تازه ها
به گزارش خبرنگار بازارکار، مدیر کل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در نشست مطالعات تطبیقی آموزش های مهارتی با اشاره به مشکل اصلی کشور در حوزه مهارت آموزی گفت: به عقیده من مشکل اصلی ما بی خبری و ناآگاهی از تغییرات جهانی در حوزه مهارت آموزی نیست بلکه این نگاه و دید متولیان این حوزه است که مشکل ساز شده است.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه بازار کار در ارتباط با مهارت اموزی اظهار کرد: بازارکار یکی از موضوعات اصلی مرتبط به مهارت آموزی است و این دو حوزه با هم ارتباط خیلی نزدیکی دارند. این در حالی است که در جلسات مربوط به بررسی موضوع مهارت آموزی در کشور، خبری از فعالان بازار کار نیست و در این جلسه نیز تنها یک نفر از این حوزه در جلسه حضور پیدا کرده است. این ناشی از رویکرد اشتباه متولیان حوزه مهارت آموزی است. اگر بخواهیم ارتباط بازار کار را درست بکنیم باید از افراد این حوزه استفاده کنیم. ما باید از آموزش به بازار کار برسیم. اگر به این مقوله توجه نکنیم، هیچوقت نمی توانیم در حوزه مهارت آموزی به نتیجه برسیم.
مسلمی با اشاره به تغییراتی که در زمینه آموزش در سالهای اخیر رخ داده گفت: یکی از این تغییرات، تغییرات سیستماتیک و تغییر سیستمهای آموزشی بوده است. این تغییر منتج به انسجام و یکپارچگی بیشتر سیستمهای آموزشی چه در سطح عالی و چه در سطح عمومی شده است. مدلپذیری آموزشهای حرفه ای بشدت افزایش یافته است. آموزشهای خاص یک شغل کمتر شده اند اما بیس و پایه آنها گسترده تر شده است. تنوع گروههای هدف افزایش پیدا کرده است و ما با گروههای سنی میانسال و کهنسال نیز مواجه هستیم. این به علت افزایش سن کار و افزایش امید به زندگی بوده است که سبب ایجاد انگیزه مهارت آموزی مجدد شده است. همچنین ارائه دهندگان حوزه مهارت بیشتر شده اند. از سوی دیگر در بازار کار نیاز به افراد در سطوح پایین تر شغلی به مرور در حال کاهش پیدا کردن است؛ چرا که این حوزه به سمت اتوماسیونی شدن پیش رفته و به تدریج چنین مشاغلی حذف میشوند و رباتها آنها را انجام میدهند.
مدیر کل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به لزوم انعطاف پذیری بیشتر آموزش در کشورمان گفت: تغییرات مهارت آموزی سبب شده تا ما در کشور خود نیاز به انعطافپذیرتر شدن را حس کنیم. در یک نگاه کلی، آموزشهای عالی مهارتی به سمت تکثرگرایی حرکت کرده اند.این در بعضی از کشورها کمتر و در برخی بیشتر بوده است.
11111111111
مصطفی آذرکیش از دانشگاه تربیت دبیر با اشاره به موضوع مهم آموزشهای مهارتی اظهار کرد: یکی از مواردی که با توجه به تغییرات و تحولات دنیای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است مشاغل جدید است. متاسفانه ما به این موضوع در آموزشهای خود توجه نکرده ایم.
وی ادامه داد: با توجه به ویژگی های نسل جدید باید تمام پیشفرضها راجع به نسل جدید تغییر کند. این نسل به دنبال آزادی عمل رشد و توسعه فنی هستند. بسیاری از بچه ها در کشور ما این ویژگی را دارند و همچنین در جستجوی ثبات هستند. تلاش نظامهای آموزشی کشور برای این است که ما این نسل را برای چالش های پیش رو آماده کنیم.
وی با اشاره به سرعت پایین بهروزرسانی کشور بر اساس این استانداردهای جدید گفت: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش و نظامهای فنی و حرفه ای رسمی و غیررسمی تلاش برای وفق دهی خود با این شرایط را آغاز کرده اند که البته از نظر من کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، دیر و کند صورت گرفته است.
وی با اشاره به مهارتهای مورد نیاز برای تربیت نسلهای جدید تصریح کرد: مورد بعدی مهارت هایی است که شهروندان در آینده به آن نیاز دارند. بر اساس تحلیلهای بین المللی، ۵۶ دلتا (مهارت و نگرش) در قالب ۱۳ گروه مهارتی و چهار مقوله اصلی ارائه کرده است. ما باید به همه این نیازها توجه کنیم. بحث ارتباطات و انعطاف فکری اثربخشی تیمی را افزایش میدهد. اگر میخواهیم نسل بعدی را تربیت کنیم، باید به موضوعاتی مانند همدلی در بین دانش آموزان توجه کنیم. در کل نباید به این موضوع تک بعدی نگاه کرد.
این صاحب نظر حوزه آموزش های مهارتی، با اشاره به هدف نهایی این برنامهها اظهار کرد: به طور کلی موضوعات مربوط به برنامه ریزی و روشهای کاری مذکور با هدف ایجاد توازن و درک عمیق تر در آموزش نسل جدیدتر دنبال میشوند. همچنین یونسکو نیز سه پیشنهاد راهبردی برای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۹ معرفی کرده است که باید به آنها نیز توجه کرد. همچنین جوامع به سمت اتوماسیون سازی میروند و مشاغل جدید ایجاد شده اند. این تغییر بسیار مهمی در سطح جهان است. راهکارهایی که یونسکو میدهد و نتایجی که ما به دست میآوریم به این معناست که باید در آینده شرایط طوری مهیا شود که با این تغییر سازگار شویم. همچنین شورای اشتغال، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب باید همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات