بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۹۳۳
رئیس صندوق پژوهش و فناوری استان البرز تاکید کرد:
رئیس صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در در هفدهمین گردهمایی مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی که در پارک علم و فناوری البرز برگزار شد، خاطرنشان کرد: هر جا محصولی تولید شود، بازار مصرف برای آن ایجاد می‌شود و بالتبع ارزش افزوده در پی آن خواهد آمد. برای مثال کشور آمریکا که تولیدکننده اصلی اسلحه در جهان است، بازار مصرف خود را از طریق جنگ به دست می‌آورد.
جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

به گزارش بازارکار از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز وی ادامه داد: رییس اسبق بانک مرکزی در گذشته خاطره ای از بازدید رییس بانک مرکزی ژاپن از کشور ما روایت می‌کرد.
مهندس محمد علیزاده گفت که در جربان این بازدید ما ثروت و سرمایه‌های گرانبهای خود را در خزانه ها و موزه ها و ... به ژاپنی‌ها نشان دادیم و زمانی که ما به ژاپن رفتیم، خواستیم که متقابلاً خزانه آن‌ها را مشاهده کنیم. زمانی که این اتفاق افتاد، دیدیم که ثروت واقعی برای ژاپنی‌ها تعدادی از افراد مسن و بازنشسته و صاحب تجربه هستند. درواقع آن‌ها نیروی انسانی و تجربه را به عنوان ثروت واقعی می‌شناسند.
مهندس علیزاده با اشاره به عدم توجه به بخش خصوصی به عنوان یکی از نقش‌آفرینان اصلی اقتصاد کشور اظهار کرد: اقتصاد ما تا هشتاد و پنج درصد دولتی است و تنها ده الی پانزده درصد اقتصاد ما در اختیار بخش خصوصی است و یکی از دلایل ضعف اقتصادی ما همین است. منابعی که در سال ۱۴۰۱ بانک‌ها به اقتصاد کشور اختصاص دادند به این شکل بود که ۶۷ درصد به تجارت و خدمات، ۲۳ درصد صنعت و ۱۰ درصد به کشاورزی اختصاص داده شد. متاسفانه نرخ استهلاک ملی اقتصاد ما در حال پیشی گرفتن از نرخ سرمایه‌گذاری ملی اقتصاد ماست.
علیزاده اضافه کرد: در درجه اول حاکمیت باید این مشکلات را برطرف کرده و از بخش خصوصی حمایت کند. بخش خصوصی باید کار را دست بگیرد و دولت نظارت کند. اجرای این پروسه نیز باید به نیروی انسانی فرهیخته داخلی واگذار شود. هیچ بیگانه ای در این مسیر به ما کمک نمیکند.
رئیس صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به لزوم جلوگیری از جزیره ای شدن بخش‌های اصلی علمی، فناوری و صنعتی کشور گفت: متاسفانه من که ۲۵ سال است در صنعت حضور دارم و هرروز مسیر کرج به تهران را طی می‌کنم، اطلاعی از وجود پارک علم و فناوری نداشتم. این یک نکته منفی محسوب می‌شود چرا که باید مجموعه ای مانند پارک علم و فناوری نزد فعالان حوزه صنعت شناخته شده باشد. متاسفانه جزیره ای شدن این مجموعه ها سبب شده تا این وضعیت ایجاد شود. صنعت و بخش خصوصی باید با مراکز تحقیقاتی ارتباط مفید برقرار کنند که متاسفانه در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.
علیزاده در هفدهمین گردهمایی مراکز رشد، مراکز نوآوری و شتابدهی و شعب تجاری سازی جهاد دانشگاهی که توسط پارک علم و فناوری البرز  برگزار شد با اشاره به نیاز نخبگان کشور برای رشد اظهار کرد: در دو سالی که ما با مجموعه پارک علم و فناوری البرز آشنا شدیم توانستیم با نخبگان آشنا شویم‌. ما در این پروسه متوجه شدیم که اولین چیزی که نخبه ما نیاز دارد امید است.
وی به چالش های این حوزه در زمینه فعالیت نخبکان اشاره کرد و گفت: تعداد نخبگانی که از آنها دزدی شده نیز به اندازه ای زیاد است که آنها دیگر به کسی اعتماد ندارند. لذا باید ابتدا امید ایجاد شود و سپس اعتمادسازی شود. همچنین تربیت نخبگان نیز ضلع سوم این مثلث بااهمیت است. نخبگان باید به درستی تربیت شوند و از آنها مراقبت شود تا زمانی که بتوانند به صورت مستقل فعالیت کنند‌.
رئیس صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به بدبینی موجود نسبت به اقدامات فعالان صنعتی کشور گفت: یکی از مشکلات ما این است که نسبت به این اقدامات ما و دیگر فعالان اقتصادی و صنعتی بدبینی وجود دارد. ما وقتی این کارها را میکنیم، با این سوال روبه رو می‌شویم که به دنبال چه منافعی هستید؟ حقیقتا باید این باور به وجود بیاید که فعالان صنعتی ما به دنبال پیشرفت و توسعه کشور هستند.
وی در پایان از تلاش های پارک علم و فناوری البرز در تعامل و هم افزایی با مجموعه بخش خصوصی استان و نهاد های علم و فناوری و نخبگان استان تشکرد کرد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر