
فقر امکانات در شهرکهای صنعتی؛ راه دراز مازندران برای هاب اقتصادی
وجود ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی مازندران در حالی است که برخی از صنایع هنوز امکانات کافی و حداقلی ندارند و با توجه به این شرایط این استان راه طولانی برای تبدیل شدن به هاب اقتصادی را دارد.
تازه ها
آرشیو
وجود ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی مازندران در حالی است که برخی از صنایع هنوز امکانات کافی و حداقلی ندارند و با توجه به این شرایط این استان راه طولانی برای تبدیل شدن به هاب اقتصادی را دارد.
مسیر صنعتی شدن مازندران سالهاست با عناوین مختلف از سوی مسوولان مطرح میشود، اما آمار و ارقام از تعداد بیمهشدگان تامین اجتماعی این خطه بیان نشان میدهد که استان تا تبدیل شدن به قطب صنعتی فاصله دارد.
دولت چهاردهم با احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و یا نیمه فعال و پرداخت تسهیلات مورد نیاز، به باور صاحبنظران گام بسیاری بلندی را برای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران برداشته و آمار و ارقام های ارایه شده در این بخش نیز حکایت از روند رو به رشد اقتصادی در این استان است.
صاحبنظران بر این باورند با توجه به شدت پسروی های آب دریای خزر که هر ساله بر میزان آن افزوده می شود، عمق کم بزرگترین دریاچه جهان سبب خواهد شد در آینده ای نزدیک این پسروی ها بسیاری از بنادر فعال در دریای خزر به خصوص شمال ایران را به تعطیلی بکشاند، که این امر در دراز مدت تجارت دریایی منطقه را به مخاطره می اندازد.
سواحل ایران، به ویژه سواحل دریای مازندران از ظرفیت های بی نظیری برای توسعه گردشگری برخوردارند، اما با وجود این منابع ملی، این ظرفیت اشتغال آفرین هنوز نتوانسته جایگاه بایستهای در اقتصاد ملی و زیست بوم محلی برای خود دست و پا کند.
نگاهی اجمالی به منسوجات سنتی مازندران توانایی بالای بافندگان این ناحیه را در بهکارگیری رنگها و ترکیب آنها نمایان میکند. این توانایی که در طول سالها، نسل به نسل برحسب تجربه و با تاثیرپذیری از طبیعت سرسبز هیرکانی پیرامون بافنده شکل گرفته، خود را با انواع رنگهای تند، گرم و زنده بر گلیجهای منقوش این منطقه شمالی نمایان ساخته است.
حال هوا و زمین در مازندران خوب نیست، آسمانش را ریزگردها و زمین آن را زباله و آلایندهها محاصره کرده است.
مازندران توانست با اخذ ۱۴ مجوز سرمایهگذاری به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار در سال گذشته جایگاه خود را بهعنوان یکی از استانهای پیشرو در جذب فعالان اقتصادی خارجی تثبیت کند و اکنون فراتر از کشورهای منطقه حاشیه خزر، نگاه سرمایه گذارانی از نقاط مختلف جهان و از قاره های اروپایی و آسیایی به این استان جلب شده است.
برداشت بیرویه آبهای زیرزمینی، تغییر کاربری گسترده زمینها و مدیریت ناکارآمد منابع طبیعی، مازندران را به سمت بحران جدی فرونشست زمین سوق داده است.
طرح محور ارتباطی تنکابن-الموت-قزوین، یکی از پروژههای استراتژیک و ملی کشور است که با هدف کاهش مسافت و زمان سفر بین 2 استان قزوین و مازندران و تقویت زیرساختهای حملونقل و گردشگری آغاز شد اما حالا پس از گذشت حدود 17 سال از عمر اجرایی آن، همچنان در نیمه راه است و به نظر میرسد فاصله بسیار بعیدی تا اتمام داشته باشد.
شرکت صنایع کاغذسازی قائمشهر که در گذشته با نام کارخانه "حریر " معروف بود با انتقال به شهرک صنعتی سنگتاب همجوار با این شهرستان اکنون مسیر رونق و شکوفایی را طی می کند.
سرمایه گذاریهای کلان زیرساختی در بندر امیرآباد مازندران به عنوان نقطه تلاقی شمال به جنوب ایران که به طور پیوسته در حال انجام است زمینهای برای اشتیاق کشورهای حاشیه دریای خزر در جهت ترانزیت کالا از این بندر راهبردی شمال کشور برای دستیابی به بازارهای جهانی در آبهای گرم خلیج فارس شد.
مرکبات مازندران به فصل برداشت رسید و بازارهای خارجی به روی نوبرانه های باغی لبخند زده اما ماندگاری در این بازارها نیازمند تدبیر ویژه است.
مازندران بهعنوان گردشگرپذیرترین استان کشور دارای ظرفیتهای اقتصادی بهویژه در «حوزه دریایی» است، همچنین تولیدات کشاورزی این استان بهخصوص در حوزه «مرکبات» و نیز «ماهیان خاویاری» میتواند درآمدی برای توسعه زیرساختهای اقتصادی مازندران باشد، از طرف دیگر کاهش نرخ بیکاری در این استان نشانه پیشروی آن در تولید و کسب درآمد از گردشگری داخلی و خارجی است که ادامه روند آن به میزان پیشرفت زیرساختها بستگی دارد.
بانوان مازندرانی با حضور در عرصه تولید و کارآفرینی برای جوانان، گامهای مهمی برای دور زدن تحریمها برداشته اند.
گردشگری نقش بسیار مهمی در توسعه شهرهای مازندران دارد و پایداری وضعیت مطلوب شهرها را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی فراهم میسازد.