توسعه فناوری ها در یک بستر و محیط علمی یا آکادمیک شامل دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری و... صورت می گیرد و خمیرمایه این بستر نیروهای باهوش، خلاق، متخصص، نوآور، جسور، متعهد هستند که در قالب دانشجویان مستعد و توانمند و یا اساتید متخصص و متعهد در یک اکوسیستم دانش پایه مشغول فعالیت اند و تحولات کشور را می توانند رقم بزنند. خروج این افراد از بوم یا زادگاه خویش، به بازی نگرفتن یا ایجاد یاس و ناامیدی در آنها و کاستن حس دلبستگی آنها به کشور منجر به توقف یا اختلال در چرخش چرخ دنده های توسعه علمی و فناوری و در نهایت اختلال در توسعه همه جانبه کشور خواهد شد.
نکته قابل تامل اینجاست که کشور برای کسب تخصص و خبرگی نخبگان و ظهور استعدادهای ذاتی آنها متحمل صرف هزینه های مادی و معنوی قابل توجهی می گردد و طبیعی است که بایستی در استفاده از میوه دانش، خلاقیت، نوآوری و توانمندی های ذاتی و اکتسابی نخبگان خود حساس باشد.
حال سوال اینجاست که برای اثربخشی نخبگان و استعدادهای برتر کشور چه باید کرد؟ مقاصد مهاجرت نخبگان چه جذابیت هایی برای آنها ایجاد میکند؟ چگونه می توان جذابیت های لازم برای نگهداشت نخبگان کشور و حتی جذب نخبگان سایر کشورها را فراهم کرد.
تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه جذب و نگهداشت نخبگان و استعدادهای برتر نشان می دهد که در این کشورها کلیه اجزای اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی به خوبی تعریف شده و کار خود را به نحو مطلوب انجام می دهند. این امر سبب رونق محیط کسب و کار و حذف قوانین دست و پاگیر و مخل انجام فعالیت های اقتصادی می گردد. بنابراین ما هم جهت نگهداشت نخبگان و استعدادهای برترمان، بایستی ابتدائاً در فرهنگ سازی و سپس اجرایی سازی زیست بوم دانش بنیان در کشور بیش از پیش حرکت کنیم. فرهنگ سازی عمومی و ایجاد حساسیت در مسئولین و تصمیم سازان کشور و تدوین قوانین تسهیلگر رونق دهنده محیط کسب و کار دانش بنیان یکی از اقدامات ضروری در این مسیر است، گرچه خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و ایجاد قریب به 8000 شرکت دانش بنیان گواه این مدعا است ولی قطعاً این اقدامات کافی نبوده و حتماً اقدامات و تلاش های بیشتری را طلب می کند. قانونگذاری های کارشناسی و اجرای بی کم وکاست این قوانین در این مسیر می تواند بسیار راهگشا باشد.
در حوزه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، تدوین و توسعه رشته های دانشگاهی متناسب با طرح آمایش آموزش عالی (در چارچوب نقشه جامع علمی کشور) در هر دانشگاه، ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و فرهنگ کارآفرینی و ارتقای توانایی علمی فناوری و مهارتی افراد با تأکید بر نیازهای جامعه و ایجاد آمادگی برای پذیرش مسئولیتهای شغلی، پاسخگو کردن دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی به نیازهای محلی، منطقهای، ملی یا بین المللی، توجه به موضوع اشتغال پذیری و توانمندی فارغ التحصیلان در کسب شغل و نظم یابی مجدد حجم آموزش عالی در توازن با رشد اقتصادی کشور، تغییر و بهینه سازی محتوای دروس آموزشی متناسب با نیازهای جامعه، افزایش اختیارات و اثرگذاری دفاتر ارتباط جامعه و صنعت در دانشگاهها، افزایش سهم اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه در رده بندی و اختصاص بودجه و امکانات به آنها از جمله اقداماتی است که می تواند در تقویت زیست بوم دانش بنیان کشور موثر واقع شود.
توجه به حکمرانی نخبگانی در کشور و استفاده از ظرفیت های فکری و علمی نخبگان در مدیریت تحولات کشور می تواند مسیر توسعه را بسیار هموارتر نماید. بهره گیری از پیشنهادات کارشناسی نخبگان فرصت مغتنمی است تا کشور با کمترین هزینه های مادی و معنوی مسیر توسعه را طی کرده و بیشترین بهره وری را داشته باشد.
در نهایت بایستی اذعان کرد که نخبگان (با تعریف سند راهبردی کشور در امور نخبگان) به دلیل مرجع بودن در جامعه و اثرگذاری که می توانند در محیط پیرامون خود داشته باشند قادرند در تعیین مسیر حرکت جامعه خود پرچمدار باشند لذا حساسیت نسبت به حفظ و نگهداشت نخبگان عملگرا و متعهد به پیشرفت کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
حمزه امیری
رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان
ارسال نظرات