ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۴۹۰۲۲
مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران در احیای مرغ‌های بومی کشور و اشتغال روستاییان نقش محوری داشته، اما همچنان مهجور است.
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، نیکبخت، مسئول مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران کارش را از سال ۶۶ با هدف حفظ و احیای نژاد مرغ بومی مازندران و ترویج پرورش مرغ بومی در روستا‌ها آغاز کرد. او می‌گوید: سال ۸۵ با صد قطعه جوجه یک روزه محلی که از مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی خرده بودم کارم را شروع کردم و الان به ۱۰ هزار قطعه رسیده است. او نمونه بارز یه کارآفرین است که در روستای خود توانسته کسب و کارش را راه اندازی کند، اما چه کسی به این نوع افراد کمک می‌کند تا بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند. مازندران یکی از استان‌های پیشرو در تولید مرغ کشور است این در حالی است که علاوه بر مرغداری‌های صنعتی مراکزی نیز برای تولید و عرضه مرغ محلی نیز طراحی شده است، مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران که عنوان تنها خزانه ژنی شمال کشور از آن یاد می‌شود رتبه اول را در زمینه اصلاح‌نژاد و پیشرفت صفات اقتصادی از میان ۶ مرکز مشابه دیگر به خود اختصاص داده است. اصلاح نژاد مرغ بومی یعنی مرغ‌های محلی از لحاظ وزن و میزان تخم گذاری و شاخص‌های دیگری رکورد گیری می‌شوند تا بتوانیم جوجه‌های ارگانیک با شاخص‌های مطلوب بدون افزودنی‌های غیر مجاز پرورش دهیم. نیکبخت درباره نژاد مرغ گردن لخت گفت : گونه‌ای از مرغ‌های محلی مازندران که تا ۲۰ سال پیش داشت منقرض می‌شد، اما با تحقیقات و اصلاح نژاد توانستیم این گونه را از خطر انقراض نجات دهیم. او ادامه می‌دهد: ۳۰۰ قطعه مرغ مادر از نژاد گردن لخت در این مرکز نگهداری می‌شود و تخم هایشان هم برای جوجه ریزی به کارخانه جوجه کشی منتقل و در نهایت جوجه‌های یکروزه به دست علاقه‌مندان به پرورش مرغ بومی می‌رسد. مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی شمال کشور مرکزی است برای تکثیر مرغ بومی مازندران، جایی که در حال حاضر ۸۰۰۰ قطعه مرغ بومی از سی و یکمین نسل پرورش این پرندگان در حال تولید است و با روند تولید تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه می‌تواند نقش موثری برای رونق کسب و کار‌های خانگی روستاییان در مازندران و سراسر کشور داشته باشد.

این بخشی از صحبت‌های آقای احمدی حاجی بود او از مزیت پرورش مرغ محلی در روستا‌ها گفت و از اینکه مردم دوباره به اصالت‌های روستایی و سبک زندگی آن دوران برگشتند خوشحال بود و می‌گفت:چیزی که در پرورش مرغ بومی در روستا‌ها اهمیت دارد و در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی نیز مدنظر است افزایش تعداد و وزن طیور است که این امر موجب پایداری شغلی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود.

او با بیان اینکه این پرندگان همه روزه رکورد گیری و وزن کشی می‌شوند افزود:هدف این مرکز استفاده از ضایعات کشاورزی در روستا‌ها برای پرورش مرغ و سایر ماکیان است.

آقای حاجی افزود: جوجه‌های یکروزه تولیدی این مرکز به استان‌های گیلان، سمنان، گلستان، تهران، همدان، قزوین، فارس و اصفهان هم صادر می‌شود.

احمدی حاجی هدف این مرکز را حفظ نژاد مرغ بومی مازندران و ترویج پرورش مرغ بومی به منظور حفظ اشتغال روستاییان دانست و گفت: این مرکز آمادگی دارد تا جوجه‌های یک روزه و نیمچه‌های گوشتی را در اختیار داوطلبان پرورش طیور سنتی قرار دهد.

ارسال نظرات