حلول ماه پر فیض شعبان، ماه آمادگی برای دعوت به مهمانی بزرگ خدا برهمگان گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۶۹۵۲
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: باید نگرش ما عوض شود و بدانیم که دانش‌آموزان در کنار هم یاد میگیرند. جشنواره تحول یادگیری نیز در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد و آموزگارانی که از روش‌های مبتکرانه خود در کلاس استفاده کردند میتوانند در این جشنواره از کار خود رونمایی و در آن مشارکت کنند.
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷

به گزارش خبرنگار بازارکار، رضوان حکیم زاده با اشاره به آمار دانش‌آموزان دوره ابتدایی اظهار کرد: ما در حوزه ابتدایی ۹ میلیون ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانش آموز ثبت نام کردیم که بیش از هشت میلیون و هفتصد و هشتاد و یک هزار نفر ایرانی هستند. هفتاد هزار و دویست مدرسه در دوره ابتدایی داریم که ۳۸۷ هزار کلاس درس را شامل می‌شود و آموزگارانی که دوره ابتدایی هستند ۲۶۸ هزار نفر هستند. در مجموع در مناطق شهری تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس حدود سی درصد و در بقیه مناطق ۲۲ درصد تراکم دانش‌آموز داریم. در شش هزار و چهل و هفت کلاس نیز تراکم بالای چهل نفر است.
وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ۱۶۸ هزار و هشتصد و هشتاد و یک نفر و در دوره ابتدایی دانش‌آموزان شش سال تمام که از تحصیل بازماندند هفتاد و یک هزار و شصت و هشت نفر بودند. بیست و چهار هزار نفر نیز در کلاس‌های درس جذب شدند. در مجموع نیز ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بازمانده شرایطشان پیگیری شده و اقدامات اولیه برای آن‌ها صورت گرفته است.
حکیم زاده با اشاره به اهداف مورد نظر معاونت آموزش ابتدایی گفت: در معاونت آموزش ابتدایی سه هدف توسعه عدالت، ارتقا کیفیت آموزشی و تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی دنبال می‌شود. برای این اهداف برنامه‌هایی تعریف شده است. همچنین در زمینه اجرای سند تحول سعی کردیم که در دوره ابتدایی زبان مشترکی بین ما و همکاران ما در مناطق و مدارس سراسر کشور ایجاد شود. مدرسه‌ای که در تراز سند تحول است، مدرسه‌ای پویا و خلاق است. این مدرسه به پرورش تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله در دانش‌آموزان می‌پردازد.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: از جهت تربیتی نیز مدرسه یک محیط صمیمی است که در آن ارزش‌های اسلامی نهادینه و به تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان توجه می‌شود. همه ویژگی‌های آموزشی و تربیتی بر اساس سند تحول هستند و سعی شده تا رویکرد‌های اصلی ما بر اساس اهداف کلان باشد. چیزی که برای ما بسیار حائز اهمیت است، توجه به خانواده‌ها به عنوان شرکای یادگیری و توجه به کرامت معلمان است. تقویت حس تعلق به مدرسه، احساس ارزشمندی کودکان و احترام به همه دانش‌آموزان از دیگر اهدافی است که ما به دنبال تحقق آن هستیم.
حکیم زاده با اشاره به دیگر اقدامات این معاونت اظهار کرد: پاسداشت کرامت کودکان، توسعه مدارس کارآمد بر اساس سند تحول، استفاده از بستر‌های مناسب مانند ادبیات، نمایش و ..؛ و ایجاد شبکه‌ای نظام‌مند برای یادگیری معلمان از دیگر اقدامات در دست انجام ماست. وی با اشاره به لزوم سیاستگذاری با همکاری ذینفعان این حوزه گفت: نرخ تکرار پایه، ترک تحصیل، جذب دانش‌آموزان شش سال تمام و ... همه و همه در همه استان‌ها و شهر‌ها در اختیار ماست و ما از این آمار اطلاع کامل داریم و برای مدیریت آن تلاش میکنیم. اقدامات ما باید هدفمند باشد و منجر به بهبود شاخص‌های ما شود. همچنین تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که در آن هدف‌گذاری انجام شده است تا بدانیم که هر چقدر پشت میز بنشینیم و سیاستگذاری کنیم، برنامه کارآمدی نخواهیم داشت و برنامه‌ها باید با تعامل با مدیران و معاونان و ذینفعان نوشته و تهیه شوند.
حکیم زاده اضافه کرد: یکی از برنامه‌های جدی ما برای توانمندسازی معلمان، برنامه ارتقا توانمندی‌های قرآنی معلمان است. این برنامه در استان‌های خراسان رضوی، قزوین، زنجان و سمنان اجرا شده است.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توجه ویژه رییس دولت چهاردهم به حوزه آموزش و پرورش گفت: این فرصت فوق‌العاده‌ای است که ما در دولت چهاردهم به دست آوردیم که دکتر پزشکیان اهتمام ویژه‌ای نسبت به آموزش و پرورش دارند. همانطور که آقای پزشکیان اعلام کردند، عدالت در زیرساخت‌ها و ارتقا کیفیت یادگیری در مدارس دولتی در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد. اصلاح روش‌های آموزش نیز بر عهده معاونت‌های آموزشی است.
باید کاری کنیم که همه دانش‌آموزان حس کنند که برای مدرسه اهمیت دارند
وی با اشاره به تغییر و تحول تدریجی آموزش در کلاس‌های درس گفت: ما همیشه فکر میکردیم که تحول آموزش در کلاس‌ها بسیار دور از دسترس باشد، اما باید از نقطه‌ای این تغییرات شروع شود و با کمک خود معلمان و مدیران این تغییر و تحول به نحوی درست انجام شود. ما باید کاری کنیم که همه دانش‌آموزان حس کنند که برای مدرسه اهمیت دارند. همچنین تغییر چیدمان کلاسی نیز مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد که چیدمان کلاسی بر اساس کار گروهی و تیمی انجام شود و این به معلمان آموزش داده خواهد شد.
باید نگرش‌ها عوض شود
وی افزود: باید نگرش ما عوض شود و بدانیم که دانش‌آموزان در کنار هم یاد میگیرند. جشنواره تحول یادگیری نیز در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد و آموزگارانی که از روش‌های مبتکرانه خود در کلاس استفاده کردند میتوانند در این جشنواره از کار خود رونمایی و در آن مشارکت کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم حل مشکلات آموزش و پرورش با همکاری ذینفعان تاکید کرد:یکی از باور‌های اصلی رییس جمهور این است که ما باید برای ذینفعان، معلمان و مدیران ارزش قائل شویم. چرا ما باید فکر کنیم که میتوانیم بهتر از آن‌ها مشکل را تشخیص دهیم؟ لذا ما باید مشکلات را نه برای ذینفعان بلکه با مشارکت آن‌ها برطرف کنیم. ما برای تحقق این هدف اجتماعی از معلمان نیز ایجاد کرده ایم که ۲۴۶ هزار عضو دارد و معلمان میتوانند در آن با یکدیگر تعامل داشته باشند.
حکیم زاده ضمن ارائه آمار آموزش عشایر گفت: ما حدود هفت هزار و صد و سی آموزشگاه عشایری داریم. دانش‌آموزان عشایری ما به ۲۱۸ هزار و صد و هفده نفر و کلاس‌های ما به ۱۴ هزار و پانصد و سی و دو کلاس میرسند. همچنین سه هزار راهبر میدانی در کلاس‌های عشایری حضور دارند و آن‌ها را بررسی میکنند. همچنین ۶۵۰ هزار دانش‌آموز نیز در کلاس‌های چند پایه تحصیل میکنند. بیش از سیصد مدرسه نیز یک یا دو دانش‌آموز دارند و پنج هزار مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز دارند. وی با اشاره به اجرای طرح حامی در این معاونت در راستای تحقق عدالت آموزشی اظهار کرد: در طرح حامی ما به دنبال از بین بردن فقر یادگیری هستیم. ضعف پایه تحصیلی بنیان موفقیت آتی دانش‌آموزان را سست خواهد کرد و لزوما توانمندسازی معلمان نیز نمیتوانند این موضوع را حل کند؛ لذا باید برای برخی از دانش‌آموزان کلاس‌های تقویتی برگزار شود.
طرح حامی با محوریت مدیران مدارس برنامه‌های جبرانی برای دانش‌آموزان
در طرح حامی با محوریت مدیران مدارس برنامه‌های جبرانی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و عدالت اجتماعی نیز همین را اقتضا میکند. سرنوشت هر کشوری به آموزش و پرورش آن وابسته است و یکی از مهمترین ارکان عدالت آموزشی توجه به دانش‌آموزانی است که به اندازه کافی حمایت نمی‌شوند. یک جامعه توسعه‌یافته به همه فرزندان و دانش‌آموزان خود نیاز دارد. برنامه‌های ما نیز برای همه مدارس در همه مناطق کشور خواهد بود.
وی همچنین درباره رتبه ایران در آزمون‌های جهانی تیمز گفت: از سال ۱۹۹۵ ایران در آزمون‌های تیمز شرکت میکند. نمره میانگین تیمز ۵۰۰ است و ما تا کنون نتوانستیم به میانگین برسیم. رتبه ما از بین ۲۶ کشور در سال ۱۹۹۵ از ۲۶ کشور ۲۵ شده است و در سال ۲۰۲۴ نیز این رتبه تغییری نکرده است. ما باید تلاش کنیم تا نمره خود را به میانگین برسانیم.
حکیم زاده با ابراز نگرانی نسبت به تعطیلی آموزش حضوری گفت: فضای مجازی به عنوان یک مکمل برای آموزش بسیار خوب است، اما نمیتواند به عنوان بستر اصلی آموزش تلقی شود و بهره‌وری خوبی در آن مشاهده نمی‌شود؛ لذا ما نگرانی خود را بابت لغوشدن آموزش حضوری اعلام میکنیم.

ارسال نظرات