بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۳۱۱
انیمیشن‌سازی از اواخر دهه پنجاه میلادی وارد ایران شده است.
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

فراز وفرود‌های رشته انیمیشن

در حال حاضر، ساخت انیمیشن یکی از مشاغل پرطرفدار و پرکاربرد است.
قبلاً انیمیشن‌ها تنها به تلویزیون محدود می‌شدند، اما امروزه مشاهده می‌کنیم که در هر حوزه و شغلی از انیمیشن استفاده می‌شود و فضای مجازی پر از انیمیشن‌های آموزشی و سرگرم‌کننده است.
بازار کار انیمیشن سازی به محدودیت سن و تحصیلات وابستگی ندارد و هر فردی با توجه به علاقه خود می‌تواند از طریق دوره‌های مختلف به این حرفه وارد شود. تنها رکن اساسی در این حرفه، داشتن خلاقیت برای خلق موضوعات و انیمیشن‌های متنوع است. ۷ آبان ماه روز جهانی انیمیشن است به همین مناسبت رشته انیمیشن را مورد بررسی قرار داده ایم.

رشته انیمیشن چیست؟
به بیان ساده می‌توان گفت، پویانمایی تلفیقی از هنر‌های نمایشی و تجسمی است و بر این اساس، برای تسلط بر آن باید تمام این هنرها، متد‌های نمایش و مخصوصا رسانه سینما شناخت قابل قبولی در شخص وجود داشته باشد.
این شاخه از هنر از جمله رشته‌هایی است که با رشد فناوری و مخصوصا فناوری‌های رایانه‌ای به کلی توسعه یافته و متحول شده است.
کسب موفقیت در شغل انیمیشن سازی به هیچ وجه وابسته به تحصیلات نمی‌باشد و بستگی به علاقه و فعالیت خود شخص می‌باشد؛ به عنوان نمونه خیلی از شرکت‌های انیمیشن سازی با خلق شخصیت‌های محبوب، توانسته اند بدون داشتن تحصیلات مرتبط در این شغل پیشرفت کرده و درامد بسیار خوبی از راه تبلیغات کسب کنند.
لازم به ذکر است، این رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و برای ادامه تحصیل در دوره دکترا، می‌توان رشته‌ای مثل فلسفه هنر را در نظر گرفت.
رشته انیمیشن و توانایی‌های لازم آن
برای موفقیت در رشته پویا نمایی یا انیمیشن، داشتن برخی ویژگی و خصوصیات در شخص می‌تواند به پیشرفت و رشد او بینجامد.
داشتن استعداد هنری، دارا بودن شخصیتی خلاق، داشتن روحیه‌ای با انگیزه و قوی صبور بودن
چه مهارت‌هایی توسط دانشجو رشته انیمیشن کسب می‌شود؟
ساخت انیمیشن‌های دو و سه بعدی، نگارش روایت و تولید فیلمنامه، توانایی طراحی انیمیشن‌ها و فضای روایت.
توانایی بهره بردن و استفاده از نرم افزار‌های مختلف گرافیکی، توانایی متحرک سازی تصاویر، توانایی استفاده از رایانه برای تنظیم صدا، تدوین و…
وظایف فارغ التحصیل رشته انیمیشن

مرحله توسعه
تولید کنندگان و کارگردانان، اقدام به خلق ایده‌هایی می‌کنند، سپس پروژه را برنامه ریزی و پس از آن منابع مالی را فراهم می‌کنند.
پیش تولید
در بخش پیش تولید، تبدیل بازنگری ایده‌ها به نمایش‌های داستانی توسط داستان پردازان و نقاشی هر صحنه از داستان توسط طراحان انجام می‌شود.
تولید
در این مرحله شاهد شکل گیری حرکت و شخصیت‌ها با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری خواهیم بود.
نحوه تحصیل رشته پویانمایی
از طریق هنرستان تحصیل در رشته پویانمایی هنرستان (انیمیشن سازی)، از طریق آموزشگاه‌های آزاد، آموزشگاه‌های آزاد که در شهر‌های زیادی وجود دارد و هر ساله اقدام به برگزاری دوره‌های مربوط به گرایشات پویانمایی و ساخت انیمیشن می‌کنند. علاقه مندان می‌توانند پس از گذراندن دوره، مدرک صلاحیت حرفه‌ای و یا دیپلم پویانمایی بگیرند.
از طریق دانشگاه فلسفه هنر، نقاشی و همه رشته‌های هنر‌های تجسمی می‌توانند گزینه خوبی برای ادامه تحصیل در داخل کشور و ورود به حوزه پویانمایی باشند. در حال حاضر امکان تحصیل این رشته در مقاطع کاردانی (کاردانی علمی – کاربردی کامپیوتر پویانمایی)، کارشناسی (تلویزیون و هنر‌های دیجیتال گرایش پویانمایی رایانه ای) و کارشناسی ارشد (پویانمایی) وجود دارد.
بازار کار انیمیشن سازی در ایران
بازار کار رشته پویانمایی شرایط ویژه‌ای دارد و علاوه بر استخدام در شرکت‌های مختلف و استودیو‌های ساخت انیمیشن، امکان دور کاری این رشته نیز وجود دارد.
بر این اساس می‌توان گفت شما در ورود به این رشته چالش و ریسک مهمی در رابطه با نحوه فعالیت خود خواهید داشت؛ چرا که اگر حرفه‌ای باشید و شانس گرفتن یک پروژه مناسب را داشته باشید، قطعا درآمد بالایی را کسب می‌کنید.
در حالت کلی می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن، می‌توانند در استودیو‌های ساخت انیمیشن، شرکت‌های سازنده بازی‌های کامپیوتری، شرکت‌های تبلیغاتی و… کار کنند. البته بخش قابل توجهی از این افراد به صورت مستقل (فریلنسر) و قراردادی فعالیت می‌کنند.
از آنجایی که در حال حاضر کار بسیاری از انیماتور‌ها به صورت سفارشی و پروژه‌ای است، شما می‌توانید بعد از کسب مهارت‌های لازم و داشتن یک رزومه قوی، در هر کجای کشور برای مشتریان خود کار کنید. یعنی مشخصات کار را از شخص تحویل گرفته و پس از آماده شدن، کار را برای او به سادگی بفرستید.
فارغ التحصیل رشته انیمیشن در چه حوزه‌هایی شاغل می‌شود؟
استودیو‌های تبلیغاتی، آموزش نرم افزار‌های مرتبط، استودیو‌های تولید گیم، انتشارات، استودیو‌های تولید انیمیشن، طراح استوری برد، طراحی کاراکتر، طراح بک گراند، طراح فضا، طراحی گرافیک
درنتیجه رشته پویانمایی یا انیمیشن، در حال حاضر جزء شاخه‌های نوپای گروه هنر در دانشگاه می‌باشد، که دانشجویان برای ورود به آن می‌توانند هم به صورت با کنکور و هم به صورت بدون کنکور (تحصیل رشته انیمیشن بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی) در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام به ثبت نام نمایند.
البته باید اشاره کنیم که راه یادگیری تخصص انیمیشن و حضور در بازار کار این رشته، فقط محدود به دانشگاه نیست و بیشتر افراد حاضر در این رشته، بدون داشتن مدرک و صرفا با داشتن تجربه عالی، اقدام به کار و فعالیت در این رشته می‌کنند.

تهیه وتنظیم : لیلا قرنفلی

ارسال نظرات