
تازه ها

نخستین رویداد «جشنواره بانوان ایرانی؛ بالندگی اقتصادی» با هدف توانمندسازی و تقویت حضور بانوان فعال اقتصادی در عرصه تولید و کارآفرینی و با محوریت صنایع دستی ۱۱ اسفند ماه، با حضور، دکتر زهرا خدادادی، عضو هیات رئیسه مجلس، معصومه آقاپور علیشاهی مشاور رئیس جمهور در امور همکاریهای اقتصادی، آزیتا همتیان رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مقامات دولتی و علمی و کارآفرینان برتر برگزارشد.
به گزارش بازارکار، نخستین رویداد «جشنواره بانوان ایرانی؛ بالندگی اقتصادی» در پی تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت همت ملی و تلاش مضاعف برای عبور از تنگناهای اقتصادی کشور شکل گرفته است.
مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی:
صنایع دستی اقتصاد هویتی است
درابتدای این نشست، مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی را اقتصادی هویتی میدانیم؛ هم اقتصادی است و هم ارزشهای فرهنگی را به همراه دارد. متاسفانه، صنایع دستی از ادبیات توسعه جا مانده است.
محمدحسین عسکرپور، مدیر ادارهکل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی امروز در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر ارزش و هویتف صنایع دستی حائز اهمیت است. صنایع دستی عبارت است از محصولاتی که بر پایه خلاقیت فردی، ذوق و زیباشناسی، با فرهنگ بومی و بینش فلسفی دارای اصالت و کاربرد تولید میشود. بر اساس تعریفی که یونسکو ارائه کرده، استفاده از ابزار و ماشینآلات تا جایی که کار دست و ذوق زیباشناسی فرد به عنوان مؤلفه اصلی تولید مطرح باشد، به رسمیت شناخته شده است.
وی ادامه داد:آمار نشان میدهد که در حال حاضر، بر اساس اطلاعات موجود در سامانه صدور مجوزها، حدود ۵۷۰ هزار نفر در صنایع دستی کشور مشغول به فعالیت هستند که ۸۰ درصد این جمعیت را بانوان تشکیل میدهند. جالب است که ۹۰ درصد این افراد به صورت انفرادی کار میکنند. هر چه از ویژگیهای صنایع دستی صحبت کنیم، باز هم کم گفتهایم. ما ۲۰ ویژگی را برای صنایع دستی شناسایی کردهایم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
عسکرپور بیان کرد: صنایع دستی دارای ویژگیهای اقتصادی منحصر به فردی است و سرمایه مورد نیاز برای اشتغال آن پایین است. با ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در سال گذشته، ارزش افزوده بالایی تولید کردیم. مواد اولیه مورد استفاده، معمولاً کمارزشترین هستند؛ به جز صنایع دستی فلزی. به عنوان مثال، در بافتها از پشم استفاده میشود که ممکن است کمارزشترین جزء باشد یا در صنایع دستی چوب از دورریز چوب بهرهگیری میشود و معرق چوب کالایی فاخر و هویت بنیاد است.
به گفته وی؛ اگر بخواهیم به فرهنگ اشاره کنیم، نقوشی که در هر منطقه مورد استفاده قرار میگیرند، معرف بینش فلسفی و فرهنگی مردم آن منطقه هستند.
عسکرپور بیان کرد: از جنبه اجتماعی، صنایع دستی خانوادهمحور است. تولید در خانواده در صنایع دستی به اثبات رسیده است. یک خانواده مولد میتواند با عاطفه، محبت و خلاقیت، تولید ثروت کند و از این طریق به تولید محصولات خانگی بپردازد.
مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی بیان کرد: در حوزه سیاسی، صنایع دستی به عنوان کالایی که دیپلماسی فرهنگی را با خود به همراه دارد، قابل بررسی است. نقوش ما نشاندهنده این است که ایرانیان در تاریخ، نقوشی از صلح و آرامش را در آثار خود به تصویر کشیدهاند.
وی ادامه داد: بر این اساس، ما صنایع دستی را اقتصادی هویتی میدانیم؛ هم اقتصادی است و هم ارزشهای فرهنگی را به همراه دارد. متاسفانه، صنایع دستی از ادبیات توسعه جا مانده است.
عسکرپور معتقد است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه هفتم، چند هدف گذاری انجام داده است. یکی از آنها این است که با توجه به اینکه جامعه ما بیشتر زنان و افرادی مستقل است، آییننامه نحوه تشکل و تشکلسازی را در استانها به عهده خودشان گذاشته است. دولت موظف است که صادرات را دو برابر کند و همچنین به اشتغالزایی دو برابر برسد.
وی افزود: برای عملیاتی شدن این اهداف، باید جمعیت را به صورت تشکلهای گروهی حمایت کنیم؛ حمایت فردی برای ما دشوار است. همچنین، با توجه به عصر سوپر تکنولوژی و هوش مصنوعی، باید بسیار مراقب باشیم. در آینده نزدیک، افرادی که به هنر و صنایع دستی اهمیت میدهند، به این نکته توجه داشته باشند که درک اقتصادی اهمیت دارد. به عنوان مثال، چگونه الماس به خاطر کمیاب بودنش گرانتر است؟ هنر صنایع دستی با ارزش و فرآیند پیچیدهای همراه است. به عنوان مثال برخی از استادان به وسیله صنایع دستی توانستهاند به بهبودی افراد مبتلا به مشکلات روانی کمک کنند. این موضوع نشان میدهد که صنایع دستی عزتآفرین و شادیبخش است و خلق اثر به انسان احساس خوبی میدهد و او را از مشکلات زندگی تسکین میبخشد.
عسکرپور تصربح کرد: متاسفانه، نمایندگان محترم ما گاهی نسخهای یکسان به کشور میدهند. به عنوان مثال، حمایتهای لازم همچون بیمه هنرمندان و معافیتهای مالیاتی در شرایط ناترازی و مشکلات دیگر مطرح میشود؛ البته بحث ناترازی بیمهها مهم است؛ اما نباید سوبسیدهای لازم را از هنر حذف کرد. در این شرایط که با رقابت و تکنولوژی مواجهیم، باید صنایع دستی را حفظ کنیم.
مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی بیان کرد: باید جدی این موضوع را بگیریم. به یک قانون خاص و حمایتهای ویژه نیاز داریم. اقداماتی که ما انجام دادهایم شامل پیشنهاداتی به دولت برای مشوقهای صادراتی است که بهطور خاص صنایع دستی را رونق دهد. درخواست داریم که با سازمان توسعه تجارت و سازمان هواپیمایی، حمل کالاهای صنایع دستی مشمول سوبسید شود.
وی ادامه داد: ما به این باوریم که اگر در جنگ فرهنگی هستیم، باید بنیه فرهنگی را تقویت کنیم. خانوادهها ریشه اصلی این فرهنگ هستند و خانواده مولد، از طریق توانمندیهای خود تولید و ثروت ایجاد میکند.
عسکرپور بیان کرد: همچنین در وزارت توسعه صادرات، تلاش میکنیم شرکتهای خصوصی را راهاندازی کنیم تا تشکلهای تولیدی را به شرکت توسعه صادرات متصل کنیم و بتوانیم در نمایشگاههای بینالمللی شرکت کنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:
صنایع دستی با حضور بخش خصوصی تقویت میشود
درادامه این نشست، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: اساساً شکلگیری، توسعه و رشد صنایع دستی صرفاً با تکیه بر دولتها، کار عبث و بیهودهای است. ما باید تلاش کنیم که صنایع دستی، معرف ملتها و هویت جمعی اجتماعات محلی باشد. سرمایهگذاری بر اساس ظرفیتهای محلی و با اتکا به اجتماعات محلی، در حوزه صنایع دستی میتواند اثربخش باشد.
علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی امروز در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: امروز یازدهم اسفند ماه است و ما در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم. این روزها در واقع میانه فصل زمستان و بهار است و پیام اسفند این است که اگر قصد انجام کاری را دارید، باید با تمام وجود این همت را پیگیری کنید. شاید پیام اسفند برای تمامی کارآفرینان صنایع دستی این باشد که باید با الهام از مدل طبیعت و ماه اسفند، گامهای بنیادین برای تحول اقتصاد با رویکرد مردمی شکل دهید. بدون شک، یکی از ظرفیتهای مؤثر در این طرح تحول، حوزه صنایع دستی است.
وی افزود: امروز در محضر کنشگران عرصه صنایع دستی، به ویژه بانوان و خواهران عزیز، هستیم. ماه مبارک رمضان را به همه تبریک عرض میکنم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بزرگواران در این ماه مبارک دارم. همچنین از شما درخواست دعا دارم. از برگزارکنندگان این برنامه ارزشمند و فاخر تشکر میکنم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: این برنامه میتواند مصداق از سویه مد نظر بیانیه گام دوم باشد که در سال ۱۳۹۷ مطالبه شد و بر ظرفیتهای جوانان و اجتماعات جوان تأکید دارد. صنایع دستی از دیرباز نمایانگر غنای فرهنگی و هویتی ملتهاست و ما در این زمینه ظرفیتهای فراوانی داریم بی راهه نیست بگوییم بی بدیل هستیم.
کلانتر مهرجردی تصریح کرد: امیدوارم که در این عرصه که نیازمند تلاش مضاعف است، بتوانیم در اقتصاد منطقه و جهان نقشآفرینی جدی داشته باشیم. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فرهنگی با ظرفیتها و ساختارهای خود در حوزه صنایع دستی، اقدامهای ارزشمندی را انجام داده است. در حوزه فرهنگی، با تأسیس مراکز فرهنگی نوع ب، از جمله موضوعات و ظرفیتها در صنایع دستی استانها است.
وی بیان کرد: ما در جهاد دانشگاهی همچنین از ظرفیت سازمان تجاریسازی و اقتصاد دانشبنیان برخورداریم که بستر بسیار مناسبی برای حضور کنشگران صنایع دستی فراهم میکند. اگر ایده یا طرحی دارید، قطعاً میتوانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.
کلانتر مهرجردی افزود: علاوه بر این، پارک ملی صنایع نرم فرهنگی، که تنها پارک ملی ثبتشده در کشور در حوزه صنایع نرم است، ظرفیتهای عظیمی را در اختیار شما قرار میدهد.
وی تاکید کرد: مباحثی که امروز میخواهم مطرح کنم، شامل چند نکته کلیدی است: ما باید برای این سوالات که ۱. ما با چه وضعیتی در حوزه صنایع دستی مواجه هستیم؟ ۲. چالشهای اصلی ما در این حوزه چه هستند؟ ۳. فرصتهای موجود برای پیشرفت در این عرصه کدامند؟ پاسخ و طرح گفتگو کنیم.
به گفته وی، ما صنایع دستی را به عنوان پیوست فرهنگی و تاریخی ایران زمین میبینیم و همه باید به غنای این حوزه توجه لازم داشته باشیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: صنایع دستی، که ریشه در اجتماعات محلی دارد، به عنوان پیوست فرهنگی و تاریخی اجتماعات ایران نقشآفرینی میکند. ما باید تلاش کنیم که صنایع دستی را نه به عنوان کالای تزئینی، بلکه بهعنوان حامل تاریخ، روایت و هویت فرهنگی و اجتماعی به دنیا معرفی کنیم و آن را به جهانیان عرضه نماییم. پیوستار فرهنگی، یکی از دلایل ارزشآفرینی صنایع دستی است و باید اصالت این صنایع در ولع افزایش کمی تولید حفظ شود.
وی افزود: بسیاری از نقاط دنیا اساساً این اصالت را ندارند و تلاش میکنند که بهجای آن، شبه کالای صنعتی، را ترویج دهند. این روند، برای ما مطلوب نیست! نکته دگر تنوع و کثرت در عین وحدت یکی از ویژگیهای بارز صنایع دستی ماست. در ایران، قریب به ۳۰۰ رشته صنایع دستی ثبتشده داریم که از شمال به جنوب و از شرق به غرب بهوفور یافت میشود. این کثرت و تنوع، هویت فرهنگی و ملی ما را معنای واحد میدهد.
کلانتر مهرجردی ادامه داد: علاوه بر این، در مبادلات جهانی، صنایع دستی باید نقشآفرینی نوینی داشته باشد. بر اساس آمارها، صنایع دستی از جمله حوزههای اول اقتصادی ارزشآفرین جهانی است و مارا متوجه میکند باید به چالشهای موجود توجه کنیم. یکی از چالشها، کاربست فناوری است که بهسرعت صنایع دستی را به سمت صنعتی شدن در دنیا میل میدهد. ما باید به تلفیق فناوری و حفظ ارزشهای بنیادین صنایع دستی توجه داشته باشیم و از مخاطرات صنعتی شدن بری باشیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عنوان کرد: چالش دیگر، سواد و دانش بازاریابی و حضور در بازار بینالمللی است. در این حوزه، به نظر میرسد آگاهی و دانش کافی نداریم. با توجه به تعداد ۵۹۰ هزار فعال در حوزه صنایع دستی در کشور، لازم است بسترهای بازاریابی مدرن را توسعه دهیم. به ویژه با توجه به دیجیتالی شدن، نیازمند حضور در فضای مجازی و رسانههای اجتماعی هستیم. حمایتهای قانونی و مشوقهای لازم نیز باید فراهم شود؛ تا این هنرصنعتهای ارزشمند و تاریخی، نهتنها حفظ، بلکه توسعه یابد.
وی افزود: آن طور که مطرح شد تکیه بیش از حد بر دولت ممکن است به خودکفایی و خودساختگی این حوزه آسیب بزند. بهتر است جامعه و افراد به توانمندیهای خود اعتماد کنند و به همکاری و مشارکت باهم متمایل شوند. این اقدام میتواند به پیشرفت بهتر و پایدارتر منجر شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اجتماعات محلی به عنوان محورهای اصلی اجتماع در دنیای امروز، زمینهساز تحولات شگرفی در حوزه صنایع دستی و سایر بخشهای اقتصادی است. افزایش کمی صنایع دستی به هر نحو میتواند در آینده آسیبهای جدی به این حوزه وارد کند؛ بنابراین ما باید بر قوت و قدرت صنایع دستی خود را بنا و مستحکم کنیم. البته دولت نیز باید اقدامات لازم را انجام دهد و ظرفیتهای قانونی و سیاستی خود را هماهنگ کند تا فعالان این عرصه بتوانند به طور مؤثر و نرم در عرصه جهانی حضور یابند و خود را با طراحی رقابتهای لازم، بهبود بخشند.
به گفته وی، از این رو، مشوقهای قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون محترم فرهنگی باید به گونهای طراحی شوند که صنایع دستی ما با وادادگی یا وابستگی بیش از حد به دولت و ساختارهای رسمی مواجه نشود. یکی از فرصتهای پیشروی ما در حوزه صنایع دستی، بازار صادراتی رو به رشد است. با توجه به ظرفیتهای فرهنگی بالای کشور، علایق جهانی به فرهنگ ایران زمین بسیار بالاست. اگر بتوانیم کالاهای با کیفیت و کاربردی تولید کنیم و به جای نگاه صرفاً تزیینی، به جنبههای کاربردی صنایع دستی توجه کنیم، حتماً در بازارهای صادراتی و مناطق در حال توسعه جایگاه خوبی خواهیم داشت.
کلانتر مهرجردی بیان کرد: اکنون، محیط و بستر دیجیتال فرصتی فراهم کرده است تا بتوانیم در زمینه شکلگیری و ترویج صنایع دستی در ایران بهرهبرداری کنیم. با توجه به اندک فعالیت در عرصه رسانههای اجتماعی، احساس میکنم که صنایع دستی در فضای دیجیتال هنوز به اندازهای که باید حضور مؤثری ندارد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: همچنین در حوزه گردشگری فرهنگی، صنایع دستی به عنوان پیوست مهمی در گردشگری شناخته شده است. ما باید در هر رویداد گردشگری چه در کشورهای همسایه و چه در کشورهای دورتر که قرابتهای فرهنگی بالایی با ما دارند، حضور جدی داشته باشیم. خواهران عزیز، فعالان کارآفرینی در حوزه صنایع دستی، باید این فرصتها را شناسایی و حضور هدفمند داشته باشند. مطمئن باشید که بازده این فعالیتها بسیار بیشتر از هزینهای خواهد بود که میکنید.
وی عنوان کرد: در نهایت، تکیه بر دولت برای تقویت حوزه صنایع دستی چندان مؤثر نیست. ما باید بر توانایی و ظرفیتهای داخلی خود در ایران تکیه کنیم تا بتوانیم این صنعت را بارور کنیم.
وی عنوان کرد: ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی را در این حوزه افزایش دهید و اجتماعاتتان را از این حیث تقویت کنید. کشور ما دارای ظرفیتهای بسیار خوبی است که میتواند حامی صنایع دستی باشد. این ظرفیتها در شبکه بخش خصوصی به عنوان سرمایهگذاران حوزه صنایع دستی باید بهطور مؤثری شناسایی شود. دستگاههای حاکمیتی نیز از جمله سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، میتوانند نقشهای مفید و مؤثری در این زمینه ایفا کنند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اساساً شکلگیری، توسعه و رشد صنایع دستی صرفاً با تکیه بر دولتها، کار عبث و بیهودهای است. ما باید تلاش کنیم که صنایع دستی، معرف ملتها و هویت جمعی اجتماعات محلی باشد. سرمایهگذاری بر اساس ظرفیتهای محلی و با اتکا به اجتماعات محلی، در حوزه صنایع دستی میتواند اثربخش باشد. اگرچه این مسیر ممکن است نتواند آنگونه که شایسته است، این صنایع را قدرتمندانه به نمایش بگذارد، اما باید برای تحقق این هدف کوشش کرد.
مهرجردی در پایان گفت: امروز واقعاً به وجد آمدم، به ویژه اینکه شاهد رویداد بانوان کارآفرین کشورم بودم. همانطور که پیشتر اشاره کردم، شما یکی از مصادیق آن چیزی هستید که در بیانیه گام دوم بر آن تأکید شده است. برای پیشرفت و تقویت اجتماعات جوانان، راهی نداریم جز اینکه ظرفیتهای بیشتری را بر دوش اجتماعات و شبکه جوانان و بانوان به پیش ببریم. در این راستا در حال حاضر ارتباطات خوبی با سازمان میراث فرهنگی برقرار است، بهخصوص در حوزه توانمندسازی محلی، بهویژه در استانهای محروم کشور. جهاد دانشگاهی فعالیتهای خوبی در این زمینه انجام داده و میدهد.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی:
دستورالعملی برای ایجاد بازار دائمی مشاغل خانگی در ۳۱ مرکز استان کشور آماده شد
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: دستورالعملی برای ایجاد بازار دائمی مشاغل خانگی در ۳۱ مرکز استان کشور تهیه کردهایم و با کمک سازمان دهیاری و شهرداریها، بازارچههای دائمی را راهاندازی خواهیم کرد.
آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور امروز در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: نقش آفرینی بانوان فعال در این حوزه، قابل ستایش و تحسین است. به نوعی میتوان گفت این بانوان مظلوم واقع شدهاند. البته مشاغل خانگی تنها محدود به صنایع دستی نیست، بلکه در حوزههای مختلفی همچون صنعت، فرهنگ و هنر، صنایع کشاورزی و غذایی نیز فعالیت دارند. این حوزهها شامل مدلهای خدمتی هستند که جامعه هدف قابل توجهی دارند و ۸۵ درصد این جامعه هدف را زنان تشکیل میدهند.
وی افزود: بسیاری از کارشناسان بازار و اقتصاد، مدل اشتغال مشاغل خانگی را با توجه به قانون پیشرو و مترقی ما در این زمینه، نادیده میگیرند؛ در حالی که دولت ساز و کارهایی برای حمایت و ساماندهی فعالان این حوزه ایجاد کرده است. متأسفانه، عدهای کسب و کارهای خانگی را شغل محسوب نمیکنند و حمایتهای دولت را تقلیل میدهند.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: ما انتظار داریم که یک بانوی کارآفرین یا یک فرد فعال در حوزه مشاغل، به تدریج توانمند شود و نیازی به تسهیلات دولتی نداشته باشد؛ اما هنوز این نیاز برای این جامعه وجود دارد و در نظام حکمرانی باید مورد توجه قرار گیرد.
به گفته وی؛ از سال ۱۴۰۰ تاکنون، شواهد و آمار موجود نشاندهنده پیشرفتهای چشمگیری در حوزه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خانگی است. در واقع یکی از دلایل عمده این شکوفایی، نگاهی است که دولت به این نوع کسب و کارها داشته است. بهویژه یادآور میشوم از رئیسجمهور شهید رئیسی که در شورای عالی اشتغال به فعالان و بانوان شاغل در کسب و کارهای خانگی توجه ویژه داشت.
همتیان بیان کرد: ما گامهای بزرگی در این راستا برداشتیم. تسهیلگری و موانعزدایی در صدور مجوزها، تأمین اعتبار و تسهیلات بیسابقه از بانک مرکزی، از جمله اقدامات ما بوده است. در حال حاضر، یک میلیون فعال داریم که در ۶۰۰ رسته مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند. اقداماتی که به نوعی توجه استانداران و فرمانداران را به حمایت از این مشاغل جلب کرده و به کاهش نرخ بیکاری کمک کرده است.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی عنوان کرد: میخواهم تأکید کنم که نقش آفرینی تکتک شما در رونق این حوزه بسیار مهم است و ادامه مطالبات و دغدغهمندی شما ضروری است. خانوادهمحور بودن و انعطافپذیری این مشاغل فرصتهای بینظیری را فراهم کرده است.
وی افزود: مادران میتوانند با ایجاد محیطی حمایتی و پرورش ارزشهای اخلاقی و فرهنگی در فرزندان، تأثیر مثبتی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه داشته باشند. حتی اگر در آینده هم در این حوزه مشغول به کار نباشید، تلاشهای جهادی و آتش به اختیار شما میتواند به شکلگیری یک جامعه قوی و پویا کمک کند.
همتیان بیان کرد: بخش توانمندسازی بانوان باید بهطور فعال ادامه یابد. با توجه به مسائل متعدد از جمله گرانی مواد اولیه و چالشهای ناترازیها، روز گذشته با تعدادی از فعالان مشاغل خانگی بانوان جلسهای برگزار کردم. این جلسه نشاندهنده نگرانی عمیق آنها از توقف تسهیلات بوده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت، با چالشهای ناشی از نوسانات ارزی و گرانی دلار دستوپنجه نرم میکنند.
وی ادامه داد: از شما انتظار دارم که مطالبهگری و فعالیت خود را کنار نگذارید و به مسیر خود ادامه دهید. زیرا ریلگذاریهای خوبی صورت گرفته و در برنامه هفتم توسعه نیز در فصل اشتغال به نقش دولت در ایجاد مشاغل خانگی اشاره شده است. این مساله باید اجرایی شود و امیدوارم با همکاری شما در دولت چهاردهم، این هدف به ثمر نشیند.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: یکی از دغدغههای شما که خانم بهرامیان نیز به آن اشاره کردند، موضوع بازار است. انشاءالله من سعی میکنم مشکلات و دغدغههای موجود در این زمینه را با همکاری شهرداری تهران رفع کنم تا فضایی مناسب برای عرضه محصولات مشاغل خانگی فراهم شود.
وی ادامه داد: ما تلاش کردهایم پس از تأثیرگذاری و مانعزدایی، بازارسازی را در دستور کار قرار دهیم. همکاران من از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهاد دانشگاهی در این سالها بسیار به ما کمک کردهاند. اما لازم است که همه دستگاههای اجرایی، بهویژه اعضای ستاد ملی ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، همکاری کنند. برنامههایی برای سال ۱۴۰۴ در نظر داریم تا این فرآیند بهطور مستمر ادامه یابد و بازارسازی بهطور گسترده انجام شود.
همتیان عنوان کرد: ما دستورالعملی برای ایجاد بازار دائمی مشاغل خانگی در ۳۱ مرکز استان کشور تهیه کردهایم و با کمک سازمان دهیاری و شهرداریها، بازارچههای دائمی را راهاندازی خواهیم کرد. بهتازگی بازارچه دائمی استان هرمزگان در شهر بندرعباس تأسیس شده و امیدواریم در تهران و استانهای دیگر نیز این مهم محقق شود.
وی ادامه داد: شهرداری تهران در حال طراحی بازارچهها و فضاهای مناسبی در بوستانها و مترو است. هدف ما این است که با گفتمانسازی و اطلاعرسانی مناسب، بازارچهای دائمی در مرکز شهر تهران راهاندازی کنیم تا همگان از آن مطلع شوند. متأسفانه هنوز در زمینه مشاغل خانگی به گفتمانسازی نهایی نرسیدهایم، که این ناشی از ضعف اطلاعرسانی است.
همتیان تصریح کرد: شما که با افراد تحت پوشش و نهادهای حمایتی در ارتباط هستید، باید گامی به جلو بردارید و به زنان خودسرپرست و بدسرپرست کمک کنید. هنوز افرادی وجود دارند که از فرآیندهایی که دولت طراحی کردهاند، مطلع نیستند. با همکاری یکدیگر میتوانیم به این مسئله بپردازیم.
وی ادامه داد: نباید تنها به دولت متکی باشید؛ شما کارآفرینان نقش اصلی را ایفا میکنید. با ایدهها و خلاقیتهای خود در استانها و شهرستانها میتوانید تأثیرگذار باشید.
صنایع دستی نیازمند یک استراتژی شفاف است
کارشناس عالی مرکز پژوهشهای مجلس گفت: آنچه که هماکنون مشاهده میکنیم، کمبود صنایع دستی در ایران است. این مسئله فراتر از تمام اشکالاتی است که از سوی متولیان مطرح میشود؛ یکی از مهمترین چالشها، عدم وجود یک استراتژی توسعه مشخص برای صنایع دستی در ایران به شمار میرود.
فاطمه عزیزخانی کارشناس عالی مرکز پژوهشهای مجلس در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: آنچه که هماکنون مشاهده میکنیم، کمبود صنایع دستی در ایران است. این مسئله فراتر از تمام اشکالاتی است که از سوی متولیان مطرح میشود؛ یکی از مهمترین چالشها، عدم وجود یک استراتژی توسعه مشخص برای صنایع دستی در ایران به شمار میرود. کشورهای مانند هند و چین را میبینیم که صنایع دستی آنها رونق فوقالعادهای دارد و سهم بالایی از ارزش افزودهشان از طریق این صنایع تأمین میشود.
وی افزود: نوع رویکرد آنها نسبت به مشاغل خانگی کاملاً متفاوت است. ما در ایران به اشتباه از منظر ترحم، به مشاغل خانگی نگاه میکنیم. اگر فردی در زمینه صنایع دستی فعالیت میکند، این تصور را داریم که او بیکار بوده و حالا برای سرگرمی به این صنعت روی آورده است. به همین دلیل، تا زمانی که این نوع رویکرد در کشور حاکم باشد، تدوین یا گام برداشتن در جهت توسعه این صنعت کار دشواری خواهد بود.
عزیزخانی بیان کرد: از نظر من، نخستین گام این است که رویکرد کلان در همه سطوح، از جمله در بدنه مجلس، بدنه دولت و همچنین در میان کارآفرینان، بهبود یابد. در مرحله بعد، شرایط اقتصادی را باید در نظر بگیریم؛ ما نمیتوانیم به اقتصاد نفتی تکیه کنیم و باید صنایع دستی به عنوان یکی از ابزارها و استراتژیهای دولت برگزیده شود. نیاز است که به یک استراتژی پایدار دستیابیم که توسعه صنعت را در بلندمدت پیشبینی کند و همزمان به چالشهای فعلی نیز توجه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: بهعلاوه، لازم است توجه ویژهای به موضوع برندینگ و بازاریابی شده و آمارهای دقیقی از افرادی که در این صنعت مشغول به کار هستند، کسب کنیم. اطلاعاتی درباره وضعیت آنها و اهداف آیندهشان وجود ندارد. از نظر تربیت نیروهای کارشناس نیز، در حالی که سالها است رشتههای دانشگاهی مرتبط با صنایع دستی ایجاد شدهاند، با این حال فارغالتحصیلان این رشته مجبورند برای کسب مهارتهای عملی به مکانهای دیگر مراجعه کنند.
عزیزخانی عنوان کرد: این نکات میتوانند در تدوین سندی که هماکنون در نظر دارم، مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم به جلو برویم. همچنین همکاری با مجامع بینالمللی در این حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. من نمیدانم چه مقدار کارشناسان در این زمینه فعال هستند، اما کار کردن با کارشناسان متمرکز شده در عمان، ترکیه و عراق میتواند فرصتهای خوبی را فراهم کند.
وی بیان کرد: به نظر من، نخستین قدم در تدوین این سند، توجه به هدفگذاریهای مندرج در مواد ۸۲ و ۸۳ قانون برنامه هفتم توسعه است. متأسفانه، نگاه ما به این صنعت و مشاغل خانگی منفی و ضعیف است و این خود دلیل عقبافتادگی ما نسبت به کشورهای دیگر است. بحث هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به عنوان ابزارهای روز لازم است با این صنعت ادغام شود تا ارزش افزوده بالایی ایجاد کند. به خصوص که این صنعت میتواند برای افراد کممهارت و با تحصیلات پایین هم فرصت شغلی فراهم کند.
عزیزخانی بیان کرد: امیدوارم که دولت در این زمینه گام اول را بردارد و مجلس نیز در تدوین و نظارت بر این لایحه، گزارشی دقیق ارائه دهد. "
تقدیر از کارآفرینان زن در رویداد ملی «بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی»
درپایان، در رویداد ملی «بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی»، بانوان کارآفرین به عنوان نمونههایی از پیشرفت و تلاش در عرصه اقتصادی مورد تقدیر قرار گرفتند.
در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی ویژه از تعدادی از کارآفرینان زن تقدیر شد. این رویداد با هدف گرامیداشت زحمات و دستاوردهای این بانوان در عرصههای مختلف اقتصادی برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور مقامهای دولتی، نمایندگان بخش خصوصی و علاقهمندان به کارآفرینی برگزار شد، سخنرانان به بیان تجربیات موفق این زنان پرداخته و نقش آنان را در توسعه و پیشرفت کشور مورد بررسی قرار دادند. افتتاح کسب و کارهای نوآورانه، ایجاد فرصتهای شغلی و تاثیرگذاری بر جامعه از جمله دستاوردهای برجسته این بانوان کارآفرین بود.
مریم حاجیان کارآفرین نمونه که در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفت در گفتگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری این رویداد اظهار کرد:این رویداد بهترین فرصت را برای بانوان کشور فراهم کرده است تا در زمینههای مختلف، از جمله آموزش و پرورش، فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی، حضور پررنگی داشته باشند. هدف از این فعالیتها ارتقاء سطح کیفی اقتصادی و ارتقای فعالیتهای مردمی است که میتواند منجر به پیشرفت کشور شود. این رویداد بهخوبی فعالیتها و دستاوردهای بانوان را به نمایش گذاشت و نشان داد که این فعالیتها میتواند هم برای مردان و هم برای زنان کارآفرینی، با ایدههای نوین و مدلهای بهروز، آثار مثبتی به دنبال داشته باشد و همافزایی لازم را در بین اقشار مختلف مردم ایجاد کند.
وی افزود:من از سال ۱۳۹۳ مؤسسهای را تأسیس کردم که در زمینه صنایع دستی، بهویژه زیورآلات سنتی و طراحی طلا و جواهر فعالیت میکند. تا به حال موفق شدهام ۲۰۰۰ نفر را در این حوزه مشغول به کار کنم، چه در زمینه مشاغل خانگی و چه در معرفی به بازار کار. همچنین در زمینه کارگاهی نیز فعالیتهای بسیاری انجام دادهام که هماکنون ادامه دارد. بهعلاوه، در نظر دارم بخش صادرات را نیز توسعه دهم. امسال در نمایشگاه عمان شرکت کردم و به بازاریابی محصولات بچهها پرداختم. هدف من فعالسازی بخش بینالمللی این کار است.
حاجیان معتقد است که ما باید در سطح ملی اقداماتی را انجام دهیم که به خانمهای خانهدار، مردانی که از کار بیکار شدهاند یا جوانان جویای کار، کمک کنیم. باید استعدادها و انگیزههای افراد را شناسایی کرده و به خلاقیت آنها توجه کنیم. همچنین میتوانیم ایدههای جوانان و حتی میانسالان را جمعآوری کرده و به ارتقای سطح کیفی کار آنان کمک کنیم. این امر میتواند از طریق تأمین اعتبار لازم از سوی بخش دولتی و ایجاد کارگاههای زودبازده و کسبوکارهای خانگی صورت گیرد. بدین ترتیب، این افراد قادر خواهند بود شغل خود را گسترش دهند.
در ادامه این برنامه، از کارآفرینان برگزیده با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر به عمل آمد. حضور پررنگ زنان در کارآفرینی نه تنها به توسعه اقتصادی کمک میکند، بلکه به برابری اجتماعی و تقویت جامعه نیز میانجامد.
ارسال نظرات