بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۱۶۴۶
دکتر هاشم واعظی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران که رساله دکتری خود را با موضوع معنیِ اجتماعی کار نزد کارکنان پژوهشگاه رویان به پایان رسانده گفت: تا قبل از انجام این رساله با توجه به مسائل و چالش‌هایی که وجود داشت؛ قصد ترک سازمان و ادامه فعالیت در نهادی غیر از جهاد دانشگاهی را داشتم. اما فرهنگ کار و کارآفرینی "رویان" که موضوع رساله دکتری‌ام بود نمک‌گیرم کرد تا در نهاد مقدس جهاد دانشگاهی ماندگار شده و خدمت کنم.
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱


به گزارش بازارکار، این دانش‌آموخته دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه عنوان رساله‌ام "جامعه‌شناسی کار؛ پژوهشی کیفی پیرامون معنایِ اجتماعی کار نزد کارکنان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی" می‌باشد تصریح کرد: این پژوهش با هدفِ ارائه معنایِ اجتماعی «کار» نزدِ کارکنان پژوهشگاه رویان درصددِ پاسخگویی به این سؤال می‌باشد که: «کار» نزدِ کارکنان پژوهشگاه رویان چه معنایی داشته و پدیده مرکزی، مقوله هسته و مقولات محوری و عمده؛ پیرامون معنایِ «کار» نزدِ کارکنان پژوهشگاه رویان کدام‌ها هستند؟ روش به کاربسته با توجه به مسئله و سؤال پژوهش؛ همچنین استراتژی اتخاذ شده، گرندد تئوری یا نظریه‌ی برپایه بوده و جمع‌آوری اطلاعات نیز از طریق تکنیک مصاحبه عمیق صورت گرفته است.
سرپرست سابق پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران تصریح کرد:  «کار» در پژوهشگاه رویان؛ در قالب دو فرآیند «فعّالیّت‌های علمی» و «فعّالیّت‌های اجرایی» به صورت هم‌زمان و به موازات هم در جریان بوده و در مواجهه با زمینه‌ها؛ معانیِ متفاوتِ هفت‌گانه پیدا می‌کند. در سطح اوّل یا در بُعد ارگانیستی، «کار» معنی «فعّالیّت»؛ در سطح دوّم یا خانواده معنی «معیشت»؛ در سطح سوّم یا بُعد اجتماعی «کار» معنی «خدمت»؛ در بُعد سازمانی و در سطح چهارم «کار» معنی اعتلای سازمان و انجام «مأموریت»؛ در بُعد ملّی و در سطح پنجم «کار» معنی «جسارت»؛ در زمینه بین‌المللی و در سطح ششم «کار» معنی «عزّت»؛ و در آخرین سطح یا بُعد معنوی؛ «کار» معنی «عبادت» می‌دهد.
دکتر واعظی تصریح کرد: در تمامی سطوح هفت‌گانه، «کار» معنیِ رفع نیازی اساسی می‌دهد. پدیده مرکزیِ برآمده از داده‌ها «رویش مبارک» می‌باشد؛ که هم وجه تقدّس و تبّرک دارد و هم حکایت از حرکت و رشد می‌باشد. این دو وجه چنان در هم تنیده‌اند که تصور یکی بدون دیگری معنی ندارد.
گفتنی است مشروح این گفتگو با دکتر واعظی در بازارکار روز دوشنبه هیجدهم دی‌ماه منتشر می‌شود.

ارسال نظرات