بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۳۹۶۷
طرح ملی «پویش» یکی از مهمترین طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق آموزش عالی اشتغال آفرین است. در این طرح علاوه بر فراهم کردن نیروی مورد نیاز صنعت، به دغدغه اشتغال دانشجویان هم پاسخ داده خواهد شد.
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲

به گزارش بازارکار به نقل ازایسکانیوز، تعداد بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و افزایش تقاضا برای بازار کار از یک سو و شرایط اقتصادی و ضرورت‌های استقلال مالی و پیشرفت‌های سریع فناوری از طرف دیگر سبب شده تا دانشگاه آزاد اسلامی در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی خود؛ توجه به اشتغال، کارآفرینی و مهارت‌آموزی دانشجویان و دانش‌آموختگان را بیش از پیش سرلوحه کار خود قرار دهند. هرچند دانشگاه، متولی اشتغال دانش‌آموختگان نیست، اما میتواند با ماهرپروری و توجه به مهارت‌افزایی؛ افرادی توانمند و متناسب با نیاز بازار کار تربیت کند.
بنابراین مدرک گرایی جای خود را به مهارت محوری داده و این موضوع به قدری اهمیت پیدا کرده که تبدیل به نوعی گفتمان در آموزش عالی شده است و نظریه‌ها و تفسیر‌های بسیاری در خصوص ضرورت‌های آموزش عالی اشتغال آفرین مطرح شده است. از طرف دیگر با توجه به پیشرفت‌های سریع علم و تکنولوژی نیاز‌های بازار کار هم تغییر کرده و صنایع و صاحبان مشاغل نیز دیگر توجه چندانی به مدرک دانشگاهی کارجویان ندارند و آنچه برایشان اهمیت دارد سطح مهارت‌ها و خلاقیت‌های این افراد است.

در چنین شرایطی انتظارات و توقعات جامعه از نهاد‌های آموزشی همچون دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده و خانواده‌ها فرزندان خود را به سمت و سوی رشته‌های مهارتی سوق می‌دهند و در سایه چنین تغییراتی بود که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی با کاهش متقاضی روبه‌رو شدند و «بازنگری» سرفصل‌های این رشته‌ها بر اساس مهارت محوری در دستور کار قرار گرفت.

اما دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک شبکه بزرگ دانشگاهی که مراکز و واحد‌های این دانشگاه در سراسر کشور گسترده شده است؛ پیش از سایر دانشگاه‌ها این پیام جامعه را دریافت کرد و در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی خود، مهارت محوری، کارآفرینی و فراهم آوردن زمینه اشتغال همزمان با تحصیل را برای دانشجویان خود در دستور کار قرار داد.

طرح ملی «پویش» یکی از مهمترین طرح‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق آموزش عالی اشتغال آفرین است. در این طرح علاوه بر فراهم کردن نیروی مورد نیاز صنعت، به دغدغه اشتغال دانشجویان هم پاسخ داده خواهد شد. در واقع با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون تعامل دو سویه بین این دو بخش گسترش یافته و نیروی انسانی متخصص توسط دانشگاه برای صنعت تربیت می‌شود.

بدین ترتیب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همگام با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت هم به عنوان حامی این دانشجویان، توانمندی آن‌ها را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهد داد. این طرح ابتدا به صورت پایلوت در استان اصفهان انجام شد و از سال ۱۴۰۰ به بعد، دیگر واحد‌های استانی در کل کشور نیز وارد این حیطه شدند. برای اطلاع از آخرین وضعیت و روند اجرایی سازی طرح پویش گفتگو‌هایی داشتیم با تعدادی از مسوولان و روسای واحد استان‌ها که در ادامه می‌خوانید:
طرح پویشی‌های لرستان ۱۰۰۰ نفری می‌شوند

سیامک بهاروند؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص اجرای طرح پویش در این استان نیز گفت: طرح پویش و اشتغال همزمان با تحصیل در استان لرستان به خوبی کلید خورده و از سال گذشته تا کنون حدود ۷۰۰ دانشجو در صنایع و کارخانجات مشغول به کارآموزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا هم جلسه‌ای را با مسئولان پتروشیمی استان لرستان برگزار کردیم و به طور کلی قدم‌های خوبی برداشته شده است و امیدواریم با پیگیری‌ها و حمایت‌ها تعداد دانشجویان طرح پویشی استان لرستان تا سال آینده به ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم‌آباد با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بخش آمایش این سند خوشبختانه استان لرستان به خوبی عمل کرده و با جابه‌جایی‌های صورت گرفته شاهد افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان بودیم.
اشتغال‌زایی ۴ هزار نفری طرح پویش در دانشگاه آزاد اصفهان/بیش از ۱۰ هزارنفر ثبت‌نام کردند

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان نیز در حاشیه آیین رونمایی و افتتاح «دستاورد‌های پژوهشی و فناورانه دانشگاه آزاد خمینی‌شهر» در رابطه با نتایج اجرای «طرح پویش» پس از گذشت ۳ سال از آغازِ آزمایشی و سپس رسمی این طرح در دانشگاه آزاد استان اصفهان گفته است: حرکت رو به رشد طرح پویش در دانشگاه آزاد استان اصفهان با ثبت‌نام ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو و جذب و اشتغال ۴ هزار نفر از این دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه، نهاد‌های مختلف و بخش خصوصی، روند نویدبخشی را در پیش گرفته و با سرعت خوبی در حال گسترش است.

اکبر پیرستانی با اشاره به رشد تقاضای بخش خصوصی برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان به منظور اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی برای دانشجویان با استفاده از طرح پویش، تصریح کرد: ظرفیت پویش نه تنها کمکِ مؤثری به رشد اشتغال در کشور بوده، بلکه به پیش‌بُرد فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه نیز کمک کرده است. فراتر از دانشگاه نیز طرح پویش توانسته به معضل کمبود نیروی انسانی در بازار کار پاسخ گفته و بخش خصوصی را مشتاق به توسعه همکاری‌ها کند.
طرح پویش به رشته‌های علوم انسانی رسید.

اما اتفاق جالب توجه دیگر در اجرای این طرح، توسعه طرح ملی پویش و اجرای آن برای رشته‌های علوم انسانی است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در یکصد و نود و نهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان از برنامه‌ریزی این دانشگاه برای توسعه «طرح پویش» به رشته‌های هنر و علوم انسانی خبر داد.

وی با تأکید بر عدم تطابق بعضی سرفصل‌ها و رشته‌های قدیمی با نیاز‌های جامعه گفت: در صورتی که دانشگاه نگاه روزآمد نداشته باشد، دانشجو هم احساس می‌کند که از دستاوردی در رشته تحصیلی خود نداشته است و مطالب به‌روز نیست. ما با استفاده از ظرفیت «طرح پویش» توانسته‌ایم در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه به موفقیت‌های خوبی برای توجه به «مهارت‌آموزی دانشجویان» داشته باشیم؛ به دنبال این هستیم که این تحول را در رشته‌های علوم انسانی و هنر نیز پیاده‌سازی کنیم.
بورسیه ۳۲۰ دانشجو استان یزد با اجرای طرح مهارت‌یار

محمدرضا دهقانی اشکذری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه در حال حاضر با اجرای طرح مهارت یار در استان یزد ۳۲۰ نفر دانشجو بورسیه صنعت شده اند، اضافه کرد: فرآیند اجرای طرح به این صورت بود که ما با صنایع مذاکره کردیم و نیاز‌های آن‌ها را احصا و متناسب با آن نیاز‌ها فراخوان دادیم که به طور مثال رشته کاشی در اردکان ۳۰ نفر دانشجو می‌خواهد و نکته جالب در اجرای طرح این بود که از همان ابتدا صنعت حاضر شد تا کل شهریه این دانشجویان را تقبل کند و ۱۰۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کند و این هم به دلیل آمایش آموزشی بود که انجام شد.

وی ادامه داد: رشته‌های ترمیم بدنه خودرو، کاردانی صنایع سرامیک گرایش خط تولید، کاردان فنی معدن گرایش حفاری و کاردانی فنی صنایع شیمیایی گرایش رنگ سازی کاردان فنی ترمیم و نگهداری هواپیما و کارادان فنی OUNIC هواپیما از جمله رشته‌هایی است که با همکاری صنعت تدوین شده است.
پیش‌بینی بورسیه ۲ هزار دانشجو در طرح پویش استان آذربایجان شرقی

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی بیش از ۵۰۰ دانشجو وارد طرح پویش شده اند و پیش بینی ما بر این است که این تعداد، امسال به ۲ هزار نفر افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در اجرای طرح پویش با صنایعی، چون تراکتورسازی، خودروسازی سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی وارد قرارداد شده‌ایم که این قرارداد‌ها از نظر زمانی نامحدود هستند.

رنجبران با اشاره به بی‌اعتمادی شکل گرفته بین دو مجموعه صنعت و دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه معتقد است صنایع ما اغلب وارداتی هستند و نگاه توسعه‌ای ندارند و از طرفی صنعت هم معتقد است دانشجویان در دانشگاه وارد فاز عملی و صنعتی نمی‌شوند و صرفا به موضوعات تئوریک می‌پردازند.
ظرفیت جذب ۶ هزار نفر در طرح پویش استان خوزستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: طرح پویش از تابستان امسال در استان خوزستان کلید خورده است و امید داریم در فاز اول حداقل بتوانیم ۱۰۰۰ دانشجو را پوشش بدهیم، اما ظرفیت اجرای این طرح برای ۶هزار دانشجو هم در استان خوزستان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم تفاهمی که مابین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت کار منعقد شد در بعضی از استان‌ها هنوز تأمین اجتماعی همکاری نمی‌کند.

افروس افزود: تفاهم نامه ما با اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به امضا رسیده و این طرح از تابستان امسال در استان خوزستان کلید خورده است و امید داریم در فاز اول حداقل بتوانیم ۱۰۰۰ دانشجو را پوشش بدهیم، اما ظرفیت اجرای این طرح تا ۶هزار دانشجو هم در استان خوزستان وجود دارد.
امضای قرارداد با ۳ شرکت بزرگ خراسان رضوی برای اجرای پویش

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به پویش جذب دانشجویان در بخش صنعت هم اظهار کرد: سال گذشته با چند شرکت استان خراسان رضوی قرارداد منعقد کردیم که قریب ۱۱۰ نفر از دانشجویان ما به سه شرکت بزرگ استان معرفی شده‌اند که کار‌های اولیه قرارداد و معرفی انجام شده است.

وی تصریح کرد: یکی از محدودیت‌های ما در این زمینه به تأمین اجتماعی مربوط می‌شود که مرتبا به کارفرما اخطار داده میشود که اگر دانشجوی دانشگاه آزاد آنجا از نظر مالی منتفع شود موضوع بیمه کارفرما مشکل ایجاد خواهد کرد.

مرادی ادامه داد: حساسیت‌هایی ایجاد کرده اند و ما هم تلاش میکنیم که این نگرانی را از شرکت‌ها و کارفرما‌ها برداریم که پیش‌بینی می‌کنیم امسال با توجه به مراوداتی که با مدیرکل تامین اجتماعی داشته ایم این ظرفیت به دوبرابر افزایش پیدا کند ضمن اینکه دکتر طهرانچی نیز از تهران مراوداتی را انجام داده اند بنابراین این مشکلات امسال کمتر خواهد شد.
پیش‌بینی جذب ۱۰۰ دانشجوی واحد کرمانشاه در طرح پویش/ شرکت تولید البسه بیمارستانی برای بورسیه ۵۰ دانشجو اعلام آمادگی کرد

افشین غنی‌زاده؛ سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه تیم مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه یک تیم کاملا جدید هستند و برای به ثمر رسیدن طرح‌ها و برنامه‌ها در این استان نیاز به زمان داریم، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۹ نفر در این استان وارد طرح پویش شدند، اما امسال با طرح‌ها و برنامه‌هایی که داریم پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۰۰ دانشجو را در این استان بتوانیم وارد طرح پویش بکنیم.

غنی‌زاده با اشاره به اینکه به تازگی با یک شرکت تولید البسه بیمارستانی وارد مذاکره و به تفاهم رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم تعدادی از دانشجویان ما با این شرکت همکاری می‌کنند، اما در صورت توافق نهایی تعداد بالایی از دانشجویان وارد این شرکت می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه فعلا قراردادی در این خصوص به امضا نرسیده است، تصریح کرد: مقرر شده دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه فضایی را برای تولید البسه بیمارستانی اختصاص دهد و در مقابل این شرکت به دانشجویان ما آموزش و سپس از آن‌ها استفاده کند و طی توافقات ابتدایی برای جذب بالای ۵۰ نفر اعلام آمادگی کرده است.
طرح پویش واحد نجف‌آباد با راه‌اندازی پلتفرم کاریابی «فن‌یار» اجرا می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد با اشاره به راه‌اندازی پلت‌فرم کاریابی اینترنتی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: این بستر یک پلتفرم استارتاپی است که با راه‌اندازی آن طرح پویش را به صورت فرآیندی پیش می‌بریم و صنایع با ورود به پلتفرم فن یار به دانشگاه متصل و نیروی موردنیاز خود را جذب خواهند کرد.

نعیمی با بیان اینکه در حال حاضر هزار دانشجوی این واحد وارد طرح پویش شده‌اند، ادامه داد: با راه‌اندازی پلتفرم فن‌یار در واقع تسهیلگری با نگاه فناورانه توسط استارت‌آپ‌ها در حوزه طرح پویش صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد جامع مستقل نجف‌آباد تصریح کرد: از مزایای طرح مهارت‌آموزی همزمان با تحصیل فراهم آوردن فرصت‌های استخدام در شرکت‌های معتبر برای دانشجویان تحت نظارت دانشگاه، پرداخت بیمه تأمین اجتماعی و کمک‌هزینه تحصیل به‌عنوان بخشی از شهریه است.

گفتنی است برگزاری رویداد‌های بزرگی همچون صدرا و راه اندازی و توسعه دانشکدگان مهارت و کارآفرینی از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تعامل دوسویه بین صنعت و دانشگاه و نیز کمک به تحقق دانشگاه اشتغال‌آفرین است که در این گزارش مجال پرداختن به آن‌ها نیست و در گزارش‌های بعدی به صورت تفصیلی به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر