بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۸۰۸۴
شغل زنبورداری از مشاغل سختی است که هرکس از دور آن را می‌بیند شیرین به نظر می‌رسد، اما این شغل پر زحمت رنج‌ها و مشقت‌های تلخ زیادی به همراه دارد.
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷

به گزارش بازارکار به نقل ازخبرگزاری مهر،شهرستان بیجار دارای شرایط آب و هوای منحصر به فردی است که همین مهم باعث رشد فضای سبز مناسب و متعدد شده است.
در واقع بیجار یکی از مناطق مستعد برای توسعه فعالیت‌های زنبورداری و تولید عسل است، می‌توان گفت بیجار گروس به واسطه قرار گرفتن در دامنه‌های کوه‌های سر به فلک کشیده و وجود گل و گیاه فراوان مستعد تولید عسل است. گونه‌های گیاهی در این منطقه به بیش از ۵۰۰ مورد می‌رسد و وجود گل و گیاهان فراوان منطقه باعث کیفیت تولید عسل منطقه شده است و به واسطه همین امر مهم بسیاری از افراد در این شهرستان به شغل زنبورداری و تولید عسل روی آورده اند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. البته باید دانست که رونق این شغل مهم و افزایش میزان تولید بیشتر عسل در منطقه نیازمند حمایت مسؤولان است.
جوانی که در راه تولید عسل صرف شد یکی از تولید کنندگان عسل در بیجار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من بیش چهل سال است که در شغل زنبورداری مشغول به کار هستم. سید خیر الله هاشم زاده افزود: شغل زنبورداری به عنوان یک میراث در خانواده ما وجود دارد و من نیز همچون پدر و برادرانم به این شغل روی آورده‌ام.
وی به میزان سرمایه و تعداد کندویی که در شروع به این کار داشت اشاره کرد و بیان داشت: میانگین یک زنبور دار در ابتدای کار برای شغل زنبورداری زیر صد کلونی است، اما من با ۴۰ کلونی شروع به کار کردم و در حال حاضر توانسته‌ام میزان کلونی‌ها را به چند صد عدد اضافه کنم. هاشم زاده بیان کرد: تولید عسل مشقت‌های زیادی را به دنبال دارد و من برای اینکه در فصل سرما کندو‌ها و زنبور هوایی که دارم با مشکل مواجه نشوند چند ماهی را به مناطق جنوبی کشور می‌روم. این تولید کننده عسل بیجاری اعلام کرد: تولید عسل مرغوب زحمت زیادی دارد و باید برای این مهم شرایط لازم و ضروری را فراهم کرد. وی اضافه کرد: با وجود تولید عسل با کیفیت در سطح شهرستان، زنبورداران انتظار حمایت بیشتری از سوی مسئولان برای این قشر دارند. فعال حوزه زنبور داری به دیگر مشکلات فعالان این حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر بسیاری از زنبورداران سطح شهرستان برای تأمین شکر با مشکل مواجه هستند، بسیاری از آن‌ها از بازار آزاد نسبت به خرید شکر در سطح شهرستان اقدام می‌کنند.
یکی دیگر از زنبورداران افزود: وجود گونه‌های گیاهی مستعد برای زنبورداری در سطح مراتع شهرستان مانند آویشن، پونه کوهی و «گَوَن» باعث افزایش مرغوبیت و کیفیت بالای عسل تولیدی این شهرستان است و انتظار این است مسئولان در راستای تأمین دارو‌های آنتی بیوتیک برای درمان زنبور‌های بیمار به زنبورداران کمک کند. لزوم حمایت مسؤولان از زنبورداری یکی از فعالان حوزه زنبورداری در شهرستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: زنبور داران نیازمند حمایت مسؤولان هستند و لازم است در راستای تشویق افراد به این شغل بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود. حسن محمدیاری افزود: با راه اندازی کار زنبورداری برای ۳ نفر ایجاد شغل کرده‌ام و از درآمد آن نیز بسیار راضی هستم. محمدیاری با بیان اینکه زنبورهایش از گل «گَوَن» برای تولید عسل استفاده می‌کنند، گفت: «گون» یک سرمایه ملی است و در شمار منابع طبیعی محسوب می‌شود،
اما متأسفانه بسیاری از کشاورزان برای برداشت بیشتر گندم زمین‌های حاوی «گَوَن» را شخم می‌زنند و آن را از بین می‌برند. تولید ۱۵ هزار تن عسل در بیجار رئیس جهاد کشاورزی بیجار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۱۱۵ تن عسل در بیجار تولید شد. میثم محمد پناه به تعداد زنبور داران شهرستان بیجار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۱۵ نفر تولید کننده و بهره بردار عسل در شهرستان بیجار مشغول به کار هستند. وی با بیان اینکه برداشت عسل در بیجار از ابتدای مهر آغاز و به مدت ۱۰ روز به تناسب تعداد کندو‌ها ادامه دارد، عنوان کرد: این شهرستان در زمینه تولید عسل بخاطر شرایط مطلوب آب و هوایی و مراتع خوب ظرفیت مناسبی دارد.
رئیس جهاد کشاورزی بیجار به تعداد کلنی‌های زنبور عسل در بیجار نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۸۸۲ کلنی در بیجار وجود دارد.
وی به حمایت‌های صورت گرفته از زنبور داران اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های متعدد زنبور دارای، صدور شناسنامه الکترونیک برای زنبور دارانی که بیش از ۳۰ کندو دارند، پرداخت تسهیلات و توزیع شکر در میان زنبور داران در طول سال بخشی از فعالیت زنبور داران بوده است. محمد پناه اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از زنبور داران و توسعه این شغل توزیع رایگان کلنی به تعداد ۳۰ مورد صورت گرفته است. وی یادآور شد: شهرستان بیجار با بیشترین وسعت مراتع «گَوَن»، می‌تواند در بحث تولید عسل کوهی حرف‌هایی زیادی برای گفتن داشته باشد و در بازار با دیگر محصولات مشابه برای صادرات رقابت کند. با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان بیجار و پوشش گیاهی متنوع لازم است تا مسئولین حمایت‌های بیشتری را از زنبور داران داشته باشند تا بتوانیم شاهد تولید هرچه بیشتر این ماده غذایی ارزشمند باشیم.

ارسال نظرات