
تازه ها
دانشگاه صنعتی شریف این بار میزبان یکی از رویدادهای اثرگذار در حوزه کارآفرینی اجتماعی بود.
در جریان برگزاری فعالان حوزههای نوآوری اجتماعی، توسعه محلی و کارآفرینی گرد هم آمدند.
به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دانشگاه صنعتی شریف این بار میزبان یکی از رویدادهای اثرگذار در حوزه کارآفرینی اجتماعی بود. در جریان برگزاری فعالان حوزههای نوآوری اجتماعی، توسعه محلی و کارآفرینی گرد هم آمدند تا از تجربیات خود در مسیر ایجاد تغییرات مثبت در جامعه سخن بگویند.
کارآفرینی اجتماعی؛ پیوند ارز شآفرینی اقتصادی و مسئولیت اجتماعی
کارآفرینی اجتماعی مفهومی نوین، اما روزافزون در دنیای امروز است؛ رویکردی که با هدف حل مسائل و چالشهای اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی به کار گرفته میشود، بیآنکه از منطق بازار و پایداری اقتصادی غافل بماند. برخلاف کسبوکارهای سنتی که عمدتا بر سودآوری متمرکزند.
کارآفرینان اجتماعی به دنبال خلق ارزش پایدار برای جامعهاند؛ چه با توانمندسازی جوامع محلی، چه با ارائه خدمات نوآورانه در مناطق محروم، یا حتی با ارتقای آگاهیهای زیست محیطی و فرهنگی در شرایط امروز ایران که با چالشهایی همچون بیکاری جوانان، مهاجرت از روستاها، آسیبهای اجتماعی و تبعیضهای منطقهای روبهروست، کارآفرینی اجتماعی میتواند راهکاری مؤثر برای توسع هی پایدار و عدالتمحور باشد. دانشگاهها بهویژه با نقش حیاتی خود در تربیت نیروهای متخصص و مسئول، یکی از بسترهای اصلی پرورش کارآفرینان اجتماعی بهشمار میروند.
در این رویداد، چهار سخنران برجسته با سوابق عملی در حوزه کارآفرینی اجتماعی، تجربیات خود را با شرکت کنندگان در میان گذاشتند:
افشین خاکی، مدیر توسعه کسب وکار بو میو محلی دیجی کالا، درباره اهمیت حمایت از کسب وکارهای بومی و تأثیر آن در ماندگاری فرهنگ و اقتصاد محلی سخن گفت.
احسان مهتدی، مؤسس روستاتیش، بر ضرورت شناخت عمیق از ظرفیتهای بومی در طراحی راهکارهای توسع همحور تأکید کرد.
علیرضا جعفر، رئیس مرکز کارآفرینی شریف، به نقش دانشگاه در حمایت ساختاری از کارآفرینان اجتماعی اشاره نمود.
حامد بیدی، بنیانگذار پلتفرم ک ارزار، با زبانی روان، مسیر تحول ایده به اقدام اجتماعی را ترسیم کرد و از مسئولیتهای اجتماعی و فرهنگی سخن گفت.
بسترسازی برای تغییر از دل دانشگاه
دانشگاه صنعتی شریف در سالهای اخیر با راهاندازی مراکز نوآوری، حمایت از استار تآپها و برگزاری رویدادهای ترویجی، به یکی از قطبهای تأثیرگذار در
نیز در ادامه همین مسیر و با هدف ایجاد گفتگو میان دانشجویان و فعالان اجتماعی برگزار شد.» جانابوم کارآفرینی و نوآوری تبدیل شده است. رویداد حضور پررنگ دانشجویان، فعالان اجتماعی، پژوهشگران و علاقهمندان به نوآور یهای مسئولانه، گواهی بر عطش جامعه دانشگاهی برای درگیر شدن درمسائل واقعی کشور بود. شبک هسازی، انتقال تجربه، و آشنایی با مدلهای موفق کارآفرینی اجتماعی از جمله دستاوردهای این برنامه بود.
نگاهی به آینده
تور جانابوم با هدف توسعه زیس تبوم کارآفرینی اجتماعی در نقاط مختلف کشور طراحی شده و در ادامه سفر خود به دیگر دانشگاهها و شهرها خواهد رفت.
چشمانداز این تور، خلق شبکهای از کنشگران اجتماعی است که بتوانند در تعامل با یکدیگر، بذر تغییرات مثبت و پایدار را در دل جامعه بکارند.
جانا بوم چیست؟
جانابوم یکی از برنامههای جانبی جایزه نوآوری اجتماعی ایران) جانا است که به دانشجویان فرصت میدهد تا ایدههای نوآورانه خود را برای حل مشکلات اجتماعی مطرح کنند. این برنامه کمک میکند تا دانشجویان خلاق بتوانند نقش مؤثری در تغییرات اجتماعی داشته باشند.
جانابوم بستری برای کشف استعدادها، تقویت مهارتهای نوآورانه و آمادهسازی نسل آینده فعالان اجتماعی است. در حمایت از نوآوریهای اجتماعی، دو جایزهی ارزندهی یک میلیارد تومانی به دو طرح برتر و قابل اجرا تعلق خواهد گرفت. اگر شما نیز صاحبایدهای نوآورانه در حوزهی مسائل اجتماعی هستید، این فرصت طلایی را از دست ندهید و با شرکت در رقابت ملی دانشجویی نوآوری اجتماعی جانابوم، گامی مؤثر در مسیر پیشرفت و تحول کشور بردارید.
ارسال نظرات