بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۸۰۱
رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی از ایجاد بیش از ۳۲۰۰ اشتغال در بخش کشاورزی استان مرکزی خبر داد.
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶

به‌گزارش بازارکار به نقل ازخبرگزاری تسنیم از اراک، علی صفری در نشست خبری با اصحاب رسانه به منظور تبیین برنامه‌های جهاد کشاورزی استان مرکزی در ایام الله دهه فجر اظهار داشت: استان مرکزی در تولید کالا‌های اساسی خودکفا است و علی رغم مازاد تولیدات در استان نیز تولیدات اصلی به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی افزود: افتتاح پروژه‌ها یکی از اقدامات در دهه فجر است، امسال در دهه فجر ۶۹ پروژه در بخش‌های مختلف کشاورزی افتتاح می‌شود که ۵۴ پروژه مربوطه بخش آب و خاک، ۱۰ پروژه مربوط به صنایع کشاورزی و تبدیلی، ۲ پروژه در حوزه باغبانی و گلخانه، ۲ پروژه در امور عشایر، یک پروژه در حوزه شیلات و آبرزی پروری افتتاح خواهد شد که با افتتاح این پروژه‌ها ۸۷۷ نفر اشتغال مستقیم و ۲۷۸ اشتغال غیر مستقیم ایجاد و ۹ هزار و ۵۸۹ خانوده از این طرح‌ها بهرمند می‌شوند.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تولیدات استان در سال جدید در مقایسه با سال ۵۷ عنوان کرد: کل تولید گندم در سال ۵۷ نیز ۸۷ هزار تن بود که اکنون به ۳۰۰ هزار تن رسیده است و حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن مازاد تولید گندم در استان وجود دارد، همچنین تولید گوشت قرمز از ۲۰ هزار تن به ۵۷ هزار تن رسیده که ۳۶ هزار تن مازاد وجود دارد.

صفری ادامه داد: تولید شیر خام از ۱۲۶ هزار تن در سال ۵۷ به ۴۰۰ هزار تن در سال جدید رسیده است که ۲۳۶ هزار تن مازد شیر در استان وجود دارد، تخم مرغ از ۱۷ هزار تن به ۴۷ هزار تن رسیده که ۳۷ هزار تن مازاد وجود دارد، گوشت مرغ از ۱۹ هزار تن به ۷۰ هزار تن رسیده است که حتی ظرفیت تولید بالای ۱۰۰ هزار تن در استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سال ۵۷ کل تولید عسل از ۷۰ تن به ۱۱۰ تن، آبزیان خوراکی از صفر به ۶ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است که این تولیدات در استخر‌های دو منظوره انجام می‌شود، هچنین کل محصولات زراعی از ۴۸۰ هزار تن به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن و محصولات باغی از ۴۵ هزار تن به ۶۰۰ هزار تن رسیده است و استان مرکزی رتبه ششم تولید پسته در کشور را داراست و شهرستان زرندیه به عنوان تنها تولید کننده پسته ارگانیک است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: سال ۵۷ نیز آبیاری نوین وجود نداشت، اما اکنون ۷۶ هزار هکتار آبیاری نوین اجرا شده است و دولت حدود ۸۵ درصد هزینه‌های آبیاری نوین را به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار داده است.
احداث کانل‌های آبیاری از ۲۰ کیلومتر به یک هزار و ۲۸۵ کیلومتر رسیده است
و کشت قرار دادی به حدود ۴۰ هزار هکتار رسیده است.

صفری اضافه کرد: صدور اسناد کشاورزی یکی از عملکرد‌های انقلاب اسلامی است، در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تنها ۴ درصد اراضی دارای سند بودند که اکنون به ۵۰ درصد رسیده است و امیدواریم در سال آینده جشن اتمام صدور اسناد کشاورزی را داشته باشیم، رفع تداخلات مقدمه صدور اسناد اراضی است که بر اساس قانون یک بار برای همیشه نسبت به رفع تداخلات اقدام شد، پیش از انقلاب رفع تداخلات انجام نشده بود، اما اکنون رفع تداخل ۸۰ درصد اراضی کشاورزی انجام شده و اختلافات بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به مقایسه عملکرد جهاد کشاورزی در دو سال گذشته بیان کرد: خرید گندم استان در ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز ۸۷ هزار تن و امسال ۲۵۶ هزار تن بود که به مرز ۸۰ درصد رسیده است، ضریب مکانیزاسیون از سال گذشته در استان عملیاتی شد و تاکنون رشد خوبی داشته است، ضریب مکانیزاسیون نشان دهنده صنعتی شدن بخش کشاورزی است که از ۱.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۲.۱۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی از ایجاد بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ اشتغال در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: ظرف دو سال گذشته ۷۰۰ هزار تن برای جذب ماده خام ظرفیت سازی شده است و کشاورزی قرار دادی در بحث گندم به ۴۰ هزار هکتار رسیده است، در جهش تولید در دیم زار‌ها اگر بتوانیم افزایش عملکرد داشته باشیم باید اقدامات ترویجی وجود داشته باشد که در این زمینه حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش عملکرد وجود داشته است.

صفری بیان کرد: دی ماه امسال رکورد جوجه ریزی در استان مرکزی با بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی زده شد و ۱۱۳ درصد تعهد در این زمینه محقق شده است. اسمال ۹۰ نانوایی به نهضت نان کامل پیوستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲ کشتارگاه در ساوه و زرندیه، ۲ کشتارگاه در دلیجان، یک کشتارگاه خمین و یک کشتارگاه در شازند فعال است و کشتارگاه اراک به جهت بحث بهداشتی تعطیل شده است.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر