تازه ها
لزوم بازگشت جهاددانشگاهی به شورای انقلاب فرهنگی/توانمندی این نهاد قابل تکثیر است
دکتر منتظری در بخش اول این گفت و گو به پرسشهایی در خصوص پژوهشهای فناورانه، اشتغالزایی و میزان تأثیرگذاری، دستاوردها، چالشها و مسیر آینده و نقش این نهاد در اقتصاد دانشبنیان تا دغدغههای فرهنگی نسل جوان دانشگاهی در حل مسائل واقعی کشور پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
درها را به روی جوانان بستهایم و اجازه تجربه به آنها نمیدهیم
ایرنا: شما فردی دانشگاهی هستید و در دوره اصلاحات نیز مسئولیتی داشتهاید. بهنظر شما فضای دانشجویی و فعالیت های سیاسی محیط دانشگاه از آن زمان تاکنون چه تغییراتی داشته است؟
منتظری: بله، تغییر کرده است. دانشجویان امروز نسبت به گذشته بسیار هوشمندتر، هوشیارتر، داناتر و توانمندتر هستند؛ زیرا امکانات، فناوری و دانش در جهان و در کشور ما توسعه یافته و فناوریهای جدید بهوجود آمده است. جوانان امروز هم خوشبختتر از ما هستند و هم داناتر؛ اما مشکل کجاست؟ مشکل از سوی ماست. ما درها را به روی آنها بستهایم و اجازه تجربه به آنها نمیدهیم.
یکی از شهامتها و شجاعتهای رهبران انقلاب این بود که به ما جوانها اعتماد کردند. زمانی که من عضو جهاد شدم، دانشجوی سال اول دانشگاه بودم و مسئولان کشور و رهبران انقلاب فرصت دادند که جهاد را تشکیل دهیم و در درون آن دهها مجموعه ایجاد کنیم.
امروز نیز جوانان همان شور و نشاط و هیجان را دارند؛ فقط کافی است ما به آنها اعتماد کنیم و درها را به رویشان باز بگذاریم و اجازه خطا و تجربه بدهیم. ما هم در گذشته خطا میکردیم اما مسئولان انقلاب دست ما را میگرفتند و ما را رشد میدادند؛ نه اینکه محروممان کنند و بگویند صلاحیت یا توان ندارید. ما نیز باید همین کار را با جوانهای امروز انجام دهیم، اما متأسفانه رابطه خود را با آنها قطع کردهایم.
طبیعی است جوانی که امروز با پوشش و سبک زندگی جدید ظاهر میشود، نتواند با من ارتباط برقرار کند؛ چون هیچگاه حرفهای مرا نشنیده است. اگر هم بشنود، میبیند ما متعلق به دورهای هستیم و آنها متعلق به دورهای دیگر؛ اما بسیار راحت میتوانیم تفاهم و ارتباط برقرار کنیم و آنها بتوانند ایدههای خود را ارائه کنند.
ما به برکت انقلاب این تجربهها را به دست آوردیم؛ حال باید به برکت همین انقلاب به جوانترها میدان دهیم. در همه سطوح مدیریتهای ارشد باید بر اساس شایستگی به جوانان فرصت داده شود.
مساله، بیاعتمادی نیست؛ مساله، نبود ارتباط است. نه ما به آنها نزدیک شدهایم و نه آنها ما را میشناسند که نزدیک شوند. در این راستا، ما اقداماتی را آغاز کردهایم تا این ارتباط برقرار شود و یکی از مهمترین برنامهها، طرح «شهر دانشجو» است.
جهاددانشگاهی مولود انقلاب فرهنگی است؛ چگونه میشود فرزندی را از والد خود جدا کرد!
ایرنا: در خصوص بازگرداندن جهاددانشگاهی به جمع دارندگان حق رأی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
منتظری: این موضوع یکی از غصههای عمیق من است و بهعنوان یک مطالبه جدی در بدنه جهاد مطرح شده است. جهاددانشگاهی مولود انقلاب فرهنگی است؛ چگونه میشود فرزندی را از والد خود جدا کرد؟ از نظر عاطفی و تاریخی، ما زیرنظر این شورا بودهایم. اگر ما حضور نداشته باشیم، چه کسی باید حضور داشته باشد؟ ما صاحبان و پیشگامان انقلاب فرهنگی بودهایم.
در مقطعی، تصمیمی اتخاذ شد ـ که من قصد تخطئه آن را ندارم ـ اما نتیجهاش این شد که ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شدیم. این در حالی است که حضور جهاددانشگاهی در شورا، یک حق مسلم است تا بتواند تداوم انقلاب فرهنگی را در ساختار خود حفظ کند.
اگر این روند ادامه یابد، جهاددانشگاهی بهتدریج به نهادی بیخاصیت و گرفتار دیوانسالاری تبدیل خواهد شد و حتی ممکن است با گذشت زمان، از بین برود. جهاددانشگاهی تجربهای کاملاً بومی و بیبدیل است و پیش از آن، مدلی مشابه در کشور وجود نداشته و ساختار مدیریتی آن کاملاً نوآورانه است.
ما معتقدیم جهاد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشته باشد و از محضر رهبر معظم انقلاب، رئیسجمهور و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست میکنم که جهاددانشگاهی به این شورا بازگردد و امید است این مطالبه تحقق یابد.
جهاددانشگاهی یک مدل بومی و نهاد علمب فرهنگی پیشرفته در جهان است
ایرنا: اگر ۱۰ سال آینده جهاد دانشگاهی را در نظر بگیرید، علاقه دارید شبیه چه نهاد یا مدل جهانی باشد؟
منتظری: اگر تعبیر «خودبزرگبینی» و « خودشیفتگی» نشود، باید گفت این دیگران هستند که باید آرزو کنند روزی شبیه جهاددانشگاهی شوند. مدلی که ما در جهاددانشگاهی داریم، یک مدل بومی و یک نهاد علمی و فرهنگی پیشرفت هاست. همه افرادی که در جهاد مسئولیت دارند، عضو جهاددانشگاهی هستند؛ یعنی ما یک خانواده هستیم و این مدلی کارآمد است.
من آرزو ندارم جهاددانشگاهی شبیه نهادی بینالمللی یا الگوهای دیگر باشد؛ بلکه باید دیگران بیایند و از این مدل الگو بگیرند. ما امروز در موضوعاتی منتخب در مرزهای دانش حرکت میکنیم و توانمندیهای ما در برخی حوزهها حداقل برای کشورهای دوست و همسایه قابل تکثیر و توسعه است.
در حوزه سلولهای بنیادی، ناباروری و سلامت باروری مرجع منطقهای هستیم و امیدواریم در سایر حوزهها نیز به مرجعیت برسیم.
ممکن است این مدل نواقصی داشته باشد اما تلاش میکنیم آن نواقص را برطرف کنیم؛ مانند همین دیوانسالاری تحمیلشده که باید سازمان را چابکتر و کارآمدتر کنیم. ما میخواهیم بستری فراهم کنیم تا جوانان تربیت صحیح فکری و عملی پیدا کنند و آنها واقعاً این استعداد و ظرفیت را دارند.
یکی از محققان پیشنهاد داده که «پژوهشگاه رویان علوم انسانی» تأسیس کند. ما برای او و سایر محققان ظرفیت ایجاد میکنیم؛ ممکن است در نهایت موفق نشویم، اما تجربه ارزشمندی به دست خواهیم آورد. هدف ما خدمت به مردم و توسعه علم در کشور است.
جهاددانشگاهی پرچمدار گفتمان علم در دانشگاه است و به طور قطع این فناوریها با حضور نسل جدید جوانان پیشرفتهترمیشود؛ آنچه امروز میبینید حاصل تلاش جوانانِ گذشته است. اگر جوانان امروز به میدان بیایند، مطمئن باشید فراتر رفته و در حوزههایی مثل کوانتوم و هوش مصنوعی نیز ورود تاثرگذار خواهیم داشت.
مشاهد ویدئو گفت وگو در خبرگزاری ایرنا:
https://irna.ir/xjVPjK
ارسال نظرات