بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۸۴۴
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی توسعه صنعت گل و گیاه را به عنوان یکی از منابع اقتصادی کشور در حوزه اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: توسعه صنعت گل و گیاه می‌تواند به صورت مستقیم برای ۱۰ تا ۱۲ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۳ الی ۶ نفر را در هر هکتار شغل ایجاد کند.
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری موج اردبیل، اسماعیل چمنی در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین المللی گل و گیاه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی با اشاره به جایگاه ویژه صنعت گل و گیاه زینتی در تمام دنیا گفت: در حال حاضر صنعت گل و گیاه زینتی در سطح جهان بسیار پویا و توانمند است به طوری که حدود ۱۱۰ میلیارد دلار از تراز تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است این در حالی است که سهم ایران از این تراز تجاری چیزی حدود ۱۰ میلیون دلار است و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند تا ۲۵ میلیون دلار به خود اختصاص دهد.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: کشور ما از نظر تولید گل و گیاه در دنیا در جایگاه هفدهم قرار گرفته است، اما به لحاظ فروش وصادرات این جایگاه به رتبه صدو هفتم جهان تقلیل می‌یابد که نشانگر فاصله بسیار زیادی آن با کشور‌های مطرح در این حوزه است است، اما در سال‌های اخیر کشور‌هایی مثل ترکیه، چین و هند تا ۱۰۵ میلیون دلار از این تجارت را به خود اختصاص داده اند.


فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی باید در کشور نهادینه شود

چمنی یکی از علل غفلت از تجارت جهانی گل و گیاه را نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از گل و گیاه زینتی در کشورخواند و افزود: در جامعه باید فرهنگ استفاده از گل و گیاه رواج پیدا کند که برای تلطیف روح و حتی تسریع در بهبود بیماران موثر است، اما متاسفانه به دلیل ماندگاری طولانی گل‌های مصنوعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: زمانی باغات پردیس کشورما به عنوان الگو در دنیا مطرح بوده و ما نتوانسته ایم پیشینه خود را در این حوزه حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی از نبود سیستم حمل و نقل و انبار‌ها و بازار‌های محلی استاندارد ومناسب به عنوان یکی از مشکلات اساسی صنعت گل و گیاه کشور مطرح کرد و گفت: اینگونه مشکلات بازار داخلی و حتی صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد به نحوی که گل‌های صادره از نوع درجه دو و درجه سه محسوب می‌شود آنهم در فصول سرد سال که به دلیل محدودیت انرژی و وضعیت نامناسب آب و هوایی تولید برخی کشور‌ها کاهش می‌یابد.

چمنی ادامه داد: سیستم صادراتی کشور طوری است که هرکسی توان ورود به این حوزه را ندارد بخصوص که گل و گیاه محصولی بسیار حساس و آسیب پذیرو ریسک دار برای تولید کننده است به همین دلیل تولید کننده تمایل زیادی برای ورود به این حوزه ندارد.

در کشور ما از ۸ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین اختصاص یافته به پرورش گل و گیاه تنها ۳ هزار و پانصد هکتار آن متعلق به گل و گیاه زینتی است و دو سوم گلخانه‌ها هم استاندارد لازم را ندارد به همین دلیل گل‌های تولیدی ما کیفیت لازم برای رقابت در بازار‌های جهانی را ندارد این در حالی است که گل‌های زینتی یکی از ظرفیت‌های جذب توریست برای کشور‌های فعال در این حوزه است.


گل و گیاه با بهره وری بالا از آب و زمین ارزش افزوده بالایی دارد

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی نیز در ادامه کنگره یادآور شد: گیاهان زینتی پتانسیل اشتغال زایی و ارز آوری زیادی دارد، اما طبق آخرین آمار اعلام شده معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۱ تنها هفت هزار و ۹۴۶ هکتار در کشور به کشت گیاهان زینتی کشت اختصاص یافته که تولید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل شاخه‌ای و ۵۵۰ میلیون گل آپارتمانی را در پی دارد.

محمدرضا شفیعی گفت: بیش از ۶۰ درصد گل و گیاه کشور به ترتیب در استان‌های تهران با یک هزار و ۷۲۰ هکتار، مازندران با یکهزارو ۴۷۰ هکتار، استان مرکزی با یک هزارو ۱۵۰ هکتار و گیلان ۹۴۱ با هکتار صورت می‌گیرد که فاصله زیادی با کشور‌های مطرح در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: گل و گیاه با بهره وری بالا از آب و زمین ارزش افزوده بالایی دارد و کشور ما هم شرایط مناسب در تولید آین گیاهان را داراست به نحوی که یک هکتار گلخانه با صد هکتار زراعت برابری می‌کند.

رئیس انجمن ملی گل و گیاهان زینتی بیان کرد: سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان در حوزه تولید گل و گیاه در کشور سرمایه گذاری می‌شود، اما از برنامه ریزی و پشتیبانی دولتی برخوردار نیست و درمعاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تلاشی برای رفع موانع در تولید و صادرات صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ملی و بین المللی، بازدید از مراکز علمی در کشور‌های دیگر، انتشار مجلات علمی، خبری و مقالات علمی و برگزاری همایش‌های علمی در این حوزه از جمله اقداماتی است که در حوزه گل و گیاه زینتی انجام شده است.

دبیرششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاه زینتی در ادامه از برگزاری کنگره به عنوان یکی از مسیر‌هایی یاد کرد که زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه فراهم می‌کند.

پژمان آزادی بیان کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی با تسهیل فرصت‌های شبکه سازی، امکان شکل گیری مشارکتی بین رشته‌ها را فراهم می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به ارائه راه حل‌ها و پیشرفت‌های نوآورانه جدید شود و با انتشار یافته‌های جدید، دانش لازم در دسترس عموم قرار گرفته، در تولیدات و مطالعات بعدی موثر باشد.

وی با عنوان اینکه هدف از برگزاری ششمین کنگره ملی و بین المللی گل‌ها و گیاهان زینتی هم افزایی و بهره مندی از تجربیات ارزشمند اساتید بین المللی، کارشناسان و تولیدکنندگان است اظهار امیدواری کرد با برقراری ارتباط موثر به ویژه با تولید کنندگان، مشارکت لازم با بخش‌های خصوصی انجام گیرد.

دبیرششمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاه زینتی تصریح کرد: علاوه بر مشکلات تولید، به دلیل بحران شبکه سازی در داخل و خارج کشور وعدم عضویت در معاهدات بین المللی که دریچه ورود دانش و تجربه است این حوزه رنج می‌برد چنانچه درخصوص صادرات بحث تحریم‌ها مطرح بوده و تصمیمات غیر کارشناسی همین صادرات ضعیف را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: عمده ذخایر ژنتیکی کشور در حال ازبین رفتن است ودر ذخیره گونه‌های گیاهی مختلف با مشکلاتی در حوزه‌های دولتی و خصوصی مواجهیم که نیازمند جدی حمایت است.

دبیر اجرایی کنگره نیز از ظرفیت‌های موجود در استان یاد کرد و گفت: استان اردبیل با توجه به طولی بودن جغرافیای آن گاه با اختلاف ۱۵ درجه‌ای آب و هوا مواجه است واین موضوع باعث شده گونه‌های مختلف گیاهی را دارا باشد، اما متاسفانه صرفا بخش‌هایی از نمین، خلخال و سرعین در تولید گل و گیاه زینتی فعالیت دارد.

یونس پور بیرامی بیان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد گل‌های مصرفی استان از تهران تامین می‌شود و اکثر تولیدات داخلی هم به دلیل زنجیره معیوبی که وجود دارد از بین می‌رود با این وجود در این کنگره راهکار‌هایی ارائه خواهد شد تا افق روشنی در پیش روی این صنعت قرار بگیرد و به جایگاهی که باید برسیم.

ارسال نظرات