بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۷۶۲۹
اولین همایش ملی آزادکاری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد
اولین همایش ملی آزادکاری (فریلنسری) با رویکرد توسعه اقتصاد دیجیتال و مشاغل آینده با حضور پر شور فعالان حوزه فریلنسری، اساتید و دانشجویان علاقمند به این حوزه نوین، هشتم خرداد ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرنگار بازارکار، این همایش به همت بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد که در این مراسم رییس و معاونان دانشگاه علم و فرهنگ، مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری، اساتید و اعضای هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند.
شرکت کنندگان و فعالان در این همایش تاکید کردند، صنعت فریلنسری در ایران نیازمند حمایت‌های قانونی، بیمه‌ای و حمایتی هستند.
دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: ادبیات کسب و کار‌ها و همچنین شرایط احراز برای ورود به کسب و کار‌ها تغییر کرده است.
دکتر باصولی گفت: ما یک مفهوم داریم تحت عنوان آینده مشاغل و مفهومی دیگر ذیل عنوان مشاغل آینده. بدین شکل که ما در آینده مشاغلی خواهیم داشت که در حال حاضر نداریم و از سوی دیگر ماهیت خیلی از مشاغل نیز تغییر خواهد کرد که لازمه ورود به این محیط، ایجاد کسب و کار‌های نوین و توانمندسازی می‌باشد.
وی افزود: بحث فریلنسری موضوعی است که در سال‌های اخیر در دنیا رواج پیدا کرده، اما در کشور ما هنوز آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است. من این همایش را به فال نیک می‌گیرم و اتفاق مبارک می‌دانم. امیدوارم همکاران ما در بنیاد توسعه کسب و کار و معاونت علمی ریاست جمهوری سبب ساز ایجاد و توسعه محیطی خوب جهت توسعه فریلنسری کشور شوند و ما بتوانیم در این حوزه و در توسعه کشور عزیزمان ایران کمک کنیم.
هدف ما ترویج فرهنگ فریلنسری در کشور است
در ادامه همایش سهیل دادخواه، سرپرست بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ گفت: هدف همایش این بود که فرهنگ فریلنسری ترویج شود و با گردهم آمدن فعالان این حوزه، انتقال دانش و تجربه به نسل جدید انجام شود.
دکتر دادخواه تصریح کرد: دانشگاه علم و فرهنگ، جهاد دانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری یکدیگر این همایش را برگزار کردند و این رویداد می‌تواند به توسعه اقتصاد کشور کمک کند.
دکتر دادخواه افزود: دانشگاه علم و فرهنگ با ایفای نقش محوری و پیگیری اهداف بلندمدت اقدام به طراحی و تاسیس مدرسه فریلنسری به عنوان یک حلقه واسط میان اجزای زیست بوم فریلنسری کشور کرده است.
در ادامه، دادخواه با اشاره به حضور پرشور و موثر فعالان و علاقمندان این حوزه در اولین همایش فریلنسری گفت: با عنایت رئیس دانشگاه و حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، تعدادی بورسیه آموزشی کوتاه مدت برای شرکت کنندگان در این همایش در نظر گرفته شده است. افراد برگزیده‌ای که بورسیه به آن‌ها تعلق خواهد گرفت، به عنوان پایلوت در تابستان آموزش می‌بینند و پس از طی کردن مسیر آموزش و کارورزی به درآمد خواهند رسید که نتایج و اثرات بعدی این فرآیند حتما اطلاع رسانی خواهد شد.
دادخواه در پایان ابراز امیدواری کرد که ان شاء لله بتوانیم با هدف کمک به بهبود وضعیت اشتغال جوانان و توسعه اقتصادی کشور در سال جهش تولید، با مشارکت مردم؛ گام‌های موثری برداریم.
دوره‌های فریلنسری با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود
در این همایش طا‌ها ذیقیمت مسئول کارگروه رصد و ترویج ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری ریاست‌جمهوری طی سخنانی گفت: با توسعه فناوری‌های نوین تحول شگرفی در عرصه‌های مختلف به وجود آمده است که یکی از آن‌ها اشتغال و سبک زندگی مبتنی بر فناوری است.
ذیقیمت گفت: سبک زندگی جدیدی از اشتغال مبتنی بر توسعه فناوری‌های نوین رواج پیدا کرده است که به طرز شگرفی در حال جابه جا کردن آمار‌ها و مرز‌های اشتغال است. به عنوان مثال در حال حاضر در آمریکا ۳۵ درصد فعالین شاغل به صورت فریلنسری مشغول به کار هستند، در حالی که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این عدد به ۸۰ درصد برسد.
طا‌ها ذی قیمت افزود: در حال حاضر با توجه به کیفیت بالای منابع انسانی کشور ظرفیت خوبی برای استفاده بین المللی و کسب درآمد ارزی داریم و معاونت علمی به عنوان یک نهاد حمایتی و با توجه به تغییرات سریع فناوری در حوزه اشتغال به دنبال توسعه فریلنسری در کشور است.
ذیقیمت در پایان خاطرنشان کرد: در راستای برگزاری این همایش می‌توانیم به ایجاد شبکه فریلنسری در کشور و ایجاد یک پایگاه برای فریلنسران جهت پرداختن به چالش‌ها و کمک به رفع مشکلات این افراد حرکت کنیم.
ویدر این همایش در گفتگو با بازارکار از برگزاری دوره‌های فریلنسری با همکاری جهاد دانشگاهی خبر داد.

توسعه کسب و کار فریلنسری فرصت‌های جدید اشتغال را فراهم می‌کند
دکتر جواد محجوب، رئیس انجمن صنفی مدیران منابع انسانی، در حاشیه همایش فریلنسری در دانشگاه علم وفرهنگ اعلام کرد: توسعه کسب و کار فریلنسر‌ها در کشور به عنوان یکی از راهکار‌های نوین اشتغال‌زایی و بهره‌وری در اقتصاد ملی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به تغییرات گسترده در بازار کار جهانی و روند رو به رشد استفاده از فناوری‌های دیجیتال، ایجاد بستر‌های مناسب برای فعالیت فریلنسر‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش انعطاف‌پذیری بازار کار ایفا کند.
فریلنسر‌ها در صوردت دریافت کد اقتصادی دارای هویت می‌شوند
یک فعال حوزه آزادکاری در گفتگو با بازارکار گفت: فریلنسر‌ها در صوردت دریافت کد اقتصادی دارای هویت می‌شوند. فریلنسری شغل فروش تخصص است وی می‌تواند در بسیاری از شغل‌هایی که با فناوری اطلاعات مرتبط هستند به نتیجه برسد.
دکتر عادل نیوشاک مدیر سابق فروش گوگل گفت: فریلنسری یک صنعت است و باید به این حوزه به عنوان یک بخش پردرآمد و اشتغالزا نگاه کنیم. افراد می‌توانند با نگاه تجاری سازی به توسعه مشاغل در این حوزه‌ها بپردازند.
وی افزود: فریلنسری شغل فروش تخصص است و ما خوشحال هستیم که دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی توانسته با برگزاری یک همایش خوب و باکیفیت تلاش می‌کند دانشجویان و دانش آموختگان با این صنعت آینده دار آشنا شوند.
وی در ادامه درباره ارتباط این حوزه با مشاغل رسانه‌ای نیز گفت: ما هم‌اکنون در فضای رسانه‌ای کشور تلاش میکنیم تا ارتباط میان جامعه و صنعت را برقرار و این دو را به یکدیگر متصل کنیم. این موضوع می‌تواند وابستگی کشور به واردات را کمتر و توان تولید داخلی را بیشتر کند. نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت است این است که خبرنگاری و کار رسانه‌ای به شکل سنتی که همه فعالان رسانه‌ای ما با آن آشنا هستند، می‌تواند به مرور زمان خسته کننده باشد.
وی در ادامه با اشاره به نقش مهم خبرنگار فری لنسر گفت: این نوع کار خبری می‌تواند آوانگاردتر باشد و به شکل جذاب‌تر و پویاتری فعالیت کند. البته در مسیر این فرایند، تاییدیه‌های مختلف دولتی وجود دارد که باید دریافت شود. خبرنگاری فری لنسری می‌تواند چریکی‌تر باشد.
وی درباره هویت خبرنگاران فری لنسر گفت: وقتی فری لنسر‌ها کد اقتصادی دریافت کنند و دارای هویت حقوقی شوند دیگر می‌توان گفت که به صورت خاص و ویژه شناخته می‌شوند و از تسهیلات مختلف نیز بهره‌مند خواهند شد.
این در حالی است که اگر خود را ثبت نکنند مشکلاتی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد. این یک موضوع بدیهی است که خبرنگاران فری لنسر در حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که به اشکال مختلف با دولت سر و کار دارند. این موضوع اهمیت ثبت این خبرنگاران را بیشتر می‌کند.
مهندس علی سیاه کلاه مدیر عامل آکادمی ساه کلاه در این همایش گفت: فریلنسری شیوه نوینی از کارآفرینی و یا به عبارت بهتر کارمندی نوین است که در صورت حمایت مسئولان می‌تواند به بستر مناسبی برای اشتغال دانش آموختگان تبدیل شود.
محمد رضا قلعه نوی پژوهشگر حوزه اقتصاد گیگ نیز بر حمایت‌های قانوین از فریلنسر‌ها تاکید کرد و گفت: فریلنسری بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال دارد.
سارا یوسفی که با وجود نابینا بودن مسیر دشواری برای موفقیت داشته گفت: مدیر عامل کسب و کار فریلنسری "اثر مثبت" هستم و بعد ار بار‌ها شکست توانسته ام کسب و کار خودم را راه اندازی و در حوزه فریلنسری به موفقیت برسم.
وی که فارغ التحصیل دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی است تصریح کرد: برای موفقیت در کسب و کار باید تلاش کرد و از شکست نباید هراس داشت. هر جا که با عدم پذیرش و در بسته مواجه می‌شوی مطمئن باش در جای دیگر با درخای موفقیت به رویت باز می‌شود.
در اولین همایش ملی آزادکاری در دانشگاه علم و فرهنگ همچنین مریم توفیقیار از تیم کارلنسر، علیرضا بنی فاطمی بنیانگذار دورکار ایران، محمد رضا ذاکری، کارآفرین و منتور فریلنسری، فرید اعظمی هم بنیانگذار دور کار ایران و مهدی دهبان مدیر عامل آکادمی دهبان و ... به ارائه تجربیات موفق خود در حوزه آزادکاری و فریلنسری پرداختند.
سخنرانان این همایش علمی و تخصصی درباره آینده کار و انقلاب فریلنسری، نقش پلتفرم‌های فریلنسری داخلی در توسعه اقتصادی کشور، اعتبار بخشی به حوزه فریلنسری در ایران، مسیر طلایی فریلنسری با حضور چند فریلنسر موفق، فریلنسری بین المللی از طریق لینکدین، از فریلنسری تا کارآفرینی، فریلنسری از طریق هنر، فریلنسری از طریق فروش و فریلنسری از طریق اقتصاد دیجیتال به ایراد سخن و بررسی موضوعات همایش پرداختند.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات