بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۴۹۵
نویسنده: دکتر مهدی شیرمحمدی
زمانیکه در سال 1264 شمسی در شوش ایران، خانم تولوز باستان شناس فرانسوی با پتک به جان سرستون 12 هزار کیلویی کاخ داریوش شاه هخامنشی افتاده بود و با افتخار در کتاب خاطراتش می نویسد: « دیروز گاو سنگین بزرگی را که روزهای اخیر پیدا شده بود با تاسف تماشا کردم،تکان دادن چنان توده عظیمی غیر ممکن است.بالاخره نتوانستم بر خشم خود مسلط شوم،پتکی بدست گرفتم به جان حیوان سنگی افتادم.ضربات وحشیانه به او زدم.سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت.»، سپس با قراردادن قطعات این سرستون در 327 صندوق با اجازه ناصرالدین شاه قاجار در اسفندماه سال 1264 آن را به فرانسه حمل کردند.این سرستون بزرگ گاو دوسر کاخ آپادانا قسمتی از کاخ داریوش در شوش بود که یکی از سی و شش ستون پشتیبان سقف  درکاخ آپادانا محسوب می شد.و نمایانگر معماری هخامنشی و میراث فرهنگ ها و تمدن ایران در آن دوره بود.
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

زمانیکه در سال 1264 شمسی در شوش ایران، خانم تولوز باستان شناس فرانسوی با پتک به جان سرستون 12 هزار کیلویی کاخ داریوش شاه هخامنشی افتاده بود و با افتخار در کتاب خاطراتش می نویسد: « دیروز گاو سنگین بزرگی را که روزهای اخیر پیدا شده بود با تاسف تماشا کردم،تکان دادن چنان توده عظیمی غیر ممکن است.بالاخره نتوانستم بر خشم خود مسلط شوم،پتکی بدست گرفتم به جان حیوان سنگی افتادم.ضربات وحشیانه به او زدم.سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت.»، سپس با قراردادن قطعات این سرستون در 327 صندوق با اجازه ناصرالدین شاه قاجار در اسفندماه سال 1264 آن را به فرانسه حمل کردند.این سرستون بزرگ گاو دوسر کاخ آپادانا قسمتی از کاخ داریوش در شوش بود که یکی از سی و شش ستون پشتیبان سقف  درکاخ آپادانا محسوب می شد.و نمایانگر معماری هخامنشی و میراث فرهنگ ها و تمدن ایران در آن دوره بود.در حال حاضر موزه لوور فرانسه با بیش از 2500 هزار اثر هنری ایران، موزه بریتانیا انگلیس با 13 هزار شیء با ارزش باستانی ایران، موزه متروپلیتن آمریکا با 10 هزار آثار نفیس باستانی ایران، موزه پرگامون برلین آلمان با 360 قطعه از آثار تمدن ایرانی و موزه فلورانس ایتالیا هر کدام موزه هایی هستند که محل آثار به یغما رفته دوره های ساسانی،هخامنشی،اشکانی و قبل از آن متعلق به ایران به شمار می روند.این قبیل نمونه غارت گری ها را توسط استعمارگران غرب و شرق در طول قرون گذشته به دفعات متعدد بر سر مردم مظلوم ایران شاهد هستیم.
بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران شاهد حمله استعمارگران غربی به تغییر سبک و روش زندگی مردم کشورمان و هجوم به ارزش و باورهای ایرانی و اسلامی بوده ایم، تاجاییکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیرغاصب اسرائیل تغییر و تحولات فرهنگی را به صورت هدفمند در ایران دنبال کرده و می گوید: ما کاری می کنیم که مردهای ایرانی خودشان زن هایشان را برای نمایش دادن از خانه بیرون بفرستند.در سال جاری همزمان با عملیات مقتدرانه و بی سابقه موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم متجاوز اسرائیل در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق ،شاهد بودیم زمانیکه سردبیر رادیو اسرائیل« منشه امیر» در زمان حمله تلافی جویانه  ایران برنامه زنده را از ترس جان  خود  برای رفتن به پناهگاه ترک می کند .در روزهای بعد این کارشناس صهیون فارسی زبان به عملیات اقتدارآمیز ایران اذعان داشته و می گوید : «اینها فعلا چیزی نیست ، اگر ایران تصمیم بگیرد سلاح های دیگرش را استفاده کند آن وقت اوضاع بد میشود.»، این اعتراف تاریخی کارشناس صهیون فارسی زبان ما را به یاد مصاحبه صدام می اندازد جاییکه خبرنگار مجله فرانسوي اكسپرس در مصاحبه‌اي از صدام مي‌پرسد؛ «جنگ خليج فارس يك سال و هفت ماه طول كشيد. من نديدم شما يك ساعت لباس رزم بپوشيد، اما در هشت سال جنگ با ايران حتي يك ساعت لباس رزم را از تن بيرون نكرديد!» صدام در پاسخ مي‌گويد: «من در اين يك سال و هفت ماه در كويت يك مرد هم مقابل خود نديدم، اما در هشت سال نبرد با ايرانيان جز مردترين مردان روزگار، كسي روبه‌روي من نبود.زمانی که صدام بسیاری از شهرهای ایران را موشک باران می کرد، شهید حسن آبشناسان یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس نامه ای با این مضمون به او نوشت «اگر جناب صدام حسین ژنرال است و فنون نظامی را خوب می داند و نظریه پرداز جنگی است، پس به راحتی می تواند در دشت عباس با من و دوستان جنگ آورم ملاقات کند و با هر شیوه ای که می پسندد، بجنگد، نه این که با بمب افکن های اهدایی شوروی محله های مسکونی و بی دفاع را بمباران کند و مردم را به خاک و خون بکشد».صدام در جواب نامه وی، ژنرال قادر عبدالحمید را با گروه ویژه اش به دشت عباس که جولانگاه آبشناسان و شیران ایرانی او بود، فرستاد تا آن ژنرال عراقی در اصطلاح یک جنگ تخصصی را به وی نشان بدهد. دلاور دشت عباس که سال ها قبل در اسکاتلند، عبدالحمید و گروهش را در مسابقه کوهنوردی ارتش های منتخب جهان شکست داده بود، بار دیگر در نبردی حقیقی مقابل ژنرال عراقی قرار گرفت و بعد از یک درگیری طولانی، وی و لشکرش را شکست داد و توانست تعداد بسیاری، از جمله خود عبدالحمید را به مدد نیروهای کارآزموده و جنگ آورش به اسارت بگیرد.  این واقعیتی است که شهدا در دامان مادران خود پرورش یافته اند. همانطور که امام خمینی(ره) درباره نقش‌ زنان در دفاع ‌مقدس‌ می فرمایند : «پیروز و سرافراز باد نهضت ‌اسلامی‌ زنان ‌معظم‌ ایران، افتخار بر این ‌قشر عظیمی‌که ‌با حضور ارزشمند و شجاعانه ‌خود در صحنه های ‌دفاع، میهن ‌اسلامی‌ و قرآن‌کریم ‌و انقلاب ‌را به ‌پیروزی‌ رسانده ‌و اکنون‌ در جبهه ‌و پشت‌ جبهه ‌در حال‌ فعالیت ‌و آماده ‌فداکاری‌ هستند.زنان ایرانی در هشت سال دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند و کمک های زیادی در پیشرفت و موفقیت عملیات رزمی داشتند».  در ایران خانواده مهم ترین رکن جامعه است.در اینباره مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می فرمایند: «دشمن از زن ایرانی کینه دارد. غربی‌ها سالها است که می‌گویند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند و به مدارج عالی علمی، سیاسی و اجتماعی برسد اما زن ایرانی در بیش از چهل سال گذشته توانسته است با حجاب اسلامی و چادر در میدان‌های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی حاضر شود و به موفقیت‌ها و سربلندی‌های بزرگ دست یابد. ایشان تأکید کردند: موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باطل‌کننده تلاش‌های دویست، سیصد ساله غربی‌ها بوده و به همین علت آنها از زن ایرانی عصبانی هستند و به بهانه حجاب، اقدام به شبهه‌افکنی و فضا‌سازی می‌کنند.»، جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می نمود. زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام، به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر صبوری، عزم،همت، ایثارگری و کمک رسانی آنها نبود چنین مقاومت پیروزمندانه ای در آن دوران شکل نمی گرفت . سالهاست عناصر یهودی و بهایی فعال در رسانه‌های معاند در خارج از کشور به دنبال اجرای سیاست  نابودی و تضعیف خانواده ایرانی هستند. روپرت مرداک از یهودیان صهیونیست رئیس شبکه فارسی وان، سال‌های قبل به اجرای این برنامه اعتراف کرد: «برای نابودی ایران، باید درخصوص کلمه مقدسی به نام خانواده هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع مادر را در دستور کار خود قرار دهم. در ایران مادر خانواده همه چیز را مدیریت می‌کند و اگر مادر را به لجن بکشیم، تمام این جامعه به لجن کشیده خواهد شد. قصد این مجموعه رسانه‌ای آن است واژه‌ای به نام مادر و حیا را در ایران بدون مفهوم کند.»، در مناظره سال 1402 «مسئله گشت ارشاد» برنامه شیوه با حضور سعید شریعتی عضو حزب منحله جبهه مشارکت و جلیل محبی در شبکه چهار برگزار شد. سعید شریعتی می گوید: « مبنا در جامعه قرارداد اجتماعی است. اکثریت مردم خواهان لغو حجاب اجباری هستند. مدعی می شود مردم مخالف جرم انگاری در مورد حجاب هستند.حجاب در جامعه ما فرمان است وخواست اکثریت جامعه نمی باشد.»، در این خصوص باید گفت: همه ملت های جهان تاریخ خویش را پاس می دارند و در حفظ و آموزش آن به آحاد افراد خویش سعی تلاش می نمایند. در هیچ جای جهان، کشوری را نمی توان یافت که گذشته خویش را نفی و انکار کند؛ بررسی فرایند فرهنگ و تمدن در تاریخ بهترین وسیله معرفی روند پیشرفت و ترقی بشر است . اهمیت و ضرورت تاریخ برای حیات هر ملت بدان گونه است که برای آن، هرگونه هزینه، سرمایه، اهتمام و عنایتی صورت می گیرد. زیرا با تاریخ است که یک ملت مصونیت های لازم را برای حفظ خویش در بحران های هر عصر به دست می آورد. در شعر مربوط به «اندرزنامه انوشيروان»آمده:
زدانا بپرسيد سپس دادگر      كه فرهنگ بهتر بوديا گهر
چنين داد پاسخ بدو رهنمون      كه فرهنگ باشد زگوهرفزون
كه فرهنگ آرايش جان بود       زگوهر سخن گفتن آسان بود
گهر بي هنر زار و خوار است و مست     به فرهنگ باشد روان تندرست
فرهنگ در واقع ميراث جغرافيايي، محلي و زيستي آدم است. انسان در هر كجا كه زندگي مي كند بايد فرهنگ آنجا را بياموزد. ایرانیان بنیانگذار فرهنگ حجاب در تاریخ هستند. مردم ایران از دوران باستان پوشش و حجاب را نه تنها مختص زنان بلکه آن را از ویژگی‌های اهورایی مردان نیز می‌پنداشته و در مقابل، برهنگی و بی بند و باری را اهریمنی می‌دانسته است.
نقش‌ها و كتیبه‌های بر جای مانده از داخل و خارج از مرزهای ایران كهن، از هزاران سال پیش، گواهی می‌دهند كه نیاکان پارسای مردمان سرزمین پارس، نسبت به بسیاری از مردمان هم عصر خویش معتقدتر و پایبندتر به حفظ این ارزش آسمانی بوده‌اند.به طور نمونه هنگامی كه خشایارشاه به ملكه «وشی‏» دستور داد كه بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران، زیبایی اندام او را بنگرند، وی امتناع نمود و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد و به خاطر این سرپیچی، به حكم دادوران، عنوان «ملكه ایران‏» را از دست داد . زن در ایران قبل از اسلام و در دوره ساسانی جایگاه بسیار بالایی داشته و به عنوان یکی از اعضاء مهم جامعه در مسایل مختلف شرکت می کرده است به گونه ای که گاه تصمیم گیریهای نهایی را انجام داده است .تا جایی که چند تن از پادشاهان ایرانی زن بودند که از جمله آنان "آذر میدخت " دختر خسرو پرویز را می توان نام برد. چادر و شنل از عناصر مهم پوشش زنان ساسانی بوده که ما آن را بر سر ملکه آذرمیدخت، دختر خسرو پرویز که مدتی هم در ایران پادشاهی می کند می بینیم. وی نخستین زن در ایران است که به عنوان پادشاه رسمی و مستقل بر تخت نشست . وی سپس با اجرای قوانین عادلانه، بازسازی زیرساخت‌ها، کاهش مالیات و ضرب سکه سعی در ایجاد ثبات در ایران کرد . نوع پوشش زنان را می توان در دوران باستان از روی کتیبه های به جا مانده در مکان های باستانی(نقش رستم)، تخت جمشید، نقش رجب ، ظروف، تندیس ها و مجسمه های محافظت شده در موزه ها و در دوران بعد از اسلام از طریق منابع و کتاب های معتبر مانند شاهنامه فردوسی که آینه تمام نمای فرهنگ ایران زمین است، مشاهده کرد. در جامعه  امروزی ایران دانش و اطلاعات مردم نسبت به موضوع حجاب و عفاف زیاد نیست و با توجه به شبهات و سؤالاتی که نسبت به موضوع حجاب در جامعه مطرح می‌شود.زمانی که مردم اطلاع کافی در این زمینه نداشته باشند به طور طبیعی آسیب‌هایی به جامعه وارد می‌شود که حجاب یکی از این موارد است و برخی مردم با تحلیل‌های نادرست و شخصی دانستن حجاب از آسیب‌های عمیق آن نسبت به جامعه غافل هستند.  دانش مردم نیز نسبت به این مسائل می بایست تغییر کند. از طرفی دشمن از این فضا و موقعیت استفاده می‌کند و با  شبهه‌افکنی بین مردم سبب می‌شود رفتارهای مردم تغییر کند. از طرفی شبهات به درستی پاسخ داده نمی‌شود و این امر به فلسفه حجاب که خوب تبیین نشده و شبهات دشمن اضافه شده سبب بروز این وضعیت می‌شود.مردم باید اطلاعات بیشتر نسبت به این مسئله داشته باشند تا بتوانند در مسائل فرهنگی و دیگر مسائل وظایف خود را انجام دهند. برای اینکه بتوانیم موضوع فلسفه و حکمت حجاب را در جامعه تبیین کنیم. دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه  و مجموعه‌های عهده‌دار دانش‌افزایی در این زمینه نقش مؤثری دارند و باید در این زمینه علم و دانش مردم را افزایش دهند و به شبهات در سطح جامعه و شبکه های اجتماعی توجه شود تا مردم از نظر فکری در زمینه حجاب اقناع شوند.نقش مردم در فهم موضوع مهم است البته حاکمیت در زمینه افزایش فهم و دانش  مردم و تبیین موضوع و رفع شبهات وظیفه دارد. بالغ بر بیست دستگاه موظف هستند نسبت به موضوع حجاب  و مسائل دیگر فرهنگی کار کنند. فراجا و قوه قضاییه به عنوان دستگاه بازدارنده در بخش انتهایی قرار می‌گیرد زمانی که دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا کنند به طور طبیعی نقش فراجا و قوه قضاییه کمترمی شود.امروز قوانینی که شورای انقلاب فرهنگی در نظر گرفته باید اجرایی شود و حاکمیت نقش خود را برای بهبود وضعیت حجاب داشته باشد. در مسئله فرهنگی دچار این مشکل هستیم که سرعت تغییرات در جوامع زیاد است بنابراین خانواده‌ها باید آمادگی داشته باشند که بتوانند در مسائل مختلف نسل بعدی را با اعتقادات و ارزش‌ها همراه کنند.بسیاری از مسائل را می‌توانیم از طریق سریال و فیلمهای پر محتوا به مردم نمایش دهیم و هنر ابزار مهمی در تبیین مسائل می‌شود و مسؤولان به عنوان حاکمیت نقش به سزایی در رفتار مردم دارند.
در پایان سخن اینکه زمانیکه در سال 1264 شمسی در شوش ایران « خانم تولوز باستان شناس فرانسوی» با پتک به جان سرستون 12 هزار کیلویی کاخ داریوش شاه هخامنشی افتاده بود برای غارت میراث شکوهمند چندین هزار ساله ایران، ایشان یک نمونه بارز نماد تجاوز عنصراستعمارگونه غرب به شمار می رفت، نمونه دیگر این تاراج را امروز در حوزه فرهنگی کشور شاهد هستیم، جاییکه استعمارگران غرب وبا همکاری مزدوران خود فروخته داخلی در خصوص مسئله تهاجم فرهنگی و بی حجاب زنان در کشور از طریق امپراطوری رسانه ای خود علیه ایران بصورت بی وقفه تبلیغ می نمایند. خوشبختانه امروز علی رغم هجمه های صورت گرفته زنان و دختران محجبه ما در کشور در نقش هایی چون مادر خانواده،پزشک، مهندس، مدیر، اعضای شورای شهر،فرماندار و... به ایفای نقش و وظیفه می پردازند . در حال حاضر ایران بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو دارد که از این تعداد حدود ۵۰ درصد دختر و بیش از ۷۵۰ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی فعال هستند. تقریباً ۳۰ درصد از اعضای هیئت علمی ما، دانش‌پژوهان زن را شامل می شوند .

عضو هیئت علمی دانشگاه ،محقق و پژوهشگر

ارسال نظرات