بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۵۶۸
تعدادی از اینفلوئنسرها و فعالان فضای مجازی چینی که چند روزی است وارد کشورمان شده‌اند، پس از گذر از شهرهایی چون رشت، زنجان و قزوین، وارد آذربایجان شرقی شده و به روستای جهانی «کندوان» اسکو که در نزدیکی تبریز قرار دارد، رفتند.
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

با تعدادی از عکاس های استان تصمیم می گیریم این سلبریتی های فضای مجازی در چین را همراهی کنیم.
به محض اینکه نکته قابل توجهی را مشاهده می‌کنند، گوشی و یا دوربین خود را از کیف درآورده و مشغول عکاسی از زوایای مختلف آن می‌شوند.
خالی از لطف نیست که بگویم، تجهیزات عکاسی آن‌ها متشکل از دوربین تصویربرداری آخرین مدل و تلفن همراه با برندهای مختلف بوده و حتی یکی از خانم‌های این جمع، میکروفون به دوربین خود وصل کرده و با همان نیز به تعریف اتفاقات پیرامون خود می‌پردازد.
پیش از رسیدن به روستای تاریخی و جهانی کندوان، توقف کوتاهی در روستای "هیله ور" دارند. این روستای صخره‌ای که بنا به افسانه‌ها مربوط به آدم کوتوله‌ها است، سوژه جالبی برای اینفلوئنسرهای چینی بوده و از زوایای مختلف آن فیلمبرداری و عکاسی می‌کنند.
یک نکته ای که در این روستای کوچک مشاهده می‌کنیم، متاسفانه زباله‌هایی چون بطری آب معدنی و پاکت خالی چیپس است که در داخل این روستا به وفور یافت می‌شود و یا دیوارهای آن که با اسپری‌های سیاه و قرمز مزین به عبارت‌های نازیبا شده‌اند.
شرمندگی چنین وضعیتی را به روی خود نمی آوریم اما امیدواریم برای بهبود وضعیت این محوطه تاریخی و اسرارانگیز اقدامی انجام شود تا فرهنگ ایرانی در نگاه گردشگران خارجی خط برندارد.
اندکی بعد وارد روستای کندوان می‌شویم. از لحظه‌ای که چینی‌ها از پله‌های اتوبوس پایین می‌روند، بلافاصله به سمت خانه‌های کله قندی روبرگردانده و انگشت به دهان، دوربین خود را در دست گرفته و عکس می‌گیرند.
از تپه‌های برفی اطراف روستا گرفته تا خانه‌های کله قندی، مردان سوار بر الاغ در روستا، صنایع دستی که در معرض فروش قرار گرفته‌اند و یا هتل‌های بومگردی این روستا سوژه دوربین‌های چینی‌ها است.
با بالا رفتن از پله‌ها و کوچه‌های این روستا به بالاترین نقطه روستا می‌رسند و با اینکه خسته شده‌اند اما همچنان به تماشا و عکاسی از منظره جالب رو به روی خود مشغول می‌شوند.
می‌خواهم با تعدادی از این میهمانان چشم بادامی صحبتی داشته باشم. تنها یکی از خانم‌های حاضر در میان آن‌ها انگلیسی را بسیار عالی صحبت می‌کند و بقیه یا دست و پا شکسته بلدند و یا اصلا نمی‌توانند صحبت کنند.
در همین ابتدا با خانم چینی که انگلیسی‌ خوب صحبت می کند و به نظر می‌رسد راهنمای گروه هم باشد، به گفتگو می‌پردازم.
تصوراتم در مورد ایران نادرست بود
وی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص نظر خود درباره ایران، می‌گوید: برخلاف تصورهایی که از قبل داشتم، ایران کشوری با تاریخ بسیار طولانی همچون چین بوده و قدمت بسیار بالایی دارد و مردم آن نیز بسیار مهربان، خون گرم و دوست داشتنی هستند.
وی ادامه می‌دهد: نام روستای کندوان را قبلا شنیده بودیم که روستایی شبیه به یکی از شهرهای کشور ترکیه است و می‌خواستیم که حتما هنگام سفر به تبریز از این روستا نیز دیدن کنیم.
به سراغ یکی از آقایان جمع می‌روم. «پانگ لی» ۴۰ سال دارد و در حوزه فضای مجازی و مدیا فعال است و یک دختر نیز دارد. او که در سال ۲۰۱۹ یکبار برای گردش به ایران آمده اما تبریز را ندیده است، امسال نیز بار دیگر به ایران سفر کرده و برای نخستین بار میهمان شهر تبریز شده است.
وی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص ایران، می‌گوید: ایران، کشوری بسیار بزرگ و پهناور با مردمی مهربان است. من این کشور را دوست دارم زیرا یک کشور خاص با ویژگی‌های منحصربه فرد است و تاریخ طولانی همچون چین دارد که خاص بودن آن را دوچندان می‌کند.
وقتی از او درباره شهرهایی که در ایران از آن‌ها بازدید کرده می‌پرسم، لبخند زده و ادامه می‌دهد: به خیلی از شهرها مثل شیراز، اصفهان، تهران، زنجان، قزوین و تبریز رفته‌ام.
وی درباره اینکه آیا باز هم می‌خواهد به ایران سفر کند یا نه، بلافاصله می‌گوید: قطعا. دفعه بعدی می‌خواهم همراه با خانواده به ایران بیایم.
یکی از دختران جمع اینفلوئنسرهای چینی که با شال سبز و تیپ تقریبا شبیه به ایرانی در جمع خودنمایی می‌کند، بر اساس گفته‌ لیدر گروه بسیار محبوب است و در شبکه تیک تاک چینی نیز بیش از هشت میلیون دنبال کننده دارد.
به سراغ او می‌روم. نام کاملش را می‌گوید اما چون زیاد متوجه نمی‌شوم نام غیررسمی خود را که معمولا دوستانش اینگونه او را صدا می‌زنند، می‌گوید. «چوچو» که ۳۳ سال دارد .
وی در گفت‌وگو با ایرنا، عنوان می کند: نخستین بار است که به ایران می‌آیم. در این سفر از شهرهای رشت، زنجان، قزوین و تبریز دیدن کردیم که تبریز بیشتر برایم جالب و دیدنی بود و در مورد مکان تاریخی که توجهم را جلب کرد نیز می‌توانم به معبد اژدها در زنجان اشاره کنم.
به کشور ایران علاقمند شدم
وی در خصوص تصور خود از ایران در زمان قبل و بعد از سفر به این کشور نیز ادامه می‌دهد: قبلا وقتی اسم ایران را می‌شنیدم، احساس خطر می‌کردم و یک تصور نگران کننده درباره این کشور داشتم اما از زمانی که بیشتر با این کشور و زبان فارسی و مردم آن و البته فرهنگ این کشور آشنا شدم، نسبت به آن علاقمند شدم.
وی در مورد احتمال سفر دوباره خود به ایران نیز می گوید: قطعا می‌خواهم بار دیگر نیز به ایران بیایم و به شهرهای بیشتری سفر کنم. به دنبال کننده‌های خود نیز توصیه می‌کنم که حتما به این کشور تاریخی و اسرارانگیز سفر کنند و دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر دهند.
هنگام گشت در روستا، تُرشک‌ها و لواشک‌های ترش منطقه توجهم را جلب می‌کند. این روزها لواشک ایرانی در دنیا به یک ترند جدیدی تبدیل شده و فعالان فضای مجازی تجربیات خود را از تست کردن این ترش مزه به اشتراک می‌گذارند. از این رو به «چوچو» و «یاکا» که ۲ دختر چینی جمع هستند، پیشنهاد تست کردن ترشک انار را می‌دهم.
چوچو یک قاشق کامل می‌خورد و به نظر می‌رسد که از آن خوشش آمده ولی یاکا فقط نیمی از ترشک را می‌خورد و آن را هم به زور قورت می‌دهد. برایشان جالب است که بدانند نام انگلیسی ترشک‌ها چیست. پس از فهمیدن این‌که لواشک و تُرشک دو نوع خوراکی مخصوص ایرانی هستند، تعجب می‌کنند.
وقتی گشت و گذار در روستا به پایان می‌رسد، برای صرف چای به نزدیک ترین اقامتگاه می‌روند. چینی‌ها، بسیار مشتاق نوشیدن چای هستند.
به گزارش ایرنا، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب پروژه « ایران سلام» طی چند مرحله، افراد تاثیرگذار در فضای مجازی چینی‌ها را به ایران دعوت کرده است.
ضرورت اجرای این پروژه به خاطر این است که بسترهای شبکه اجتماعی چینی مثل وی چت، ردبوک و وایبا با بسترهای سایر کشورها متفاوت بوده و تاکنون محتوایی از ایران، در این شبکه‌های اجتماعی وجود نداشته است.
تا کنون تور اقلیم و طبیعت (تهران، قشم و کرمان)، تور فرهنگی تاریخی(تهران، کاشان، اصفهان، شیراز)، تور جاده ابریشم( تهران، سمنان، شاهرود، دامغان و مشهد) و تور خوراک ( تهران، قزوین، رشت، زنجان و تبریز) چهار گروهی است که در قالب آن، اینفلوئنسرهای فضای مجازی چینی از کشورمان دیدن کرده‌اند.
بدون شک تبلیغات اینفلوئنسرها که تاثیر زیادی در بین دنبال کننده های خود دارند می تواند موجب افزایش حضور گردشگران خارجی در کشورمان باشد.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر