تازه ها
به گزارش خبرنگار بازارکار دکتر عالیه زمانی کیاسری نماینده دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در اولین همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان با اشاره به نقش تاثیرگذار خاطرنشان کرد: کارآفرینی موتور محرک توسعه و اقتصاد هر کشوری است. امروزه همه دانشگاه ها تلاش میکنند تا در بحث کارآفرینی و کسب و کار جایگاه خود را تثبیت کنند.
وی با اشاره به الگوگیری زنان ایرانی از دو زن نمونه تاریخ اسلام ادامه داد: زنان در ایران اسلامی الگوی سوم زن را با نگاه به حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت خدیجه کبری (س) به جهانیان عرضه کردند. حضرت خدیجه کبری در زمان جاهلیت عربی زنی کارآفرین بود. زنان به علت ودیعه الهی که خداوند در وجود آنها قرار داده پرتلاش و خستگی ناپذیر هستند و در کنار آن لطافت، زیبایی و گرمای محبت را نیز در وجود خود دارند. همه اینها موجب میشود که زنان در هر عرصه ای خوش بدرخشند و سرآمد باشند.
زنان پرورش دهنده کارآفرینان فردا هستند
زمانی با اشاره به تعریف نقش زنان در گفتمان انقلاب اسلامی گفت: در گفتمان انقلاب اسلامی هم زنان در دفاع مقدس ، در عرصه های علم و دانش و ... حضور ویژه ای داشتند. زنان در ایران در سه حوزه اثربخش هستند. مورد اول کارآفرینی است. نقش بعدی نقش حامی برای پدران، برادران ، همسران و فرزندان خود است. زنان بزرگترین و اصلی ترین حامیان مردان ما هستند. زنان پرورش دهنده کارآفرینان فردا هستند. این شاید مهمترین موضوع باشد. حضور در عرصههای علم و دانش در کنار ودیعه الهی که موهبت خدا به زنان است، سبب میشود تا زنان ایران بتوانند ایمانی به استواری کوه و حضوری موثر و نقشآفرین داشته باشند. وی در انتها تاکید کرد: امیدواریم با این همایش که اولین سال برگزاری آن است، پویایی و تحرک در کسب و کار، مردمیسازی اقتصاد و کارآفرینی بیشتر شود و زنان ایرانی نیز بتوانند با امنیت خاطر در این مسیر قدم بردارند.
بیش از هشتاد چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسید
در ادامه دبیر اجرایی همایش دکتر فائزه اسکندری با اشاره به نقش و جایگاه زنان در کارآفرینی و کسب و کار اظهار کرد: دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس اولین همایش کارآفرینی و کسب و کار زنان را برگزار کرده که این مایه مسرت و خشنودی ماست. این همایش با همکاری و حمایت معنوی تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز علمی برگزار شده و افزایش توانمندی زنان کارآفرین و پررنگ کردن نقش بانوان در کسب و کارها و توسعه اقتصادی از محرکهای برگزاری این همایش بوده است. تولید ملی با مشارکت مردمی، کمک به توسعه کارآفرینی زنان، ترویج و فرهنگسازی کارآفرینی ، مالکیت معنوی کسب و کارها و طرحی و تجاری سازی مشاغل برخی از اهداف برگزاری این همایش هستند.
وی با اشاره به مشارکت چشمگیر شرکتکنندگان در این همایش گفت: با وجود اینکه محتوای علمی در زمینه کارآفرینی زنان محدود بود ما بیش از هشتاد چکیده در دبیرخانه همایش دریافت کردیم و پس از ارزیابی آنها شصت عنوان مقاله کامل دریافت شد و برخی از آنها مورد پذیرش قرار گرفتند. همچنین بخش اعظمی از فرایند ارزیابی توسط کمیته داوران انجام شد که بسیار ارزشمند و قابل توجه است.
اسکندری درباره اقدامات صورت گرفته قبل از برگزاری این همایش گفت: دو جلسه هم اندیشی در سطح دانشکده مدیریت و اقتصاد برگزار شد که اعضای هیئت رییسه دانشگاه و دانشکده در آن حضور داشتند و در این نشستها محورها و فراخوان مقالات مورد بحث قرار گرفت. پس از آن نیز گروه های علمی دانشگاه نشستهای علمی مربوط را برگزار کردند. بهرهگیری از قابلیتهای هوش مصنوعی، پروپوزال نویسی ، واکاوی ابعاد اشتغال زنان، کارآفرینی بانوان در ورزش، کارآفرینی آموزشی زنان، واکاوی فرهنگی حقوقی فرصتهای موجود، آموزش و منتورینگ زنان کارآفرین،کارآفرینی زنان در کسب و کارهای خلاق بخشی از عناوین رویدادهایی بود که در این راستا توسط فعالان علمی حاضر در دانشگاه و حامیان معنوی این همایش برگزار شد.
وی بر حفظ توامان هویت فردی و اجتماعی زن تاکید کرد و گفت: اگر این همایش تحت عنوان یک کار علمی برگزار شده است، باید به این موضوع اشاره شود که هویت اجتماعی زن ایرانی باید در کنار هویت فردی وی شکل بگیرد. مهمترین وظیفه زن ایرانی حفظ و رونق بستر خانواده است و باید در عین حال بتواند نقش اجتماعی خود را نیز ایفا کند.
وی در انتها با اشاره به گفتههای مقام معظم رهبری در این خصوص خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ زنان را در تاریخ انقلاب اسلامی نه شرقی و نه غربی میخواند و تاکید میکند که زن میتواند عفیف، محجبه و شریف باشد و همچنان در مرکز تحولات سیاسی و اجتماعی نیز حضور داشته باشد. این تعریف مقام معظم رهبری فراتر از نقش شرقی زن به عنوان عنصری بی تاثیر و نقش غربی زن به عنوان موجودی است که جنسیت آن به انسانیتش میچربد.
زنان کارآفرین موتور محرکه کارآفرینی و توسعه هستند
دکتر اسدالله کردنائیج، دبیر علمی اولین همایش کارآفرینی و کسب و کار زنان، در این همایش که با حضور اساتید کارآفرینی و بانوان کارآفرین از جمله دکتر خداداد حسینی، معاون برنامهریزی، نظارت و فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسن داناییفر، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد، برخی اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها برگزار شدگفت: بحث کارآفرینی امروزه در کشور به خوبی شکل گرفته است. این همایش نیز در این راستا و به منظور بررسی زوایای مختلف کارآفرینی با تاکید بر توانمندی زنان در این حوزه، از سوی دانشگاه تربیت مدرس برای نخستین بار با همکاری دانشگاهها و مراکز مختلف علمی کشور برگزار شد. امیدواریم با برگزاری این همایش موضوع کارآفرینی زنان در جامعه بیش از گذشته تقویت شود.
دکتر کردنائیج معاون آموزشی دانشگاه و عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی در این نشست بر اهمیت فرهنگ سازی و ترویج و توسعه کارآفرینی در حوزه زنان تأکید کرد و گفت: کارآفرینی صرفا ایجاد کسب و کار نیست بلکه اقدامات نوآورانه و خلاقانه که در جهت بهبود کسب و کار هم انجام می شود به نوعی کارآفرینی در کسب و کار است.
دبیر علمی همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان افزود: کارآفرینی نقش بسیار زیادی در توسعه کسب و کار ها دارد. در دانشگاه باید بیشتر به رویکردهای نوآورانه و خلاقانه در کسب و کار توجه شود و این مهم در کسب و کار زنان هم پیاده سازی و فرهنگ سازی شود.
وی تاکید کرد: با توجه به ورود جدی بانوان در عرصه کار، اشتغال و فعالیتهای اجتماعی و از طرفی ابعاد مختلف این حضور از نظر فردی، روابط خانوادگی و اجتماعی به نظر میرسد برگزاری این همایش ملی در این حوزه کارگشا بوده و باعث تسهیل و تسریع فرایند کارآفرینی بانوان شود.
در ادامه مراسم اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص همایش پرداختند.
گفتنی است نخستین همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان با همکاری دانشگاههای سراسر کشور، وزارت علوم، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سایر نهادها و بخشهای مربوط به این حوزه، ۲۷ آبان ماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
محورهای این همایش شامل کارآفرینی؛ کسب و کار زنان و تولید ملی با مشارکت مردمی، کسب و کار زنان در علوم، فناوری و صنایع گوناگون، کسب و کار از منظر چالشهای حقوقی، فقهی و غیره است.
گزارش: امیر علی بینام
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات