تازه ها
نهمین نمایشگاه اسباب بازی، محلی برای دورهمی سالانه تولیدکنندگان ایرانی است که تلاش میکنند در شرایط سخت اقتصادی تولید و محصولات ایرانی را روانه خانه هموطنان کنند.
به گزارش بازارکاربه نقل از خبرگزاری مهر، نهمین جشنواره ملی اسباب بازی از روز سه شنبه ۲۵ دی با شعار «بازی، تمرین زندگی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کار خود را آغاز کرده و تا چهارشنبه دهم بهمن برپاست.
این جشنواره در امتداد تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با هدف حمایت از کالاهای تولید داخل، کمک به برقراری ارتباطی هدفمند میان طراحان، تولیدکنندگان، سرمایهگذاران و سایر فعالان حوزه بازی و اسباببازی و کمک به ساماندهی صنعت اسباببازی و فراهم کردن زمینه طراحی و استقرار نظام نوآوری، در حال برگزاری است.
جشنواره ملی اسباببازی عرصهای برای آشنایی مردم با محصولات ایرانی است و مخاطبان میتوانند حاصل و نتیجه کار تولیدکنندگان را مشاهده کرده و نظرات خود در این زمینه را ارائه دهند.
در نهمین دوره نمایشگاه ملی اسباب بازی ۱۴۲ برند تولیدکننده اسباب بازی با بیش از دوهزار و ۴۰۰ قلم کالا حضور دارند. بخش اول جشنواره نمایشگاه و فروشگاه اسباب بازی ایرانی است که در سالن اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست.
همچنین نمایشگاه ترویج بازی و اسباببازی بخش دیگری از جشنواره به شمار میرود که با هدف توسعه و ترویج کارکردهای بازی و اسببازی در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد استقبال والدین و فرزندانشان قرار گرفته است.
راهنمایی تولیدکنندگان برای دریافت مجوز
به هنگام ورود شاهد غرفه «شورای نظارت بر اسباب بازی» هستیم که متصدیان در این غرفه به ارائه مشاوره برای دریافت مجوز به تولیدکنندگان و طراحان میپردازند. مهمترین خدمت ارائه شده در غرفه شورای نظارت بر اسباببازی، راهنمایی تولیدکنندگان به منظور دریافت مجوز ثبت تولید اسباببازی است. در صورت تمایل مراجعهکنندگان، ثبتنام آنها بهصورت آنلاین برای دریافت مجوز صورت میگیرد.
شورای نظارت بر اسباببازی هر ساله محصولاتی که ثبت تولید دارند را داوری میکند و در پایان، اسباببازی برتر را در مراسم پایانی جشنواره ملی اسباببازی معرفی و به تولیدکننده آن تندیس و جایزه میدهد.
هدف از تشکیل شورای نظارت بر اسباببازی تدوین آئیننامهها، دستورالعملها، ضوابط و مقررات، سیاستها و خطمشیهای ناظر بر حمایت، هدایت و نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و صادرات و توزیع اسباببازی و جلوگیری از فعالیتهای خارج از ضابطه و نیز تهیه موارد و اطلاعات ضروری برای استفاده صحیح از اسباببازیها و اعلام موارد هشداردهنده در جهت تأمین سلامت جسمی، روانی، فرهنگی و اجتماعی است.
چیدمان قفسهها بر اساس گروه و رسته
چیدمان نمایشگاه در حالت کلی، منسجم است. به نظر میرسد تفاوت این دوره با دورههای گذشته این است که شاهد تنوع بالایی در کالاها هستیم.
منا عمادی مدیر کمیسیون نمایشگاه انجمن اسباب بازی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: در این دوره از نمایشگاه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کالای ایرانی عرضه میشود. تفاوت این دوره با دورههای گذشته این است که شاهد تنوع بالایی در کالاها هستیم. همچنین چیدمان قفسهها و غرفهها براساس گروه و رسته مشخص است که شامل گروههای فکری، بازیهای رومیزی، بازیهای آموزشی، بازیهای ساختنی، بازیهای حرکتی و زیرمجموعه اسباب بازی میشود.
وی با اشاره به قیمتهای اسباب بازی عرضه شده در نهمین نمایشگاه اسباب بازی گفت: یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه از تولیدکنندگان درخواست کردیم تا نگاه مردمی به قیمتها داشته باشند و با ما همکاری کنند. از آنجا که در یک بازده یک ماهه شاهد تغییرات شدیدی بودیم، تولیدکنندگان همه تلاش شأن را داشتند تا قیمت منصفانهای روی کالاهای شأن داشته باشند و قیمتها را افزایش ندهند.
مدیر اجرایی نهمین نمایشگاه اسباب بازی در پایان گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه موضوع نظرسنجی از بازدیدکنندگان را داریم. نظرسنجی نشان میدهد که مردم راضی هستند و بیشترین رضایت شأن از تنوع کالا و قفسه بندی اسباب بازی هاست. اما آنچه که در خروجیها شاهد هستیم، کوچک شدن سبدهای انتخابی مردم است. در دورههای گذشته شاهد بودیم که چرخهای دستی کاملاً پر میشد، اما در این دوره شاهد هستیم که به نصف رسیده است. شرایط اقتصادی سبب شده است تا خانوادهها بودجه کمتری را به خرید اسباب بازی اختصاص دهند.
«فوتبالدستی»، گل سر سبد جشنواره اسباب بازی
قدری جلوتر که میروم، متوجه وجود فوتبال دستی در میانه نمایشگاه میشوم. چند نوجوان مشغول بازی با فوتبالدستی هستند که با هیجاناتشان، سر و صدایی را در فضای نمایشگاه ایجاد کردهاند. آنطرفتر یک دستگاه رباتیک را شاهد هستم که در حال حرکت است. کودکانی که قدری شجاعتر از هم سن و سالان خودشان هستند، سوار این دستگاه میشوند و چند قدمی را با این دستگاه بر میدارند.
در نگاه کلی نمایشگاه متوجه میشوم صنعت اسباب بازی دچار تحول عمیقی شده است. برای مثال شاهد پارچههای «لی لی» هستم که با توجه به نیاز روز کودک امروز طراحی و تولید شده است. از آنجا که کودکان امروز آپارتمان نشین شده اند و امکان حضور در حیاط و کوچه را ندارند تا با گچ روی زمین طرح لی لی را بکشند و بازی کنند، حالا میتوانند این پارچهها را در اتاق شأن پهن کنند و با هم سن و سالان شأن این بازی را در داخل منزل انجام دهند. حتی توپها هم پارچهای شده است و کودکان میتوانند حتی در داخل منزل با این توپها بازی کنند و آسیبی به وسایل منزل نرسد.
بازی منچ هم در قالبهای جدید همچون فوم و پارچه عرضه شده است. تک تک اسباب بازیهایی که در نمایشگاه ارائه شده است، نمونه خارجی در کشور ندارند و صرفاً یک اسباب بازی ایرانی است. جلوتر میروم و چندتایی از اسباببازی را با دستانم لمس میکنم و متوجه محکم بودن آنها میشوم. در این دقایق صدای دو مادر را پشت سرم میشنوم که میگویند اینها آنقدر محکم هستند که اگر دخترم هزاران بار به زمین پرتش کند، آسیبی نمیبیند. شنیدن این جمله قدری برایم جالب بود. به هرحال محکم بودن اسباب بازی و دیر خراب شدن آن یکی از دغدغههای والدین به هنگام خرید اسباب بازی آن هم در شرایط اقتصادی امروز است. آنها دوست دارند اسباب بازی را خریداری کنند که فرزندان شأن در بیشترین زمان از آن استفاده کنند.
رغبت تولیدکنندگان به بازیهای رایانهای
در میان اسباب بازیها شاهد تعدادی از اسباب بازی هستم که برگرفته از بازی رایانهای و یا برنامه تلویزیونی است که میتوان به بازیهای «ماینکرافت» و «گل یا پوچ» اشاره کرد. برای مثال تعدادی عروسک، بازی فکری، کارت برگرفته از بازی «ماینکرافت» تولید شده بود. همچنین تعدادی بازی براساس برنامه تلویزیونی «گل یا پوچ» بود.
در همین زمینه امیرحسین پسندیده تولیدکننده اسباب بازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این نمایشگاه یک سری اسباب بازیهایی وجود دارد که براساس دو بازی کامپیوتری ساخته شده است که یکی از آن بازی کامپیوتری «ماینکرافت» به شمار میرود. میدانید که این بازی کامپیوتری بسیار مورد علاقه کودکان و نوجوانان بوده و حالا یک تولیدکننده داخلی از این ایده استفاده کرده و بازیهای مشابهی را تولید کرده است. این کار میتواند بسیار هوشمندانه و خوب باشد، زیرا از قبل محصول در ذهن کودکان معرفی شده و حالا این تولیدکننده از این فرصت استفاده کرده و محصولاتش را میفروشد.
در فضای مجازی نیز تولیدکنندگان بازیهای کامپیوتری داخلی فعال هستند. این تعامل میتواند بین تولیدکنندگان اسباببازی و بازیهای کامپیوتری صورت بگیرد. به عنوان مثال، من به عنوان یک تولیدکننده بازی کامپیوتری، کاراکترهایی را در بازی تعریف میکنم و تولیدکننده اسباببازی میتواند آن کاراکترها را در دنیای واقعی تولید کند. در این صورت، اگر یک کودک ۵ ساله بازی را انجام دهد و ساعتی را با آن کاراکترها سپری کند، میتواند در دنیای واقعی نیز با همان کاراکترها بازی کند و از تجسم خلاق و تصویرسازی لذت ببرد. این کار نهتنها به بهینهتر شدن استفاده از فضای مجازی کمک میکند، بلکه باعث میشود تولیدکنندگان به صورت هدفمند تولید کنند و برای کودکان نیز جذابیت بیشتری ایجاد شود. این تعاملها تأثیر بسیار مثبتی دارند، اما باید به درستی صورت بگیرند.
وی افزود: در صنعت اسباب بازی نمونههای خارجی و داخلی مختلفی دیدهام و به نظرم استقبال از این ایدهها بسیار هوشمندانه است. اصلاً نمیگویم این کار اشتباه است، اماای کاش به جای استفاده از یک بازی خارجی، از بازیهای داخلی حمایت میشد و این فرصت برای تولیدکنندگان داخلی فراهم میشد تا ایدههای خود را گسترش دهند.
از طریق عروسکها، هنجارهای اجتماعی را به بچهها آموزش میدهیم. به عنوان مثال، در آذربایجان، عروسک «سارای» نماد نجابت و وفاداری است
پسندیده گفت: ما تولیدکنندگان بازی داخلی داریم که انواع و اقسام بازیها را تولید میکنند. واقعاً هوش و خلاقیت ایرانی اگر به درستی مدیریت و هدایت شود، دنیا جلودارش نخواهد بود. هوش و خلاقیت ایرانی اگر درست راه بیفتد، میتواند به جایگاه بالایی برسد. نمونههای آن را شاهد هستیم.
ارائه مشاوره انتخاب اسباب بازی به بازدیدکنندگان
یکی از بخشهای ویژه در نهمین جشنواره ملی اسباببازی، ارائه مشاوره انتخاب اسباببازی در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. بخش مشاوره انتخاب اسباببازی با همراهی ستاد علوم شناختی در محل نمایشگاه و بازار اسباببازی در جشنواره اسباببازی برپا شده است و به ارائه خدمات به مخاطبان میپردازد. پدران و مادران، اولیای تربیتی و همه علاقهمندان میتوانند با مراجعه به این بخش، اطلاعات مناسبی برای انتخاب اسباببازی مناسب و متناسب با ویژگیهای شخصی و سنی کودک و نوجوان دریافت کنند. در این بخش علاوه بر مشاوره شفاهی، بهعنوان راهنما با توضیح در مورد انواع بازیها و اهداف آنها در اختیار مخاطبان قرار داده میشود.
راهنمای خرید بازیهای پرورش مهارتهای اجتماعی، از جمله بروشورهای بخش مشاوره انتخاب اسباببازی در نهمین جشنواره ملی اسباببازی است که در آن به معرفی بازیهای همکاری، بازیهای نقشآفرینی، بازیهای گفتوگویی، فعالیتهای هنری گروهی، بازیهای راهبردی، بازیهای رقابتی سالم وفعالیتهای گروهی خارج از خانه پرداخته شده است.
قیمت برخی از اسباببازیها پایینتر از اسباب بازیهای مشابه خود هستند
در حین بازدید از نمایشگاه، گهگاهی هم نگاهی به قیمتهای اسباب بازی میکنم. قیمت پایین برخی از اسباب بازیها به نسبت اسباب بازیهای مشابه خود پایینتر است که همین موضوع نظرم را جلب کرد. یکی از راهنماها اینطور توضیح داد که دلیل این امر به خود تولیدکننده مربوط میشود. یعنی برخی از تولیدکنندگان نوعی پلاستیک را ابداع کردند تا در قیمت صرفه جویی کنند. همین امر سبب شده است تا قیمت آنها به نسبت اسباب بازی مشابه خود، کمتر باشد؛ و البته حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به قیمت اسباب بازی در این دوره از جشنواره گفت: ویژگی نخست این است که این جشنواره حکمرانی دستگاه تعلیم و تربیت در صنعت اسباببازی را نشان میدهد. نکته بعدی تولیگری، تنظیمگری، تسهیلگری و حمایت از بخش خصوصی از سوی شورای نظارت بر اسباببازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در این جشنواره اتفاق میافتد. همچنین افزایش تنوع محصول نسبت به سال گذشته، قیمت مناسب و جنس سالم از دیگر ویژگیهای این جشنواره است.
عرضه محصولات در فروشگاه اینترنتی
لیلا بابایی دبیر نهمین جشنواره ملی اسباببازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع خلاقیت در نشستهای ما مورد توجه قرار گرفته و محصولاتی که دارای ویژگیهای خلاقانه بودند، حائز رتبه شدند. در فروشگاه شما نیز میبینید که از نظر چیدمان، تنوع محصولات و همچنین محصولاتی که رویکرد نوآورانه و خلاقانه دارند، مورد توجه ویژهای قرار گرفتهاند و امسال حضور پررنگتری داشتهاند.
وی افزود: تلاش ما این است که سالی یک بار فرصتی فراهم کنیم تا جامعه به طور مستقیم با این محصولات مواجه شود و با آنها آشنا شود. بسیاری از مراجعان حتی قشر خاص جامعه مانند متخصصان، صاحبنظران و حوزویان باور نمیکنند که یک قطعه با طراحی بسیار زیبا و تولید باکیفیت، چنین قیمتی داشته باشد. این افتخاری برای ماست که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خدمت توسعه، ترویج و کاربردهای اسباببازی و سرگرمی باشد و کمک کند تا بازیهای خوب به دست مخاطبان برسد.
دبیر نهمین جشنواره ملی اسباب بازی با اشاره به معرفی محصولات نمایشگاه اسباب بازی در «دیجی کانون»؛ فروشگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در تعامل با برخی از تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه اسباب هستیم تا تعدادی از محصولات را در سایت دیجی کالا عرضه کنیم. این برنامه در حال توسعه است و قابلیت گسترش بیشتری دارد.
بازدیدکنندگان نمایشگاه اسباببازی میتوانند برای کودکان نیازمند هدیه بخرند
فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این دوره از نمایشگاه امکانی را برای خانوادهها فراهم کردهایم تا علاوه بر آنکه اسباب بازی برای فرزندان شأن خریداری میکنند، مبلغی را هم صرف خرید اسباب بازی برای کودکان نیازمند داشته باشند تا در نهایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی مراسمی آن را در مناطق محروم توزیع خواهیم کرد.
وی افزود: طی دوسال گذشته حدود ۱۵ عنوان اسباب بازی با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه از بخش خصوصی خریداری کردیم و به مناطق محروم ارسال کردیم.
حمایت از بازیهای شناختی در جشنواره اسباببازی
بازیهای شناختی به دستهای از بازیهای جدی گفته میشود که بهصورت مشخص با هدف ارزیابی یا فعالسازی و تقویت کارکردهای شناختی و به عبارت دیگر در راستای پرورش شناختی طراحی شدهاند. براساس مطالعات صورتگرفته در دهههای اخیر، انجام بازیهایی که مغز را درگیر میکنند، مانند درستکردن پازل و حل جدول، بازیهای تقویتکننده حافظه و … میتواند به جلوگیری از اثرات منفی افزایش سن بر فعالیتهای شناختی مغز کمک کند.
غرفه ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از بازیها و اسباببازیهای شناختی در بخش ترویج بازی و اسباب بازی نهمین جشنواره ملی اسباببازی برپا شده است. حمایت از بازیها و اسباببازیهای شناختی که جنبه بهبود و تقویت مهارتهای شناختی دارند، از اهداف برگزاری این غرفه به شمار میرود.
مخاطبان غرفه توسعه علوم و فناوریهای شناختی که هر دوره در جشنواره ملی اسباببازی حضور دارد، بازیسازان و شرکتهایی هستند که در حوزه بازی و اسباببازی فعالیت میکنند. برخی از شرکتهای بازیسازی ستاد راهبری توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مانند کیدورا، بیکوتویز و روانسنجی هوش در این غرفه حضور دارند.
بین غرفههای نمایشگاه، غرفهای نظرم را جلب میکند. عروسکهایی در این غرفه چیده شده است که شباهت بسیاری با چهرههای ایرانی دارد و حتی تولیدکننده در این عروسک به جزئیات همچون ساعت ایرانی، کفش ایرانی و لباس ایرانی پرداخته است.
عروسکهایی که توسط بانوان ایرانی تولید میشود
سروش تاجبخش تولیدکننده عروسکهای ایرانی، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تولید عروسکهای دستساز گفت: فعالیتهای ما در زمینه تولید عروسکهای دستساز است. گروهی که با آنها همکاری میکنیم، جمعی از بانوان از سراسر کشور هستند. برخی از آنها از عروسکهای باربی به عنوان الهامبخش استفاده میکنند.
وی ادامه داد: ایده اصلی کار متعلق به تیمی است که با آنها همکاری داریم. این تیم شامل افراد توانمندی است که در شهرستانهای مختلفی مانند خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران، همدان و خوزستان فعال هستند. در حال حاضر با ۶ استان همکاری داریم که ۹۹ درصد از همکاران ما را خانمها تشکیل میدهند. این افراد به صورت خانگی با ما همکاری میکنند و کارهایشان را با دقت ارائه میدهند.
این تولیدکننده گفت: ما بسیار علاقهمند هستیم تا به این همکاران کمک کنیم، زیرا خودشان میگویند از نظر مالی در تنگنا قرار دارند. وقتی میبینیم مدلهای کاریشان تا این اندازه خوب و با کیفیت است، واقعاً دوست داریم از آنها حمایت کنیم، محصولاتشان را به بازار معرفی کنیم و ارزش کارشان را به نمایش بگذاریم.
وی افزود: عروسکهای ما شامل انواع مختلفی مانند عروسکهای بافتنی، پارچهای، نمدی و خمیری است که تنوع بسیار بالایی دارند. در حال حاضر، ما بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ مدل عروسک با لباسها و آرایشهای خاص خود ارائه میدهیم. این عروسکها کاملاً ایرانی هستند و هویت فرهنگی ما را نشان میدهند.
وی افزود: ما در بحث قیمتگذاری مشکلاتی داریم. برای مثال نمیتوان محصولات را با قیمت بالاتر عرضه کرد، چون بازخورد مناسبی ندارد. ما دوست داریم قیمتها به گونهای باشد که مردم بتوانند به راحتی خریداری کنند. اما متأسفانه گاهی نتایجی که انتظار داریم را دریافت نمیکنیم.
غرفههایی بر اساس تقویت هوشهای چندگانه
بخش ترویجی یکی از بخشهای جشنواره اسباب بازی به شمار میرود. ارائه خدمات آموزشی، مهارتی، مهیج و پرنشاط در یک محیط مفرح فرهنگی با مربیان حرفهای از مهمترین اقدامهای بخش ترویجی جشنواره اسباببازی است.
فعالیتهای این بخش از رده سنی یک سال به بالا را شامل میشود. غرفههایی که بر اساس تقویت هوشهای چندگانه شکل گرفته است، به همراه غرفه انجمن علمی بازی و سرگرمی که به طور تخصصی فعالیتهای حرکتی را طراحی و به صورت مشترک برای کودک و والد اجرا میکند، در این بخش حضور دارند.
غرفه «آسماننما» بهعنوان بخشی متفاوت در جشنواره است. همچنین، تولید آثار هنری با ابزارهای نوین در غرفههای مجاور و شرکت در مسابقههای متنوع غرفهها همراه با جوایز متعدد، برای کودکان دبستانی و متوسطه اول جذابیت ویژهای دارد. غرفه بازیهای فکری و رومیزی با مدیریت انجمن طراحان ایران با کیفیت ستودنی و با حضور طراحان شناختهشده به نوجوانان، جوانان، اولیا و مربیان شرکتکننده در نمایشگاه خدمات میدهد.
بخش ترویجی پل ارتباطی بین خدماتدهندگان بازی و اسباببازی و مخاطبان است و بازی با مغناطیس، اوستا بنا، هلالاحمر، کانون زبان، انجمن نان و گندم، آتشنشانی، کورن هل، اوریگامی، علومشناختی و خدمات گریم کودک از جمله غرفههای این بخش به شمار میرود.
در نگاه کلی متوجه میشوم که در این بخش فضایی فراهم شده است تا مربیان پرورشی، معلمان و سایر فعالان حوزه کودک و نوجوان بتوانند در یک محیط جذاب و متنوع گردهم آیند. در این فضا، فرصتی برای تجربه بازیهای مختلف فردی و گروهی ایجاد شده است که میتواند به تقویت روحیه همکاری، خلاقیت و تفکر انتقادی در کودکان کمک کند.
بخش ترویجی نهمین نمایشگاه ملی اسباببازی نه تنها به معرفی بازیها و اسباببازیهای نوین و خلاقانه میپردازد، بلکه به عنوان یک کارگاه آموزشی و تجربی عمل میکند که در آن کودکان و نوجوانان میتوانند با بازیهای مختلف آشنا شوند و از این طریق، مهارتهای اجتماعی و شناختی خود را تقویت کنند.
مهمترین دستاوردهای بخش ترویجی جشنواره اسباببازی را میتوان به تقویت مهارتهای اجتماعی و شناختی شامل تعاملات اجتماعی و توسعه هوشهای چندگانه، همکاری با نهادهای آموزشی و فرهنگی با مربیان حرفهای و مجموعههای علمی، ایجاد فضای خلاقیت و نوآوری با تولید آثار هنری و مسابقهها و چالشها، توسعه فرهنگ بازی و سرگرمی با آموزش به خانوادهها و ترویج بازیهای فکری و خلاق اشاره کرد.
در بخش ترویجی شاهد غرفه متفاوتی نسبت به دورههای گذشته هستیم که «اتاق فرار» عنوان این غرفه بوده که نظر بسیاری از نوجوانان را به خود جلب کرده است.
ترکیب بازی و آموزش در اقامتگاه ممنوعه
امیررضا تبرزینی مسئول اقامتگاه ممنوعه اتاق فرار اختصاصی جشنواره ملی اسباببازی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یک اتاق فرار مختص نمایشگاه اسباببازی امسال در نظر گرفتیم. ایناتاق با توجه به گروه مخاطب جشنواره برای سنین ۱۲ تا ۱۸ سال طراحی شده است. در سطح تهران ۹۹ درصد اتاق فرارها برای گروه سنی ۱۸ سال به بالاست. ظرفیتهای این بازیها بیشتر برای گروه سنی پایینتر نادیده گرفته شده است، اما ما آنرا برای جشنواره ملی اسباببازی، مناسبسازی کردیم.
وی افزود: بحث آموزش را در اتاق فرار جشنواره اسباببازی لحاظ کردیم. بهطور معمول در این بازی، آموزش ملاک قرار داده نمیشود و بیشتر اتاقهای فرار جنبه تفریحی دارد و بحث آموزش خیلی در آن مطرح نیست. حتی برای سنین پایین این امکان وجود دارد که مفاهیم فیزیک، ریاضی و جغرافیا در قالب بازی ارائه شود. اتاق فرار دارای ظرفیت انتقال مفاهیم از طریق بازی به کودکان و نوجوانان است.
مسئول اقامتگاه ممنوعه اتاق فرار اختصاصی جشنواره ملی اسباببازی در ادامه گفت: اتاق فرار میتواند از جنبه آموزشی نیز به کار گرفته شود. این همان کاری است که امسال در نمایشگاه اسباببازی انجام دادیم و تا جای ممکن به آموزش هم توجه کردیم. ما مبانی شیمی و آزمایشگاهی را با این بازی آمیختیم. در اتاق فرار بازیکنان به دنبال حل معما هستند. به عبارتی در یک زمان مشخص، قدرت حل معما در بازیکنان به چالش کشیده میشود به همین دلیل این بازی برای تقویت ضریب هوشی نیز بسیار مفید است. گام سوم برای مناسبسازی اتاق فرار در این جشنواره زمان بازی بوده و زمان معمول این بازی یک ساعت است، اما ما آنرا برای نمایشگاه طراحی کردیم؛ بنابراین ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفتیم که امکان بازدید شرکتکنندگان از دیگر بخشهای جشنواره هم وجود داشته باشد.
تبرزینی از برگزاری مسابقه در اتاق فرار اختصاصی جشنواره اسباببازی خبر داد و افزود: برای تهییج شرکتکنندگان مسابقهای در نظر گرفتیم. بازیکنان در اتاق فرار جشنواره باید بمبی را خنثی کنند. کوتاهشدن زمان خنثیکردن بمب نشانه هوش و تبحر بازیکن است. رتبهبندی افراد در اتاق فرار با توجه به زمان خنثیشدن در نظر گرفته شده است. سناریوی بازی به این شکل است که جلوی کار و آزمایشهای یک دانشمند شیمی - که اقامتگاهی خریده است و در آن به آزمایش میپردازد - گرفته شده است. پلیس به این دانشمند مشکوک شده است و بازیکنان در قالب کارآگاه به این اتاق میآیند تا متوجه کار دانشمند شوند.
وی افزود: یک موسیقی متن هم برای بالابردن هیجان و حس و حال بازیکنان اتاق فرار در نظر گرفته شده است. در ابتدا هم توضیحی در مورد نحوه بازی و انواع قفلهایی که بازیکنان با آن سر و کار دارند، داده میشود. ما دو سال پیش با محصول اسکیپباکس که شبیهساز اتاق فرار است در جشنواره ملی اسباببازی شرکت کردیم که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. امسال هم خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از اتاق فرار شده است، ۴، ۵ تیم بازی کردند و بازخورد خوبی از شرکتکنندگان داشتیم.
عضو هیئت مدیره مجموعه «اسکیپ روم» (اتاقهای فرار) با اشاره به سابقه ایجاد اتاق فرار در کشور گفت: نخستین مجموعه اتاق فرار سال ۹۵ به اسم اتاق بازی فرار به ایران آمد. ما تاکنون بیش از ۵۰ سناریو برای اتاق فرار طراحی کردیم. یک بخش کار، اتاق فرار اختصاصی برای نمایشگاه است که امسال یک غرفه برای اجرا در جشنواره اسباببازی طراحی کردیم. در اتاق فرار ورزش ذهنی صورت میگیرد. در بازی اتاق فرار، چالش فیزیکی مطرح نیست، اما هیجان و پرورش ذهن مد نظر است. اتاق فرار به نوعی میتواند مغز و ذهن بچهها را پرورش و ورزش دهد.
تعیین سطح زبان
یکی از غرفههای پربازدید دیگر جشنواره در بخش ترویجی غرفه کانون زبان ایران است که در این جشنواره خدماتی از جمله تعیین سطح رایگان توسط کارشناس حاضر در غرفه برای سه گروه سنی کودک، نوجوانان و بزرگسال و پیشثبتنام ترم بهار را ارائه میدهد.
یک سری جدول حروف و پازل در غرفه زبان ایران بهمنظور برگزاری مسابقه قرارداده شده است که بازدیدکنندگان میتوانند در صورت شرکت و برندهشدن در مسابقه، جوایزی دریافت کنند. ارائه اطلاعات در مورد شعب کانون زبان ایران، دورههای آموزشی و نحوه آموزش به بازدیدکنندگان از دیگر خدمات این غرفه است.
ارائه ۲۰۰ عروسک در بخش عروسکهای اقوام ایرانی
همزمان با برگزاری نهمین جشنواره ملی اسباببازی، نمایشگاهی از مجموعه «عروسکهای اقوام ایرانی» در نگارخانه آفتاب مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. گیسو فکوری مسئول موزه سیار عروسکهای سخنگو در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موزه سیار عروسکهای سخنگو نزدیک به دوماه است که از راهاندازیاش میگذرد و نهمین نمایشگاه اسباب بازی اولین نمایشگاهی است که در خارج از آذربایجان شرقی حضور داریم.
مسئول موزه سیار عروسکهای سخنگو گفت: موزه سیار شامل چهار بخش اصلی است. عروسکهای بومی یکی از این بخشها به شمار میرود. در این بخش، عروسکهایی را معرفی میکنیم که اصیلترین و مرتبط با فرهنگ بومی هر منطقه هستند. همچنین عروسکهایی که ثبت ملی شدهاند نیز به طور جداگانه معرفی میشوند.
دورهمی تولیدکنندگان اسباببازی ایرانی؛ از پارچههای لِیلِی تا فوتبالدستی
وی ادامه داد: عروسکهای آئینی یکی دیگر از بخشهای اصلی موزه بوده و این بخش شامل عروسکهایی است که در مراسمهای آئینی استفاده میشوند که میتوان به عروسکهایی همچون عروسکهای بارانخواهی، عروسک چمچمهگلین (پیامآور بهار)، عروسک تکم، عروسک چهارشنبهخاتون و عروسکهای برکت (عروسکهایی که برای افزایش برکت در برداشت محصول ساخته میشوند) اشاره کرد.
فکوری گفت: عروسکهایی با لباس اقوام از دیگر بخشهای موزه است. در این بخش، عروسکهایی با لباسهای محلی و سنتی اقوام مختلف ایران معرفی میشوند. همچنین عروسکهای افسانهها از دیگر عروسکهای موزه به شمار میرود که این بخش به معرفی عروسکهایی اختصاص دارد که از افسانهها و داستانهای فولکلوریک ایران الهام گرفتهاند.
شورای نظارت بر اسباببازی هر ساله محصولاتی که ثبت تولید دارند را داوری میکند و در پایان، اسباببازی برتر را در مراسم پایانی جشنواره ملی اسباببازی معرفی و به تولیدکننده آن تندیس و جایزه میدهد
وی افزود: همچنین بخشی را به بازی اختصاص دادهایم. در این بخش، بچهها میتوانند لباسهای اقوام مختلف را ببینند، سپس عروسکهای چوبی را روی نقشه پیدا کنند و در جای مناسب خود قرار دهند. این کار به آنها کمک میکند تا المانهای فرهنگی را به خاطر بسپارند و با فرهنگهای مختلف آشنا شوند.
مسئول موزه سیار عروسکهای سخنگو گفت: در هر گروهی از بچهها که به نمایشگاه میآیند، از طریق عروسکها برای آنها قصه میگوئیم. این عروسکها تخیلی هستند و توسط افرادی ساخته شدهاند که ایدهپردازی کردهاند تا قصهها را از طریق آنها منتقل کنیم. هدف ما این است که بچهها را با عروسکهای بومی و سنتی آشنا و آنها را به کتابهای قصه مرتبط کنیم. زمانی که قصهها را تعریف میکنیم، در برخی قسمتها قصه را قطع میکنیم و به بچهها میگوئیم که بقیه داستان را باید از کتاب بخوانند. این کار باعث میشود تا بچهها به کتاب علاقهمند شوند و آن را بخوانند.
وی افزود: از طریق عروسکها، هنجارهای اجتماعی را به بچهها آموزش میدهیم. به عنوان مثال، در آذربایجان، عروسک «سارای» نماد نجابت و وفاداری است. این عروسک دختری را روایت میکند که نمیگذارد خان او را با خود ببرد و در نهایت از روی پل «آرپاچای» به رودخانه میپرد و جان خود را از دست میدهد. این داستانها تاریخی پشت سر خود دارند و هنجارهای اجتماعی را نشان میدهند که مختص به دیروز و امروز نیستند. ما میخواهیم بچهها با این مفاهیم آشنا شوند و حتی برخی از آنها را به مسیری هدایت کنیم تا درباره پیشینه عروسکها و کاربردهایشان مطالعه کنند.
فکوری گفت: استقبال از این موزه سیار در نهمین نمایشگاه اسباب بازی بسیار خوب بود و تا کنون بیش از چهار هزار نفر از موزه بازدید کردهاند. بچهها وقتی میایستند و قصه شروع میشود، با دقت به آن گوش میدهند. در پایان قصه، از آنها میپرسم: «چه چیزی در این قصه بود که برای شما مهم بود؟» برای مثال در یکی از قصهها، شخصیت اصلی «جیرتدان» کودک کوتاهقد و ضعیف که از هوش بالایی برخوردار است. او با استفاده از ذکاوت خود، دیگران را که از نظر جسمی قویتر هستند، از دهان غول نجات میدهد. در پایان قصه، بچهها متوجه میشوند که همه بچهها با تفاوتهای ظاهری متولد میشوند. یک نفر چاق، دیگری لاغر، آن یکی قدبلند و آن دیگری کوتاه قد است. اما آنهایی که از هوش و ذکاوت خود استفاده میکنند، بهترین هستند. این قصه به بچهها یادآوری میکند که به جای توجه به ظاهر، روی جمعآوری دانش و تقویت هوش و ذکاوت خود تمرکز کنند.
مسئول موزه سیار عروسکهای سخنگو گفت: عروسکهای این نمایشگاه از سراسر کشور جمعآوری شدهاند و هر کدام نماینده بخشی از فرهنگ و هویت ایران هستند. اما اینکه چرا ایده اصلی از آذربایجان شرقی شروع شد به این دلیل بود که در آذربایجان شرقی هیچ موزهای متخص کودکان نداریم در حالی که آذربایجان غربی موزه کودک دارد.
نهمین جشنواره ملی اسباب بازی تا روز چهارشنبه دهم بهمن از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۲۰ ادامه دارد؛ جشنوارهای که محلی برای دورهمی سالانه تولیدکنندگان اسباب بازی ایرانی است تا به صورت مستقیم و بدون واسطه تولیدشان را به مخاطبان شان معرفی و عرضه کنند و بگویند در این شرایط اقتصادی اینچنین با سختی ایستادهایم تا تولید ایرانی را روانه خانههای ایرانی کنیم.
ارسال نظرات