بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۱۹۳۸
مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی:
مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نشست خبری با موضوع تفاهم نامه مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران که در محل دانشگاه هنر برگزار شد گفت: مدرسه عالی هنر های رضوی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تهران تاسیس میشود.
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرنگار بازارکار، همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر ایران با محوریت «مکتب هنر رضوی»، با تمدید تفاهم‌نامه همکاری پیشین و دائمی شدن آن، گسترش می یابد.
این تفاهم‌نامه با حضور امیرمهدی حکیمی، مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، محمدرضاحسنایی، رئیس دانشگاه هنر ایران، حجت‌الاسلام داوود رنجبران، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر و محمدجواد استادی، مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی، در محل این مؤسسه در مشهد مقدس، منعقد شد و متعاقب آن امروز اول مهر ماه و همزمان با آغاز سال تحصیلی 1403 در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام شد.
مهدی حکیمی مدیرعامل موسسه آفرینش‌های رضوی با اشاره به اینکه بخش عمده فعالیت‌های آستان قدس رضوی با هنر تنیده شده و هنرمندان همیشه آثار هنری بی‌مانند خلق و در این آستان به یادگار گذاشتند، توضیح داد: هنر اینجا نه یک امر تزیینی بلکه واسطه انتقال مفاهیم به مخاطب جلوه می‌کند و مسئله زیارت با هنر، رنگ و فرم تنیده میبینید و هنرمند آنجا فضایی را سرشار از مفهوم و هنر میبیند . این مسیر تا کشف رموز و رسیدن به یک چارچوب و مدل باید ادامه یابد. این امر با همراهی اندیشمندان در حوزه پژوهش محقق می شود.
وی در ادامه افزود: حتی هنرهای نوظهور و نوپدید که اخیراً ایجاد شده هم مهم است و این ارتباط ما با فضای دانشگاهی و هنری را تنگاتنگ کرده است ، در سه سال گذشته در ارتباط با دانشگاه هنر بارها فعالیت را بیان کردیم و در عرصه پژوهش ها هم همکاری های خوبی انجام شده است، جلسات و اردوها در فضای دانشگاهی و همینطور در مشهد و ارتباط فضای دانشجویی و هنر رضوی آنجا شکل گرفت.امیدوارم این مسیر هم به تولید نظریه و هم خلق آثار هنری برای حضور در زندگی مردم بیانجامد.
 
بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه مذکور که به امضای مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنر ایران رسیده، از لحاظ زمانی دائمی بوده و تا زمانی که دو مجموعه تمایل به همکاری داشته باشند، ادامه خواهدداشت.
در این نشست مدیرکلان پروژه مکتب هنر رضوی در این‌خصوص  اظهار کرد: مؤسسه در راستای تولید ادبیات نظری در حوزه این مکتب، تفاهم‌نامه‌هایی را با مراکز مهم پژوهشی و آموزشی کشور منعقد کرده است. در این بین، دانشگاه هنر ایران به‌ عنوان دانشگاهی مرجع در حوزه هنر، اولین مجموعه دانشگاهی بود که مؤسسه در این حوزه با آن، وارد تعامل و گفت‌وگو شد.
محمدجواد استادی گفت: تفاهم‌نامه‌ سه ساله‌ای میان این دو مجموعه در سال 1400، منعقد شده بود که براساس آن تلاش شد تا در عرصه‌های مهمی همچون آموزش و پژوهش با نگاهی به معارف رضوی و پیوند آن با هنر، اقداماتی صورت گیرد.
وی افزود: اجرای این تفاهم‌نامه تا کنون، دستاوردهای جدی را به دنبال داشته و تأثیرات ویژه‌ای در جریان‌سازی در فضای پژوهشی هنر کشور از جمله بین استادان و دانشجویان هنر در حوزه رضوی گذاشته تا جایی‌که موجب شد مدیران دو مجموعه براساس این تجربه موفق، تفاهم‌نامه همکاری مشترک خود را امروز تمدید کنند.
اهداف تفاهم‌نامه جدید
مشاور مدیر عامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به این که اهداف انعقاد تفاهم‌نامه سه ساله نخست، جزئی‌تر بود، تصریح کرد: اهداف این تفاهم‌نامه جدید، تغییراتی بنیادین کرده و اهداف در آن گسترده‌تر و کلان‌تر دیده شده تا به ایده مکتب هنر رضوی نزدیک‌تر شود.
وی ادامه داد: از جمله این اهداف می‌توان به تقویت ادبیات نظری ایده مکتب هنر رضوی، تقویت گفتمان ایده مکتب هنر رضوی، طرح و بازخوانی ایده مکتب هنر رضوی در فضای دانشگاهی بین‌الملل و تقویت عرصه نظریه‌پردازی هنراسلامی به ‌ویژه هنر شیعی بر مدار ایده مکتب هنررضوی، اشاره کرد.
استادی افزود: همچنین می‌توان از اهدافی همچون توانمندسازی نیروی انسانی کارآمد مرتبط با ایده مکتب هنر رضوی در عرصه‌های آموزش و پژوهش و توانمندسازی دانشجویان رشته‌های هنر در زمینه حوزه‌های معرفتی و فرهنگ رضوی، نام برد.
وی گفت: اولین تفاهم‌نامه میان دو مجموعه در زمانی منعقد شده بود که ایده مکتب هنر رضوی در ابتدای مسیرش بود، اما تجربه چند ساله موجب شده تابه شکل جدی‌‌تر به این ایده بپردازیم.
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی ادامه داد: در این راستا، کمیته‌ای متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر و نمایندگانی از مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، هر سه ماه یک ‌بار، چگونگی پیشرفت تفاهم‌نامه را بررسی و گزارش می‌کنند. نمایندگانی نیز از هر دو مجموعه، مسئول اجرایی‌کردن آن هستند.
وی بیان کرد: امیدواریم اجرایی‌کردن این تفاهم‌نامه جدید در گام نخست تا پایان سال جاری، دستاوردهای متفاوتی نسبت به اجرایی‌کردن آن در سه سال گذشته به دنبال داشته باشد. بی‌تردید، از مهمترین گام‌های آن، انعقاد یک قرارداد پژوهشی بین دو مجموعه است.
 اجرای برنامه‌های پژوهشی
همچنین استادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تشریح کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که در حدود دو سال و نیم گذشته، ایده‌ای را تحت عنوان مکتب هنر رضوی به ‌طور رسمی دنبال کرده، در ماه‌های اخیر به موفقیت‌هایی در زمینه تقویت ادبیات نظری این حوزه و توسعه گفتمان آن در فضای عمومی و نخبگانی کشور، دست یافته است.
وی گفت: در واقع، مکتب هنر رضوی، ایده‌ای است که تلاش می‌کند به پرسش بنیادین «چگونه امکان تجلی ملموس و محسوس آموزه‌ها و معارف رضوی به کمک زبان»، پاسخ دهد.
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: در این مسیر، ایده مکتب هنر رضوی به شکل ابتدایی مطرح و در گام اول، تلاش شد تا در زمینه مبادی و مبانی نظری آن، جمع‌بندی‌هایی صورت بگیرد.
وی افزود: در این میان، برگزاری کنگره بین‌المللی مکتب هنر رضوی، از جمله اقداماتی بود که تلاش کرد اندیشمندان مختلف؛ از داخل و خارج ایران، نگاه‌های نظری خود را نسبت به ایده مکتب هنر رضوی مطرح کنند.
استادی درباره تقارن برنامه و یکم مهر ماه که روز اغاز فعالیت های اموزشی در دانشگاه ها است، گفت: تمدید تفاهمنامه همکاری دو مجموعه موضوع نشست است پیش از این تفاهمنامه ای سه ساله بین دو مجموعه انجام شده بود که بعد از زمان موردنظر و رضایت مجموعه ها مجدد تفاهمنامه همکاری دائم امضا و همکاریها استمرار یافت. علاوه بر این یک قرارداد پژوهشی به ارزش شش میلیارد تومان با محوریت پژوهش مکتب هنر رضوی هم امضا شد.
استادی در تعریف مکتب هنر رضوی گفت: این مکتب به عنوان هدف مرکزی موسسه آفرینش‌ها تعریف شده و بدنبال دستیابی به یک الگوی و مدل است که به این پرسش پاسخ دهد که چطور میتوانیم مفاهیم بلند رضوی را تبدیل به فرم کرده و در قالب فرآورده های هنری تعالیم و مفاهیم مذهبی را به جامعه و مخاطب ارائه کنیم.
حسنایی رییس دانشگاه هنر در صحبت هایی گفت: ما سه سال پیش دست به دامان حضرت رضا (ع) شدیم تا هنر رضوی را در دانشگاه هنر تعریف کنیم چون محورهای کار دشوار بود و چیزی که بدست آمد بالاتر از پیش بینی های ما بود. سال گذشته همایشی بین المللی برگزار و  به مصوباتی در آستان قدس ختم شد. یکی از آن‌ها این بود که دو سالانه همایش‌ها برپا شود .
وی با بیان اینکه به همین دلیل برای تفاهمنامه دانشگاه هنر و آستان قدس زمانی تعیین نشد، گفت: مجموعه مقالات، کتابها و فعالیت های پژوهشی و علمی گزارشش اعلام میشود اما امسال انتظار داریم که تمرکز ما روی موضوعات مکتب هنر رضوی بیشتر شود. همایش سال گذشته شروع خوبی داشت که خط پژوهشی را ازین طریق یافتیم. «مکتب هنر رضوی» چیزی نیست که فقط دو سازمان تحت عنوان دانشگاه و موسسه آفرینش‌ها کار کنند، امسال قصد داریم سازمان‌ها و دانشگاه های مختلف را با مکتب هنر رضوی در گیر کنیم.
حجت‌الاسلام رنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر ایران نیز گفت: اهمیت اسلامی شدن دانشگاه ها و سند اسلامی شدن اینحا خیلی برای ما مهم بود که با تفاهمنامه ما ظرفیت پژوهش ها را تقاضامحور کردیم و پایان نامه هایی با موضوع هنر رضوی تعریف کردیم.
تربیت نیروی انسانی کارآمد
استادی در ادامه گفت: تقویت ادبیات نظری مکتب نظری، گفتمان هنر رضوی، توانمندسازی نیروی انسانی کارامد، تربیت هنرمندان که به زبان روز کار میکنند و توانمندسازی دانشجویان هنر، برگزاری اردو‌های دانشجویی، حمایت از پایان نامه‌ها با موضوع هنر رضوی، نشست‌ها و کرسی‌ها و حمایت از ترجمه آثار و تاسیس نشریه علمی پژوهشی با حمایت وزارت علوم از جمله مفاد قرارداد جدید است.
وی افزود: مبلغی با هدف توسعه مکتب رضوی از هر دو سمت تخصیص و یک کارگروه مشترک از نمایندگان موسسه هنر رضوی و دانشگاه هنر و یک نفر از بیرون تشکیل می‌شود، فراخوان بزودی متتشر می‌شود و عناوین کلی پژوهش‌های مورد نیاز در قرارداد منتشر و در قالب فراخوان بزودی منتشر می‌شود.
استادی یاداور شد: هجده و نوزدهم مهر ماه یک نشست دو روزه با حضور اندیشمندان هنر اسلامی در مشهد با حضور پژوهشگران خواهیم داشت ، مقالاتی انجا ارایه و بیست نفر از اندیشمندان کشور ما حضور مییابند. و از سایت سه زبانه فارسی، انگلیسی و عربی رونمایی خواهیم کرد.
استادی در بخش پرسش و پاسخ گفت: توجه به رویکرد بین الملل، در آستان قدس و موسسه وجود دارد و در طرح‌های پژوهشی حتما از چهره‌های بین المللی استفاده خواهیم کرد.

ارسال نظرات