حلول ماه پر فیض شعبان، ماه آمادگی برای دعوت به مهمانی بزرگ خدا برهمگان گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۷۴۲۸
ترک تحصیل، مشکل عمده جوان و نوجوان امروز است که به نظر می رسد، تغییر رویکردهای آموزشی از محتوا محوری به مهارت محوری تاحدی می‌تواند چاره‌ساز معضل بی‌انگیزگی نسل جدید باشد.
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲

به گزارش بازارکار از قدس خراسان، نبود انگیزه و ترک تحصیل، مشکل عمده نوجوان و جوان امروزی است که باید برای آن کاری کرد و رویکردها و روش‌های سوخته گذشته گره‌گشای آن نیست. به باور کارشناسان، ایجاد فضایی برای انجام کار تیمی و در معرض چالش‌ها قرار گرفتن، به پرورش نسلی خلاق، متعامل و اهل زندگی کمک می‌کند؛ نسلی که در وهله نخست، از پس زندگی خود در اجتماعات مختلف ازجمله خانواده و محیط کاری و غیرکاری برآید و سپس بتواند نقش خود را به عنوان همسر، مادر و پدر به خوبی ایفا کند که این فضا برای نسل کودک و نوجوان باید در بستر مدارس اتفاق بیافتد.

مدارس در کنار آموزش در حال اجرای سند تحول هستند
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان گفت: موافقت اصولی، راه‌اندازی و مجوز تأسیس و توسعه ذیل یک مجوز واحد به عنوان مدارس غیر دولتی قرار دارد و تفاوت مدارس در رویکردهای آن‌هاست و درواقع مدرسه مجزا با مجوز خاصی وجود ندارد.
مرتضی مصطفی‌پور ادامه داد: به‌تازگی بخشنامه‌ای از سوی وزارتخانه به سراسر استان با عنوان مدارس تخصصی قرآنی اطلاع‌رسانی شده که علاوه بر آموزش‌های متعارف مدارس می‌توانند با رویکرد تخصصی قرآنی در زمینه حفظ، شروع به‌کار کنند.
وی بابیان اینکه مدارس در کنار آموزش در حال اجرای سند تحول هستند، خاطرنشان کرد: سند تحول ساحت‌های متفاوتی است که باید از سوی مدارس اجرا شود؛ مدارس تحولی و تربیت‌محور ما در بعد ساحت عبادی، سیاسی، زیستی یا ورزشی به فراخور نوع مدرسه و دانش‌آموز اجرا می‌شود.
کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی درباره تعداد مدارس با رویکرد خاص تخصصی خاطرنشان کرد: شاید عدد و رقم چندان جایگاهی نداشته باشد چون همه مدارس ما در تلاش هستند تمام‌ساحتی باشند و امسال سعی داریم مدارسی که در زمینه اجرای سند تحول، تلاش بیشتری دارند در نمایشگاه بین‌المللی قرآن با میزبانی وزارت فرهنگ گرد هم جمع کنیم.

رتبه‌بندی مدارس غیردولتی برای نخستین بار
مصطفی‌پور بابیان اینکه امسال به صورت آزمایشی در خراسان‌رضوی طرحی با عنوان رتبه‌بندی مدارس غیردولتی اجرا می‌شود، گفت: این طرح برای نخستین‌بار در خراسان‌رضوی اجرا شده و بر این اساس، تمام مدارس با شاخص‌های مختلفی ازجمله آموزش و سند تحول مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی تمام ابعاد و زوایا رتبه‌بندی می‌شوند.
وی افزود: در فاز اول، اعلام جزئیات و شاخص‌ها مانند رعایت قانون، به‌کارگیری ساحت‌های شش‌گانه سند تحول در رویکرد اصلی مدرسه و... مورد بررسی قرار می‌گیرد که هنوز به ما ابلاغ نشده است.

تربیت نیروی انسانی مورد نیاز اکوسیستم نوآوری
در شرایطی که برخی از دانش‌آموزان دچار بی‌انگیزگی شده و میل به ترک تحصیل دارند رویکردهای خلاقانه در حوزه آموزش می‌تواند بخشی از این بی‌میلی را مداوا کرده و از تعداد این دانش‌آموزان بکاهد.
بنیان‌گذار مدارس استارت‌آپی مشهد در گفت‌وگو با قدس خراسان در این باره گفت: این مسئله که آموزش و پرورش، محتوامحور بوده و خلاقیت و نوآوری در آن کمرنگ است، همیشه به عنوان یک دغدغه مطرح است.
حامد آرون با بیان اینکه در سال ۹۵ با رویداد استارت‌آپ ویکند آشنا شدم، افزود: در آن زمان تصمیم به برگزاری این رویداد در حوزه نوجوانان با عنوان رکاد یا رویدادهای کارآفرینی دانش‌آموزی گرفتم.
وی ادامه داد: باتوجه به استقبالی که از این رویدادها شد، ظرفیت تأسیس یک مدرسه کسب‌وکار با رویکرد کسب‌وکارهای دیجیتال ایجاد شد و رُکاد به عنوان نخستین مدرسه استارت‌آپی ایران، در سال ۹۸ راه‌اندازی شد.

ایجاد فرصت تجربه پیروزی و شکست در کسب‌وکار
مؤسس این مدارس با اشاره به بازتعریف ابعاد مختلف سیستم آموزش اعم از روش‌ها و محتوا برای یاددهنده و یادگیرنده خاطرنشان کرد: این مدل مدرسه‌داری می‌تواند نیروی انسانی موردنیاز اکوسیستم استارت‌آپی و فضای کسب‌وکارهای دیجیتال را که نیازمند نیروی انسانی ماهر هستند، تربیت کند.
آرون با بیان اینکه در دوره اول ۶۴درصد ضریب اشتغال داشتیم، گفت: خروجی این مدرسه افرادی هستند که به صورت فریلنسر یا استخدام در شرکت‌های مختلف استارت‌آپی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و اکوسیستم نوآوری شهر مشهد با این موضوع و ظرفیت کاملاً آشناست.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های چنین مدارسی ایجاد فرصت شکست برای دانش‌آموز است؛ نوجوان در سنین پایین در مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار قرار گرفته و می‌تواند ایده‌های خود را مورد محک قرار داده و حتی ممکن است شکست بخورد و تا زمانی که با مفهوم شکست روبه‌رو نشود امکان راه‌اندازی کسب‌وکار موفق را پیدا نمی‌کند.

نوجوان باید با پیچیدگی کار تیمی آشنا شود
مؤسس مدارس استارت‌آپی با بیان اینکه نوجوان باید با پیچیدگی کار تیمی آشنا شود، خاطرنشان کرد: این مدارس علاوه بر دروس آموزش و پرورش، دروس خاص خود را دارد که در مدارس دیگر آموزش داده نمی‌شود.
آرون با بیان اینکه سال تحصیلی ما با رویداد سه روزه استارت‌آپ ویکند آغاز می‌شود، گفت: در این رویداد دانش‌آموز بدون هیچ مقدمه‌ای در معرض ایده‌پردازی قرار گرفته و با کمک تسهیلگران در گروه‌های مختلف ایده‌های خود را پرورش داده و در روز پایانی به عنوان طرح آن‌ها را ارائه می‌دهد و بدین‌وسیله یک سال تحصیلی پرانرژی و پرچالش را آغاز می‌کند.
وی ادامه داد: ایده‌های حوزه آموزش کودک و نوجوان مورد حمایت ماست و در طول سال نیز ایده‌هایی را که قابلیت اجرایی شدن دارند، پیگیری کرده و به مرحله اجرا می‌رسانیم.

درسی که اعتماد به نفس را افزایش دهد، نداریم
مؤسس مدارس دانشمند کوچولو و مدیرعامل شتاب‌دهنده فانو نیز با اشاره به رویکرد مدل مهارتی و تجربه بنیان در این مدرسه گفت: هیچ درسی در فضای آموزش و پرورش نمی‌بینیم که شاخص اعتماد به نفس بچه‌ها را رشد و افزایش دهد یا به شاخص کار تیمی و خلاقیت بپردازد.
سید حسین حسینی افزود: این مدرسه با هدف آشنایی کودکان دوره پیش‌دبستانی و دبستانی با مدل‌های روز دنیا و با رویکرد مهارتی از سال ۹۸ کار خود را آغاز کرد و در کنار دروس آموزش و پرورش، یک‌سری مهارت‌هایی مانند دست‌ورزی و مهارت‌های ساخت را که در دروس آموزش و پرورش ما مغفول است به بچه‌ها آموزش می‌دهد.
وی ادامه داد: براساس اسناد مطالعاتی سازمان اقتصاد جهانی، ۱۰ مهارت به عنوان مهارت‌هایی که باید دانش‌آموزان یاد بگیرند، مطرح کرده که خلاقیت و نوآوری، رهبری، کار تیمی، تفکر انتقادی و تطبیق‌پذیری بخشی از آن‌هاست و برای آموزش این موارد نیاز به طراحی دروس است که بچه‌ها در خلال آن دروس به این مهارت‌ها دست پیدا کنند به عنوان مثال واحد درسی نجاری به افزایش مهارت دست‌ورزی و تفکر خلاق و نوآوری کمک می‌کند یا در واحد درسی فلسفه برای کودکان، تفکر نقاد، تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر تقویت می‌شود. همچنین تئاتر به افزایش اعتماد به نفس و مهارت بداهه‌گویی کمک می‌کند.
این مدیر مدرسه با اشاره به اهمیت در معرضِ مهارت قرار گرفتن خاطرنشان کرد: قرار نیست بچه‌ها در هر مهارتی تخصص بگیرند بلکه فقط باید آن‌ها را در معرض مهارت قرار داد و طعم آن علم و فناوری را به آن‌ها بچشانیم تا در کنار مسیری که برایشان طراحی می‌شود، بتوانند استعداد ذاتی خود را کشف کنند و براساس نظام‌های جدید آموزشی اتمسفرسازی کرده باشیم و این افراد بتوانند در دوران متوسطه براساس استعدادهای خود انتخاب مسیر کنند.

ضرورتی به نام مهارت‌محوری
درحال حاضر درس زدگی، معضلی است که دانش‌آموزان بسیاری را درگیر خود کرده و به نظر می‌رسد تغییر رویکردهای آموزشی از محتوامحوری به مهارت‌محوری و توجه به برخی آموزش‌های زندگی‌محور که در کتب آموزشی قدیم وجود داشت، بتواند تاحدی چاره‌ساز این معضل باشد.
رغبت اولیا به مدارس غیردولتی برای آموزش، قبولی در کنکور و شغل آینده، و همچنین جذابیت‌های آموزشی این مدارس، بازهم نتوانسته تأثیری در افزایش انگیزه تمام دانش‌آموزان داشته باشد و این سؤال مطرح می‌شود که آیا همه مدارس غیردولتی با آموزش‌های مضاعف، به اهداف بدو تأسیس خود وفادارند؟

ارسال نظرات