تازه ها
محمدرضا جعفریان در گفتوگو اختصاصی با خبرنگار ایلنا ضمن اشاره به 29 دیماه روز ملی معاینه فنی خودرو، گفت: پیشنهاد نامگذاری روز ملی معاینه فنی خودرو در ۲۹ دیماه (همزمان با روز هوای پاک) را به شورای فرهنگ عمومی تقدیم شد، به استناد مادهواحده مصوب جلسه ۸۸۱ مورخ ۱۲/۲/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۸۲۰ مورخ ٢۵/٢/۱۴۰۳ شورای فرهنگ عمومی کشور، روز ۲۹ دیماه، مصادف با سالروز الزام انجام معاینه فنی خودرو توسط راهنمایی و رانندگی با عنوان ((روز معاینه فنی خودرو)) برای درج در تقویم اصناف، حرفهها و مشاغل کشور، به تصویب رسید.
وی، هدف از نامگذاری این روز را رشد و منزلت و اهمیت جایگاه مراکز معاینه فنی خودرو در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد، فرهنگسازی و آشنایی نسل جدید با خدمات این مرکز عنوان کرد و افزود: همچنین ثبت حافظه تاریخی این حرفه در افزایش هرچه بیشتر سلامت فرد و خانواده مؤثر بوده و در اقتصاد و نشاط اجتماعی جامعه نیز تأثیرگذار است.
رئیس هیئتمدیره کانون انجمنهای صنفی مراکز معاینه فنی کشور یادآور شد: اولین بار معاینه فنی در ایران در سال ۱۳۵۳ جهت بررسی میزان آلایندگی و وضعیت سلامت خودروها بهطور رسمی مطرح شد و در این سال در قوانین راهنمایی و رانندگی انجام معاینه فنی الزامی شد.
وی این را هم گفت: در سال ۱۳۷۲ بیانیهای تحت عنوان هوای پاک تصویب شد و دو سال بعد در سال ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (ماده ۵ الزام گواهینامه رعایت حد مجاز آلودگی) را تصویب کرد در سال ۱۳۷۸ طرح تأسیس مراکز معاینه فنی بررسی و در سال ۱۳۷۹ اولین مرکز مکانیزه در پارکینگ بیهقی تهران تأسیس شد.
جعفریان گفت: لزوم اخذ معاینه فنی بهطور جدیتر از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز شد و با تعویض پلاکهای قدیمی به ملی و طرح تعویض خودروهای فرسوده سرعت گرفت، این روند با افزایش تعداد مراکز مکانیزه معاینه فنی به سایر نقاط کشور، تصویب قانون هوای پاک در سال ١٣٩۶، ایجاد سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران به نام «سیمفا»، الزامی شدن اخذ معاینه فنی سالانه برای خودروهای پلاک شخصی با سن بیش از ۴ سال و خودروهای پلاک عمومی با سن بیشتر از یک سال، الزام داشتن گواهی معاینه فنی معتبر برای خریدوفروش خودرو و تعویض پلاک و مواردی اینچنینی همچنان ادامه یافت.
وجود 860 مرکز معاینه فنی سبک و سنگین
وی بابیان اینکه در کشور حدود ۸۶۰ مرکز معاینه فنی سبک و سنگین وجود دارد که از این تعداد ۶۸۰ مرکز معاینه فنی فعال برای خودروهای سبک و تعداد ۱۸۰ مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین در حال فعالیت هستند، افزود: بیش از ۹۰ درصد این مراکز با سرمایهگذاری بخش خصوصی بالغبر ١۵ هزار میلیارد تومان تأسیس و اداره میگردند که حدود دَه هزار نیروی تحصیلکرده دانشگاهی و اغلب دارای مدرک مهندسی مکانیک و رشتههای مرتبط بهصورت مستقیم استخدام و مشغول کارند و شمار زیادی نیروی کار مرتبط با خدمات وابسته به مراکز معاینه فنی بهصورت غیرمستقیم در حال فعالیت هستند.
جعفریان ادامه داد: طبق تبصره ۴ ذیل ماده ۶ قانون هوای پاک نرخ خدمات معاینه فنی خودرو باید توسط وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تعیین و به تصویب هیئت دولت برسد، نرخ فعلی خدمات معاینه فنی در بهمنماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیئت دولت رسید که آنالیز تعیین نرخ آن بر اساس میزان حقوق و دستمزد بیمه اجارهبها دیگر مؤلفههای تأثیرگذار در تعیین نرخ در تیرماه سال ۱۴۰۱ توسط سازمان حمایت کارشناسی شده بود و از آن تاریخ تاکنون علیرغم افزایش سالانه هزینههای جاری اعم از افزایش حقوق و دستمزد کارکنان، بیمه تأمین اجتماعی، اجارهبها، سرویس و نگهداری تجهیزات و غیره تغییری نداشته است.
۴۰ درصد خودروهای واجد شرایط فاقد گواهی معتبر معاینه فنی
وی افزود: همچنین طبق گزارش پلیس راهور و سامانه سیمفا وزارت کشور حدود ۴۰ درصد خودروهای واجد شرایط فاقد گواهی معتبر معاینه فنی بوده و مراکز معاینه فنی کشور خصوصاً در شهرستانها با کاهش چشمگیر مراجعه خودروهای واجد شرایط مواجه هستند که این امر بهواسطه عدم اجرای کامل قانون هوای پاک، باعث شده متولیان و مسئولان مربوطه به بهانهها و عناوین مختلف، دوربینهای نظارتی و کنترلی شهری و برونشهری راههای مواصلاتی کشور را به کد ثبت تخلف خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی متصل ننمایند، البته در تعداد کمی از شهرهای بزرگ و کلانشهرها چندین دوربین به این امر مجهز شدند که بسیار ناچیز بوده و در اکثر شهرستانها این موضوع تاکنون محقق نگردیده است و متأسفانه درنهایت با رسیدن فصل سرما و وارونگی هوا شاهد تکرار معضل هرساله آلودگی هواخواهیم بود.
جعفریان در پایان ضمن تبریک انتخاب دکتر پزشکیان بهعنوان رئیسجمهور عدالتخواه آرزوی موفقیت و پیروزی برای ایشان و تیم همراهشان در جهت اجرای تعهدات و وعدههای انتخاباتی برای سربلندی ایران عزیز خواستار شد: با توجه به اینکه مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین کشور با سرمایهگذاری بخش خصوصی و عدم دریافت تسهیلات دولتی ایجاد و مدیریت میشود و اینکه در برنامه هفتم توسعه، قانونگذار دولت را از نرخگذاری در بخش خصوصی منع نموده است و از سویی نرخ خدمات معاینه فنی طبق تبصره 4 ذیل ماده 6 قانون هوای پاک توسط دولت تصویب و ابلاغ میگردد که آنهم هرچند سال یکبار اتفاق میافتد انتظار بهحق، قانونی و در چارچوب عدل و عدالت سرمایهگذاران زحمتکش این صنف مظلوم در حال ورشکستگی و تعطیلی این است که نرخگذاری خدمات معاینه فنی در اسرع وقت از دولت خارج گردد و مطابق با میزان سرمایهگذاری و ارزش خدماتدهی آن و دیگر خدمات بخش خصوصی بهصورت عادلانه و منصفانه در ابتدای هرسال مطابق با افزایش دیگر هزینهها ازجمله حقوق و دستمزد، بیمه و اجاره و... بهروزرسانی و ابلاغ شود.
رئیس هیئتمدیره کانون انجمنهای صنفی مراکز معاینه فنی کشور گفت: تعرفه خدمات معاینه فنی برای خودروهای سبک در حال حاضر 92 هزار تومان و سنگین 119 هزار تومان است که این مبلغ برای خودروهای شخصی سالی یکبار بوده و در مقایسه با خدماتی همانند کارواش که سالانه چندین بار برای یک خودرو هزینه میشود اصلاً قابلمقایسه نیست؟! حال اینکه معاینه فنی خودرو در کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کنترل سلامت قطعات مصرفی خودرو، افزایش ایمنی تردد و درنهایت سلامت خانواده و جامعه تأثیر مستقیم و به سزایی دارد.
انتهای پیام/
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات