السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۱۴۸۲

آغاز هدایت تحصیلی از پایه هفتم/ اهمیت هدایت تحصیلی در شکل گیری آینده شغل دانش آموزان

شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۶

فرایند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان از پایه هفتم آغاز می‌شود و نمرات دروس تخصصی در پایه‌های هفتم، هشتم و به‌ویژه نهم نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر انتخاب رشته دارند؛ موضوعی که نیازمند توجه و همراهی جدی خانواده‌ها برای مدیریت مسیر تحصیلی و شغلی فرزندان است.

محمدرضا سهیلی دکترای روان‌شناسی تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره اهمیت فرایند هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: قطعا فرآیند هدایت تحصیلی در سال جدید بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش که به مدارس ارسال می‌شود، انجام خواهد شد.براساس این دستورالعمل ها در این فرایند دانش‌آموزان آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب خواهند کرد و در پایه دهم ادامه تحصیل می دهند.

وی افزود: اجرای درست هدایت تحصیلی به ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه و استان بستگی دارد. در سال‌های اخیر با توجه به گرایش دانش‌آموزان به شاخه‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش، ظرفیت پذیرش هنرستان‌ها در رشته‌های مختلف با تراکم بالای درخواست‌ها مواجه شده که با مشکلاتی روبرو هستند، این موضوع ممکن است برخی دانش آموزان نتوانند رشته مورعلاقه خود را انتخاب کنند، در حالی که تمام تلاش آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهند و پس از آن یا وارد دانشگاه شوند یا وارد بازار کار و یا هر دو مسیر را دنبال کنند.

این روانشناس درباره تأثیرهدایت تحصیلی صحیح بر مسیر شغلی آینده دانش‌آموزان بیان کرد: یکی از اهداف هدایت تحصیلی که براساس ماده ۲ آیین‌نامه هدایت تحصیلی و شغلی مشخص شده است؛ نخست شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان که با انجام آزمون‌های رغبت و استعداد از مهر تا دی‌ماه صورت می‌گیرد. این آزمون‌ها به‌صورت آنلاین برگزار و نتایج آن در سامانه ثبت می‌شود.

سهیلی اضافه کرد: مورد دوم کمک به انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی است. برای این منظور جلساتی با حضور مشاور مدرسه، مدیر و همچنین اولیا برگزار می‌شود. در این جلسات رشته‌های مختلف تحصیلی اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و مسیرهای شغلی مرتبط با آن‌ها معرفی می‌شود. حتی از والدین شاغل در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و مهندسی دعوت می‌شود تا تجربیات خود را با دانش‌آموزان و خانواده‌ها در پایه نهم درمیان بگذرانند.

وی خاطرنشان کرد: سومین هدف هدایت تحصیلی، کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه کشور است که فرایند آن برعهده منطقه است و در مناطق مختلف بسته به شرایط بومی، سیاست توسعه و ظرفیت‌ها، ممکن است تأکید بیشتری بر رشته‌های مرتبط با صنعت یا کشاورزی وجود داشته باشد.

این روانشناس بیان کرد: به دلیل گستردگی و تعداد بالای دانش‌آموزان، طبیعتاً ممکن است عده‌ای بعد از انتخاب رشته احساس کنند که علاقه واقعی‌شان در جای دیگری بوده است. ولی خوشبختانه درصد این دانش‌آموزان نسبت به کل جمعیت کم است. باتوجه به نتایج آزمون ها، علایق، شخصیت دانش آموزان بتوانند در شاخه های تحصیلی موجود ادامه تحصیل دهند، هدف اصلی آموزش و پرورش، مدرسه به عنوان نظام تعلیم تربیت کشور و خانواده این است که به دانش آموزدر بزرگترین تصمیم زندگی خود کمک کنند.

سهیلی به نقش مهم خودِ دانش‌آموزان در انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی اشاره و تأکید کرد: فرآیند هدایت تحصیلی از پایه هفتم آغاز می‌شود. نمرات تخصصی پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه در تعیین رشته اثرگذار هستند. بنابراین دانش‌آموزان باید از همان ابتدای متوسطه اول به این موضوع توجه کنند و تلاش کنند در دروس تخصصی نمره حدنصاب را کسب کنند.

وی افزود: والدین هم لازم است به‌صورت ویژه نمرات خرداد ماه دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را پیگیری کنند؛ چراکه این نمرات مستقیماً در فرایند هدایت تحصیلی تأثیرگذار است.

ارسال نظرات