بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۸۲۹
کارشناس حمایت از تولید صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بامبو بافی به عنوان یکی از رشته‌های شاخص صنایع‌دستی در گیلان محسوب می‌شود و هم اکنون حدود ۱۵۰ نفر در این رشته هنری مشغول به فعالیت هستند.
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸

بی بی رابعه مامی، در مقاله‌ای آورده است: هنر بامبوبافی یکی از صنایع برجسته گیلان است که به بافت انواع سبد از رشته‌های بدست آمده از گیاه بامبو اطلاق می‌شود و در ابعاد و اندازه‌های متفاوت و با توجه به کاربری آن در زندگی بافنده و یا مشتریان نامگذاری می‌شود.

وی توضیح داده است: بامبوبافی یکی از انواع صنایع‌دستی گیلان است که از نی خیزران یا نی هندی (نوعی خیزران) به دست می‌آید و نخستین بار همراه با تخم چای توسط کاشف السلطنه به گیلان آورده شده است؛ به اعتقاد عده‌ای صنعت بامبوبافی با آمدن استاد ولتری (از بامبو بافان چینی) از چین به لاهیجان آورده شده و با کمک استادکاران ایرانی که شاگردان او بوده‌اند، رشد و تکامل یافته است.

مامی می گوید: شروع کار بامبو بافی از حدود ۱۰۰ سال پیش با کشت چای در گیلان رواج یافت و مهمترین مرکز تولید آن لاهیجان به ویژه منطقه لیالستان است.

وی ادامه داد: بامبو در مرداب‌ها و اطراف رودخانه‌های لاهیجان و رشت که بسیار مرطوب است، می‌روید و محصولات آن هم جنبه تزئینی و هم کاربردی دارد از بامبو به مرور زمان برای تولید محصولات مختلف استفاده شده در ابتدا بامبو به‌عنوان حفاظت محل چای‌کاری بکار رفته و صنعتگران همزمان با بهره‌برداری چای‌کاران از مزارع چای به موارد استفاده متعدد آن برای ساخت فرآورده‌های گوناگون پی برده و به این ترتیب ساخت محصولات بامبو در گیلان متداول شد.

مامی اضافه کرد: در این رشته هنری که به بافت انواع سبد از رشته‌های بدست آمده از گیاه بامبو اطلاق می‌شود، صنعتگر بامبوباف با توان و مهارت خاص خود قطعه‌ای از بامبوی سبز را به طول مورد نظر به منظور بافت سبد انتخاب می‌کند و پس از طی چندین مرحله با استفاده از ابزار بسیار ابتدایی مانند داس، دوشاخه، صفحه یا تیغه به رشته‌های نازک و یک‌دست تبدیل کرده و از آن سبد می‌بافد، سبدها در ابعاد و اندازه‌های متفاوت و با توجه به کاربری آن در زندگی بافنده و یا مشتریان نامگذاری می‌شوند مانند سبد شکلات‌خوری، جای سبزی، جانونی، جامیوه‌ای، جاتخم مرغی، آباژور و غیره. این هنر در کشورهایی مانند چین و ژاپن رایج است.

وی تصریح کرد: بامبو بافی به عنوان یکی از رشته‌های شاخص صنایع‌دستی در گیلان محسوب می‌شود و هم اکنون حدود ۱۵۰ نفر در این رشته هنری مشغول به فعالیت هستند.

 

ایرنا 

ارسال نظرات