ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۳۲
مشهد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: میانگین اعتبارات سالانه ادارات شهرستانی فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در دولت سیزدهم از ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ به دست‌کم ۷۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۲ رسید.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۶

به گزارش ایرنا، محمد حسین‌زاده امروز چهارشنبه در نشست رونمایی از دستاوردهای دولت سیزدهم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که با حضور معاون فرهنگی - اجتماعی و زیارت استاندار برگزار شد، افزود: این افزایش اعتبارات بخشی از عدالت فرهنگی دولت است که در همین راستا سهم شهرستان ها در برگزاری رویدادهای استانی نیز افزایش قابل توجهی داشت.

وی اظهار کرد: اعتبارات فرهنگی و هنری خراسان رضوی در مقایسه با دیگر استانها از یک عقب افتادگی تاریخی برخوردار است که بیشتر ناشی از نبود ۲۰ تا ۳۰ ساله توجه به این بخش در استان است، در دولت سیزدهم تلاش مضاعفی شد که این عقب ماندگی به میزان زیادی حل شود به طوری که این استان در حوزه جذب اعتبارات ملی و حمایت از تشکل های مردمی پیشرو بود.

حسین زاده ادامه داد: در دولت سیزدهم شاهد افزایش سه برابری مراجعه مردم خراسان رضوی به سینما و رونق فروش فیلم بودیم به طوری که شمار تماشاگران سینما از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر سال ۱۴۰۰ به سه میلیون و ۳۶۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ و میزان فروش سینما از ۲۲۰ میلیارد ریال سال ۱۴۰۰ به هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید، شمار صندلی‌های سینما در این استان نیز در این مدت از هفت هزار و ۶۹۴ مورد به ۹ هزار و ۶۹۰ صندلی رسید که تا شهریور امسال با افتتاح سه سینمای دیگر، این شمار باز هم افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: صدور محصولات چاپی خراسان رضوی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که از ۲۵ میلیون کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ میلیون کیلوگرم در سال ۱۴۰۲ رسید، با رشد فنی و زیرساختی صنعت چاپ استان در این مدت صادرات محصولات چاپی، از کتاب و اقلام چاپی به سمت صنایع بسته بندی سوق یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بخش صنعت در استان های دیگر از حوزه فرهنگ و هنر حمایت ویژه‌ای دارند اما با وجود تعلق صنعت خراسان رضوی به بخش خصوصی، تاکنون ارتباط سازمان یافته و هماهنگی بین این بخش با حوزه فرهنگ و هنر استان شکل نگرفته است، که انتظار داریم بخش صنعت با نگاه سرمایه‌گذاری به بخش فرهنگ و هنر بنگرد.

حسین زاده افزود: حوزه صنایع خلاق و فرهنگی به ویژه بازیهای رایانه‌ای نیاز به بستر قانونی به منظور هدایت مفید آنها دارد که هم اشتغالزایی و هم درآمدزایی به دنبال داشته باشد، بیش از ۳۰ میلیون بازی کننده در حوره بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که می‌توان آنان را به سمت بازی های خوب هدایت دارد، مجلس شورای اسلامی باید بستر قانونگذاری در این زمینه را فراهم کند.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم شاهد رشد ۲۲۰ درصدی اقتصاد فرهنگ و هنر در قالب صادرات فرآورده های چاپی، ۵۴۰ درصدی فروش سینما و تئاتر در استان، ۲۵۰ درصدی حمایت از طرحهای موسسات فرهنگی و هنری و قرآنی، هزار و ۱۵۴ درصدی اعتبارات فعالیت های فرهنگی و قرآنی استان، ۴۳۳ درصدی پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی در حوزه فرهنگ و هنر، ۱۰۰ درصدی حمایت از اجراهای موسیقی، ۸۱ درصدی صدور هنرکارت بوده ایم که امروز به چهار هزار و ۲۹۶ هنرکارت برای هنرمندان استان رسیده ایم.

حسین زاده به رشد ۴۸ درصدی رویدادهای فرهنگی و هنری خراسان رضوی در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: این رشد شامل ۳۲ درصد رشد در حوزه فرهنگی و رسانه، ۶۲ درصد در حوزه سینمایی، ۹۲ درصد در تولیدات فرهنگی و هنری شامل ۶۲ درصد در حوزه فرهنگی و هنری، ۱۲۲ درصد در حوزه هنری و سینمایی، ۱۸۶ درصدی در زیرساخت های سینمایی، ۳۱ درصدی در مراکز قرآنی، فرهنگی و رسانه ای و هنری و سینمایی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ایجاد ۲۲۰ پایگاه قرآنی و ۲۴ کرسی تلاوت، ۸۵ پایگاه قرآنی مسجدمحور، تدوین سند برش فرهنگی استان، تشکیل دبیرخانه صنایع خلاق فرهنگی و حمایت از سوغات فرهنگی زیارت، اجرای رویداد کتابخوانی قهرمانان، اجرای طرح رایگان "هنر برای همه"، تشکیل شورای هنر استان، اجرای طرح سبد فرهنگی خانواده (۱۸۱ سبد)، برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره تئاتر منطقه‌ای، جشنواره رسانه‌ای خورشید و جشنواره نمایه‌ها با نگاه اجرای موسیقی بومی در شهرستانهای استان را از دیگر دستاوردهای دولت در استان برشمرد.

وی افزود:‌ برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس، رویداد بازی های رایانه‌ای، جشنواره سیمرغ تولیدات سینمایی استان، جشنواره مهر سینمای استان، رشد حضور دانش آموزان در سینماها، تشکیل شوراهای فرهنگی متعدد در استان از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر خراسان رضوی بوده است.

ارسال نظرات