تازه ها
![](/files/fa/news/1403/11/18/525910_566.jpg)
علیرضا آذربایجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش انگیزه دانشجویان اظهار کرد: عوامل متعددی، ازجمله فشارهای اقتصادی، عدم ارتباط مستقیم بین تحصیلات و اشتغال، و احساس بیفایدگی در نظام آموزشی در این کاهش انگیزه نقش دارند.
به گزارش بازارکار ،وی ادامه داد: همچنین، بسیاری از جوانان نسل Z به دنبال تجربههای عملی و کارآفرینی هستند که ممکن است آنها را به سمت مسیرهای غیررسمی و غیرمتعارف سوق دهد. در این راستا، احساس نارضایتی از محتوای درسی، عدم جذابیت محیطهای آموزشی و فقدان ارتباط با واقعیتهای بازار کار، مزید بر علت شده و موجب کاهش اشتیاق دانشجویان به تحصیل میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: موضوع افزایش انگیزههای درونی و بیرونی دانشجویان به منظور بهینهسازی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، موضوعی است که سابقهای طولانی دارد و میتوان آن را در دو بخش مجزا تقسیم کرد که شامل علاقه و اشتیاق فردی به یادگیری، احساس خودکارآمدی و رضایت از پیشرفتهای شخصی است. این نوع انگیزهها میتوانند به دانشجویان کمک کنند تا به طور مستقل و فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند.
آذربایجانی تصریح کرد: بخش دیگری که در این بین وجود دارد به انگیزههای بیرونی برمیگردد و شامل مشوقها و عوامل خارجی مانند جوایز، نمرات، فرصتهای شغلی و حمایتهای مالی است. این انگیزهها میتوانند به عنوان محرکهایی برای افزایش تلاش و کوشش دانشجویان عمل کنند. در نهایت، ترکیب این دو نوع انگیزه میتواند به بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی در دانشگاهها کمک کند و دانشجویان را به دستیابی به اهداف علمی و حرفهای خود ترغیب نماید.
وی با اشاره به چالشهای کاهش انگیزه گفت: یکی از چالشهای اصلی، وجود رانتهای استخدامی است که موجب میشود برخی افراد بدون داشتن شایستگیهای لازم، به مشاغل دولتی دست یابند. این موضوع به همراه عدم شفافیت در فرآیندهای اداری و استخدامی، احساس بیاعتمادی و ناامیدی را در بین دانشجویان افزایش میدهد. همچنین، گزینشهای سختگیرانه و غیرعلمی در انتخاب مدیران، که غالباً به افراد وابسته و نزدیک به قدرت فرصت میدهد، انگیزه دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.
آذربایجانی تاکید کرد: علاوه بر این، پدیده آقازادهای و تأثیر سفارشها بر جذب و استخدام، به نارضایتی و بیاعتمادی بیشتر دامن میزند. حقوق و دستمزد پایین برای نیروهای متخصص در مقایسه با درآمدهای حاصل از دلالی و مشاغل غیرتولیدی نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر است. این شرایط باعث میشود که دانشجویان احساس کنند که تلاشهای علمی و تحصیلی آنها در آیندهای نامشخص و مبهم قرار دارد. در چنین فضایی، ریسک بالای سرمایهگذاری در اشتغال و دیگر حوزهها نیز مزید بر علت است و دانشجویان را از دنبال کردن آرزوها و اهدافشان باز میدارد. به همین دلیل، تا زمانی که این مشکلات بنیادی و ریشهای در کشور حل نشود، انگیزه دانشجویان برای یادگیری و پیشرفت نیز کاهش خواهد یافت.
ارسال نظرات