ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۵۷
شرکت‌های دانش‌بنیان بستر لازم برای خلق ارزش افزودە اقتصادی را از کانال فناوری و نوآوری فراهم می‌کنند، بنابراین حرکت از یک اقتصاد منبع‌محور به سمت اقتصاد دانش‌محور، مستلزم تقویت زیست‌بوم کارآفرینی شهرها است و این موضوع باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲

به گزارش بازارکار از ایمنا، شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از دانش و فناوری‌های نوین، تحقیقات علمی و فرایندهای نوآورانه، محصولات و خدمات جدیدی را در حوزه‌های مختلف تولید و ارائه می‌کنند؛ این شرکت‌ها بیشتر از ایده‌ها و نوآوری‌های دانشگاهی و محققان استفاده می‌کنند و با هدف توسعه اقتصاد در کشور فعالیت دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلفی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع دارویی، فناوری‌های سبز و نیروی خورشیدی، رباتیک، نانوتکنولوژی، بهداشت و درمان، انرژی، کشاورزی و سایر حوزه‌ها فعالیت می‌کنند و با تمرکز بر توانمندی‌های داخلی و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند در توسعه فناوری و ایجاد اشتغال در شهرهای کشور تأثیر چشمگیری داشته باشند.

فعالیت این شرکت‌ها در شهرها متنوع است؛ طی سال‌های اخیر، دولت و سایر سازمان‌ها اقداماتی برای توسعه و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده‌اند، اما همچنان با چالش‌ها و مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی، نداشتن دسترسی به تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز، حقوق مالکیت فکری و فرهنگ کارآفرینی روبه‌رو هستند، همچنین فرایندهای بیروکراتیک و کند بودن بخش عمومی نیز مانعی برای رشد این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه اصفهان پس از تهران بیشترین سهم را در شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، مدیریت شهری این کلان‌شهر در دوره ششم عزم جدی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، خدمات شهری، پسماند و محیط زیست داشته است، از این رو تلاش کرده است برای رشد این شرکت‌ها تسهیلاتی همچون، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای در نظر بگیرد.

توجه به دانش‌بنیان‌ها برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی شهرها

لزوم حمایت و خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت و خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار می‌کند: شورای اسلامی شهر اصفهان در این دوره مصوباتی در راستای حمایت شهرداری از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، حتی تسهیلاتی از سوی شهرداری اصفهان برای استقرار آن‌ها در فضای مسکونی یا کاهش عوارض صدور پروانه این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: اگر شهرداری محصولی نیاز داشته باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند آن را تولید کنند، به‌طور حتم از آن خرید و حمایت می‌کند و حتی شهرداری بعضی از نیازهای خود را به این شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: از آنجایی که شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای استقرار نیاز دارند، حمایت واقعی از آن‌ها این است که بخشی از فضای شهر را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

زمین صنایع آلاینده می‌تواند فضای مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد

 

نورصالحی بیان می‌کند: صنایع بزرگ آلاینده همچون پتروشیمی و پالایشگاه باید از محدوده شهر خارج شوند و به شعاع ۵۰ کیلومتر بروند، درنتیجه زمین‌های این صنایع می‌تواند فضای مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

وی می‌گوید: دولت بعضی تسهیلات را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است که باید تکمیل شود تا این شرکت‌ها بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.‌

توجه به دانش‌بنیان‌ها برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی شهرها

نگاه شهرداری اصفهان تقویت زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان است

سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این شرکت‌ها یکی از سیاست‌های کلان نظام و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، همچنین شهرداری به‌عنوان یک نهاد بزرگ «اقتصادی اجتماعی» از دو سال گذشته جلساتی را تحت عنوان چهارشنبه‌های شهرک علمی و تحقیقاتی با همکاری معاونت برنامه‌ریزی برگزار می‌کند که هر هفته یک نماینده از یک نهاد همچون سازمان آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و مترو در این شهرک حضور پیدا می‌کند و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز متناسب با زمینه کاری این نهادها در این جلسات شرکت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان می‌گوید: با در نظر گرفتن تورهای فناوری توسط شهرداری از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بازدید از شرکت‌ها و سازمان‌ها دعوت به عمل آمده است تا مشاهده میدانی از نیازها و مشکلات داشته باشند.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت شهرداری روی «شرکت شهر و کار» برای عقد قرارداد فناورانه در راستای معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح می‌کند: هم‌اینک قانونی داریم که طی آن شرکت‌ها می‌توانند بخشی از مالیات خود را در قالب قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان مالیات پرداخت کنند که این فرصتی خوبی برای رشد دانش‌بنیان‌ها است.

برای توسعه پاک و سازگار با محیط زیست چاره‌ای نداریم جز اینکه به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان برویم

وی با اشاره به پیشرفت در حوزه پهپاد کاوشگر برای شناسایی و تشخیص حوادثی همچون آتش‌سوزی می‌گوید: از این فناوری ایام نوروز ۱۴۰۳ در باغ فدک برای شناسایی چادرهایی که پیک نیک روشن کرده بودند، استفاده کردیم، زیرا این پهپادها به دلیل مجهز بودن به دوربین‌های حرارت‌سنج از بالا تشخیص می‌داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان می‌گوید: بیشتر تجهیزات ما در حوزه مترو و اتوبوس وارداتی است، بنابراین باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنیم و به آن‌ها اجازه دهیم به این موضوع ورود کنند زیرا این حرکت برای شهروندان و بازار هدف بسیار تأثیرگذار است.

ابراهیمی بیان می‌کند: برای توسعه پاک و سازگار با محیط زیست چاره‌ای نداریم، جز اینکه به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان برویم، بنابراین نگاه شهرداری، تقویت زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان است، زیرا رشد این شرکت‌ها در سطح شهر موجب رشد ارزش افزوده و تولید ناخالص می‌شود و همه شهروندان از دستاورد این شرکت‌ها بهره‌مند می‌شود.

وی تاکید می‌کند: توسعه دانش‌بنیان‌ها یک استراتژی برای همه حوزه‌ها است.‌

توجه به دانش‌بنیان‌ها برای تقویت زیست‌بوم کارآفرینی شهرها

به گزارش ایمنا، با توجه به قانون جهش دانش‌بنیان و مجموعه قانون و مقرراتی که به این شرکت‌ها کمک می‌کند، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها خرید محصولات آن‌ها است تا چرخه فعالیت اقتصادی شرکت گردش داشته باشد و ادامه پیدا کند؛ شهرداری اصفهان در تلاش است با خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان از آن‌ها حمایت و به وسیله این شرکت‌ها نیاز خود را را نیز برطرف کند، زیرا باور داشتن به آن‌ها مسیر رشد کشور و جامعه را فراهم می‌کند.

برچسب ها:

ارسال نظرات