بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۳۸۷
پوستر و تمبر هشتاد و پنجمین سالروز تأسیس دانشگاه صنعت نفت در حاشیه سی‌وچهارمین نشست هیئت امنای این دانشگاه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶

به گزارش بازارکار از شانا، پوستر و تمبر هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه صنعت نفت بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۹ خرداد) در حاشیه سی‌وچهارمین نشست هیئت امناء این دانشگاه با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.
بر طبق این گزارش، پوستر و تمبر هشتاد و پنجمین سالروز تأسیس دانشگاه صنعت نفت به مناسبت یادبود ۹۰ دهه خدمت این دانشگاه طراحی و رونمایی شد. با توجه به اهمیت صیانت منابع عظیم نفت و گاز در کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص برای توسعه و بهره‌برداری بهینه از این منابع در زمره اولویت‌ها و اهداف راهبردی وزارت نفت قرار دارد.
برای نیل به این هدف، دانشگاه صنعت نفت ماموریت دارد تا با بسیج تمامی امکانات در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری، این نیاز مهم را برآورده سازد، از این رو دانشگاه صنعت نفت افزون بر ارائه دوره‌های تخصصی در مقاطع مختلف، با ایجاد زمینه همکاری با دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور، به این امر مهم اهتمام ورزیده و گام‌های اساسی برداشته است.
از آن میان می‌توان به اعزام دانشجو به خارج از کشور در مقاطع کارشناسی‌ارشد و همکاری با دانشگاه‌های داخل کشور جهت راه‌اندازی رشته‌های بالادستی نفت اشاره کرد، از سوی دیگر، دانشگاه صنعت نفت در کنار انجام امور آموزشی، از پیشرفته‌ترین امکانات پژوهشی نیز برخوردار بوده و با ایجاد رابطه نزدیک با صنعت نفت کشور و مراکز علمی تحقیقاتی خارج از کشور، به سطح توانمندی نیروهای تربیت شده هرچه بیشتر افزوده است.
فعالیت‌های آموزشی در سطوح عالی در صنعت نفت ایران به‌ صورت رسمی در سال ۱۳۱۸ با تاسیس آموزشگاه فنی آبادان شروع شد، با توسعه این آموزشگاه، نام آن به دانشکده فنی آبادان و سپس به دانشکده نفت آبادان (Abadan Institute of Technology) تغییر یافت. با توجه به گسترش فعالیت‌های آموزشی دانشکده نفت آبادان و نیاز کشور به تربِیت نیروهای متخصص در صنایع نفت و گاز، این دانشکده در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه صنعت نفت ارتقا یافت.
برنامه‌های آموزشی در آموزشگاه فنی آبادان توأم با کار بود و دانشجویان که به‌عنوان کارمند استخدام می‌شدند، دو پنجم وقت خود را در آموزشگاه و سه پنجم آن را در پالایشگاه آبادان صرف کارآموزی می‌کردند. بدین ترتیب پس از یک سال آموزش مقدماتی تمام‌وقت و چهار سال آموزش توأم با کار با درجه کارشناس فنی در رشته‌های شیمی نفت، مهندسی پالایش، مهندسی مکانیک و مهندسی برق فارغ‌التحصیل و عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف، عموماً در پالایشگاه آبادان می‌شدند.
در سال ۱۳۳۵ با تغییر سیستم‌ آموزشی در صنعت نفت کشور که متأثر از زمان و شرایط موجود بود، نام آموزشگاه به دانشکده فنی آبادان تغییر یافت. برنامه‌های آموزشی بر روی رشته مهندسی عمومی متمرکز گردید و دانشجویان از سال چهارم دبیرستان و از طریق امتحان ورودی و مصاحبه، پذیرفته می‌شدند. سال ۱۳۴۰ آخرین سال پذیرش دانشجو در این دوره بود که دانشجویان به مرور تا سال ۱۳۴۵ فارغ‌التحصیل شدند.
در سال ۱۳۴۱ مجدداً با تغییر برنامه‌های آموزشی، نام دانشکده فنی آبادان نیز به دانشکده نفت آبادان تغییر یافت. برنامه جدید تحصیلی نیز در رشته مهندسی نفت در گرایش‌های پالایش، اکتشاف و معدن و همچنین رشته بازرگانی و علوم اداری در گرایش‌های مدیریت و حسابداری تدوین شد.
در این دوره نیز برنامه‌های آموزشی، شامل تحصیل توأم با کارآموزی بود که سه سال آموزش تمام‌وقت و یک سال کارآموزی در واحدهای مختلف صنعت نفت را در بر می‌گرفت. دانشجویان در پایان تحصیل با درجه کارشناسی فارغ‌التحصیل و عموماً در صنعت نفت استخدام می‌شدند. از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ بنا به نیاز صنعت نفت، برخی از رشته‌ها راه‌اندازی و یا از گردونه برنامه‌های آموزشی خارج شدند.
با شروع جنگ تحمیلی، چون امکان استقرار دانشکده در آبادان غیرممکن بود، ابتدا در سال ۱۳۶۰ دانشکده به گچساران منتقل شد. به دنبال بازگشائی دانشگاه‌ها در آذرماه ۱۳۶۱ فعالیت‌های آموزشی دانشکده پس از یک‌سال فعالیت در گچساران، در سال ۱۳۶۲ به مکان فعلی دانشکده نفت اهواز منتقل شد.
در سال ۱۳۶۸، پس از پایان شرایط جنگی در کشور با صدور مجوز تأسیس دانشگاه صنعت نفت از طرف وزارت فرهنگ و آموزش عالی، کلیه موسسات آموزشی موجود در وزارت نفت زیر پوشش دانشگاه قرار گرفتند.
برای وزارت نفت نیز این فرصت فراهم شد تا برای تحقق اهداف مورد نظر صنعت و بر اساس مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجوز شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی ضمن پوشش دادن واحدهای آموزشی موجود در صنعت نفت، اقدام به تأسیس دیگر مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف کردند.
از آن جمله می‌توان به تأسیس دانشکده مهندسی شیمی و پتروشیمی شهید تندگویان آبادان در بهمن ماه سال ۱۳۷۰ در محل قبلی دانشکده نفت آبادان و مرکز تحقیقات دانشگاه صنعت نفت در سال ۱۳۷۱ در محل دانشکده نفت اهواز اشاره کرد.

ارسال نظرات