ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۹۴۹۳۴
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
:
پس از دو روز برگزاری هم‌اندیشی در هم‌تابازار که با مشارکت بخش خصوصی (گروه مشاوران توسعه کسب و کار سیناپتک) و جهاد دانشگاهی (سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان) و با حضور و همراهی نمایندگان و مدیران ارشد وزارتخانه‌های دولتی و انجمن‌های صنفی و علمی بخش خصوصی دوره اول آن طی ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار شد، موارد زیر مطرح و در قالب بیانیه پایانی به جامعه و ذینفعان حوزه فناوری‌های همگرا با هوش مصنوعی عرضه می‌شود:
1. نیاز به آموزش و یادگیری مدیران ارشد بخش های جاکمیتی، دولتی و خصوصی و بخش‌ عمومی و جریان‌سازی فرهنگی در کل جامعه نخستین نیازی ‌است که هم‌زمان با سیاست‌گذاری در زمینه حاکمیت و مالکیت و مدیریت داده باید به آن پرداخت. آموزش و پرورش، آموزش تحصیلات تکمیلی در زمینه کلیه علوم پزشکی و غیر از آن و مهارت‌آموزی در سطح عمومی جامعه باید اولویت نخست کشور در زمینه توسعه نخبگان فناوری های هوش‌مند باشد.
2. از انجاکه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع، خدمات و کشاورزی در کل اقتصاد کشور قابل استفاده است همزمان قوانین و مقررات و سیاست‌گذاری‌های جکرمانی باید به سرعت تهیه و با اطلاع‌رسانی گسترده در اختیار تمام فعالان و ذینفعان این حوزه در کشور قرار گیرد؛ به همین منظور نیاز به ریل‌گذاری و چارچوب‌بندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق سیاست‌گذاری و حکمرانی در زمینه توسعه هوش‌مصنوعی است و توسعه در این زمینه باید از طریق طراحی نقشه راه توسعه هوش‌مصنوعی از طریق نخبگان و به اشتراک‌گذاری آن با عموم فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و از طریق هم‌اندیشی و در نهایت با اطلاع‌رسانی به ایشان صورت بگیرد و از توانمندی‌های کشور در زمینه ‌های ضروری استفاده شود و با هم‌افزایی بین‌بخشی جایگاهی در شان کشور در زمینه ایجاد شود. همچنین قانون حکمرانی داده و صیانت از داده‌ها زودتر باید اجرایی شود تا داده‌های کلان به عنوان مهم ترین ورودی فناوری‌های هوش‌مصنوعی در اختیار جامعه و شرکت‌های فناور قرار گیرد.
3. باید از الگوهای موفقیت در صنایع نظامی و هوافضا که پیشروترین بهره‌برداران از هوش‌مصنوعی در جهان بوده و در ایران نیز جز پیشروترین‌ بخش‌ها به حساب می‌آید استفاده کرد و چگونگی مدیریت نوآوری و فناوری در صنایع دفاعی به سایر حوزه های اقتصادی کشور منتقل شود.
4. بازار پولی و مالی و بازار سرمایه یکی از حوزه های علاقمند به استفاده از فناوری‌های هوشمند در جهان بوده و باید بر اساس الگوهای جهانی اولویت سرمایه‌گذاری در کشور نیز باشد. از این رو معرفی نیازهای فناورانه بانک، بورس و بیمه اهمیت بیشتری دارد تا از یک نگاه بالا به پایین نیازها مطرح و در گام بعدی مرتفع و بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.
5. بازار کار از طریق آموزش کوتاه‌مدت و مهارت‌اموزی به دانش‌اموزان و دانشجویان برای ورود سریع‌تر ایشان به این بازار باید اهمیت بیشتری در سیاست‌گذاری ها پیدا کند تا استفاده از فناوری‌های هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن هم‌زمان با آشناسازی دانشمندان داده با پروژه‌های موجود کشور اهمیت بازارسازی این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند. در عین حال حمایت از نخبگان و منابع انسانی از طریق مادی و معنوی و پروژه‌های و بازار کاری که برای ایشان ایجاد شود از خروج ایشان از کشور جلوگیری می‌کند، اهیمت ویژه دارد.
6. بازار محصولات مرتبط با هوش مصنوعی به نگاه طراحی، شناخت‌شناسی (متدلوژی) و حل مساله‌ای نیاز دارد نگاهی که باید در کشور تقویت شود تا امکان استفاده از امکانات و مواهب هوش‌مصنوعی و فناوری‌های همگرا در کشورها بیش از پیش فراهم شود. در این زمینه به‌کارگیری توان بخش خصوصی و تبادل فناوری با کشورهای پیشرو و دوست و انجام پروژه‌های مشارکتی با شرکت‌های معتبر این کشورها و صادرات محصولات دانش‌بنیان در این زمینه از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید آن را دنبال کند.
7. دانش‌ و الگوریتم‌های فناوری‌های هوشمند در کشور از شرایط مناسبی برخوردار است. اما توسعه زیرساخت‌های کشور و سیاست‌گذاری در حاکمیت کلان داده‌های سازمانی/ صنعتی/ نظامی / عمومی اهمیت ویژه دارد تا در کوتاه زمانی به محصولات کاربردی و امنیت بالاتر در کشور  با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های همگرا با آن دست یابیم.
بر اساس خواست مخاطبان و نخبگان حاضر در رویداد، هم تابازار ادامه دار و مستمر خواهد بود و به همین منظور دبیرخانه دایمی آن بر اساس تصمیم هیات مدیره گروه مشاوران توسعه کسب و کار راه‌اندازی در دفتر این شرکت ایجاد شد.
ستاد برگزاری هم تابازار

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر
نظرسنجی
مهمترین اولویت دولت چهاردهم ازنظر شما چیست؟

آگهی استخدام

مطالب بیشتر