بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۷۲۶
دکتر مهراد گفت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات حتما قبل از شروع به تأسیس یک استارتاپ، ، باید تحقیقات کاملی از بازار برای شناسایی فرصت های خاص، درک رقابت و ارزیابی از ایده کسب و کار خود بعمل آورند.
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

دکتر جعفر مهراد استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و موسس ISC در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار لیزنا درباره جایگاه استارتاپ‌های علم اطلاعات گفت: استارتاپ های علم اطلاعات مانند هر رشته و حرفه دیگری از تبدیل یک ایده به یک محصول یا خدمت آغاز می شود.

 وی ادامه داد: درک اهمیت این موضوع می تواند مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش شناسی را به طور کلی دستخوش تغییر و تحول کند. کارآفرینان اطلاعاتی شرکت هایی را تاسیس می کنند که ممکن است به معنای چشم انداز شغلی بیشتر برای همتایان و همکاران آنان تلقی شود. کارآفرینان اطلاعاتی هم برای خود و هم برای دیگران در فعالیتهای تجاری خود درآمد سازی می کنند. رسیدن به این سطح از فعالیت های تجاری مستلزم ویژگی هایی است که کارآفرینان اطلاعاتی باید از آن برخوردار باشند. برخی از این ویژگیها را ممکن است در دانشگاه و برخی دیگر را هم از راههای دیگری مانند شرکت در دوره های تخصصی و یادگیری مداوم کسب کرده باشند.

وی تصریح کرد: ویژگیهای بسیاری وجود دارد اما مهمترین آنها به این شرح است:

١- تخصص اطلاعات: تخصص و دانش عمیق در یک دامنه یا زمینه خاص، مانند تولید محتوا، امنیت فضای سایبری و غیره.

٢- روح کارآفرینی: یک ذهنیت کسب و کار گرا، به دنبال فرصت هایی برای ایجاد و کسب درآمد از محصولات یا خدمات مبتنی بر اطلاعات است.

٣- مهارت های تحقیقاتی: توانایی تحقیقاتی قوی برای جمع اوری، تجزیه و تحلیل و سنتز اطلاعات به طور موثر.

۴- ایجاد محتوا: مهرت در تولید محتوا با کیفیت بالا مانند مقاله ها، کتاب های الکترونیکی یا چندرسانه ای برای انتشار اطلاعات.

۵- مهارت های تکنولوژیکی: واژه پردازی و پست الکترونیک، ویدیو کنفرانس، ویرایش های صوتی و تصویری. 

۶- ابزارهای مدیریت داده: چندین برنامه مدیریت داده وجود دارد که می تواند به کارآفرینان اطلاعاتی در ضبط، سازماندهی و ذخیره اطلاعات در یک سیستم کامپیوتری کمک کند. پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها به طور موثر می تواند سرعت گردش کار را افزایش دهد.

٧- رسانه های اجتماعی: استفاده از یک حساب کاربری رسانه های اجتماعی غالباً شامل قابلیت های فنی خاصی مانند تنظیم چندین برنامه حساب، برنامه ریزی ها، آپلود تصاویر و استفاده از هشتگ ها است. به عنوان کارآفرین اطلاعاتی باید یاد بگیرید که چگونه پروفایل های مختلف شبکه‌های اجتماعی را متصل کنید و یک پیام برند منسجم را با استفاده از داشبورد وب سایت طراحی کنید.

٧- موتور های جستجو: کارآفرینان اطلاعاتی در این حوزه تخصص دارند و به راحتی می توانند از یک موتور جستجو برای انجام تحقیقات آنلاین، پیدا کردن وب سایت ها و اطلاعات خاص استفاده کنند.

٨- مدیریت روابط مشتری: با دارا بودن این خصیصه می توانید تعیین کنید که کدام بخش از جمعیت بیشتر به تاکتیک های بازاریابی شما پاسخ می‌دهد و چه کسی در آینده هدف قرار می گیرد. مدیریت روابط مشتری می تواند یک راه مفید برای ردیابی مشتریان فعلی و برنامه ریزی پیام های خودکار باشد که ممکن است آنها را تشویق کند تا به فعالیت های کسب و کار شما علاقه مند شوند.

٩- بهینه سازی موتور جستجو: یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که به شما اجازه می دهد تا محتوای وب سایت خود را طوری بهبود ببخشید که در صفحه اول نتایج موتور جستجو بالاتر به نظر برسد. این رویکرد شامل استفاده از بهترین شیوه های فنی برای نوشتن متن، انتخاب فرمت های تصویری و نیز شامل پیوند هایی است که بین دو صفحه جداگانه در یک وب سایت متصل می کنید.

١٠- مهارت های تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI): شامل استفاده از نرم افزار تخصصی برای توسعه محتوای آنلاین کاربردی، کارآمد و زیبا است. یادگیری نحوه استفاده از این ابزار های دیجیتال مهم است، زیرا وب سایت کسب و کار شما بازتابی است از حرفه ای بودن و وضعیت کسب و کار شما.

دکتر مهراد در ادامه افزود: حال با فرض اینکه فارغ‌التحصیل این رشته دارای ویژگیهای یاد شده در بالا است و در زمینه های فوق تجربه داشته و از دانش کافی هم برخوردار می باشد، با مثال هایی که  ارایه می دهم هر کدام می تواند به عنوان یک ایده توسط کارآفرینان اطلاعاتی برای راه‌اندازی یک استارتاپ مورد استفاده قرار گیرد. به خاطر داشته باشید که این چشم انداز می تواند تکامل یابد و روند بازار نیز ممکن است موجب تأمل و درنگ در خصوص جایگاه و کارکرد هر یک از استارتاپ هایی باشد که در دست اقدام است. تجربه در سایر کشورها هم همین است:

١- استارتاپ تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش تجاری:

 به عنوان یک تحلیلگر هوش کسب و کار، در این استارتاپ از داده ها و سایر اطلاعات برای کمک به سازمان ها در تصمیم گیری های صحیح استفاده می کنید. تحلیل بر روی داده های کلیدی یک کسب و کار خاص، تفسیر داده ها و به اشتراک گذاری یافته ها بخش مهمی از این استارتاپ است. نمونه های فعال در سطح کشور های جهان:

-Kompyte

-Crayon

٢- استارتاپ انفورماتیک سلامت:

 راه حل هایی است برای بهبود مدیریت اطلاعات بهداشت و درمان، و ایجاد برنامه های کاربردی که مراقبت از بیمار را افزایش می دهد و فرآیندهای مراقبت های بهداشتی را ساده می کند: 

- AESOP Technologies

-ixLayer

-Quantori

-Learn to Live

٣- استارتاپ انفورماتیک محیط زیست:

 توسعه راه حل ها برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های محیط زیست و ایجاد ابزار های مقابله با چالش های محیط زیستی و ترویج پایداری از هدف های تاسیس این استارتاپ است:

- Aurora Solar

-Mosaic Mozaic

- Skeleton Technologies

-Cirrus Shower Ltd

۴- استارتاپ فناوری حقوقی: ارایه فناوری برای صنعت حقوقی به منظور ساده سازی فرآیندها و توسعه پلاتفرم ها جهت تحقیقات حقوقی، مدیریت اسناد یا تجربه و تحلیل مورد (موردکاوی):

- mLeAP

-Lightining Law

- Courtrooms

- Knowable

۵- استارتاپ های مشاوره، آموزش و پژوهش های علوم داده: 

ارایه خدمات مشاوره ای، آموزشی و پژوهشی به کسب و کارهایی که نیاز به کمک در تجزیه و تحلیل داده‌ها، تجسم داده‌ها و یادگیری ماشینی دارند:

- Pachama

- Aclima

- Userway

- EttaEEpidermis

۶- استارتاپ های مدیریت اطلاعات:

 کمک به سازمان ها برای مدیریت دارایی های اطلاعاتی خود از جمله تجزیه و تحلیل داده‌ها، طراحی پایگاه های اطلاعاتی و معماری اطلاعات: 

- Follett Destiny Library Manager

- SirsiDynix Symphony

- SignUp

- Ex Libris Ama

٧- استارتاپ های بازیابی اطلاعات:

 مجموعه ای از الگوریتم هایی است که ارتباط اسناد بازیابی شده با پرس و جو های جستجو شده را نمایش می دهد. این استارتاپ کارآفرینان اطلاعاتی را در پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز کاربران کمک می کند:

- Question Cube

- Mapegy

- AppService

- Infalia

- mia Startup

٨- استارتاپ های حفظ میراث فرهنگی و حفاظت اسناد: 

گنجینه جمعی یک جامعه است که شامل جنبه های ملموس و نامحسوس آن است. می توان شامل مصنوعات، بناهای تاریخی، اسناد و مدارک و زبان و آداب و رسوم باشد: 

- CyArk

The Slave Societies Digital Archive

٩- استارتاپ های معماری اطلاعات: 

ایجاد مسیر های روشن و طراحی ساختار یافته برای علاقه مندان به وب سایت ها، توسعه و اجرای چشم انداز و اصول برای سیستم های فناوری اطلاعات و شناسایی مناطق برای صرفه جویی در هزینه های بالقوه و ایجاد تغییرات سریع تر در سیستم های اطلاعاتی:

- BIMCO

- DataStake

- UXPin

- Crowdcuring

١٠- استارتاپ های طراحی پایگاه داده:

 یک پایگاه داده به خوبی طراحی شده تضمین می کند که داده ها دقیق، سازگار و به روز هستند. این استارتاپ منجر به بهبود یکپارچگی داده ها می شود و خطا های ناشی از داده های متناقض یا تکراری را حذف می کند. یک پایگاه داده که به خوبی طراحی شده است امکان بازیابی سریع تر داده ها را می دهد و پیدا کردن و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز کاربران را آسان تر می سازد: 

- Liria Productions

- Central 46

- Websand

- PlanetScale

- LeoLabs

١١- استارتاپ های مدیریت دانش: 

کمک به سازمان ها و شرکت ها برای مدیریت دارایی های دانشی خود از جمله به اشتراک گذاری دانش و همکاری و نوآوری:

- ClassDojo

- Tegus

- Yext

- Spekit

- Quizlet

١٢- استارتاپ های تولید محتوا: 

فرایندی است از تولید و به اشتراک گذاری اطلاعات یا محتوای رسانه ای برای مخاطبان خاص به ویژه در زمینه های دیجیتال: 

- Failory

- Neil Patel

- Built In

- ContentStudio

دکتر مهراد در پایان این مصاحبه تاکید کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته حتما قبل از شروع به تأسیس یک استارتاپ، (مثل یکی از نمونه های در بالا)، باید تحقیقات کاملی از بازار برای شناسایی فرصت های خاص، درک رقابت و ارزیابی از ایده کسب و کار خود بعمل آورند. علاوه بر این، آگاهی در مورد روند فعلی و فناوری های در حال ظهور در علم اطلاعات و دانش شناسی به تصمیم گیری آگاهانه برای تاسیس استارتاپ ها کمک خواهد کرد.

وی گفت: همیشه آخرین روند بازار را بررسی کنید و تحقیقات بروز را برای اطمینان ارتباط و دقت انجام دهید. همچنین، کسب مهارت های فنی در دوره های آموزشی مهم است. دانشگاه همه چیز را آموزش نمی دهد. می توانید این نوع مهارت ها را از طریق شرکت در دوره های خصوصی، کارگاه ها، یا از طریق یادگیری آنلاین بدست آورید. این نوع مهارت ها را یا باید در دانشگاه بیاموزید و یا اینکه از جای دیگری شروع کنید.

اعظم رستگار / لیزنا

ارسال نظرات