بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۴۲۲
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعتقاد دارد که رزیدنت‌ها نیروی کار ارزان قیمت وزارت بهداشت هستند و این وزارتخانه تلاش دارد که این نیروها را از دست ندهند.
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

مهدی سقاوی دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره افزایش ۴۰ درصدی حق الزحمه دستیاران پزشکی در سال آینده اظهار کرد: هر گونه تلاش برای بهبود و ارتقا معیشت فعلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شود، قابل تقدیر است. البته باید بررسی شود که آیا این تلاش‌ها کافی است.
وی با بیان اینکه دستیاران پزشکی از لحاظ معیشت تحت فشار شدید هستند، گفت: این موضوع بیماری عصبی، افسردگی، خودکشی و مهاجرت را در پی دارد. در چنین شرایطی کوچکترین اقدامی موثر است. البته در واقعیت، این گونه راهکارها به هیچ عنوان پاسخگو نیست چرا که این مشکل را اساسی حل نخواهد کرد.
سقاوی عنوان کرد: دستیاران پزشکی یعنی دانشجویان دوره تحصیلی تخصص در دانشگاه‌های جهان با ارائه خدمت تحت نظارت اساتید مختصص در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند. در خارج کشور این یک شغل محسوب می‌شود. آنان معادل یک متخصص یا بسیار جزئی و بالاتر از یک پزشک عمومی، در کشورهای مختلف به دانشجویان پول(حقوق) داده می‌شود.
این فعال صنفی اضافه کرد: در کشوری مانند آمریکا، دولت به بیمارستان‌هایی که دانشجوی مقطع پزشکی عمومی و تخصص پذیرش می‌کنند، در قالب سیستم های مالی پول یا بودجه می‌دهد. به این معنا که در کشورهای دنیا به دانشجویان رشته پزشکی معادل افراد شاغل در این رشته، پول می‌دهند. چرا که تمام بار اصلی بیمارستان‌ها بر دوش رزیدنت‌ها است. به این معنا که فشار کاری به اندازه‌ای است که اگر یک روز اساتید و پزشکان در بیمارستان حاضر نشوند، آن مرکز درمانی فلج نمی‌شود ولی اگر رزیدنت‌ها نباشند، کل بیمارستان‌ برای ارائه درمان دچار مشکل می‌شوند.
وی ادامه داد: البته در این میان باید به انترن‌ها نیز اهمیت داده شود. معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی درباره بهبود وضعیت معیشت رزیدنت‌ها صحبت کرده است؛ اما از بهبود شرایط انترن‌ها صحبتی نکرده است. در حالیکه آنها مشغول به تحصیل در 2 سال انتهای مقطع تحصیلی پزشکی هستند و به شدت مبالغ کمی دریافت می‌کنند.
سقاوی بیان کرد: معاونت آموزشی وزارت بهداشت خطاب به دانشگاه ها عنوان کرده است که رزیدنت‌ها نباید با نام دانشجو معرفی شوند و باید به آنان دستیار پزشکی اطلاق شود. یعنی وزارت بهداشت نیز به دنبال این است که رزیدنت‌ها را به سمت شغل شدن پیش ببرد.
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هر شغلی به صورت سالانه، افزایش حقوق دارد. ولی برای دستیار پزشکی لفظ کمک هزینه را به کار می‌برند تا مبالغ بسیار پایین به آنان پرداخت شود و با حقوق مقایسه نمی‌شود. گاهی نیز مبلغی به آن اضافه می‌شود تا بگویند که به معیشت دانشجویان رسیدگی می‌شود.
وی با بیان اینکه رزیدنت‌ها نیروی کار ارزان قیمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و این وزارتخانه تلاش می‌کند این نیروها را از دست ندهند، گفت: این موضوع باعث می‌شوند که فشار نظام سلامت بر دوش دانشجویان باشد. اخبار ناگواری که به طور مداوم از این قشر منتشر می‌شود به علت بی‌توجهی مسئولان به آنان است.
سقاوی گفت: طب اورژانس، اطفان و بی‌هوش به اندازه اقبال نبود و تکمیل ظرفیت‌ها بازهم بی‌دانشجو می‌ماند که هر کسی اینترن پزشکی به صورت مستقیم و بدون آزمون به تخصص اطفان برود چرا به هر نحوی است می‌خواند کلاس‌های این رشته‌ها پر شود. این رشته‌ها فشار کاری بالا بدون آینده شغلی دارد، در نتیجه اقبال به آنان کمک است.
گفتنی است، ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر اهمیت کار دستیاران پزشکی از افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی حق الزحمه دستیاران پزشکی در سال آینده خبر داد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر