تازه ها
به گزارش بازارکار، دکتر اسدی مدیر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به مدل غلط تربیت کارآفرین در دانشگاه ها اظهار کرد: در دانشگاهی که هنوز نسل دو است و میخواهد نسل چهار بشود، نمیتوان کارآفرین شد. این سبب میشود که دانشجویان خلاق و نخبه مجبور به راهاندازی کسب و کار شوند در حالی که کارآفرین باید طعمه را از دهن شیر بیرون بکشد و این سبب ایجاد یک پارادوکس میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع سبب ایجاد چالشهای اجتماعی مانند طلاق نیز میشود. نرخ طلاق میان افرادی که کسب و کار خود را در دانشگاه راه انداختند و شکست خوردند بالاست و این به علت از دست دادن تعادل فرد میان خود و خانواده است.
دبیرخانه شکست و موفقیت کسب و کارها ایجاد می شود
اسدی همچنین با اشاره به برگزاری این جلسه با عنوان آنسوی شکست برای درک مفهوم استراتژی در کسب و کارها گفت: استراتژی به معنای دانستن کارهایی است که نباید انجام داد. این جلسه با هدف همفکری و شناخت راههای شکست و در مقابل موفقیت کسب و کارها برگزار شده است. این نشست منجر به شکلگیری دبیرخانه این موضوع میشود و دبیرخانه نیز خارج از وزارتخانه خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم شناخت درست کسب و کارهای ناموفق تاکید کرد: ما کارآفرین هستیم که پول دربیاوریم. فاکتوری به عنوان MDP وجود دارد که مدت زمان رسیدن کسب و کار به نمونه اولیه را نشان میدهد. وقتی یک کسب و کار مدت زیادی است که به این مرحله نرسیده است به مرحله مرگ رسیده است. گاهی باید کسب و کار کشته شود تا چیز جدیدی متولد شود.
اسدی در ادامه با اشاره به خروجی بی کیفیت بسیاری از کسب و کارهای موجود در کشور گفت: متاسفانه از سی هزار واحدی که در حال حاضر در مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و... حضور دارند، یک نمونه موفق مانند آمازون و گوگل یا حتی دیجی کالا و اسنپ متولد نشده است.
وی با اشاره به عدم موفقیت شرکتهای خلاق در ایران گفت: صنایع خلاق که در دنیا سه هزار میلیارد گردش مالی دارد، با شرکت خلاق متفاوت است. این شرکتها در دوره قبلی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تعریف شدند اما اکثر آنها به موفقیت نرسیدند. این درصد بالای عدم موفقیت در شتابدهندهها نیز دیده میشود اما ما در کشور فریب خورده ایم و فکر میکنیم این سرمایهگذاری باید بلند مدت جواب دهد. این در شرایطی است که در دنیا چنین چیزی معنا ندارد.
بهروز فروتن: شایستگی و انتخاب شریک در کسب و کار مهم است
دکتر بهروز فروتن صاحب شرکت بهروز و کارآفرین برتر کشور با اشاره به نکات ویژه ای که یک کارآفرین باید به آنها توجه کند اظهار کرد: آمار، یک علم است و بدون استفاده از علم آمار نمیتوان به موفقیت رسید. علم به ما دروغ نمیگوید. همچنین انسانی که آموزش میبیند و گوش میکند وقتی خود نیز موضوعی را مطرح میکند هم میآموزد و هم یاد میگیرد و در لحظه هم دانش آموز است و هم آموزگار.
وی با اشاره به لزوم انتخاب شریک درست در کسب و کار گفت: در فضای کاری هیچکس خویشاوند نیست. ابتدا شایستگی مهم است. اگر در انتخاب شریک اشتباه کنید، امکان نرسیدن شما به موفقیت بسیار بالاست. تفاوتی نمیکند شریک شما کیست، باید حتما با وی قرارداد منعقد شود.
بنیانگذار شرکت بهروز با اشاره به ویژگیهای یک کارآفرین گفت: هیچ کارآفرینی از بین نمیرود بلکه تجدید قوا میکند و وارد کاری جدید میشود. کارآفرینان پول پرست نیستند و عاشقانه این کار را انجام میدهند. این شور و اشتیاق دلیلی بر تصمیمات غیرمنطقی نیست چرا که یکی از مهمترین مسائل در کارآفرینی پرهیز از واکنش هیجانی و احساسی است.
وی ضمن ارائه پیشنهاد تولید صنایع دستی با استفاده از نمادهای کشورهای مختلف گفت: چینیها توانستند به طور صنعتی محصولات مربوط به کشورهای مختلف را تولید کنند. ما در ایران این ظرفیت را داریم که بتوانیم صنایع دستی و هنری ایرانی را با استفاده از ظرفیتهای بینالمللی تولید کنیم و آن را به کشورهای مذکور صادر کنیم. این در واقع تولید محصولات فرهنگی کشورهای دیگر با استفاده از صنایع دستی ایرانی در ایران است.
فروتن در انتها با اشاره به تعریف کارآفرینی گفت: کارآفرینی ارث نیست یک روش اخلاق است. کارآفرینان کسانی هستند که برای دیگران نقشآفرینی میکنند. تفکر کارآفرینان برای آینده است و اگر فکری وجود نداشته باشد آینده ای نیز وجود نخواهد داشت.
دوگانگی و پاردوکس کارآفرینی در بخش دولتی
در ادامه نوری نماینده بخش دولتی حاضر در این نشست با اشاره به چالش های کار در بخش دولتی گفت: یک دوگانگی در میان کارمندان بخش دولتی وجود دارد که نمیگذارد کسب و کار ایجاد شود و درواقع کارآفرین را فلج میکند. وقتی فرد در بخش خصوصی است میتواند هر ایده ای که دارد اجرا کند اما به محض اینکه وارد بخش دولتی میشود، اگر تسهیلات دریافت کند، رانتخوار نامیده میشود و اگر تسهیلات دریافت نکند این انگ به وی زده میشود که قبلا رانتخواری کرده است.
وی افزود: این دوگانه باعث میشود که فرد نتواند در بستر دولتی کسب و کار خود را ایجاد کند.
با اتصال به واسطه نمیتوان کسب و کار را ایجاد کرد
همچنین یونچی کارآفرین برتر کشور گفت: در هر کسب و کاری که نیازمند مواد اولیه است، باید به سرچشمه یا منبع آن وصل شد. برای مثال در کشور ما ۲۷ استان وجود دارد که تولیدکننده پشم در کشور هستند. اگر کسی میخواهد وارد صنعت پشم شود، باید مستقیما به این ۲۷ استان متصل شود. مهمترین موضوع در کسب و کار اتصال به چشمه است، با اتصال به واسطه نمیتوان کسب و کار را ایجاد کرد.
وی با اشاره به لزوم تعریف درست و دقیق از خلاقیت اضافه کرد: هر چیزی را میتوان خلق کرد. شرکتهای دانشبنیان نیز باید ابتدا تعریف مشخصی از خلاقیت و خلق کردن داشته باشند. تا چیزی مشخص نشود، نمیتوان آن را به محصول تبدیل کرد و در نتیجه نمیتوان از آن درآمد ساخت. این یکی از موضوعاتی است که باید به طور مشخص در شرکتهای دانش بنیان ما دیده و بررسی شود.
وی با اشاره به تجلی ویژگیهای خداوند در وجود کارآفرینان گفت: خداوند تمام دنیا را آفرید و حس کرد چیزی کم است، آدم را آفرید. هر دانشجو، تاجر، کاسب یا هر انسانی، جلوه ای از خداوند است و هرچقدر ویژگیهای خداوند را به نمایش بگذارد کم است. رفتار کارآفرینانه مانند رفتار خداوند است. کارآفرین باید ویژگیهای خداوند را به نمایش بگذارد. هر کدام از ما تکلیف داریم که چیزی که یاد گرفته ایم منتقل کنیم و این نیز از صفات خداوند است.
لزوم تاسیس کلینیک صمت برای شناسایی مشکلات کسب و کار
یونچی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تاسیس کلینیک صمت برای شناسایی مشکلات کسب و کار با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از پیشنهادات من راهاندازی کلینیک صمت است. ما هنوز در ایران یاد نگرفته ایم که از مشاور استفاده کنیم. کلمه «من» یکی از آفاتی است که گریبانگیر مردم ایران شده است. کلینیک صمت میتواند عیب و نقص کسب و کارهای مارا شناسایی کند و ایرادات آنرا به ما گوشزد کند. وی تاکید کرد: همچنین باید باشگاه من میخواهم موفق شوم باید تاسیس شود تا الگوی کسب و کاری مانند الگوی کشور آلمان ایجاد شود.
بدون مهارت و شناخت وارد کاری نشوید
علیرضا حسینخانی کارآفرین و صاحب کسب و کار خاطرنشان کرد: من از شش سالگی در حال کار کردن هستم و از کودکی در مغازه پدر و پدربزرگم فعالیت کردم. الان که به این نقطه رسیدم چهاربار در مسیر خورد شکست خوردم و یاد گرفتم که شکستها را روی دیوار بنویسم تا بدانم بدون مهارت و شناخت وارد کاری نشوم. عدم موفقیت برای من، از ننوشتن قرارداد با پدرم شروع شد و مسیر مرا تغییر داد.
وی افزود: در ادامه نیز طمع و انتخاب شریک تجاری اشتباه سبب شد که چالشهای زیادی تجربه کنم.
بزرگترین مشکل نداشتن دانش، آگاهی و استفاده نکردن از تجربه دیگران بود
در ادامه نیز ابوالفضل عنبری با اشاره به ناکامی و عدم موفقیتهای خود در کسب و کار گفت: بزرگترین مشکل نداشتن دانش، آگاهی و استفاده نکردن از تجربه دیگران بود. همچنین متاسفانه به دلیل برداشت و شناخت اشتباهم وارد مسیر ربا و نزول شدم که این بزرگترین عدم موفقیت من بود. امروز که اینجا قرار دارم تولید کننده قطعات آسانسور هستم و سی نفر نیز در کنار من کار میکنند.
او تصریح کرد: این کسب و کار نیز سه سال عمر دارد و از بهمن ماه ۱۴۰۱ این کار را شروع کردم.
همچنین سید مجتبی سبزپوشان یکی دیگر از صاحبان کسب و کار حاضر در جلسه در ادامه از تجربیات خود گفت و اظهار کرد: من از سن پایین در کنار پدرم شروع به کار کردم. در دانشگاه فروشگاه لوازم التحریر تاسیس کردم که ناموفق بود. پس از آن وارد وارد حوزه تجهیزات ایمنی ساختمان شدم و افت و خیزهای زیادی تجربه کردم.
او ادامه داد: من انسان پرانرژی و پرتلاشی هستم اما در این مسیر بارها میتوان احساس بدی داشت و باید در مقابل آنها ایستاد.
تلفیق صنایع دستی و تعالیم مذهبی
همچنین باباولیان صاحب ایده نوپای حوزه نمد با اشاره به فعالیتهای خود در زمینه صنایع دستی گفت: من پس از تجربیاتی که در فعالیتهای قرآنی داشتم وارد حوزه صنایع دستی و نمدمالی شدم و توانستم این دو حوزه را با هم ترکیب کنم و جانمازها و سجادههای قرانی و محصولاتی با رویکرد قرانی تولید کنم.
او گفت: تلاش ما این است که بتوانیم بازار مصرف را به درستی شناسایی کنیم. یکی از چالشهای ما کیفیت پایین پشم موجود در ایران است و قیمت پشم نیوزلندی نیز بالاست. درواقع تامین مواد اولیه مهمترین چالش ماست.
گزارش: امیر علی بینام، امیر طاها بینام
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات