ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۰۳۶۷
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶


عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۵ آذر سال گذشته آزمون برگزار شده، بهمن ماه پاسخ آمده ۹۵۰۰ نفر قبول شدند، از تیرماه شروع کردند به گزینش و تا امروز ۹۰۰۰ نفر از آن‌ها حتی تعیین تکلیف هم نشدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه میز اقتصاد با موضوع «انحصار زدایی از مجوز پروانه سردفتری اسناد رسمی» میزبان آقای دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و آقای صادق سعادتیان، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بود.

در خبر‌ها داشتیم که دستور العمل کارآموزی سردفتران اسناد رسمی منتشر شده طبق این دستورالعمل قبولی‌هایی که در آزمون سردفتری وجود داشتند باید بروند یک دوره کارآموزی را شرکت کنند و بعد از قبولی در آن می‌توانند پروانه سردفتری بگیرند. به همین بهانه میز اقتصاد امروز را به همین موضوع اختصاص دادیم ببینیم که اصلا اساسا در موضوع سردفتری که خیلی صحبت آن این طرف و آن طرف می‌شد که انحصاردر آن وجود دارد قانونگذار آمد چگونه این انحصار را برطرف کرد و الان چه چالش‌هایی برای سردفتران وجود دارد برای آن‌هایی که تازه می‌خواهند وارد کار سردفتری بشوند چه موانعی سر کارشان وجود دارد و پاسخ نهاد‌های مسئول چیست و قرار است چه موضوعاتی را پیگیری کنند.
آقای دهنوی از ابتدای دولت تقریبا چند سالی هست که داریم صحبت و در مجلس هم داریم می‌بینیم که انحصارزدایی خیلی کلیدواژه‌ای است در صحبت دولتمردان در قوه قضائیه هم همین طور، فکر می‌کنید این تغییر رویه‌ای که قرار است ایجاد بشود و در قوه قضائیه در سازمان ثبت هم داریم می‌بینیم به نحوی یک کم راه افتاده فکر می‌کنید چقدر تا این جا سخت بوده است؟
دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: ما از ابتدای مجلس یکی از قوانین مهمی که تصویب کردیم قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار بود در گزارش شما هم به خوبی این موضوع اشاره شده بود که رتبه ما در کسب و کار رتبه خوبی نیست امروز، من چند تا عدد مثال بزنم در فرمایشات شما یکسری اعداد خیلی خوبی بود در ابتدای گزارش خود حضرتعالی من می‌خواهم چند تا عدد را به این تکمیل کنم، موقعی که ما این مجوزات را می‌خواستیم قانون تسهیل مجوز‌ها را شروع کنیم با یک فضایی مواجه بودیم مثلا می‌دیدیم مجوز داروخانه در تهران، فقط مجوز آن ده میلیارد تومان در خیابان ولیعصر خرید و فروش می‌شد فقط مجوز، مجوز صیادی یعنی شما می‌خواستید کار صید انجام بدهید در جنوب کشور دو میلیارد تومان مجوز صیادی خرید و فروش می‌شد، حالا نان سنگک را شما فرمودید آرایشگاه را شما می‌خواستید در تهران بزنید ۵۰ تا ۲۰ میلیون تومان فقط پول خرید مجوز بود، یعنی فضایی در کشور ایجاد شده بود که خود مجوز به خودی خود قیمت پیدا کرده بود از آن طرف ما بررسی کردیم دیدیم اگر این انحصار را برداریم نزدیک یک میلیون شغل جدید ایجاد میشود قانون تصویب شد، خب معلوم است شما وقتی می‌خواهید انحصارات را از بین ببرید مقاومت‌ها شروع می‌شود انصافا از رسانه ملی می‌خواهم تشکر کنم، اگر کمک صدا و سیما نبود ما در این قانون این قدر پیشرفت نمی‌کردیم امروز که داریم با هم صحبت می‌کنیم نمی‌گویم همه انحصارات برداشته شده کما این که یکی از موضوعات این جلسه امروز ما هم همین است، ولی واقعا در یک حوزه‌هایی موفق بودیم مثل مثلا بعنوان مثال یک موقعی شما مجوز باشگاه در حوزه ورزشی می‌خواستید بزنید خودش کلی قیمت داشت الان قیمت از بین رفته، بازار سیاه از بین رفته.
 مجوز سردفتری چند بود؟
دهنوی: مجوز سردفتری یک زمانی در همین تهران مجوز سردفتری هفت میلیارد، شش میلیارد آگهی می‌شد تازه به قیمت‌های دو سال قبل الان این قیمت کاهش پیدا کرده و ما معتقدیم اگر قانون کامل اجرا بشود در رفع انحصار این قیمت حتی به نزدیک صفر خواهد رسید، کما این که الان راجع به داروخانه در گزارش شما هم بود داروخانه اگر با آن نرخ می‌خواست پیش برود، امروز باید ۲۰ میلیارد تومان مجوز یک داروخانه در تهران می‌بود امروز مثلا با دو سه میلیارد تومان، البته این را هم ما قبول نداریم یعنی ما دو سه میلیارد تومان را هم قبول نداریم با این که قیمت یک دهم شده ما قبول نداریم این هم باید از بین برود من این جا فقط جمله‌ی آخر را بگویم، اساسا من یک مثالی بزنم که اخیرا دولت در آن موفق بود مهر فروشی بود، یعنی مثلا وزارت صمت آمده بود به یکسری شرکت‌ها در حوزه آسانسور مجوز داده بود بقیه آن صنف می‌خواستند کار کنند باید می‌رفتند آسانسوری که نصب می‌کردند مهر تاییدآن شرکت را داشت. خود مهر فروشی شده بود یک بیزینس و کسب و کاری برای آن‌ها، به کمک صدا و سیما و افکار عمومی و رسانه تا یک بخشی از مسیر را ما آمدیم ۳۰-۴۰ درصد از مسیر را آمدیم هنوز به نظر من ۶۰-۷۰ درصد مسیر باقی مانده است یکی از بخش‌هایی که به نظر من باقی مانده حوزه سردفتری است که امروز می‌خواهیم در این برنامه به آن بپردازیم.

اقای سعادتیان الان در کل کشور چه تعداد کار ثبتی انجام می‌شود اگر سالانه و یا روزانه آمار دارید چقدر اوضاع ثبتی و سردفتری چطور است؟
 صادق سعادتیان ، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: تا امروز در هشت ماهه‌ی سال ۱۴۰۲، یازده هزار و ۳۹۹ هزار و ۵۷۹ فقره سند درکشور تنظیم شده است.

در چه بازه زمانی؟
سعادتیان: در همین هشت ماهه

چندتا سردفتر دارند کار انجام می‌دهند؟
سعادتیان: نزدیک به هفت هزار و ۵۰۰ سردفتر در کشور در حال حاضر فعال هستند.

چند سال آزمون نگذاشته بودید آخرین آزمونی که گذاشته بودید قبل از این که اخیرا برگزار کرده بودید؟
سعادتیان: ما یک جهشی در سال ۷۸ داشتیم که دو سه برابر فعالان دفاتر اسناد رسمی، سردفتر گرفتیم بنا به دلایلی که صدور سند مالکیت زیاد شده بود درآمد‌ها افزایش پیدا کرده بود و خدمات سردفتری را توسعه داده بودیم، در آن سال تقریبا دو برابر افزایش دادیم از آن سال به این طرف یکسان نگه داشتیم با توجه به آمار خدمات و میزان درآمدی که سردفتران داشتند.
یعنی به جهت این که درآمد سردفتران خیلی خدشه دار نشود درست است؟
سعادتیان: نه بحث خدشه دار شدن نیست هر شغلی هزینه دارد، شما حساب کنید همین سردفتری و تنظیم سند رسمی یک امر حاکمیتی است اگر قانونگذار در موعد مقرری که قانون را تصویب کرد این را به بخش خصوصی واگذار کرد چقدر باید ساختمان، نیروی انسانی، فضای بایگانی تاسیس می‌کرد چه میزان هزینه باید می‌گذاشت تا بتواند این بخش از وظیفه حاکمیتی را اعمال کند؟ این را واگذار کرد به بخش خصوصی، آن بخش خصوصی که می‌آید این جا خدمت می‌دهد باید متناسب با هزینه اش هم درآمدش را داشته باشد، الان فضای خدمت الکترونیکی مان برای ما می‌گوید که چه میزان سند در کشور صادر شده و حق التحریری که مصوب شده چه میزان آن برای هر سردفتر امروز توانسته درآمد داشته باشد، شما یک اشاره‌ای فرمودید که سردفتر بتواند خدمت را ارزان بدهد، تخفیف بدهد به نوعی، این نیست، چون هر خدمتی که در دفتر اسناد رسمی هست یا درآمد آن برای خزانه است و باید مصوبه‌ی قانونگذار اجرا بشود، عین رقم وصول بشود به حساب خزانه واریز بشود، و الا آن سردفتر تخلف کرده و برخورد قانونی دارد.
یک بحث دیگری که هست حق التحریر آن است اگر حق التحریرش را کامل نگیرد این جا باید مالیات بدهد، ۱۰ درصد از آن حق التحریر وصولی به حساب کانون سردفتران برای تامین بیمه‌ی سردفتران بازنشسته و سردفتران فعال است. این جا حقوق دیگران ضایع می‌شود هیچ سردفتری نمی‌تواند از تعرفه کمتر یا از تعرفه بیشتر بگیرد اگر بیشتر بگیرد برخورد قانونی داریم اگر کمتر هم بگیرد همین طوری، نمی‌تواند بیاید بگوید که مثلا من از یک میلیون حق التحریر ۵۰۰ تومان بگیرم اگر این جا ۵۰۰ تومان بگیرد آن ۵۰۰ تومانی که نگرفت حقوق مالیات را ضایع کرد، حقوق ده درصدرا ضایع کرد، حق کارمند را ضایع کرد.
آیا صرفا درباره عرضه و تقاضا صحبت می‌کنیم؟
سعادتیان: این را خواستم عرض کرده باشم که هر چه وجهی در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود باید بر اساس تعرفه قانونی باشد مازاد بر آن و کمتر از آن امکانپذیر نیست.
آخرین آزمونی که برگزار شد چه زمانی بود؟
سعادتیان: سال ۱۴۰۱ آخرین آزمون بر گزار شد.
چقدر شرکت کننده و چه تعداد قبولی داشت؟
سعادتیان: الان آن عده از عزیزانی که سازمان سنجش اعلام کرده بیش از ۹۶۰۰ نفر هستند.
وضعیت شان به کجا رسیده و چند تا از آن‌ها توانستند پروانه بگیرند و چند تا از آن‌ها هنوز منتظرند؟
سعادتیان: بعد از این که شاخص پیش بینی شده در قانون با آزمون کتبی به سازمان ثبت ابلاغ شده سازمان ثبت برای طی فرآیند‌های بعدی اش، چون همان ماده‌ی قانونی آقای دهنوی را من سپاسگزارم خوب تشریح کردند که این قانون صرفا د رحوزه سردفتری نیست کل فضای کسب و کار کشور را پوشش می‌دهد، سردفتری هم مطابق با این قانون یکی از این موارد است که ما با این قانون ماده ۳ این قانون ماده ۵ قانون دفاتر را اصلاح کرده از تعداد جمعیتی که مبنای جذب سردفتری بود قانونگذار اصلاح کرد گفت شاخصی گذاشت به نام امتیازی که کسب می‌کند.
الان چه تعدادشان پروانه را گرفتند؟
سعادتیان: آن عزیزانی که امتیازشان را کسب کردند برای انواع استعلامات، برای بررسی صلاحیت‌های.
آن ۷۰ درصد درصد برتر را دارید می‌گویید یعنی این ۹ هزار نفری که قبول شدند را می‌گویید.
سعادتیان: بله آن عزیزی که نمره نیاورده کاری ندارم، آن‌هایی که امتیاز آوردند مرحله بعدی که باید طی مراحل مقتضی طبق این قانون پیش بینی شده اسامی شان پیش بینی شده استعلامات لازم صورت گرفته.
چند تا استعلام است؟
سعادتیان: کل ۹ هزار و ۶۰۰ تا استعلاماتش انجام شده.
تعداد استعلامات چند تا است مثلا؟
سعادتیان: عرض می‌کنم، به تدریج که این استعلاماتشان جواب می‌آید نزدیک ۴ هزار تایش را من دارم به تدریج که این استعلامات می‌آید، بعد مواردی که قانونگذار در قانون پیش بینی کرده چه کسانی می‌توانند سردفتر بشوند و چه کسانی می‌توانند سردفتر نشوند و بر اساس همین قانون که ماده‌ی ۵ و ماده ۶۹ را اصلاح کرد آیین نامه‌ای که مترتب بود با این ماده اصلاح شد و با اصلاح آیین نامه کمیسیون‌های مربوط به بررسی صلاحیت عمومی که اداره کل امور سردفتران کشور قبلا این را بر عهده داشت ما برای تسریع در موضوع نزدیک به ۴۲ کمیسیون در استان‌ها ایجاد کردیم و این امر را تفویض اختیار کردیم به استان‌ها.
از این ۹ هزار تا اولا که چند تا استعلام باید این‌ها برایشان اخذ شود برای هر کدام شان؟
سعادتیان: یک استعلام از پزشک قانونی است، یک استعلام امنیتی است، یک استعلام برای آزمایش‌های اعتیاد و عدم اعتیاد، یک استعلام از مرجع قضایی برای این که ایا محکومیتی دارند یا ندارند؟
این استعلام پیشینه که بر خط است. پس ۴ هزار تا استعلاماتشان انجام شده است.
سعادتیان: بعد از آن آیا اعتیاد دارند؟ ندارند؟
این هم که یک صبح تا ظهر است نهایتا
سعادتیان: ببینید یک صبح تا ظهر است شما ببینید ۷۵۰۰ سردفتر فعال داریم بعد سردفتر‌های ازدواج و دفتریاران را هم کنار می‌گذاریم با ۱۵ نفر در اداره کل امور اسناد باید به این‌ها خدمات بدهیم هم سردفتری که می‌آید با سردفتری که می‌رود.
این قانون خودش قبل از این که وارد آزمون بشویم می‌دانستیم که نشان می‌داد که قرار است این آزمونی که برگزار می‌کنیم متقاضی زیاد داشته باشد پس می‌طلبید که شما پیش بینی بیشتری می‌داشتید حالا از این‌ها که بگذریم دو تا نکته وجود دارد.
سعادتیان: ما نمی‌توانیم که خودمان نیرو جذب بکنیم، مگر مجلس محترم شورای اسلامی، سازمان استخدام کشوری اجازه بدهد.
نه عرض نکردم که مثلا نیرو جذب بشود، ولی طبیعتا می‌شود پیش بینی کرد که مثلا وقتی قرار است یک حجمی بیاید یک کم سریعتر کار انجام شود.
سعادتیان: من اعتقاد دارم که سریع هم کار انجام شده است.
چند تا از آن‌ها الان پروانه گرفتند؟
سعادتیان: از ۴۲ تا کمیسیونی که وارد بحث‌های مصاحبه شده، خود شما اشاره فرمودید، برعکس سایر مجموعه‌ها ...
ببخشید می‌شود این عدد را اول بفرمایید:
سعادتیان: عرض می‌کنم، برعکس سایر مجموعه‌های مثلا وکالت و کارشناسی که نیرو را می‌آورد بعد از مصاحبه می‌رود کارگاه آموزشی یا کارآموزی می‌گذارد ما آمدیم گفتیم که بعضی از این آدم‌ها دفتریار بودند بعضی از این آدم‌ها مسلط بر امور دفترخانه هستند اصلا نیاز نداریم برای این آدم‌ها بیاییم کارآموزی بگذاریم.
مجری: این‌ها چند نفر هستند؟
تا هفته قبل ۱۱۰ نفر احصا شده بود.
الان چند نفر از این ۹ هزار نفر الان شروع کردند پروانه سردفتری شان را گرفتند و کارشان را شروع کردند از ۱۴۰۱ تا الان؟
سعادتیان: حدود ۲۰ نفرشان در ازای مصاحبه‌ای که انجام شده الان معرفی کردیم برای در حال حاضر در دوره‌ی آموزشی هستند این ها، چون دفتریار بودند یک مقدار ضعیف بودند فرستادیم کانون گواهی آموزشی برایشان بدهد، حدود  ۱۱۰ نفرشان انشاالله عرض کردم یک ماهی طول نمی‌کشد که ابلاغ هایشان را صادر می‌کنیم، تقریبا حدود ۴۰۰-۵۰۰ نفر هم لیستش را اعلام کردند داریم معرفی می‌کنیم به مراکز صلاحیت دار آموزشی که آموزش شان طی بشود.
 پس تفسیر ما این می‌شود که تا الان هیچ فردی پروانه اش را نگرفته است.
سعادتیان: اولا پروانه نه، حکم انتصاب است، سردفتری پروانه صادر نمی‌شود.
حکم: حکم انتصابش را گرفته کسی؟
سعادتیان: حکم انتصاب تا امروز کسی نگرفته است.
آقای دهنوی شما فکر می‌کنید سرعتی که آقای سعادتیان که به آن اشاره می‌کنند سرعت معقول و منطقی است یا نه؟
 دهنوی – عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی : اجازه بدهید من اول یک نکته‌ای بگویم بعد یک کم باید به نظر من بحث را دقیق‌تر با عدد و رقم پیگیری کنیم. اولا از آقای اژه‌ای من یک تشکری کنم ایشان توجه ویژه‌ای که به حقوق عامه داشتند و در این کلیپی که شما پخش کردید، در این موضوع به حقوق این متقاضیان داشتند، من بعنوان یکی از نمایندگان مردم از ایشان تشکر می‌کنم و ممنونیم بابت کار‌های خیلی خوبی که در احقاق حقوق عامه کردند.
اما راجع به این موضوع، اولا ۹۵۰۰ نفر در آزمون قبول شدند، استعلام این‌ها ۶-۷-۸ ماه طول کشیده این مشکل من متقاضی نیست، ببینید تازه بر اساس اعلام این مرکز مطالعات و پایش بهبود محیط کسب و کار این‌ها به سامانه وصل هستند سه روزه می‌توانند این استعلام را انجام بدهند این یک نکته.
۲۵ آذر سال گذشته آزمون برگزار شده، بهمن ماه پاسخ آمده ۹۵۰۰ تا قبول شدند، از تیرماه شروع کردند به گزینش و تا امروزی که داریم صحبت می‌کنیم ۹۰۰۰ تا از آن‌ها حتی تعیین تکلیف هم نشدند یعنی به تعبیر آقای سعادتیان صد و خورده‌ای شان مجوز دارند و یا اجازه دارند بروند کار را شروع کنند ۴۰۰ تا از آن‌ها باید بروند کارآموزی و ۹ هزار تا از آن‌ها تعیین تکلیف نشدند ببینید بعد از یک سال، من یک چیزی به شما بگویم این که بعضی اوقات ما به شوخی می‌گوییم که این شوخی تلخی است که در آن جدی است، می‌گوییم بالاخره ما دهه شصتی‌ها یک نسل سوخته ایم و به هر کجا می‌رسیم به یک مشکل می‌خوریم این یک نمونه اش است، ۹ هزار نفر پشت این سد ماندند تازه می‌گویند کارآموزی و کارورزی، آخر کارآموزی تا الان کجا بوده؟ بعد تایید کارآموزی را به چه کسی دادیم؟ دادیم به کانون سردفتران، او خودش ذینفع است او که هیچ وقت تایید نمی‌کند به این سادگی که این آدم آموزش لازم را دیده و امتیاز لازم را آورده است.
بگذارید من اتفاقا یک کم راحت‌تر صحبت کنیم، چون آقای سعادتیان را اتفاقا طرف خودمان می‌دانم به این جهت که ایشان در سمت قوه قضائیه است و خودش ذینفع این موضوع الحمدالله نیست و انصافا هم قوه گفتم دارد خوب پیگیری می‌کند، مقاومت‌های سنگینی که وجود دارد لابی‌های سنگینی که وجود دارد این یک نمونه از انحصار است که ما اتفاقا، چون ورود کردیم به مصداق، به مصداق خیلی خوبی هم ورود کردیم وقتی یک مجوز ۶ میلیارد تومان دارد فروش می‌رود، معلوم است آن فرآیند اجازه نمی‌دهد ۹ هزار مجوز جدید به این سادگی صادر بشود، بعد در نتیجه شما می‌بینید درست می‌گویند، ببینید در اداره‌ی دوستان ۱۰-۱۵ کارمند بیشتر ندارد به ایشان هم من حق می‌دهم، منتها واقعیت این است که با این که این نکته نکته درستی است، ولی این مشکل مشکل این جوانی که می‌خواهد بیاید در واقع کارآفرینی کند به نوعی، ما اسم این را می‌گذاریم به نوعی اشتغال زایی در ارائه اسلاید‌های شما هم بود، این دیگر مشکل آن جوان نیست، این را ما باید در سمت حاکمیت حل کنیم که حل کردیم در قانونگذاری ما گفتیم در یک بازه زمانی اگر پاسخ استعلامی نیامد باید چه کار کند دستگاه، ما گفتیم اگر در یک مجوزی دستگاه استعلام دهنده در بازه مقرر جواب استعلام را نداد باید مجوز صادر بشود، ما این را گفتیم الان راجع به ۴۰ عنوان کسب و کار دارد انجام می‌شود، جمله آخر بنده در این فراز است. ما همین الان اصناف دارند کار را به خوبی انجام می‌دهند ما اگر اصناف در استعلام جواب سر موقع ندهند مجوز خود به خود صادر میشود کجا‌ها گیر داریم الان مجوز صادر نمی‌شود؟ آن جایی که به یک جای دولتی بر می‌خوریم، من در بخش بعدی بحث اتفاقا این را خواهم گفت.
اقای سعادتیان الان دو تا نکته وجود دارد یکی این که می‌گویند شما محدودیت جغرافیایی گذاشتید این که مثلا اگر این قبول شده باید برود فلان جا دفترش را دایر کند یکی هم همین که فرمودند کارآموزی اضافه شده و این‌ها باید یک سال حضوری دوره کارآموزی بگذرانند تمام وقت باید این اتفاق بیفتد.
سعادتیان: آن چه که می‌فرمایند که محدودیت ایجاد شده، ما هیچ محدودیتی ایجاد نکردیم.
یعنی الان هر کس پروانه بگیرد هر کجا دلش بخواهد می‌تواند برود؟
سعادتیان: من یک تشریحی بکنم، ما قرار است به کل جامعه توسط این عزیزانی که سردفتر جذب می‌شوند خدمات بدهیم، یک امتیازی پیش بینی شده، بالاترین امتیاز حداکثر تا حداقل، این درجه بندی و امتیازبندی که بحث آن هست، گفتیم آقا شما بیایید از بالاترین امتیاز شروع کنید ابلاغ‌ها را بزنید تا به پایین‌ترین امتیاز. نمی‌شود که کل پذیرفته شده‌ها بیایند مثلا در تهران جمع بشوند.
این مثل آن نان سنگکی نمی‌شود؟
سعادتیان: نه، شهر قدس هم نیاز دارد نان سنگکی که شما نیاز دارید که آن هم جزو این کشور است مال این حاکمیت است ما باید به آن هم خدمات بدهیم. چطوری بیاییم بگوییم که همه بیایند جمع بشوند در مرکز استان، ولی شهرستان‌های آن استان سردفتری جذب نشود، اتفاقا این می‌تواند در بعضی از نقاط انحصار ایجاد کند در بعضی از شهرستان‌ها، چون شهرستان یا کم برخوردار است من نمی‌روم آنجا، بعد چه کسی باید به این خدمات بدهد؛ ما گفتیم بر حسب امتیازی که مجلس شورای اسلامی را هم من جا دارد تشکر کنم بر اساس آن امتیازی که گذاشته بر اساس امتیاز از بالاترین امتیاز حکم‌ها را می‌زنیم می‌آییم پایین، بالاترین امتیاز که می‌آید احکام صادر می‌شود احتمال دارد بعضی هم این اقایان یا خانم‌ها بر اساس قانون مشمول نشوند.
فقط یک نکته‌ای، همین الان، چون به قانون اشاره کردید من این را آماده کرده بودم تبصره دو ماده هفت اصلاحیه قانون اجرای سیاست اصل کلی قانون ۴۴ به ما می‌گوید، شما اجازه ندارید که به دلیل اشباع بودن بازار از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کاری امتناع کنید، چون می‌گویید مثلا آنجا خدمات می‌خواهد این جا خدماتش پر است کم و زیاد است.
سعادتیان: نه بحث اشباع بازار نیست.
شما می‌گویید الان همه بیایند تهران، آن جا خالی می‌ماند.
سعادتیان: ما یک ماده ۸۱ در قانون داریم گفته عدلیه باید مشخص بکند دفتر کجا و تحت چه حوزه‌ای باید فعالیت بکند، همین قانونی که الان داریم اجرا می‌کنیم ماده ۸۱ هم قانون است باید بیاییم بگوییم که اقایان پذیرفته شده‌ها، یک شهر قدسی هم داریم، کدامیک از عزیزان آمادگی دارد این جا خدمت بکند؟ محدودیت آن زمانی است که من تحکم بکنم بگویم که یا این جا یا نه، در صورتی که ما آمدیم گفتیم آقایی که امتیاز اول را دارید کجای کشور می‌خواهید خدمت بدهید؟ چون شما اولین امتیاز را دارید حق با شماست، می‌خواهید تهران باشید، شهر قدس باشی، آذربایجان باشی یا کرمان باشید. این اتفاقا نه تنها محدودیت است بلکه یک امتیاز است بر اساس آن امتیازشان که کسب کردند بتوانند در نقطه خوبی که خودشان می‌خواهند خدمت بکنند.
اقای دهنوی شما این را قبول دارید؟
دهنوی: من یک نکته مهمی می‌خواهم به این اضافه کنم، الان ازمون امسال چه شد؟ ما سال گذشته آذر آزمون برگزار کردیم قانون هم می‌گوید باید هر سال برگزار شود، الان ما رسیدیم به آذرماه حتی سازمان سنجش یک اطلاعیه برگزاری آزمون را هم نداده است.
الان آذرماه آزمون داریم؟
سعادتیان: آقای دهنوی می‌فرمایند که آذرماه شده که سازمان سنجش آزمون اطلاعیه اش را نداده است. اولا که واقعا بگویم این را صادقانه می‌گویم من دو سه ماهی است که به این منصب آمدم من روزی حداقل ۱۶ ساعت کار می‌کنم حداقل ۶ ساعتش برای این‌ها است.
 آذر آزمون داریم؟
سعادتیان: نامه‌ای برای سازمان سنجش تقدیم شده، ما باید به سازمان سنجش اعلام بکنیم، سازمان سنجش زمانش را به ما اعلام بکند ما در خدمتشان باشیم.
شما مثلا الان میگویید زودتر مثلا چرا یا یک موعد مقرری مثل کنکور چرا هر سال نداریم؟
سعادتیان: عرض کردم که نامه‌ای باید بنویسیم به سازمان سنجش.
کی باید بنویسید؟
سعادتیان: نوشتیم تمام شده است.
فرستادید؟
سعادتیان: جوابش انشاالله می‌آید سازمان سنجش برنامه اش هر زمان باشد ما بر اساس زمان سازمان سنجش .
کی نامه را فرستادید؟
سعادتیان: اشتباه نکنم اوایل برج هشت بود.
خیلی هم نگذشته یک ماه گذشته
سعادتیان:، چون از اداره کل امور اسنادمان این کار را انجام می‌دهد
 امسال برگزار می‌شود؟
سعادتیان: ما نامه زدیم به سازمان سنجش انشاالله هماهنگی هایمان را می‌کنیم، ببینیم عرض کردم قانون را باید اجرا بکنم.
یک پاسخ بفرمایید امسال آزمون داریم تا آخر سال یا نه؟
سعادتیان: من می‌گویم قانون را باید اجرا بکنیم چه جامعه نیاز داشته باشد چه نداشته باشد.
خدا را شکر پس یعنی برگزار می‌کنید؟
سعادتیان: ما می‌رویم به سمت اجرای قانون طرف من که سازمان سنجش است با هم هماهنگی هایمان را می‌کنیم.
سوال: به امسال می‌رسد؟
سعادتیان: دیگر نمی‌توانم از طرف سازمان سنجش جواب بدهم.
دهنوی: من نماینده مردم هستم باید این جا یک کم راحت حرف بزنیم ببینید عزیز من ما کنکور را اگر داریم برگزار می‌کنیم هر سال نامه می‌زنیم بعد تازه خرداد نامه می‌زنیم تیر می‌خواهیم کنکور برگزار کنیم؟ این که نمی‌شود قانون گفته سالی یک بار از یک سال پیش هم معلوم بوده باید آذرماه برگزار بشود. چرا متولی امر هر کسی بوده متولی امر ایستاده مثلا آبان ماه تازه نامه زده این یک، دوم: سازمان سنجش همه می‌خواهند با هم هماهنگ بشوند این آزمون باید تا پایان سال برگزار شود این تصریح قانون است، این تصریح قانون است سوم، آن ۹۵۰۰ تای پارسال بهتر است تا قبل از برگزاری این آزمون تعیین تکلیف بشوند، این خیلی برای ما بد است، یک آزمونی برگزار کنیم، ۱۰ هزار نفر جدید اعلام کنیم که ۹ هزار تای قبلی هنوز تعیین تکلیف نشدند من جمله آخرم یک دعوتی کنم یک خواهشی هم بکنم همانطور که صدا و سیما از اول تصویب این قانون کمک کرده و افکار عمومی کمک کردند در پیگیری این قانون از رسانه‌ها و از افکار عمومی می‌خواهم ما را کمک کنند ببینید رفع انحصار‌ها در حوزه‌های مختلف کار سخت و پردست انداز و پرهزینه‌ای است که بدون کمک رسانه و بدون کمک شما مردم و افکار عمومی شدنی نیست، من باز هم از کمک همه‌ی شما عزیزان ممنونم.
سوال: ما باید کماکان این موضوع را پیگیری کنیم، به نظر می‌رسد که به قول آقای دهنوی هنوز از آزمون قبلی یک ۹۰۰۰ نفری سرگردانند و آزمون بعدی را هم نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است برایش بیفتد.

ارسال نظرات