تازه ها
به گزارش بازارکار از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ اسدرازانی مدیرکل امور واحدهای جهاددانشگاهی دوم تیرماه در آیین افتتاحیه دومین نشست هم اندیشی واحدهای جهاددانشگاهی غرب کشور که با حضور روسای و معاونان پژوهشی و پشتیبانی ۶ واحد جهاد دانشگاهی، به میزبانی جهاددانشگاهی استان مرکزی در اراک برگزار شد، در خصوص چگونگی شکل گیری و اهداف برگزاری این جلسات هماندیشی اظهار کرد: با وجود این که جهاد دانشگاهی افتخار دارد که در سراسر کشور واحدهای فعال دارد ولی سوال این بود که این شبکه ایجاد شده در سراسر کشور چقدر توانسته به صورت همافزا فعالیت کند و واحدهای جهاددانشگاهی تا چه حد توانستهاند از ظرفیتهای یکدیگر در پیشبرد امور بهرهمند شوند و اقدامات مشترک تعریف کنند.
وی افزود: بررسیها نشان داد که فعالیت واحدهای استانی به صورت جزایر جدا از هم است و ارتباط چندانی بین واحدها وجود ندارد بر این اساس چند اقدام به صورت همزمان در معاونت هماهنگی و معاونت پژوهشی آغاز شد.
رازانی گفت: در اداره کل هماهنگی استانها، بحث همکاریهای بین واحدی و شبکهسازی فعالیتها از بُعد هماهنگی واحدها پیگیری شد و در معاونت پژوهش نیز شبکهسازی فعالیت ها در دستور کار قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی آغاز شد که نتایج آن در آینده مشاهده خواهد شد.
وی با بیان این که در بحث هماهنگی بین واحدها چند مسئله باید در نظر گرفته شود اول اینکه در قالب شبکه ای که در سراسر کشور وجود دارد، به صورت موضوعی یکسری زمینههای همکاری فراهم شود. ولی هر منطقهای ظرفیتهای خاص خود را دارد و اگر ما علاوه بر شبکهسازی ملی به سمتی حرکت کنیم که یک همکاری منطقهای بین واحدهایی که دارای اشتراکات زیادی هستند در نظر بگیریم و ظرفیتهای استانی را در سطح منطقه به اشتراک بگذاریم قطعا میتوانیم زمینههای همکاری بیشتری بین واحدها ایجاد کنیم.
رازانی افزود: استارت این کار در سال ۱۴۰۲ زده شد و به سمتی رفتیم که در کشور به سمت منطقه بندی حرکت کرده و براساس اشتراکات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی فعالیتی این تقسیم بندی انجام شود که بر این اساس کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شد. طرح این اقدام آماده شده و قرار است در هیات رئیسه جهاد تصویب شود و مبنای کار سایر معاونت ها نیز قرار بگیرد.
وی افزود: برای عملیاتی شدن این طرح، به صورت پایلوت در مناطقی که دارای همگنی بیشتری هستند جلسات آغاز شد و با توجه به استقبال روسای واحدها، در بهمن ماه ۱۴۰۲ اولین جلسه با محوریت منطقه شمال غرب، در کرمانشاه دومین جلسه، امسال با محوریت منطقه غرب کشور، در اراک برگزار شد.
رازانی با اشاره به شکل گیری کارگروه های پژوهش، آموزش و فرهنگی در ذیل این طرح، افزود: در حال حاضر باید از مطرح کردن مباحث نظری عبور کرده و بیشتر وارد فاز عملیاتی شویم. در کارگروه ها زمینه های مشترک مشخص شده و استان های هر منطقه باید اقدامات مشترک را به صورت عملیاتی در دستور کار خود قرار دهند.
مدیرکل امور واحدهای جهاددانشگاهی گفت: امید است در سال ۱۴۰۳ شاهد نتایج این اقدام که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده باشیم و این نتایج را به عنوان الگو معرفی خواهیم کرد. قطعا وقتی فاز عملیاتی آغاز شود تجربه حاصل شده نیز به شکل عملیاتیتری به سایر مناطق ارائه خواهد شد.
محسن مرادی رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست، افزود: باید وارد فاز عملیاتی شده و از ظرفیتها و پتانسیلهای استان های مختلف در حوزههای مختلف استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: باید بتوان از این نشست ها استفاده بهینه کرد و با تکیه بر اقدامی که در بحث منطقه بندی در جهاد دانشگاهی پیگیری شده فضایی را ایجاد کنیم که هم تجربیات بین واحدها منتقل شود و هم وارد عرصه عملیاتی و استفاه از این تجربیات شویم.
انتظار از جهاددانشگاهی بهعنوان الگوی اسلامی_ ایرانی پیشرفت بسیار بالاست
همچنین در این نشست جلالمنش مشاور استاندار مرکزی با بیان این که انتظارات از جهاددانشگاهی که میتواند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد بسیار بالاست، گفت: مردم باید این الگو را ببینند و در راستای اقدام برای پیشرفت اسلامی ایرانی، از این الگو بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: جهاددانشگاهی دو واژه جهاد و دانشگاهی را در خود دارد و در یک تعریف، نهادی متراکم از عناصر جهادی و دانشگاهی است و در وجه دیگر تعریف، نهادی است که در عرصه های مورد نیاز کشور وارد جهاد می شود.
وی با بیان این که سیر این روند نیازمند یک مدیریت سازمان یافته برای ترسیم دقیق و درست آرمان هایی است که این تشکیلات به سمت آنها حرکت می کند، افزود: اگر این آرمان ها متناسب با آرمان های بالادستی یا آنچه جامعه امروز نیاز دارد نباشد، این مجموعه ممکن است از جامعه جا بماند.
جلالمنش در ادامه آرمان گرایی را گرویدن مصمم و بلاانقطاع به سمت قله مشترکی که جامعه باید به سمت آن حرکت کند، تعریف کرد و گفت: ما در پنج محور فعالیت هایی که تولید اقتصادی و ثروت کرده و برای استان ارزش آفرینی داشته باشند، امور زیربنایی و عمرانی، امور اجتماعی و فرهنگی، امور علمی و نظام اداره نیازمند تحول هستیم و اگر جهاددانشگاهی عناصر فعالیت جهادی را در خود متراکم کرده باشد می تواند در این عرصه ها نقش آفرینی کند و بخش دولتی نیز از حضور جهاددانشگاهی در این عرصه ها استقبال می کند.
وی با بیان این که در سند تحول دولت سیزدهم هم اشاراتی در این خصوص شده و نگاشت نهادی هم صورت گرفته بود، گفت: ما در این حوزه فراتر رفتیم چراکه استان مرکزی تنها استانی بود که ستاد استانی تحول در آن تشکیل شد و این ۵ محور به ۳۰ موضوع نیازمند تحول تبدیل شد و بازای هر موضوعی یک هیات اندیشه ورز شکل گرفت و جهاد دانشگاهی می توانست در تمامی این هیات ها یک عضو داشته باشد و نقش حداکثری را در این عرصه ایفا کند.
این مقام مسوول اظهارکرد: چهار عنصر را در نظام حرکت تحولی دولت در کنار هم تعریف می کنیم. اندیشمندان و صاحبنظران، کسانی که می توانند این عناصر را تبدیل به باور عمومی کنند، کسانی که در قبال این امور مسئولیت دارند و فعالانی که در قبال این امور کنشگری می کنند این چهار عنصر هستند و جهاد دانشگاهی می تواند در حوزه تامین سرمایه انسانی در این عرصه نقش آفرینی کند و برای مثال اتصال دانشجویان را با میدان این مباحث اصلی برقرار کند.
مشاور استاندار مرکزی بر لزوم هدایت دانشجویان و طرح های تحقیقاتی و پایاننامههای دانشگاهی به سمت نیازهای استان و کشور تاکید کرد و گفت: باید دانشجویان را به نیازهای جامعه اتصال داد و جهاد دانشگاهی می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند.
گفتنی است، روسای واحدهای جهاددانشگاهی در غرب کشور نیز در این جلسه ظرفیت ها و دستاوردهای شاخص واحد استانی خود را مطرح کرده و درخصوص همافزایی ظرفیتها و همکاری با دیگر واحدها تاکید کردند.
روسا و معاونان سپس با حضور در کارگروههای پژوهشی و پشتیبانی ضمن بررسی و تبادل نظر درخصوص ظرفیتها و نیازهای موجود در واحدهای ۶ گانه منطقه غرب کشور مواردی را در راستای همکاری هرچه بیشتر تصویب کردند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات