بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۲۴۰۸
این کارآفرین دهه هشتادی به چوب و چرم روح می‌دهد
در بسته امروز برایتان از یک معلم خلاق تبریزی خبر آورده‌ایم و دلتان را با صعود یک کوهنورد ایرانی به مرتفع ترین قله قطب جنوب شاد می‌کنیم. با خبر یک کارآفرین دهه هشتادی و کارمند متروی وظیفه شناس هم حسابی حال دلتان را کوک می‌کنیم.
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

خیاطی می‌گفت: اگر شب‌ها جیب‌های لباس‌ها را خالی کنید، لباس‌ها زیباتر می‌مانند و بیشتر عمر می‌کنند. خالی کردن ذهن هم همین است! در طول روز مجموعه‌ای از آزردگی، پشیمانی و اضطراب را جمع می‌کنیم، انباشته شدن این‌ها ذهن را سنگین و آشفته می‌کند، شب بهترین فرصت هست برای خالی کردن ذهن، فقط به یک قلم و کاغذ نیاز دارید. بیایید از امشب این کار را شروع کنید و کم کم آن را به عادت شبانه تبدیل کنید. 

 مرتضی پاشایی‌فخری معلم مبتکر و خلاق تبریزی 
*معلم مبتکر تبریزی گل کاشت
اولین خبر خوب‌مان از یک معلم تبریزی است که برای ۳۲ حرف الفبای فارسی قصه ساخته است تا کلاس اولی‌ها به دنیای قصه‌ها سفر کرده و حروف الفبا را با قصه‌هایی که «ننه آذر» برایشان تعریف می‌کند یاد بگیرند. «ننه آذر»، «ببعی قصه‌گو»، «صدف با صابون»، «ژاله پژمرده با مادر پرستار»، «چاووش چاق» و بسیاری دیگر از این کاراکترها، بازیگران قصه‌های این آقا معلم تبریزی هستند. این معلم مبتکر و خلاق تبریزی مرتضی پاشایی‌فخری است که از روش قصه‌گویی برای درس فارسی و ریاضی استفاده می‌کند و آموزش الفبا به روش قصه گویی را در ایام کرونا کلید زده است. او می‌خواهد با تولید محتوای جذاب بچه‌ها را به درس‌شان علاقه نشان دهند. 
آقا معلم خلاق تبریزی عصای خانم جادوگر را به کمک می‌طلبد تا «حروف ربط» را به کلاس اولی‌ها آموزش دهد. «ننه آذر» نیز با آن چین‌های دامنش قصه حرف «ذ» را در گوش کودکان می‌خواند و سپس با «ببعی قصه‌گو» همراه می‌شود تا حرف «ع– –ع– –ع ع» را یاد بگیرد. و زمانی که (چاوشِ چاق) می‌خواهد «چ– چ» را آموزش دهد «صدف» با صابون صورتش را می‌شوید تا کرونا را شکست دهد و این‌گونه کودکان «ص– ص» را بیاموزند. شنیدن قصه (۴ برادر ه– –ه– –ه ه) در مقابل قصه برادران دو قلو که می‌خواهد «تشدید» را به کلاس اولی‌ها یاد دهد نیز جذاب است.حروف دیگر هم شخصیت‌های دیگری دارد که برایشان قصه و داستان می‌گوید. خدا قوت به این معلم خلاق.

امین عزیز نیا یک کوهنورد ایرانی است که موفق شد، به عنوان نخستین مرد ایرانی به مرتفع‌ترین قله قطب جنوب صعود کند.
* نخستین مرد ایرانی بر فراز مرتفع‌ترین قله قطب جنوب 
خبر خوب دوم‌مان از یک کوهنورد ایرانی است که موفق شد، به عنوان نخستین مرد ایرانی به توده‌کوه وینسون، مرتفع‌ترین قله قطب جنوب، با ارتفاع ۴۸۹۲ متری صعود کند. این کوهنورد «امین عزیزنیا» است که بر صعود به کوه‌های مرتفع خارج از ایران، به ویژه در هیمالیا و آمریکای جنوبی تمرکز کرده و قصد دارد چالش صعود به بلندترین قله‌های هفت قاره جهان را که به «هفت قله» یا «قلل هفت‌گانه» به پایان برساند. 
 

«متین معظمی» یک دانش آموز کارآفرین دهه هشتادی است که به چوب و چرم روح می‌دهد.
*یک کار آفرین دهه هشتادی
اما بشنوید از یک دانش‌آموز مقطع دوازدهم که با دستان توانمندش، روح را در کالبد چوب و چرم می‌دمد. این دانش آموز «متین معظمی» نام دارد که در هنرستان فنی‌وحرفه‌ای شهید ابراهیمی بروجرد درس می‌خواند، او از چوب‌های دور ریختنی دست ساخت‌های خود را می‌سازد. او چرم را به کمک تزئین چوب آورده و هر وسیله‌ای را که اراده کند می‌سازد.
زیر زمین کوچک خانه‌یشان هم کارگاهش است. در کنج زیرزمین، میزکارش با حداقل ابزار و وسایل کار روی چوب و چرم را در خود جای داده بود. او انواع گلدان، قندان و ساعت و هرچیزی که مشتری سفارش بدهد، می‌توانم بسازد، با فروشگاه‌های موسیقی و فروشگاه‌های تزئینات منازل کار می‌کند. این پسر کارآفرین آرزو دارد یک کارگاه مجهز داشته باشد و دانش‌آموزانی که علاقه دارند را آموزش بدهد. 

کارمند وظیفه شناس مترو دغدغه مسافران را برطرف کرد.
* کارمند مترو وظیفه شناس
اما رسیدیم به یکی از بهترین خبرهای خوب‌مان. خبر زیبای همدلی و همراهی مردم با هم. این عکس را یکی از مسافران مترو تهران برایمان فرستاده است و گفته است؛ «گوشی تلفن یکی از مسافران خانم در چاله ریل مترو افتاد و همه مسافران به تب و تاب افتادند تا به او کمک کنند و تلفن همراه خانم مسافر را نجات دهند! چند نفری به دنبال مامور مترو رفتند تا او را خبر کنند، چند نفری مدام چک می‌کردند تا قطار بعدی نرسد، چند نفری هم به خانم مسافر دلداری می‌دانند. البته خانم مسافر قید تلفنش را زده بود اما مردم بیخیال نمی‌شدند. مامور مترو هم به سرعت برق با انبر جادویی اش آمد و تا قبل از رسیدن مترو گوشی را به صاحبش رساند و همه مسافران نفس راحتی کشیدند.»
یک دست مریزاد جانانه می‌گوییم به این کارمند وظیفه شناس. صد دست مریزاد هم به مردم هم نوع دوست‌مان و البته هزاران دستمریزاد به این مسافر خوش بین و خوش خبر که این خبر را برایمان فرستاده است. خوش خبر باشید.
*مشکل انسان در انصافش است!
در پایان خبر خوب‌مان برایتان یک توصیه از آیت الله حائری شیرازی داریم که حسابی به دردتان می‌خورد؛ «مشکل انسان در انصافش است! انسان هرچه بی‌انصافی بکند، بی‌انصاف‌تر می‌شود. هر چه انصاف را رعایت بکند، با انصاف‌تر می‌شود. اولین مرحلۀ انصاف این است که آدم اعتراف کند. مثلاً زن‌تان در خانه کار می‌کند، درست است؟ خب از او تشکر کن! طلبکارش که نیستی! یک چیزی پخته؛ بعضی‌ها می‌گویند این جایش سوخته، آنجایش این جوری است… هی بهانه می‌گیرد. این بی‌انصاف است. بی‌انصاف‌تر می‌شود. 
اگر با بچه‌تان بی‌انصافی بکنید، بعد خودتان بی‌انصاف‌تر می‌شوید. انسان اگر با رفیقش بی‌انصافی بکند، بی‌انصاف می‌شود. با کارمندش بی‌انصافی بکند، بی‌انصاف می‌شود. حتی با مرغ و خروسِ خانه‌اش بی‌انصافی کند، با گربه در حیاط خانه‌اش بی‌انصافی کند، بی‌انصاف خواهد شد. خب وقتی یک چیزی می‌خوری، حداقل استخوانش را بده به این! می‌آید خودش را نشان می‌دهد، یک ذره آب گوشت بگذار جلویش. اگر ندهی، بی‌انصافی کرده ای. اگر بی‌انصافی کردی، بی‌انصاف می‌شوی. حتی انسان وقتی در راهی می‌رود، اگر نان ببیند و برندارد، همان اندازه از انصاف انسان گرفته می‌شود؛ چون این حق نیست که آدم نان ببیند و برندارد. وقتی بی‌انصاف شدید، کار به آن جایی می‌رسد که انسان می‌گوید این دستگاه عالَم، صاحب ندارد.» 
*خوش‌خبر باشید! 
و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توییتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید. 
منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید. /فارس



ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر