بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۸۶۸
در اولین جلسه کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی امور مرتبط با کودکان و نوجوانان بررسی شد؛
اولین جلسه کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی امور مرتبط با کودکان و نوجوانان در وزارت آموزش و پرورش با محوریت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار شد.
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرنگار بازارکار، در این نشست تخصصی نمایندگان دستگاه های مختلف شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت دادگستری، شورای ملی فضای مجازی، دانشگاه فرهنگیان، دستگاه های ذیربط آموزش و پرورش و ... حضور داشتند و به ارائه نظرات خود در زمینه چالش ها، آسیب ها و فرصت های مربوط به حقوق کودک پرداختند.
مجتبی همتی‌فر (معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک) در این نشست با اشاره به لزوم توجیه سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: این سند که به تازگی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده باید برای نظام تعلیم و تربیت  و نهادهای مسئول در قبال آن شرح داده شود.
وی افزود: از آنجایی که مکاتباتی درباره گزارش‌دهی و انجام تکالیف از سوی سازمان ها نیز صورت می‌گیرد باید این سند ابتدا به صورت کامل بررسی و تشریح شود. گام اول این است که ما به عنوان نهاد های تصمیم گیر و سیاستگذار توجیه شویم تا بتوانیم برنامه‌های خود را در این حوزه تدوین و طراحی کنیم.
آموزش و پرورش مهمترین نهاد برای حمایت از کودکان است
در ادامه سید علی کاظمی (دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک) نیز با اشاره به موضوع حق آموزش گفت: حق آموزش پس از حق حیات و رشد بزرگترین حق کودک است. از این جهت در آموزه‌های اسلامی نیز حق آموزش بسیار مهم است. حق آموزش حقی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی است‌. در کشور ما نیز به این موضوع توجه شده و عنایت ویژه ای وجود داشته است‌.
 وی افزود: در بحث ثبت نام نیز این موضوع به عنوان یک تکلیف درنظر گرفته شده است و آموزش در قانون اساسی نیز جدی محسوب می‌شود. بحث آموزش کودکان تا مقطع متوسطه اجباری و رایگان است و چتر شمول آن گسترده شده است. همچنین توجه به آموزش اتباع وجود داشته و هرکسی که در گستره کشور ما زندگی میکند باید درس بخواند.
وی با اشاره به لزوم نگاه ویژه به کودکان خاص گفت: آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. صادقانه آموزش و پرورش مهمترین نهاد برای حمایت از کودکان است. لذا کودک در مدار آموزشی قرار دارد و باید در مدار حمایتی نیز جایگاه ویژه ای داشته باشد. آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد حاکمیتی باید به این موضوع توجه کند. قانون حمایت از حقوق کودکان نیز به همین موضوعات اشاره میکند.
مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک نظارت میکند
وی تصریح کرد: مرجع ملی حقوق کودک در وزارت دادگستری بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک نظارت میکند. ما در این زمینه نیز نقش مستقیم و مهمی داشته ایم چرا که در دین مبین اسلام نیز به این موضوع اشاره شده است و ما نیز در آن پیشرو بوده ایم‌. این جزو اولین سندهایی بود که بعد از انقلاب ما به آن پیوستیم. در کنار اینها، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان نیز تصویب شد و وظایفی برای ۱۳ دستگاه درنظر گرفته شد. لذا ما زیرساخت خوبی از اسناد گوناگون داریم.
قطعی و محدودیت های سامانه شاد مشکلات زیادی ایجاد کرده است
دکتر سیدآرش وکیلیان مدیركل فرهنگی و اجتماعی مركز ملی فضای مجازی با اشاره به موضوعات و مشکلاتی که درباره سامانه شاد وجود دارد گفت: هنوز مشکلاتی در این سامانه وجود دارد که یکی از آنها احراز هویت است. به گزارش بازارکار، هنوز بسیاری از افراد که نه جزو اولیاء هستند و نه نسبتی با دانش‌آموزان دارند میتوانند وارد این سامانه شوند و با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند. موضوع بعد بحث رده بندی محتوا در شاد است که هنوز به این موضوع نیز رسیدگی نشده است. همچنین موضوع حذف محتوای مجرمانه نیز وجود دارد که اقدامات خوبی در آن زمینه صورت گرفته اما همچنان کافی نیست.
پیش بینی ردیف بودجه برای آموزش مجازی در برنامه هفتم
وکیلیان ادامه داد: متاسفانه امکان اتصال اولیا به مشاوره نیز در این سامانه وجود ندارد، مورد بعدی بحث تولید محتوی جذاب و رقابتی است. این مربوط به منابع مالی و درآمدی است. متاسفانه هنوز این موضوع معطل است اما امیدواریم بتوانیم برای آموزش مجازی در سال ۱۴۰۳ ردیف بودجه داشته باشیم. متاسفانه اختلالات و قطعی‌های این سامانه نشان دهنده نبود اهتمام و جدیت کافی است.
به گزارش بازارکار، مدیركل فرهنگی و اجتماعی مركز ملی فضای مجازی از تلاش برای تخصیص بودجه  تاکید کرد: باید محیط صیانت شده ای برای دانش‌آموزان فراهم شود. متاسفانه در وزارت آموزش و پرورش استراتزی ویژه ای برای فضای مجازی وجود ندارد. اگر کسی نیز هست که میتواند در این موضوع پیشنهاداتی ارائه کند، مرکز پژوهش ها آمادگی دریافت این پیشنهادات را دارد. همچنین در زمینه طراحی مدل درآمد مناسب بین آموزش و پرورش و همراه اول هنوز مشکلاتی وجود دارد. و کم کاری ها بیشتر از سوی آموزش و پرورش است.

در این نشست عاطفه صدیقیان دبیر کارگروه و کارشناس حمایت اجتماعی کودک سازمات ملی تعلیم و تربیت نیز بر تعامل و همکاری بیشتر با دستگاه های مختلف متولی حقوق کودکان تاکید کرد.
در این نشست نمایندگان شورای عالی عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه فرهنگیان و ... نیز دغدغه ها و نگرانی ها و پیشنهادات خود را در حوزه آموزش و پرورش، حقوق کودک و ... بویژه آسیب های آموزشی مرتبط با حضور اتباع خارجی مطرح کردند.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات