ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۳۳۲
ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مسئله اصلی این است که واحدهای تولیدی کشور بسیار خوب کار می‌کنند، اما خیلی اهل برندینگ نیستند و به آن توجهی ندارند.
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲

 

ابراهیم صیامی روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه در همایش «افق ثبت برند» که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۸ در دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی طراحی و پیاده‌سازی شد.

وی افزود: در مباحث آینده‌پژوهی برندینگ یکی از مسائلی است که کشورها به آن می‌پردازند و برای افق چشم‌انداز خود علاقمندند شرکت‌ها و تولیدکنندگانشان جزو برندهای برتر دنیا باشند.

مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: واحدهای تولیدی کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته واحدهای دانش‌بنیان و دسته دیگر واحدهایی که سابقه زیادی دارند. هر دو دسته به خوبی کار می‌کنند، اما مسئله اصلی این است که ما خیلی اهل برندینگ نیستیم.

صیامی ادامه داد: این موضوع یک ضعف سیستماتیک است که در اقتصاد ایران وجود دارد و ما باید آن را برطرف کنیم؛ یعنی حداقل در چشم‌انداز ۱۴۳۰ که در حال تدوین است، موضوع برندینگ باید اهمیت زیادی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در اقتصاد، گرایشی تحت عنوان اقتصاد رفتاری داریم و یکی از مولفه‌های مهم آن موضوع برند است. در دنیا برند ارزش دارد و ارزش‌گذاری می‌شود؛ اخیرا قانونی تحت عنوان تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها تصویب شده که ظرفیت‌های زیادی در آن دیده شده و در بخش تضامین آن برند به عنوان وثیقه معرفی شده است.

مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ایران، توجه کم بانک‌ها به برندها است. پس در آینده نه‌چندان دور برند به عنوان وثیقه در نظام بانکی می‌تواند قابل قبول باشد.

صیامی در خصوص مزایای برندیگ برای تولیدکنندگان گفت: برند باعث افزایش سهم بازار و وفاداری مشتریان، تمایز محصول یا خدمات و ارتقای ارزش، ایجاد فرصت‌های جدید برای رشد و توسعه، جذب سرمایه و سرمایه‌گذار و کاهش حساسیت نسبت به قیمت می‌شود.

وی در رابطه با مزایای برندیگ برای مصرف‌کنندگان بیان کرد: برندها باعث اطمینان از کیفیت محصول یا خدمات، سهولت در انتخاب و خرید، تجربه‌ای لذت‌بخش و متمایز و احساس تعلق به یک جامعه یا گروه برای مصرف‌کنندگان می‌شود.

مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: استراتژی‌های بازاریابی برند با تحقیقات بازار آغاز شده و اهداف هوشمندانه‌ای برایش در نظر گرفته می‌شود. همچنین بازاریابی برند باید پیام واضح، منحصربه فرد و به یاد ماندنی داشته باشد و از کانال ارتباطی مناسب استفاده شود. همچنین تکرار مداوم پیام خود و ارزیابی و اصلاح نتایج عملکرد کمپین نیز از استراتژی‌های بازاریابی برند است.

صیامی با بیان اینکه ما دولتی‌ها در اقتصاد کلان به دنبال این هستیم که در نتیجه برندینگ افزایش درآمدهای صادرات غیرنفتی داشته باشیم، عنوان کرد: در سال ۱۳۸۴ صادرات غیرنفتی ایران ۱۲ میلیارد دلار بوده اما امروزه به حدود ۶۵ میلیارد دلار رسیده‌ایم؛ این موضوع نشان‌دهنده حرکت کشور است اما این حرکت بسیار آرام است. ما در راستای اقتصاد جهانی حرکت می‌کنیم اما تحریم‌ها باعث شده است تا سرعت ما به شدت کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با برندینگ در اقتصاد بهره‌وری افزایش پیدا کرده و اقتصاد به سمت اقتصاد دانش‌بنیان خواهد رفت. همچنین با برندینگ نوآوری افزایش پیدا خواهد کرد؛ رتبه ایران در شاخص‌های نوآوری حدود ۸۵ است. همچنین رقابت‌پذیری و پیچیدگی محصولات و اقتصاد از دیگر نتایج برندینگ خواهد بود.

مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی، مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برندینگ در ایران یکسری چالش‌ها و فرصت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: به نظر من مهم‌ترین مسئله در ایران هم در داخل هم در تجارت بین‌الملل کیفیت است.

ارسال نظرات