بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۱۶۳
در اولین همایش علوم و فناوری‌های نوظهور و شالوده شکن مطرح شد
مقاله حمید رضا نویدی قاضیانی استاد گروه علوم کامپیوتر دانشکده علوم پایه دانشگاه شاهد، تحت عنوان ”آنالیز بازی صلح و جنگ با استراتژی‌های متفاوت در محیط‌های رقابتی ساده و نویزی” در اولین همایش علوم و فناوری‌های نوظهور و شالوده شکن در حوزه دفاعی که در دانشکده افسری امام علی (ع) برگزار شد، به عنوان مقاله برگزیده نائل آمد.
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

به گزارش بازارکار به نقل از دانشگاه شاهد، در این خصوص روابط عمومی دانشگاه گفت‌وگویی با‌ نویدی قاضیانی انجام داده که به شرح زیر است:

خواهشمندیم مختصری به معرفی خودتان بپردازید:
من حمیدرضا نویدی قاضیانی متولد ۱۳۴۴ در یک خانواده فرهنگی در رشت به دنیا آمدم. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شهید بهشتی رشت به پایان رساندم و با توجه به علاقه خاصی که به رشته ریاضی داشتم فقط رشته‌های ریاضی دانشگاه را انتخاب نمودم. لیسانس و فوق لیسانس را در دانشگاه تهران اخذ نمودم. در مقطع لیسانس همزمان بود با دوران دفاع مقدس که بنده هم مقطعی از بهترین زمان زندگی‌ام را در دوران دفاع مقدس و در جبهه‌های حق علیه باطل گذراندم. پس از اخذ فوق لیسانس از طریق مصاحبه علمی در دانشگاه شاهد و سپس آزمون جذب وزارت علوم به عنوان هیئت علمی در سال ۱۳۷۱در دانشگاه شاهد جذب شدم و در سال ۱۳۷۸ پس از قبولی در امتحان اعزام دانشجو به خارج به دانشگاه دولتی مسکو رفتم. لازم می‌دانم که بگویم در آن زمان دانشگاه دولتی مسکو جزء ۱۴ دانشگاه برتر دنیا بود. دکتری خودم را در رشته تحقیق در عملیات گرایش نظریه بازی از این دانشگاه اخذ نمودم. به لطف خدا در زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه مسکو بنده به عنوان برترین دانشجوی خارجی در دوره ورودی خودم معرفی شدم.
پس از بازگشت مجدداً در دانشگاه شاهد مشغول همکاری شدم و مطالعه و تحقیق بر روی نظریه بازی Theory Game و کاربرد آن در شاخه‌های مختلف پرداخته و بر این حوزه متمرکز شدم.
در حال حاضر هشتمین دانشجوی مقطع دکتری که بنده هدایت‌ایشان را بر عهده دارم آماده برای دفاع می‌باشند و بیش از ۹۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دفاع خود را انجام داده‌اند. سه کتاب نیز در همین زمینه منتشر کرده‌ام.
مبحث تحقیق در عملیات اواخر جنگ دوم جهانی به نوعی در کشور‌های درگیر متخاصم با همکاری‌اندیشمندان دانشگاهی و نظامی به جهت بهروری امکانات و کاهش هزینه شکل گرفت. پس از آن با توجه به نتایج بسیار مطلوب‌اندیشمندان غربی بیشتر بر روی این نظریه مطالعه و بر روی مباحث آکادمیک مختلف متمرکز گشتند. در حال حاضر این نظریه در گروه‌های آموزشی مختلفی مانند ریاضی کاربردی، صنایع، علوم و مهندسی کامپیوتر، مدیریت صنعتی و …. مطرح هست و بر روی آن مطالعات خوبی انجام شده است.
نظریه بازی که شاخه‌ای از مبحث تحقیق در عملیات است، به زبان ساده به مدل بهینه‌سازی تصمیم در شرایط تصادم و برخورد و رقابت می‌پردازد. بسیاری از مسائل مانند بورس، سرمایه‌گذاری، تجارت، سیستم‌های مالیاتی، سیاست خارجی، امنیت در شبکه، شبکه‌های اجتماعی، تخصیص منابع، لجستیک و ترابری و … را می‌شود با نگاه افزایش بهروری و کاهش هزینه در این مقوله قرار داد. اینجانب در سال‌های اخیر پروژه رساله دانشجویان دکترای خود را با نگاه نظریه بازی به مدل‌های سرطان سوق داده‌ام.
در حال حاضر اقبال دانشجویان به رشته‌های علوم پایه مانند ریاضی، فیزیک و زیست‌شناسی چگونه است:
من صحبت خودم را با تأکید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت معظم له به رشته‌های علوم پایه ادامه می‌دهم. معظم له در فرمایشات اخیر خودشان در این سنوات بسیار به گسترش و شکوفایی علوم پایه در دانشگاه‌های کشور تأکید دارند. در حال حاضر در تمام مراکز مهم و استراتژیک دنیا برای علوم پایه اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند و مشاهده می‌کنیم حتی از دیگر نقاط هم جذب نیرو داشته‌اند. یونسکو هم سال ۲۰۲۲ را به نام سال آموزش ریاضی معرفی می‌کند. متأسفانه به دلایل مختلف از جمله بحث‌های اقتصادی اقبال به رشته‌های علوم پایه ازجمله ریاضی بسیار کم شده است و بنده اعتقاد دارم در این خصوص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری باید حمایت مالی شوند.
از جمله دیگر اقدامات می‌توان به میدانی کردن محتوای پایان‌نامه‌ها اشاره کرد، چنانچه ما بتوانیم نیاز‌های مؤسسات دیگر را شناسایی کنیم و پایان‌نامه‌های دانشجویان را به آن سمت که مفیدتر باشد هدایت کنیم. با توجه به اینکه دانشگاه شاهد یک دانشگاه جامع می‌باشد و تأکیدات ریاست دانشگاه درخصوص این که دانشگاه شاهد باید دانشگاه تراز انقلاب اسلامی باشد نیاز است به رشته‌های علوم پایه بیش از پیش پرداخته شود و باید به مسأله پژوهش و تحقیقات با همکاری مؤسسات تحقیقاتی مرتبط بهای بیشتری داد. یقیناً توسعه علمی کشور وابسته به زیرساخت توسعه علوم پایه است.

ارسال نظرات