بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۷۷۱
در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرده است
«عماد مستقی»، بنیان‌گذار استارتاپ میلیارد دلاری Stability AI در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرده است که از سمت مدیرعاملی این شرکت کناره‌گیری خواهد کرد. وی معتقد است که برای رقابت با هوش مصنوعی متمرکز، نمی‌توان از همان ابزار و روش استفاده کرد و نیاز به تغییراتی در این مسیر وجود دارد.
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱

دلیل استعفای عماد مستقی از Stability AI چیست؟

استارتاپ Stability AI یکی از مشهورترین بازیگران عرصه هوش مصنوعی محسوب می‌شود که سرویس محبوب تبدیل متن به تصویر Stable Diffusion را در اختیار دارد. این استارتاپ توسط تعدادی مؤسسه سرمایه‌گذاری مطرح پشتیبانی می‌شود و دسترسی مناسبی به منابع مالی دارد و تعداد زیادی از مهره‌ها و استعدادهای برتر در زمینه طراحی و توسعه هوش مصنوعی را نیز استخدام کرده است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که مدیرعامل و مؤسس استارتاپ مذکور معتقد است که موارد گفته شده، برای غلبه به سایر رقبا کافی نیست و به همین دلیل از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

ظاهراً این شرکت فعلاً گزینه خاصی برای جایگزین‌کردن عماد مستقی (Emad Mostaque) ندارد و هیئت‌مدیره فعلاً تصمیم گرفته است تا «شان‌شان ونگ» که در سمت مدیر عملیاتی فعالیت داشته است را همراه با «کریستین لافورته»، مدیر ارشد فعلی، به صورت مشترک در مقام مدیرعاملی قرار دهد.

مستقی در رشته پست‌هایی روی پلتفرم X اعلام کرده است که قصد داشته با استعفا از سمت خود، مسیر توسعه هوش مصنوعی غیرمتمرکز را دنبال کند. همچنین او اشاره داشته است که برای شکست‌دادن هوش مصنوعی متمرکز، نمی‌توان از مدل مشابه استفاده کرد. منظور او از این گفته، مالکیت شرکت‌های شناخته‌شده در حوزه فناوری مانند OpenAI و Anthropic بر ابزارها و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که خود این شرکت‌ها نیز توسط غول‌های فناوری مانند مایکروسافت مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

مستقی در ادامه گفته‌های خود به مسئله کنترل مالکیت در هوش مصنوعی نیز پرداخته است و گفته، نیاز به شفافیت و مالکیت گسترده‌تری در این حوزه وجود دارد. او متعقد است که با افزایش اهمیت هوش مصنوعی، مشکل گفته‌شده باید برطرف گردد و به نظر وی، می‌توان آن را بهبود بخشید. مستقی تلاش داشته است با استعفا از سمت مدیرعاملی، میزان تمرکزگرایی در استارتاپ خود را برطرف و به نوعی، سهم خود را در رسیدن به هوش مصنوعی غیرمتمرکز ایفا کند.

پیش از کناره‌گیری مستقی از سمت مدیرعاملی، اخبار متعددی پیرامون مشکلات داخلی در استارتاپ تحت مدیریت او منتشر شده بود. برای مثال چندی پیش اعلام شد که سرویس محبوب تبدیل متن به عکس این شرکت یعنی Stability Diffusion، از اکتبر سال میلادی گذشته ماهانه 8 میلیون دلار هزینه در پی داشته است؛ درحالی که اقدام برای جمع‌آوری سرمایه جدید نیز با شکست مواجه شده است. به‌نظر می‌رسد که مستقی، درآمدزایی از ابزارها و سرویس‌های استارتاپ خود را از حدود یک سال پیش از لیست اولویت‌ها خارج کرده بود و در پست اخیر خود هم درباره تمرکز شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی مولد روی درآمدزایی اظهارنظر کرده است.

عماد مستقی، ریاضی‌دان، مدیر سابق صندوق سرمایه‌گذاری و مدیر کسب‌وکار بریتانیایی – بنگلادشی است که تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد به اتمام رسانده است. وی تلاش برای توسعه هوش مصنوعی اسلامی را در نیز در کارنامه دارد که هدف از ایجاد آن، کمک به مسلمانان در یافتن و پیشرفت در مسیر معنوی خود بوده است. او که تا سال 2019 و پیش از همه‌گیری کووید-19 در حوزه مدیریت سرمایه‌های نفتی فعالیت می‌کرد، اقدام به تاسیس Stability AI در اواخر سال 2020 کرد.

برچسب ها:

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر