ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۰۴۴۷
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
 
هوش مصنوعی مولد می‌تواند میلیون‌ها شغل را در آمریكای لاتین و كارائیب متحول كند، اما شكاف دیجیتالی چالش‌هایی را ایجاد می‌كند.
بر اساس مطالعه جدید سازمان بین المللی کار و بانک جهانی، بیش از نیمی از مشاغل در این منطقه که هوش مصنوعی مولد (GenAI) می تواند بهره وری را برای آنها بهبود بخشد - حدود 17 میلیون نفر- به دلیل شکاف در دسترسی دیجیتال و زیرساخت ها، دچار محدودیت شده است.

بر اساس مطالعه جدید سازمان بین المللی کار و بانک جهانی، بیش از نیمی از مشاغل در این منطقه که هوش مصنوعی مولد (GenAI) می تواند بهره وری را برای آنها بهبود بخشد - حدود 17 میلیون نفر- به دلیل شکاف در دسترسی دیجیتال و زیرساخت ها، دچار محدودیت شده است.

 بر اساس این مقاله تحقیقاتی جدید که توسط سازمان بین المللی کار (ILO) و بانک جهانی (WB) تهیه شده است، هوش مصنوعی مولد(GenAI)  می تواند به طور قابل توجهی مشاغل را متحول کرده و بهره وری را در آمریکای لاتین و کارائیب افزایش دهد، اما شکاف های موجود در زیرساخت های دیجیتال ممکن است مانع از مزایای بالقوه آن شود.

این تحقیق که تحت عنوان "میانگیر یا تنگنا؟ مواجهه شغلی با هوش مصنوعی مولد و شکاف دیجیتال در آمریکای لاتین" منتشر شده است،  نشان می دهد که بین 26 تا 38 درصد مشاغل در این منطقه می توانند تحت تاثیر هوش مصنوعی مولد قرار گیرند. با این حال، این فناوری بیشتر احتمال دارد مشاغل را افزایش داده و تغییر دهد تا اینکه آنها را کاملاً خودکار نماید.

 به طور خاص، 8 تا 14 درصد مشاغل می توانند از طریق هوش مصنوعی مولد شاهد بهبود بهره وری باشند، در حالی که تنها 2 تا 5 درصد از آنها ممکن است در معرض خطر اتوماسیون کامل قرار گیرند. این مطالعه نشان می‌دهد که زنان و همچنین کارگران شهری، جوان ‌تر و تحصیل‌کرده در بخش‌ های رسمی، با خطرات بیشتری از اتوماسیون هوش مصنوعی مولد مواجه هستند که این موضوع می تواندبه طور بالقوه نابرابری‌ های اقتصادی منطقه‌ای و غیررسمی را بدتر می‌کند. مزایای تغییرات بالقوه ناشی از هوش مصنوعی مولد، به طور مساوی در مشاغل بین کارگران از نظر جنسیت و سن توزیع می شوند، اما هنوز هم احتمال بیشتری وجود دارد که بر مشاغل رسمی که در مناطق شهری بوده و توسط کارگران با تحصیلات بالاتر و درآمد بالاتر اداره می شوند، تاثیر بیشتری داشته باشند.

این تحقیق نشان می‌دهد که کارگران حقوق ‌بگیر و خوداشتغال - مانند فروشندگان، معماران و کسانی که در آموزش، بهداشت یا خدمات شخصی هستند - احتمالاً از تاثیرات تغییر دهنده هوش مصنوعی مولد سود بیشتری ببرند. با این حال، این مطالعه شکاف دیجیتالی قابل توجهی را در این منطقه نشان می دهد که می تواند کارگران را از درک کامل مزایای بالقوه هوش مصنوعی مولد باز دارد. این گزارش تخمین می‌زند که این موضوع می‌تواند بر نیمی از مشاغلی که می‌توانند با فناوری هوش مصنوعی مولد بهره‌وری بیشتری داشته باشند، تاثیر گذار باشد؛ یعنی مشاغلی که مربوط به 7 میلیون شاغل زن و 10 میلیون شاغل مرد در این منطقه (در مجموع 17 میلیون) می شود.

از دست دادن بالقوه در بهره وری به دلیل این شکاف در دسترسی دیجیتال، تاثیر بیشتری بر کارگرانی خواهد داشت که در فقر زندگی می کنند. به عنوان مثال، در برزیل، از میان 8.5 درصد از کارگرانی که در فقر زندگی می کنند و به نوعی می توانند از هوش مصنوعی مولد بهره ببرند، تنها 40 درصد از آنها این کار را انجام دهند، آنهم صرفاً به این دلیل که مجبور هستند در محل کار خود از فناوری های دیجیتال استفاده کنند.

آنا ویرجینیا موریرا گومز، مدیر منطقه ای سازمان بین المللی کار برای آمریکای لاتین و کارائیب، در این زمینه اظهار داشته است: "مدیریت موثر تاثیرات هوش مصنوعی مولد، نیازمند گفتگوی اجتماعی قوی و فراگیری است که طیف وسیعی از ذینفعان را گرد هم می‌آورد. با تقویت گفتگوهای معنادار میان سیاست گذاران، رهبران صنعت، کارگران و اتحادیه های کارگری، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که از قدرت تحول آفرین هوش مصنوعی به طور مسئولانه ای استفاده شده و به نیازهای همه کارگران رسیدگی می شود؛ و در عین حال این امکان وجود دارد که خطرات مرتبط با تغییرات تکنولوژیک را نیز کاهش دهیم." ویلیام مالونی، اقتصاددان ارشد بانک جهانی برای آمریکای لاتین و کارائیب نیز اظهار داشته است: "در منطقه‌ای که شاهد رشد اندکی هستیم و نابرابری ها به‌ طور غیرقابل قبولی بالا بوده و از هر چهار خانوار یک خانوار هنوز دچار فقر می باشد، بهبود بهره‌وری و کیفیت شغل بسیار حایز اهمیت است. هنگامی که فناوری های دیجیتال از جمله هوش مصنوعی مولد به صورت پایدار به کار گرفته شوند، می توانند بهره وری و همچنین ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر را افزایش دهند. با این حال، برای استفاده از این فرصت‌ ها ضروری است که کشورهای منطقه روی اتصال به اینترنت و ارتقاء مهارت ‌ها، سرمایه‌گذاری کرده و در عین حال سیستم‌ های حمایت اجتماعی خود را نیز تقویت کنند تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌کس نادیده گرفته نخواهد شد."

 این تحقیق چندین اقدام کلیدی را در این منطقه و نیاز به رویکردی مشترک برای استفاده کامل از پتانسیل هوش مصنوعی مولد و در عین حال کاهش خطرات مرتبط را توصیه می‌کند که عبارتند از:

-  اجرای برنامه های یادگیری مادام العمر برای کاهش از دست دادن شغل و افزایش بهره وری؛

- تقویت مهارت های اساسی کارگران برای افزایش بهره وری و خلاقیت با هوش مصنوعی مولد؛

-  تقویت سیستم های حمایت اجتماعی برای تثبیت گذارها و رسیدگی به شکاف های جنسیتی؛ و

-  بهبود زیرساخت های دیجیتال و ایجاد انگیزه برای پذیرش فناوری های دیجیتال.

این تحقیق به طور کل خاطر نشان می سازد که کشورهای این منطقه باید به کارگران بخش غیر رسمی کمک کنند تا از هوش مصنوعی مولد برای بهبود شانس خود جهت انتقال به بخش رسمی استفاده کنند.

 متن کامل این تحقیق را می توانید در وب سایت زیر مشاهده کنید:

https://www.ilo.org/publications/buffer-or-bottleneck-employment-exposure-generative-ai-and-digital-divide

     
امتیاز :  ۴.۰۰ |  مجموع :  ۱

ارسال نظرات