ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۵۹۸۶۷
مدیرکل فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
مدیرکل فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: بدون مهارت‌آموزی کارآفرینی ممکن نیست و ورود خیرین به این عرصه باعث افزایش پوشش عدالت مهارتی در جامعه می‌شود.
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷

جلیل شهریاری با گرامی داشت ۶ مرداد به‌عنوان روز کارآفرینی  بیان کرد: دلیل این نام‌گذاری تأثیر مهم کارآفرینی و مهارت‌آموزی در توسعه و ارتقای وضعیت اقتصاد کشور است؛ بدون داشتن مهارت، کارآفرینی ممکن نخواهد بود؛ لذا نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کارآفرینی در سطح جامعه کاملاً مؤثر ارزیابی می‌شود.
 
 وی افزود: کارآفرینان با استفاده از مزایای گواهینامه‌های مهارتی می‌توانند اقدام به اخذ جواز کسب، مجوز فعالیت و همچنین در صورت وجود اعتبار با استفاده از تسهیلات کم‌بهره اقدام به راه‌اندازی شغل کنند.
 
 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: همچنین کمک شایان‌ذکری به ایجاد مشاغل خانگی به‌ویژه جهت بانوان با استفاده از ظرفیت تسهیلات نمایند و از سوی دیگر به‌عنوان شرکای مهارتی سازمان می‌توانند زمینه انتقال مهارت خود را به سایر متقاضیان مهارت و شغل منتقل نمایند.
 
 شهریاری تصریح کرد: ابتدا بامهارت آموزی متقاضیان در راستای مهارت‌های مرتبط با بازار اشتغال بیشتر مهارت‌های فنی و سخت و سپس با ارائه مهارت‌های نرم از جمله کارآفرینی، بازاریابی و ... زمینه حضور رقابتی مهارت آموختگان را در بازار ایجاد می‌کند؛ حرفه‌های متنوع در ۴۴ گروه آموزشی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان آموزش داده می‌شود.
 
 وی ادامه داد: حرفه‌های جدید با رویکرد آموزش‌های تولید و خدمات محور و استفاده اشتراکی از فضا‌های آموزشی در استان کمک شایان‌ذکری به ایجاد مشاغل خرد و خدماتی می‌کند؛ از جمله این رشته‌ها می‌توان به صنایع خودرو، برق، تأسیسات، جوشکاری، صنایع چوب، صنایع پوشاک، گوهر تراشی، فن آوری اطلاعات، گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی، صنایع غذایی، صنایع‌دستی و هنر‌های تزیینی و دوخت‌های سنتی و عمران و معماری و ... اشاره کرد.
 
 مدیرکل فنی حرفه‌ای استان تصریح کرد: ورود بخش خصوصی به‌عنوان یکی از شرکای مهارتی زمینه ارائه آموزش‌های خدماتی به‌ویژه مراقبت و زیبایی، حمل‌ونقل و ... را ایجاد نموده است.
 
 شهریاری در پاسخ به اینکه آیا از ظرفیت خیرین در بحث آموزش‌های مهارتی استفاده می‌کنید، تشریح کرد: باتوجه‌به برخی محدودیت‌های دستگاه‌های اجرایی در مباحث اعتباری، نیروی انسانی و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ورود خیرین به مباحث آموزش‌های مهارتی باعث افزایش پوشش عدالت مهارتی در سطوح مختلف جامعه شده است.
 
 وی در خصوص زمینه‌های که خیرین در استان با آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری می‌کنند، افزود: مهارت‌آموزی، توانمندسازی و اشتغال‌آفرینی در بین اقشار پایین جامعه به‌ویژه در مناطق حاشیه‌نشین و روستاها، کمک به تحقق نگاه تولید و اشتغال آفرینی با رویکرد مردمی‌سازی در حوزه مهارت‌آموزی، مشارکت مؤثر در نذر مهارت جهت گروه‌های هدف خاص، کمک به توسعه مشاغل و کسب‌وکار‌های خرد خانگی، کمک به توسعه فرهنگ کار در سطوح مختلف جامعه، همکاری در نیازسنجی و شناسایی و معرفی افراد جهت شرکت در دوره‌های آموزشی مهارتی، تأمین برخی نهاده‌های آموزشی مانند هزینه مواد مصرفی، حق‌الزحمه مربی، تجهیزات آموزشی، ثبت‌نام‌های آموزشی، از اقدامات خیرین با فنی و حرفه‌ای استان است.
 
 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در خصوص برنامه‌های اداره کل در بحث تحقق شعار سال عنوان کرد: برنامه‌ریزی رشد و جهش ۳۰ درصدی آموزش‌های مهارتی در سال ۱۴۰۳ در استان در مقایسه با برنامه آموزشی سال گذشته، صدور مجوز برای بنگاه‌های اقتصادی تحت عنوان مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی به‌منظور ارائه آموزش‌های مهارتی به شاغلین و توانمندسازی مهارتی آنان در راستای جهش تولید، برنامه‌های آموزش مهارتی سال ۱۴۰۳ معطوف به ظرفیت‌های بومی و اشتغال استان از جمله نهضت ملی مسکن، صنایع‌دستی بومی، ترانزیت و حمل‌ونقل کالا و مشاغل وابسته، صنعت پوشاک و مشاغل مرتبط، جواهرسازی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و معدن صورت می‌گیرد.
 
 شهریاری در خصوص اقدامات مستقیم دستگاه در حمایت از مهارت آموختگان بیان کرد: جهت حمایت از مهارت آموختگان ایجاد دسترسی استفاده از فضا، تجهیزات و امکانات موجود در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان به مهارت آموختگان و کارآموزان در قالب ایجاد فضا‌های اشتراکی به‌منظور تولید محصول و ارائه به بازار و همچنین برگزاری نمایشگاه فروش محصولات مهارت آموختگان باهدف حمایت از آنان و معرفی مشاغل مهارت‌محور کم سرمایه بر از مجموعه اقدامات حمایتی بوده است.
 
 وی از اقدامات برای مردمی‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سطح استان گفت: استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و خیرین در سطح استان در زمینه اجرای آموزش‌های مهارتی، تکمیل مهارت‌های فردی و کمک به رشد تولید توسط اقشار مختلف و همچنین استفاده از توان و ظرفیت اتحادیه‌ها، اصناف و بنگاه‌های اقتصادی از طریق صدور مجوز آموزش در محیط واقعی کار، در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی در محیط واقعی کار، تسهیل در صدور مجوز‌های آموزشگاه‌های آزاد بخش از طریق دسترسی در درگاه ملی صدور مجوز‌ها و اصلاح دستورالعمل‌ها از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و کمک به رونق‌بخش خصوصی است.
 
 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در پاسخ به اینکه آموزش‌های مهارتی در استان چه بخش‌هایی از جامعه را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۱۹ گروه هدف مشتمل بر دانش‌آموزان، دانشجویان، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌دیدگان اجتماعی (خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد)، افراد دارای معلولیت، پناهندگان و اتباع خارجی، زندانیان، ساکنین سکونتگاه غیررسمی، ساکنین مناطق روستایی، ساکنین مناطق محروم مرزی، سربازان وظیفه، عشایر، کودکان کار و خیابان، متقاضیان مهارت‌آموزی، مشمولان بیمه بیکاری، معتادان بهبودیافته، شاغلین بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش آموزش‌های مهارتی در استان قرار دارند.

ارسال نظرات