ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۱۷۲
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم اعلام کرد:
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش‌عالی وزارت علوم درباره جزئیات اضافه‌شدن بسته دروس مهارتی- اشتغال‌پذیری در رشته‌های مقطع کارشناسی توضیحاتی را ارائه کرد.
دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰

به گزارش بازارکار از روابط عمومی وزارت علوم، رضا نقی‌زاده درباره اضافه شدن بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری به مقطع کارشناسی از ابتدای مهر ۱۴۰۳ اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تحولی که در دو دهه اخیر در آموزش عالی انجام شده، اضافه شدن دروس مهارتی اشتغال پذیری به سرفصل دروس دوره کارشناسی است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا گفت: با کار کارشناسانه که در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی و پس از برگزاری جلسات متعدد با صنعتگران، مدیران، استادان دانشگاهی، دانش آموختگان و سایر ذی‌نفعان، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی تصمیم گرفت دروسی شامل دروس کاربینی، مهارت‌های نرم شغلی، کارآفرینی، کار آموزی و کارورزی را در قالب بسته دروس مهارتی-اشتغال پذیری در برنامه‌های درسی مقطع کارشناسی پیش بینی کند.
وی تصریح کرد: امروز با افتخار عرض می‌کنم که با توجه به بازنگری تمام برنامه‌های درسی دوره فنی و مهندسی از اول مهر این دروس را در تمام رشته‌های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی برای ورودی‌های جدید خواهیم داشت.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم در رشته‌های علوم پایه و کشاورزی هم این دروس گنجانده شوند. تلاش می‌کنیم تا این دروس برای حوزه علوم انسانی در بازنگری برنامه‌های درسی ارائه شود، این رویداد اتفاق مهمی است؛ چراکه آینده پیشرفت کشور را می‌سازد و انتظار داریم دانشجویانی که با این برنامه‌های درسی فارغ التحصیل می‌شوند از توان مهارتی و اشتغال پذیری بالاتری برخوردار باشند و بتوانند به نیاز‌های جامعه پاسخ بهتری دهند.
نقی‌زاده اظهار کرد: در راستای اجرای این برنامه، دانشگاه‌ها نیازمند ساماندهی ویژه هستند تا این دروس را به نحو مطلوب برگزار کنند. همچنین نیازمند حمایت‌های ویژه از نهاد‌های حمایتی به خصوص پیش‌بینی ویژه در بودجه دانشگاه‌ها هستیم و امیدواریم با تعاملاتی که با سازمان برنامه و بودجه می‌شود این بودجه به صورت خاص در بودجه دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای دروس مهارتی اشتغال‌پذیری پیش‌بینی شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه کرد: در سال گذشته که به دانشگاه اختیار داده شده بود این دروس را در دانشگاه‌ها شروع کنند تا برنامه‌های درسی تدوین و بازنگری شوند و به صورت الزام آور در برنامه‌های درسی پیش بینی شوند. در همین دوره با موج شدید علاقه و اشتیاق دانشجویان برای ورود در این دروس مواجهه هستیم. به عنوان مثال، در دانشگاه تهران که این برنامه به صورت اختیاری انجام شده بود با افزایش چند برابری تقاضا در نیم سال دوم برای مشارکت در این دروس مهارتی و اشتغال پذیری رو به رو شدیم.
وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این دروس یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین دروس در دوره کارشناسی دانشجویان باشد و منجر به افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در صنعت و اقتصاد دانش بنیان کشور شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پایان تاکید کرد: این برنامه یکی از محور‌های تحول وزارت علوم و آموزش‌عالی در سال‌های آتی خواهد بود و با پیگیری مناسب آن شاهد حرکت رو به جلو در افزایش توان دانشجویان در ادامه مسیر شغلی خودشان پس از دانش‌آموختگی خواهیم بود و بر اساس این برنامه پیش‌بینی می‌کنیم که بتوانیم پیش‌بینی‌هایی که در برنامه هفتم توسعه برای بحث افزایش توان مهارتی دانشجویان شده را محقق کنیم.

ارسال نظرات