بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۳۸۱
پایان سال ۱۴۰۲ به ماه رمضان منتهی می شود و اقشار مختلف علاوه بر خریدهای متداول نوروز، اقلام اساسی مورد نیاز این ماه مبارک را تهیه می کنند که همین امر منجر به شلوغی و تکاپوی بیشتر بازار شده است.
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

همه اصناف به نوعی درگیر روز‌های پایان سال هستند، حتی نجاری و آهنگری‌ها هم از تعمیرات پایان سال خانه‌ها بی نصیب نمی‌مانند و این روز‌ها کمتر شغل آزادی در بازار درگیر رتق و فتق کار‌های عید و ماه مبارک رمضان نیست.

خرید اقلام اساسی هرساله در آستانه فرا رسیدن عید و روز‌های پایانی سال افزایش چشمگیری می‌یابد و دولت نیز با تمهیدات از پیش تعیین شده علاوه بر تامین این کالا‌ها، مانع از بروز تخلفاتی مانند گران فروشی و تقلب می‌شود که این اقدامات از حدود یک ماه گذشته در لرستان برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است.

حدود ۶۰ هزار واحد صنفی در لرستان وجود دارد و با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان آنها، علاوه بر تامین کالای اساسی مردم، کنترل و نظارت بر این تعداد کار چندان راحتی نیست.

در این میان برخی سودجویان و کسبه‌های متخلف با سوء استفاده از افزایش تقاضای مردم، گران فروش می‌شوند و قیمت‌ها را خودسرانه بدون احتساب کشش بازار، نرخ‌های مصوب و قدرت خرید مردم تعیین می‌کنند که علاوه بر تخلفی آشکار، تا حدودی موجب نرخ گذاری‌های غلط و غیرواقعی در بازار می‌شوند به همین دلیل برخورد با این افراد در دستور کار ستاد تنظیم بازار نوروزی و سازمان‌های نظارت اقتصادی قرار دارد.

همچنین نبود یا کمبود یک کالا منجر به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ می‌شود، بنابراین دولت و دستگاه‌های متولی اقتصادی موظف هستند نسبت به تامین کالای مورد نیاز بازار عید اقدام و اقلام ذخیره سازی شده را در این زمان وارد بازار کنند تا تعادل عرضه و تقاضا حفظ و از افزایش قیمت جلوگیری شود.

بازار لرستان نیز این روز‌ها همانند سایر کشور در تلاطم خرید‌های نوروزی است و شلوغی خیابان‌ها و مغازه‌های مختلف هر روز بیشتر می‌شود، خرید اقلامی مانند گوشت و مرغ، کفش و لباس، مواد شوینده، آجیل و حتی لوازم خانگی در این روز‌ها افزایش می‌یابد، شهروندان با خرید‌های نوروزی به استقبال سال نو رفته اند، بساط دستفروشان هم رونق گرفته و مغازه‌ها روز‌های پر رفت و آمدی را تجربه می‌کنند.

به گفته مسوولان اقتصادی لرستان اقداماتی مختلفی در ماه‌های گذشته برای تنظیم بازار عید در استان صورت گرفته و فعالیت‌های جدی مانند خرید میوه شب عید نظارت بر قیمت ها، توزیع گوشت قرمز و تامین اقلامی مانند برنج و شکر طی بیش از یک ماه گذشته در حال انجام بوده و است.

علاوه بر این، نظارت بازرسان تنظیم بازار بر وضعیت نرخ گذاری‌ها و برپایی مراکز مستقیم عرضه کالا در قالب نمایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است تا انجام این اقدامات، موجب تعدیل بازار، جلوگیری از چند نرخی، تامین کالا‌های اساسی به میزان لازم و در نهایت رضایتمندی شهروندان شود.

۲۹۰۸ تن موجودی انبار‌های ذخیره کالای اساسی

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در حال حاضر ۲ هزار و ۹۰۸ تن انواع کالای اساسی ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز در انبار‌های استان ذخیره شده است.

سید عماد شاهرخی می‌گوید: ۷۸۱ تن برنج، ۵۴۰ تن شکر، ۷۷ تن گوشت قرمز منجمد و یک هزار تن گوشت مرغ منجمد در انبار‌های استان وجود دارد، همچنین با کمک اتحادیه دامداران، تعاون روستایی و بخش خصوصی ۷۰ تن گوشت قرمز منجمد توزیع شده است.

وی با اشاره به ذخیره سازی ۲۰۰ تن سیب، ۳۰۰ تن پرتقال و ۱۰ تن خرما تاکید کرد: طی ۱۲ ماه گذشته ۴۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام و ۹۰ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان متوسط مصرف سالانه مرغ در لرستان ۵۰ هزار و مصرف گوشت قرمز نیز ماهانه ۶۰ تن است.


گشایش نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا

علاوه بر تامین و ذخیره سازی کالای اساسی، عرضه مستقیم و متمرکز اقلام مورد نیاز از دیگر خواسته‌های مردم در ایام پایانی سال بوده که این امر با برپایی نمایشگاه‌ها در هشت شهر لرستان محقق شده است.

به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان، نمایشگاه فروش بهاره ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز تا ۲۸ اسفند در خرم آباد و هفت شهر دیگر استان با حضور واحد‌های تولیدی، صنفی و توزیعی استان‌های همجوار برپا شده است.

بهمن جعفری با بیان اینکه در این نمایشگاه ۱۴۰ غرفه کالا‌های مورد نیاز مردم را ارایه می‌کنند، افزود: پوشاک، خشکبار، گوشت و مرغ، کالا‌های مورد نیاز شب عید از قبیل شیرینی و آجیل از جمله کالا‌های قابل عرضه در این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه کالا‌های عرضه شده در نمایشگاه با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به بازار به فروش می‌رسند، عنوان کرد: بازرسان اتاق اصناف، صمت و جهاد کشاورزی بر نحوه توزیع و عرضه غرفه‌ها نظارت دارند و با توجه به پیگیری‌های انجام شده هیچگونه کمبودی در عرضه کالا‌های اساسی وجود ندارد.

با ۱۲۴ تماس بگیرید

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با اشاره به فعالیت ۳۰ تیم نظارتی برای اجرای طرح نظارت بر بازار نوروز گفت: این تیم‌های ۲ نفره در نوبت‌های صبح و عصر در بازار حضور دارند و بازرسی‌ها به صورت تخصصی انجام می‌شود.

به گفته امیر طولابی در اجرای این طرح نیرو‌هایی از اداره کل غله و بازرگانی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و بازرسی اتاق اصناف استان حضور دارند و اولویت تشدید بازرسی‌ها با کالا‌های اساسی است.

وی با بیان اینکه در اجرای این نظارت‌ها سه طرح اجرا می‌شود، گفت: نظارت بر سالن‌های غذاخوری، هتل و سایر مکان‌های پذیرایی از مسافران نورزی، نظارت بر اقلام ویژه ایام نوروز و کالا‌های ویژه ماه رمضان به صورت همزمان انجام می‌شود.

معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: شهروندان می‌توانند هرگونه کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم درج قیمت، تقلب، عدم صدور فاکتور و عرضه خارج از شبکه را با شماره تلفن ۱۲۴ سازمان صمت در میان بگذارند.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر