بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۴۱۵
کارآفرین خیّر و بانی برگزاری دوره‌های زیلوبافی
محمدعلی غنی‌پور، کارآفرین خیّر و بانی برگزاری دوره‌های زیلوبافی، گفت: با کارآفرینی تعداد جوانان بیکار کاهش یافته و هنر‌های باستانی و صنایع دستی که قدمت سه هزار ساله در شهرستان میبد دارد، احیا شده است؛ در حال حاضر با همکاری کتابخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط، تعداد افراد آموزش دیده به ۴۰۰ نفر رسیده و همگی وارد بازار کار شده‌اند.
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

به گزارش بازارکار به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، زیلوبافی یکی از هنر‌های باارزش و کهن مردمان دیار کویر بوده که نشان از دقت نظر و نگاه ظریف و زیباپسند ایرانیان دارد. زیلو با توجه به اینکه از قدیمی‌ترین محصولات صنایع‌دستی استان یزد و مخصوصاً شهرستان میبد به شمار می‌رود، از قدیم تاکنون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. این رشته به دلیل ویژگی کاربردی و منحصربه‌فردی که دارد، زمینه اشتغال‌زایی چندین نفر را به وجود می‌آورد.

در این میان برخی نیز بوده‌اند که علی‌رغم نداشتن مسئولیت رسمی در این خصوص، احساس وظیفه کرده و گامی در جهت احیای این دست‌بافته کهن بشری برداشتند. محمدعلی غنی‌پور میبدی با تحصیلات دیپلم، از کارآفرینان و پیشکسوتان برتر شهرستان میبد استان یزد است که با اراده، همت و پشتکار قوی توانسته خودش را به‌عنوان کارآفرین نمونه در حوزه صنایع‌دستی زیلوبافی مطرح کند و در این زمینه به‌خوبی بدرخشد.

وی در گفتگو با روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، گفت: همیشه همیاری و پشتیبانی خانواده بود که توانستم در این عرصه موفق شوم و چنانچه همیاری و همکاری آن‌ها نبود، قطعاً موفق نمی‌شدم. پدر بنده زیلوباف بود و بنده از نسل ششم زیلوبافان هستم. چون این حرفه داشت به فراموشی سپرده می‌شد با توجه به وصیت پدرم احساس مسئولیت کرده و آموزش زیلوبافی را در روستا‌ها با تأسیس کارگاه‌های سنتی شروع کرده و به احیای آن پرداختم.

وی افزود: آن سال فقط ۹ نفر زیلوبافی را بلد بودند، اما در حال حاضر با همکاری کتابخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط، تعداد افراد آموزش‌دیده به ۴۰۰ نفر رسیده و همگی وارد بازار کار شده‌اند.

آموزش و ورود ۴۰۰ نفر به بازار کار با همکاری کتابخانه‌ها

غنی‌پور میبدی با بیان اینکه احساس خوب و خوشایندی دارم که چندین نفر از طریق این شغل امرار معاش می‌کنند، گفت: با کارآفرینی تعداد جوانان بیکار کاهش یافته و هنر‌های باستانی و صنایع‌دستی که قدمت سه‌هزارساله در شهرستان میبد دارد، احیا شده و دوباره تاریخ را زنده کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این کار بازار بسیار خوبی دارد و کار ما رونق دارد، اظهار داشت: تنها مشکل پیش روی ما تولید و کمبود نیرو است و همچنان که کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کنم، دارای کارگاه تولید مواد اولیه زیلو از صفر تا صد هستم.

خیّر و بانی برگزاری دوره‌های زیلوبافی با اشاره به این که زیلو ظرفیتی بسیار عظیم در حوزه‌های جهانی دارد، اذعان داشت: زیلوبافی از جمله شغل‌های سخت روزگاران پیشین است که با توجه به نوع جنس و بافت در شهرستان میبد استان یزد قدمت ۸۰۰ ساله دارد و مهد زیلوبافان ماهر به شمار می‌رود.

محمدعلی غنی‌پور از استادکاران این هنر گفت: زیلو دست‌بافته‌ای خنک و مناسب هوای گرم است. طرح‌های این دست‌بافته از اشکال هندسی، حیوانات، گیاهان و طرح‌های اصیل ایرانی الهام گرفته شده است. طرح‌هایی همچون برگ بیدی، سروی، نقش گره و کتیبه در بافت زیلو کاربرد زیادی دارد.

غنی‌پور بیان کرد: امیدواریم آن طور که باید از این صنعت حمایت شود تا جوانان به سمت یادگیری این هنر بیایند.

ارسال نظرات