ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۶۶۷۳
دکتر مسعود سزاواربندی: معضل بیکاری کشور تنها با ورود به صنعت نساجی و پوشاک مرتفع می‌شود.
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷
دانش‌آموخته صنعت نساجی از دانشگاه آلمان:
اشتغال‌زاترین صنعت کشور به‌زودی با بحران مواجه خواهد شد

دکتر مسعود سزاواربندی در گفتگو با خبرنگار بازارکار- استان خراسان رضوی با بیان این مطلب گفت: به دلیل پروسه طولانی تبدیل مواد خام از الیاف به پوشاک در کارخانجات نساجی و پوشاک این صنعت بیشترین نرخ جذب نیروی کار را دارد و اشتغالزاترین صنعت کشور به شمار آمده که جایگاه نخست کارآفرینی را دارد اما به دلایل مختلف از جمله استهلاک و فرسودگی ماشین آلات تولیدی موجود بزودی با بحران روبرو خواهیم بود.

وی صنعت نساجی را پردرآمد و با ارزش افزوده بالا عنوان کرد و گفت: هر کیلو الیاف پنبه برداشت شده توسط کشاورز یک دلار یا 65هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما یک کیلو پوشاک پنبه‌ای تولید شده حدود 3 میلیون تومان ارزش دارد که پتانسیل کسب ثروت و سوددهی این صنعت را چشمگیرتر می‌کند. در برخی کشورها همچون ترکیه و بنگلادش، دولت‌ها با اهمیت‌دهی به صنعت نساجی باعث رشد اقتصاد آن کشور شده اند یا حتی هندوستان با نرخ بالای جمعیت خود ضمن بهبود معضل بیکاری، اکنون با کمبود نیروی کار در کارخانجات نساجی خود روبرو شده است.

دکترای تکنولوژی نساجی از دانشگاه مایر اند سی آلمان، به تحریم‌ها و و استهلاک 80درصدی ماشین آلات تولیدی نساجی در کشور اشاره کرد و افزود: تجهیزات کارخانجات تولیدی به دلیل عدم نوسازی در زمان مناسب باعث تعطیلی و بیکارشدن بسیاری افراد شده است و بزودی باعث معضل جدی پوشاک کشور و بحران بیکاری خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت‌های دولتی از صنعت نساجی در سالهای اخیر بسیار کاهش پیدا کرده، افزود: اغلب کشورهایی که صنعت نساجی و پوشاک شان جایگاه ویژه در دنیا دارد با حمایت 100درصدی دولت هایشان رشد کرده اند به عنوان مثال تولیدکنندگان در آن کشورها پس از عقد قراردادهای بین‌المللی و تایید در اتاق بازرگانی کشور مقابل، و نیز تایید اتاق بازرگانی کشور خویش از دولت صددرصد بودجه تولید را بصورت وام با کارمزد ناچیز دریافت می کنند.

دکتر سزاواربندی همچنین به رشد کارگاه های خانگی تولید پوشاک در کشور اشاره کرد و گفت: این کارگاه ها از یک سو باعث اشتغال‌زایی زنان سرپرست خانوار شده اما از سوی دیگر باعث تولید کالای نامرغوب شده است که لزوم توجه بیشتر ارگان‌های نظارتی و ضرورت آموزش اطلاعات علمی و تخصصی و آگاهی‌بخشی به این بخش را می‌طلبد.

وی همکاری کارآفرینان و سیاست‌گذاران را در رفع تهدیدهای احتمالی این صنعت موثر دانست و افزود: حل مشکل واردات غیرقانونی پوشاک که به دلیل ضعف ارگان‌های نظارتی ایجاد شده است؛ اجرای موثر قانون کپی‌رایت و رفع ضعف‌های طراحی و تولید کالای با کیفیت و مرغوب نیازمند شکل‌گیری ارتباط قوی دولت با کارآفرینان دارد.

ارسال نظرات