
یادداشت؛ در رثای شهدای علم و فناوری
استراتژی علم و فناوری کشور مبتنی بر عملکرد امثال شهید شهریاری و شهید فخریزاده و به خصوص مدل فکری و عملی دکتر مهدی طهرانچی میتواند درسآموز برای سیاستگذاران این حوزه باشد.
تازه ها
آرشیو
استراتژی علم و فناوری کشور مبتنی بر عملکرد امثال شهید شهریاری و شهید فخریزاده و به خصوص مدل فکری و عملی دکتر مهدی طهرانچی میتواند درسآموز برای سیاستگذاران این حوزه باشد.
«دانشجوی دکتری فیزیولوژی دانشگاه آزاد خرمآباد هستم. همین چندماه پیش کنکور دکترا دادم که خیلی عجیبوغریب بود. برگههای آزمون بهطور کامل تایپ شده است و حتی اسم داوطلب هم از قبل نوشته شده است. منتها من روی برگه داشتم دنبال جایی میگشتم که اسمم را بنویسم...»
جامعهشناس و استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: یکی از راهکارها برای جلوگیری از مهاجرت این است که شرایط مناسب برای آحاد جامعه از جمله متخصصان و سرمایهگذاران فراهم کنیم و سیاست مهماندوستی و سازگاری را با دیگران در پیش بگیریم.
دکتر محمدجواد ظریف در مقاطع مختلف، از ابتدای انقلاب تاکنون خدمات فراوانی به ایران داشته است. بخشی از این خدمات را در دوران پایان جنگ، با نقشآفرینی در عرصه دیپلماسی و بخشی دیگر را در دوران برجام مشاهده کردیم، جایی که توانست با بهرهگیری از دانش و تجربه خود، یکی از پیچیدهترین مذاکرات تاریخ ایران را به نتیجه برساند.
هر سال هزاران دانشآموز ایرانی به امید موفقیت تحصیلی و شغلی در آزمون سراسری یا کنکور شرکت میکنند؛ آزمونی که با توجه به ظرفیت محدود دانشگاههای معتبر و رقابت شدید، به یکی از مهمترین چالشهای آموزشی کشور تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیسجمهور در مطلبی نوشت: «جامعه ایران در چند دهه گذشته همواره دچار تحولات اجتماعی بوده که برخی از آنها آشکارا و برخی دیگر در لایههای زیرین در حال تکوین بودهاند. این تحولات از ویژگیهای مهمی برخوردار بوده که شاید مهمترین و بارزترین وجه آن بروز و ظهورهای سینوسی و مقطعی بوده است. اما در یک دهه اخیر سرعت، عمق و گستره این تحولات آنچنان بوده که بخش زیادی از این تغییرات از لایههای زیرین به سطح کشیده شده و کاملا قابل ملاحظه و مشاهده شده است.
نظام آموزش عالی ایران در حال حاضر با مسائل پیچیده و چالشهای فراوانی روبرو است که کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی را تحت تأثیر قرار میدهد. تحقیق جدیدی که در این زمینه انجام شده، با تحلیل و بررسی این مسائل به دنبال راهکارهای مناسب برای مدیریت بهتر این نظام بوده است.
مقاله حمید رضا نویدی قاضیانی استاد گروه علوم کامپیوتر دانشکده علوم پایه دانشگاه شاهد، تحت عنوان ”آنالیز بازی صلح و جنگ با استراتژیهای متفاوت در محیطهای رقابتی ساده و نویزی” در اولین همایش علوم و فناوریهای نوظهور و شالوده شکن در حوزه دفاعی که در دانشکده افسری امام علی (ع) برگزار شد، به عنوان مقاله برگزیده نائل آمد.
اگر روانشناسی را علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی آدمی بدانیم، از آنجایی که رفتارهای انسان و دنیای ذهنی او، گستره وسیع و تنوعی بیبدیل نسبت به دیگر حیوانات دارد و به تناسب تحولات همه جانبه اعصار، رشد و پیچیدگی مییابد، و از آنجایی که انسان از پیچیدهترین شکل زیست در همه جنبههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی، معنوی و... برخوردار است، بنابراین باید گفت دانش روانشناسی از پررمز و رازترین دانشهای بشری است؛ چرا که درونیات انسان را مطالعه و بررسی میکند. انسانی که پدیدآورنده بسیاری از پیچیدگیهای موثر بر زندگی خود و دیگر انواع جانداران است؛ از این رو دانش روانشناسی که بخشی از رسالتش حل چالشهای انسان است، میتواند خود نیز به چالش و حتی مشکلی برای زندگی انسان تبدیل شود. این موضوع نه به خاطر ماهیت این علم بلکه به شیوه نگرش انسانها نسبت به کاربرد اصول و نظریههای متنوع آن، مربوط است و البته محدود و محصور به جامعهای خاص نیست و بهنظر میرسد در بسیاری از جوامع، این دانش که نزدیکترین دانش به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان است هم مشکل در نگرش نسبت به آن وجود دارد و هم کاربرد آن کم و بیش با نقائص و کجرویهایی، همراه شده است.