
تازه ها
سعید خدایگان، قائممقام بنیاد ملی نخبگان، در ابلاغیهای ۱۰ راهبرد تحولی سال ۱۴۰۴ را با هدف طراحی سامانه یکپارچه شناسایی و رصد نخبگان، بهبود وضعیت معیشت (اشتغال و مسکن)، مهارتافزایی، شبکهسازی در حل مسائل اولویتدار و نگهداشت استعدادهای برتر منتشر کرد.
به گزارش بازارکار به نقل از خبر گزاری ایمنا، سعید خدایگان راهبردهای تحولی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۴۰۴ را با هدف نیل به نسل جدیدی از بنیاد با رویکرد تحول در فرایندهای شناسایی، توانمندسازی و نگهداشت استعدادهای برتر و نخبگان کشور ابلاغ کرد.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، در این ابلاغیه آمده است:
«با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از فعالیت ارزشمند بنیاد ملی نخبگان بی شک ادامه این حرکت اثربخش، نیازمند طراحی راهبردهای متعالی و بدیع است این مهم با بهره مندی از تجارب گذشته و در نظر گرفتن تحولات کشور در این سالها و همچنین جهتگیری آیندهنگرانه موجب اثربخشی هر چه بیشتر نخبگان در جامعه خواهد شد، لذا سال ۱۴۰۴ سرآغاز تحول در فرایندهای بنیاد ملی نخبگان جهت رسیدن به بنیادی فعال، هوشمند و جریانساز خواهد بود.»
در این ابلاغیه که از سوی سعید خدایگان، قائممقام بنیاد ملی نخبگان صادر شده است، ۱۰ راهبرد کلیدی به شرح زیر مورد تأکید قرار گرفته است:
۱. تحول دیجیتال بنیاد ملی نخبگان از طریق ایجاد سامانه یکپارچه شناسایی، رصد، پایش و شبکهسازی مستعدان و نخبگان
۲. زمینهسازی برای نگهداشت نخبگان با رویکرد بهبود وضعیت معیشت (اشتغال و مسکن)
۳. توانمندسازی مستعدان و آیندهسازان با تاکید بر مهارتافزایی
۴. زمینهسازی برای اثرگذاری فردی و گروهی مستعدان، سرآمدان و نخبگان با مشارکت هدفمند و شبکهسازی آنها در حل مسائل اولویتدار کشور از طریق تعامل فعال و هدفمند با دستگاهها و نهادها
۵. گسترش دایره ساحتهای نخبگانی با تأکید بر رویکرد شناسایی فعال و پرورش متوازن توانمندیها
۶. تحول اداری، بهبود فرآیندها و ساختارها با رویکرد کاهش دیوانسالاری و ارتقای کیفیت خدماترسانی
۷. تقویت و ساماندهی بنیادهای نخبگان استانی و بازنگری در مأموریتهای آنها
۸. هویت بخشی فرهنگی و ملی از طریق الگوسازی سرآمدان و نخبگان و ایجاد شرایط عضویت در خانواده نخبگانی
۹. ایجاد توازن بین حق و تکلیف نخبگان و همچنین مطالبهگری و پاسخگویی بنیاد نسبت به جامعه
۱۰. ایجاد امکان مشارکت اجتماع نخبگانی در فعالیتهای بینالمللی و تلاش حداکثری برای تمهید شرایط مناسب و ارائه مشوقهای مؤثر جهت بازگشت نخبگان به کشور.
راهبرد اول و دوم طراحی و پیادهسازی «سامانه یکپارچه شناسایی، رصد، پایش و شبکهسازی نخبگان» مهمترین گام بنیاد برای انتقال از شیوههای سنتی به رویکردهای دادهمحور است، با اتصال این سامانه به پایگاههای اطلاعاتی وزارت علوم، سازمان سنجش و دیگر نهادهای اکوسیستم نوآوری، فرایند گزینش نخبگان به صورت خودکار و بر مبنای الگوریتمهای تحلیل داده انجام میشود که به کاهش سوگیریهای انسانی کمک میکند. نتیجه این تحوّل، تسریع ۳۰ تا ۴۰ دردصدی در شناسایی استعدادهای برتر و ارتقای دقت ارزیابیهای اولیه است؛ راهبرد سوم بر آموزش مهارتهای فنی و تخصصی با همکاری دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری و صنایع پیشرفته تکیه دار، اجرای دورههای کوتاهمدت تخصصی و کارگاههای عملیاتی، بر اساس تجربیات بینالمللی، میتواند اثربخشی فردی نخبگان را تا ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد و آنها را برای ورود به پروژههای پیشرفته علمی و فناوری آماده سازد، این مهارتافزایی، شکاف مهارتی بازار کار و نیازهای تحقیقاتی کشور را کاهش میدهد و فرصتهای اشتغال صنعتی را برای نخبگان گسترش میدهد؛ راهبرد دوم با هدف «بهبود وضعیت معیشت نخبگان» از طریق بستههای حمایتی اشتغال و مسکن تدوین شده است، مطالعات داخلی نشان میدهد که استقلال مالی و امنیت مسکن از مهمترین عوامل ماندگاری نخبگان در کشور است و بستههای معیشتی ارائهشده میتواند دغدغههای اقتصادی آنها را تا ۲۰ تا ۳۰ ردصد کاهش دهد، این اقدام علاوه بر کاهش مهاجرت علمی، بازگشت سرمایه انسانی را تسهیل میکند و بنیانی برای تحقق طرح «بازگشت نخبگان» فراهم میآورد.
راهبرد چهارم به «شبکهسازی هدفمند نخبگان در حل مسائل ملی» اختصاص یافته و با تعامل فعال با دستگاهها و نهادهای اجرایی، یک اکوسیستم نوآوری چابک شکل میدهد. تجربه کشورهای پیشرفته نشان میدهد که ایجاد چنین شبکههایی میتواند سرعت حل چالشهای پیچیده را تا ۵۰ درصد افزایش دهد و همکاری بینالمللی نخبگان را نیز تقویت کند. راهبرد ششم بر «کاهش دیوانسالاری و سادهسازی فرایندها» تمرکز دارد که از طریق بازنگری در ساختارهای سازمانی و کاهش ۳۰ درصد مراحل موازیکاری، به افزایش کیفیت و سرعت خدماترسانی منجر میشود. این تحول اداری، رضایت نخبگان را تا ۲۰ درصد ارتقا میدهد و امکان پیگیری شفاف پروژهها و تخصیص منابع را فراهم میکند؛ راهبرد هفتم با هدف «تقویت و ساماندهی بنیادهای نخبگان استانی» تدوین شده است تا مأموریتهای آنها بازنگری و هماهنگی با سیاستهای ملی افزایش پیدا کند. ساختار استانی میتواند به رصد نیازها و ظرفیتهای منطقهای کمک کرده و دسترسی نخبگان به منابع را تسهیل کند؛ هویتبخشی به نخبگان (راهبرد هشتم) از طریق الگوسازی سرآمدان و ایجاد حس عضویت در «خانواده نخبگانی» دنبال میشود، این راهبرد انگیزههای فردی و جمعی را تقویت و فرهنگ نوآوری را در میان نسل جدید ترویج میکند؛ راهبرد نهم ایجاد توازن بین «حق و تکلیف نخبگان» و افزایش مطالبهگری بنیاد نسبت به جامعه را تشریح میکند. این تعادل، بستر مسئولیتپذیری متقابل را فراهم و اعتماد عمومی را به نخبگان و بنیاد تقویت میکند. راهبرد دهم به «مشارکت بینالمللی نخبگان و ارائه مشوقهای بازگشت» اختصاص یافته است که با تسهیلات همکاری فرامرزی و مشوقهای اقتصادی، امید به بازگشت استعدادهای مهاجر را افزایش میدهد؛ این راهبرد تعامل با مراکز تحقیقاتی جهانی را تسهیل و شبکه علمی کشور را گسترش میدهد، برای ارزیابی اثربخشی این ده راهبرد، بنیاد ملی نخبگان شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) شامل: تعداد افراد شناساییشده، متوسط زمان پردازش درخواستها، درصد بازگشت سرمایه انسانی و میزان مشارکت نخبگان در پروژههای اولویتدار را بهطور مستمر رصد و گزارش میکند، این رویکرد دادهمحور، امکان اصلاح سریع استراتژیها را فراهم و شفافیت پیشرفت را تضمین میکند.
ارسال نظرات