بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

آگهی استخدام

مطالب بیشتر
کد خبر : ۱۵۴۷۴۱
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی برای تحقق شعار سال، گفت: در حوزه‌های رسانه، آموزش، پژوهش، تجاری‌سازی، فرهنگی، درمانی و ... می‌توانیم به تبیین و تحقق شعار سال بپردازیم.
پنجشنبه ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

مقام معظم رهبری، سال جاری را به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده‌اند. بی‌تردید همه نهادهای دولتی، خصوصی و مردم وظایفی برای تحقق این شعار وظایفی دارند.
حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح وظایف جهاددانشگاهی و ظرفیتی که این نهاد برای تحقق شعار سال 1403 دارد پرداخت و گفت: رهبر فرزانه انقلاب، امسال را به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کرده‌اند. جهاددانشگاهی با توجه به توانایی‌های مختلف و متعددی که در حوزه‌های رسانه، آموزش، پژوهش، تجاری‌سازی، فرهنگی و ... دارد، همانطور که در رابطه با شعار سال‌های گذشته نیز اقدامات شایانی را انجام داده است، می‌تواند امسال نیز فعالیت‌های متعددی برای تحقق شعار سال را برنامه‌ریزی و اجرا کند.
کمک به تبیین شعار سال به همت پژوهشگاه‌ها
وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی علاوه بر اینکه باید فعالیت رسانه‌ای برای تحقق این شعار انجام دهد، باید به تبیین این شعار هم کمک کند که خوشبختانه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی می‌تواند در این زمینه فعال شده و در تبیین، تشریح و انجام کار پژوهشی بر روی جهش تولید با مشارکت مردم کمک ‌کند.
مسلمی نائینی ادامه داد: جهاددانشگاهی تولیدات متعدد دانش فنی دارد که باید این دانش‌ها را به محصول تبدیل کند؛ با توجه به اینکه برای تبدیل دانش فنی به محصول نیازمند بودجه کافی هستیم، از طریق مشارکت مردمی در این بخش نیز اقدام خواهیم کرد. البته در سال گذشته تا حدودی در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم و امیدواریم در سال جدید با توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب داشته‌اند این کارها جدی‌تر دنبال شود و تعدادی از محصولات جهاددانشگاهی با همکاری سرمایه‌گذاران و کمک مردم و خیرین تبدیل به محصول شود و در داخل و خارج از کشور به فروش برسد.
40 طرح نیمه تمام به کمک خیرین مولد می‌شوند
وی با اشاره به وجود پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام سال‌های گذشته در جهاددانشگاهی، گفت: بیش از 40 طرح ناتمام داریم که اتمام آنها نیازمند بودجه است؛ با توجه به موافقت هیئت امنای جهاددانشگاهی می‌توانیم با کمک خیرین و سرمایه‌گذاران این طرح‌ها را مولد کرده و هرچه زودتر طرح‌هایی که سال‌ها از آغاز اجرای آنها می‌گذرد را تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
رئیس جهاددانشگاهی به فعالیت پارک‌های متعدد علم و فناوری جهاددانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری خواستار تسهیل و تسریع در کار مردم هستند تا مردم بتوانند در تولید مشارکت داشته باشند. در این پارک‌ها زمینه‌های متعدد فعالیت وجود دارد که مدت‌هاست بدون استفاده مانده است؛ تاکنون موفق شده‌ایم بخشی از این ظرفیت‌ها را به شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان ایده واگذار کنیم. از این پس نیز آمادگی داریم ظرفیت‌های پارک‌های علمی و فناوری را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا بتوانند طرح‌هایشان را به مرحله تولید و یا تولید انبوه برسانند. همچنین اگر شرکت‌های دانش‌بنیان خواستند کارخانه یا کارگاه بزرگی بسازند با امضای تفاهم‌نامه و قرارداد امکان استفاده از ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری را خواهند داشت.
کار خیر می‌تواند فناورانه باشد
وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای جلب ظرفیت قوی مردمی برای توسعه علم، فناوری و تولید دارید؟ گفت: اول باید بین دو طرف اعتماد ایجاد کنیم. متأسفانه مقرراتی که در دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی وجود دارد، گاهی جلوی ارتباط با مردم را گرفته است؛ پس هم باید مقررات تسهیل شود و هم بین خودمان، خیرین و مردم اعتماد ایجاد کنیم. همچنین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و کار خیر را به سمت کارهای ماندگار، تولیدی، فناورانه و علمی سوق دهیم. ذهنیتی که اکنون در جامعه ما برای کار خیر وجود دارد نذری، ساخت مدرسه، مسجد و ... است. اگر ما بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم که در حوزه‌های فناوری و علم هم می‌توان کار خیر ماندگار کرد عالی است. البته به صورت پراکنده پروژه‌هایی در حوزه پزشکی، سلول‌های درمانی و فعالیت‌های پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه معتمد داشتیم که با کمک خیرین انجام شده است اما باید این روند گسترش پیدا کند.  
کمک به تحقق شعار سال با گسترش مراکز درمانی
مسلمی نائینی با اشاره به اینکه جهش تولید با ارتقای گردشگری سلامت و ورود ارز از این طریق نیز محقق می‌شود، گفت: در این زمینه ما باید خدمات را گسترش دهیم. مراکز درمانی ما مراکز بزرگی نیستند و همین مسئله موجب شده خدمات ما محدود شود. لذا باید مراکز خدمات درمانی را گسترش دهیم. جهاددانشگاهی یک نهاد غیردولتی است و تعرفه ما 60 درصد است در حالی که مراکز خصوصی تعرفه 100 درصدی دارند. یعنی ما 40 درصد تعرفه کمتری می‌گیریم. اگر بتوانیم با کمک و مشارکت مردم مراکز درمانی مجهزتر، بزرگ‌تر، گسترده‌تر و پیشرفته‌تری را در سراسر کشور راه‌اندازی کنیم و فقط در چند شهر محدود متمرکز نباشیم، می‌توانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.
وی ادامه داد: همچنین اگر بتوانیم با بخش خصوصی مشارکت کرده و از توان این بخش استفاده کنیم، تعرفه خدمات را تغییر دهیم و از گروه‌های توانمند تعرفه 100 درصدی و از گروه‌های کم برخوردار تعرفه کمتری بگیریم، می‌توانیم گام‌های مؤثری در جذب گردشگران سلامت از داخل و خارج از کشور برداریم. به خصوص اینکه در مراکز درمانی جهاددانشگاهی فعالیت بالینی و پژوهشی در کنار هم صورت می‌گیرد و این مسئله در موفقیت کارهای درمانی بسیار مؤثر است.
رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر کوچک‌تر و چابک‌تر کردن سازمانی جهاددانشگاهی است؛ ما می‌توانیم بخشی از کارها را به مردم واگذار کنیم. مثلاً ما دانش فنی را تولید کنیم و تولید انبوه محصولات را به شرکت‌های دانش‌بنیان و یا سایر شرکت‌ها بسپاریم. این اقدام موجب می‌شود مسائل و مشکلات استخدامی و ... را با همکاری بخش خصوصی رفع و منافع فعالیت‌ها برای نیروهای جهاددانشگاهی، کشور و بخش خصوصی فراهم و سازمان جهاددانشگاهی چابک‌تر شود.
گفت‌وگو از زهرا ایرجی

ارسال نظرات

کارآفرینان آینده

مطالب بیشتر