و پژوهشگر خارجی برای انجام پژوهش باید از نهادهای حامی در کشور خودش، اعتبار مالی دریافت کند.
در ادامه یکی از اعضای هیئت‌علمی در خصوص تفاهم‌نامه امضا شده با دانشگاه مازندران به‌منظور اجرای برنامه مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها پرسش خود را مطرح کرد و گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه، طرح‌های پژوهشی چه تحولی پیدا کرده است؟
رئیس بنیاد ملی علم ایران در پاسخ توضیح داد: براین‌اساس، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی یک و نیم برابر شده است.
پرسش دیگر مربوط به سقف بودجه حمایتی از هر طرح پژوهشی بود که رئیس بنیاد ملی علم ایران تأکید کرد: جدول سقف مبالغ حمایتی در سایت بنیاد قرار دارد و پژوهشگران می‌توانند میزان مبالغ حمایتی را در این قسمت از سایت مشاهده کنند.
وی ادامه داد: این موضوع که به طرح‌ها چه میزان اعتبار تخصیص داده شود، به نظر داوران و کارگروه‌ها بستگی دارد و قاعده این است که پس از داوری طرح توسط ۲ یا ۳ داور بنیاد ملی علم ایران، کارگروه تشکیل شده و میزان اعتبار برای انجام طرح، تصویب می‌شود؛ البته الزامی وجود ندارد که در میزان پرداختی مصوب، حتماً سقف مبالغ حمایتی را به پژوهشگر پرداخت کنیم.
علت تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور
پرسش یکی از حاضران مربوط به فلسفه تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران بود.
سلطانی درباره علت این تغییر توضیح داد: این تغییر نام به این دلیل انجام شد که به دنبال آن بودیم تا در سطح ملی، نهادی را به نام علم داشته باشیم تا مسئولان بدانند این بنیاد جز ملزومات کشور است. علاوه بر این، تغییرات انجام شده در بنیاد شامل افزایش سقف بودجه حمایتی و اعلام فراخوان‌ها بر اساس اسناد بالادستی و راهبردهای ملی است. برنامه مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز از دیگر تغییرات است که به‌واسطه تغییر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به بنیاد ملی علم ایران به وجود آمده است.
وی تصریح کرد: افزایش سقف و تعریف سطح‌بندی شده حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون تومان تا ۴.۵ چهار و نیم میلیارد تومان، تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند حمایت از پژوهش‌ها بر اساس اسناد بالادست و با همکاری سازمان‌های تخصصی، حمایت از مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، حمایت از پژوهش‌های عمیق موردنیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و ارجاع به دانشگاه‌ها از جمله تغییرات به وجود آمده در بنیاد ملی علم ایران است.
رئیس بنیاد ملی علم ایران اضافه کرد: همچنین، برنامه‌های ترویج علم برای افزایش مشارکت و اعتماد مردم به نهاد علم و عالمان، توسعه همکاری‌های پژوهشی داخلی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای مشارکت بیشتر دانشگاه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در جذب حمایت‌ها از دیگر تغییرات در بنیاد ملی علم ایران است.
در ادامه، یکی از اعضای هیئت‌علمی پرسید: آیا دانشگاه از انعقاد قرارداد همکاری هیئت‌علمی با بنیاد ملی علم ایران مطلع می‌شود؟
دکتر سلطانی پاسخ داد: بنیاد ملی علم ایران طبق اسناد بالادستی از افراد حقیقی حمایت می‌کند اما از دانشگاه‌ها درخواست داریم تا امتیاز کافی را برای پژوهشگران همکار با بنیاد ملی علم ایران قائل شوند. همچنین برای اطلاع از اسامی محققان و پژوهشگرانی که با بنیاد ملی علم ایران همکاری دارند، می‌توانید به سامانه انتشار اطلاعات حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران مراجعه کنید. اسامی پژوهشگران و عنوان طرح‌ها در این سامانه موجود است و برای شفافیت داده‌ها در این بنیاد، اطلاعات مربوط به هر دانشگاه نمایش داده می‌شود.
پرسش دیگر مربوط به این موضوع بود که آیا در طرح پژوهشی، فرد می‌تواند همکار با رتبه هیئت‌علمی داشته باشد؟
رئیس بنیاد ملی علم ایران توضیح داد: بله، باید در مرحله ارسال پروپوزال، همکاران طرح مشخص شوند چرا که تیم همکاری هم مورد داوری قرار می‌گیرد
تشریح فرایند داوری
سلطانی در ادامه بیان کرد: ۶ کارگروه در بنیاد ملی علم ایران فعال است که از هر رشته یک سرشاخه در جلسه کارگروه‌ها وجود دارد و اعضای کارگروه هم از ۱۰ نفر اول و برتر کشور در هر رشته هستند. داوران از سراسر کشور هستند. همچنین، تلاش می‌کنیم که جلسات کارگروه‌ها برای سال آینده بیشتر شود.
وی افزود: در سالی که گذشت با برخی از کارگروه‌ها، حتی تا ۴ جلسه هم داشتیم چرا که تعداد طرح‌ها افزایش یافته است و بنیاد ملی علم ایران هم برای بالابردن دقت در بررسی طرح‌ها، تصمیم دارد که تعداد جلسات کارگروه‌ها را افزایش دهد.
انتشار فراخوان حرکت در مرزهای دانش ریاضی پس از تعطیلات نوروز ۱۴۰۳
پرسش پایانی نیز مربوط به الزام ارائه و انتشار مقاله در مجلات Q1 بود.
سلطانی در این باره توضیح داد: به طور قطع در برخی زمینه‌ها، ارائه مقاله Q1 دشوار است، به همین دلیل ما از همه طرح‌ها به طور الزامی مقاله نمی‌خواهیم و این موضوع را می‌پذیریم که برای برخی از طرح ها، نمی‌توان مقاله منتشر کرد. در برخی از طرح‌ها هدف مقاله و در برخی از طرح‌ها هدف محصول نهایی است. ما برای طرح‌هایی که هدف مقاله است، الزام دریافت مقاله داریم. در آینده نزدیک، تشویقی هم برای مقالات در نظر می‌گیریم تا افراد از ارائه مقاله استقبال کنند.
پیشنهاد برای جلوگیری از خروج نخبگان
در پایان این نشست یکی از اعضای هیئت‌علمی پیشنهاد داد تا در خصوص دانشجویان دکتری و پسادکتری، سخت‌گیری در داوری کمتر شود تا مانع از خروج نخبگان شویم و آهنگ مهاجرت نیز ضعیف‌تر شود.
سلطانی تأکید کرد: داوری‌های بنیاد ملی علم ایران سخت‌گیرانه نیست؛ اما اگر طرح شاخصی ارسال شود؛ سعی می‌کنیم حمایت داشته باشیم. یکی از مصادیق داوری، تشخیص آن است که مبلغ حمایتی و طرح ارائه شده باهم تناسب داشته باشد، هر چند نمی‌توانیم ادعا کنیم که می‌توانیم تمامی هزینه‌های پژوهش را پرداخت کنیم، اما در نظر داریم با شفاف‌سازی جزئیات، پژوهشگران بتوانند میزان حمایتی که قرار است دریافت کنند را پیش بینی کنند. لذا در صدد اجرای برنامه‌هایی هستیم که میزان مبالغ حمایتی را پیش‌بینی‌پذیر کنیم.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر